CD spiller valg til Audovector?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD spiller valg til Audovector?

Jeg har et par Audiovector S6 Avantgarde høyttalere (EC 4.6 fortrinn, OAL A30.0 effekttrinn og Nordost Red Dawn kabler) som jeg skulle hatt en passende CD spiller til.
    Bor i Kristiansand og har dessverre ikke mulighet til å høre på så mye forskjellig, derfor håpte jeg noen har et råd eller to.
    Lyden er litt hard i diskanten (bedret seg med Red Dawn kablene) men det skal sies at signalkilden for øyeblikket er en DVD spiller til 1600 kroner siden den gamle CD spilleren min røk for en stund siden.

Har tenkt på Arcam og Primare.
    Pris max 10 000 (tror jeg...).

Alle forslag og meninger mottas med takk

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bechmark DAC1 til ca 9000 hos www.prolyd.com. Bruk CD-spilleren du har eller en DVD-spiller som drivverk. Den har balansert/ubalansert ut og tar Coax, Optisk og XLR digitalt inn.

I følge Stereophile kanskje det beste kjøpet i Hi-Fi-verdenen. Den er i utgangspunktet laget for studiobruk og følgelig ikke absurd dyr som mye HiFi-utstryr.

Sjekk www.benchmarkmedia.com for mer info.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Høres svært interessant ut, har lest noen av linkene. Skal sette meg bedre inn i dette.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, grattis med kremhøytalere..... :wink:

Kan være enig i forslaget ovenfor. Dersom du ønsker å kjøpe en "ferdig pakke"vil jeg anbefale deg en cd-spiller med rør. Disse har som kjent en varmere klang, og kan hjelpe mot den "diskant-problematikken".

Kenti her på forumet har nettopp importert en Cayin CDT-15, spiller med både transistor og rør. Send en PM til han og hør på hans erfaringer kombinert med H400..... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil det være å bruke min Pioneer DV-575 (som start) i spann med denne Dac`en, ser spilleren min har optisk og coaxial utgang. Kanskje et dumt spørsmål, men jeg har aldri vært borti ekstern behandling av digital signalet før...
    Takk for nyttige tips sålangt!!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis fungerer det aldeles strålende. Det diskuteres ganske ivrig om dirvverk har egenlyd i det hele (ergo er det neppe så nøye hvilket du bruker). Jeg brukte lenge selv en Sony DVD av den aller billigste typen og tok signalet ut via digital Coax.

Ver imidlertid litt obs om du har tenkt å ha surroundlyd, det er ikke helt opplagt at det lar seg integrere lett med ekstren DAC til frontkanalene/musikkbruk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ville trolig fått en noe bedre diskant med S6 Signatur. Det er litt på samme måte på Mi3 og Mi1. Det kan fort bli litt hissig i toppen med heil-diskantene. (Både Elac og Patos sliter med det samme).

Som enkelte her er inne på er nok noen rør løsningen. Det er nok ikke så rart du har fått litt snillere topp med Nordostkabler, men du kunne oppnådd det samme med biltemakabler og en liten spole til en tier i serie. Jeg er vel av den oppfatning at det er en litt uegnet måte å løse det hele på siden det også reduserer kontrollen i bassområdet på denne relativt store høyttaleren.

Siden disse høyttalerne har egne terminaler til diskanten (har de ikke?), kan du forsøke med en ganske tynn kabel til diskanten. Prøv for eksempel med en Cat5-kabel på diskanten (og bruk bare det ene paret). Du kan også eksperimentere med en motstand eller en liten spole. Det kan kanskje lede deg på rett spor (og koster ikke mer enn en liten meny på McDonalds. Da kan du samtidig bruke kabler med godt tverrsnitt på bassen og mellomtonen. Husk at en motstand til 20 kr på Eltek representerer noe av det beste du kan putte i et filter av motstander. Jeg anbefaler deg å teste litt på dette for å få balansen i lydbildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tynn kabel til diskanten skal prøves med spole og hele greia!! Høyttalerene har tri-wiring så det går fint.

Må uansett ha et nytt CD spiller opplegg og både DAC1 og rør høres bra ut. Velger jeg DAC1 (som kan returneres hvis det ikke matcher) er jeg fremdeles i tvil om det vil passe til diskanten. Leser at DAC`en er superoppløst og slipper alt nådeløst gjennom uten farging, det er nå en gang det som er litt av problemet med bånddiskanten.

Så det nye titusenkroners spørsmålet blir derfor: DAC eller cd spiller med rør?

Takker nok en gang for fornuftige svar og overbærenhet med min uvitenhet!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prolyd i Oslo er veldig hjelpsome med hjemlån (det er de som selger DAC1, se www.prolyd.com) , så du kan jo prøve ut hjemme hos deg selv om du bor i området. Få også lånt et par potensielle spillere av et par forhandlere, så har du litt å sammenligne med.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må uansett ha et nytt CD spiller opplegg og både DAC1 og rør høres bra ut. Velger jeg DAC1 (som kan returneres hvis det ikke matcher) er jeg fremdeles i tvil om det vil passe til diskanten. Leser at DAC`en er superoppløst og slipper alt nådeløst gjennom uten farging, det er nå en gang det som er litt av problemet med bånddiskanten.

Så det nye titusenkroners spørsmålet blir derfor: DAC eller cd spiller med rør?

----
    Du må ikke ta all salgspropagandaen helt bokstavlig.... om du søker litt på nettet finner du en del som har testet denne DACen, og det er jo ikke alle som liker den heller (som med alt annet).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lært svært mye det siste døgnet uten å komme frem til en konklusjon.

Jeg liker konklusjoner.

Kenti her på forumet, som er eier av en Cayin CDT-15A, mente at selv med rørutgangen låt den ikke særlig mer varmt og behagelig i diskanten. Dermed høres det kanskje ikke ut som dette heller er løsningen, hvis en ikke kjøper et varmt-lydende rør da.

Har fått tilbud (vel...?) på en Arcam CD82T til 8500,- ny. Arcam ble faktisk anbefalt meg av Misteren personlig som bygger Audiovector høyttalerene. Spurte han under Hifi messa på Oslo Plaza. Arcam brukes blant annet under prøvelytting og utvikling.

Noen tålmodige meninger igjen??

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam har jeg ingen erfaring med, så har ikke så mye å si om det. Men om de som lager Audiovector sier det er en bra match, så burde det jo være det (med mindre den ene eier den andre og de er forpliktet til å si det da

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å poste på hifisentralen, sikkert noen som har samme HT som deg, men ver forbredt på temmelig sprikende meninger...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestilt en Arcam Diva CD82T. Med full returrett skulle det være et trygt forsøk. Får spilleren til lørdag. Hvis noen er interessert i hvordan Arcam høres ut med Electrocompaniet 4.6 og Audiovector S6 Avantgarde høyttalere er det bare å sende meg en PM.

Hjertelig takk for alle gode tips!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke dele det med oss her da?

Uansett vil du kunne filtrere deg inn på rett vei på diskantsiden siden du har triwiring. Arcamen skal være meget bra og kan matche EC-preen din godt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler gjerne mine erfaringer på linken her. Kommer i løpet av helga hvis alt går etter planen (noe det sjelden gjør).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med valget, ivaols! Arcam i kombinasjon med Audiovector kan jeg støtte opp om, spurte om det samme på messa på Plaza jeg og... :wink: Kjører selv Arcam AVR200 og Mi3, og har ingen planer om å bytte med det første.........

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •