Dvd-S550 (2k) vs. Denon 2910 (6,5k) -> billigste vant (?) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dagens tips:

Om jeg ikke husker feil er DVI -> VGA overganger lett å få tak i. Da får du jo kjørt dvi (som vga) på X1 og kan se om bilde blir bedre enn ved komponent.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier at den er kjøpt brukt!? Kan det ikke være noe feil på den da?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Dagens tips:

Om jeg ikke husker feil er DVI -> VGA overganger lett å få tak i. Da får du jo kjørt dvi (som vga) på X1 og kan se om bilde blir bedre enn ved komponent.
    Trodde DVI->VGA bare fungerte dersom DVI var av typen DVI-I (analog/digital) eller DVI-A (analog). På Denon2910 er den DVI-D (digital). VGA er analogt.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, ok . My bad. Trodde DVI var både analog & digital ops:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Du sier at den er kjøpt brukt!? Kan det ikke være noe feil på den da?
    Mjo, tanken har jo streifet meg, men dog, hva slags feil.
    Det blir en feil som er vanskelig å påvise.
    Jeg har en billigspiller som gir et godt bilde, og en dyr spiller som ligger så vidt hakket under. Likevel har jeg ingenting å sette fingeren på.
    Det er jo ikke feil i farger, funksjon eller noe slikt.
    Det blir mer følelsen.

Det var bare det at etter å ha lest mye om Denon 2910 på nettet satt jeg med et inntrykk av at komponent-delen av bildet var her en STOR oppgradering, og jeg finner ikke dette fenomenet i det hele tatt.

Jeg skal forske litt på denne spilleren neste uke i vinterferien.
    Da blir det blant annet en test på AE700, så får vi se.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjenner ikke noen som har samme spiller da som du kunne sammenlignet med!?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dessverre. Det hadde jo vært en god løsning.
    Anyone med 2910 i BERGEN?

Ellers vurderer jeg å deponere på en 3910 i neste uke for å sjekke primært 2ch audio og forskjell mot 2910.
    2910-en min hadde jo et visst løft på 2ch lyd i forhold til Yamaha-en, så hvis den store forskjellen mellom 2910 og 3910 er DAC-en i 2ch så må jeg vurdere verdien av det.

Samt, jeg har lest at bildedelen i 2910 og 3910 er rimelig lik, så jeg får vel sammenlignet de på den måten.
    Likevel hadde sikkert en ren 2910 mot 2910 vært det beste.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld testet jeg og Alex F:
    Yamaha Dvd S550 via komponent,
    Harman/Kardon Dvd 25 via komponent,
    og Denon 2910 via både komponent og HDMi.
    (Når vi kjørte HDMi oppskalerte vi også til 720p)

Alle disse spillerne ble kjørt mot hans Panasonic AE700.
    Hver spiller ble kalibrert med DVE og lagret på egen memoryplass i projektoren.
    Testdisken var egenkomponert:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...gnbuer#6876592

Det var utelukkende bilde vi testet, så lyden var slått av.
    Vi hadde en testdisk i hver spiller slik at vi kunne switche mellom spillerne og sammenligne scener fortløpende.

I LOTR introscene hvor Frodo sitter under et tre og Gandalf kommer så vi kveldens eneste store "natt-og-dag" forskjell.
    Her kom "oppgraderingen" min mer til sin rett.
    Yamaha hadde en tendens til å pixelere særlig øyet til Frodo, og kanten på Gandalf sin hatt hadde en trappetrinntendens.
    Ved å switche over til Denon 2910 via komponent var ikke disse svakhetene synlige.
    HK25 hadde heller ikke denne svakheten og stilte i klassen til D2910 med sitt bildet.

(Det var da godt for meg å se noe forbedring hos meg i forhold til min Yamaha og Denon).

Ved å AB-teste komponent mot HDMi på Denon 2910 ble vi enige om at forskjellen kan beskrives som omtalt i pressen.
    "Det blir som om vi tar vekk et tynt slør fra lerret, ting blir litt skarpere".

Men det sløret er veldig tynt. Forskjellen var helt marginal og ingen ting som framstod for oss som en WOW-opplevelse i det hele tatt.

Det skal også taes med er at Denonspilleren fikk vi aldri helt korrekt på fargeinnstillingene. Når vi tittet gjennom blåfilteret fikk vi den aldri helt 100%. Kanskje så "lavt" som 90% korrekt. Rød var vanskelig å bedømme, og grønt var en god del ute på viddene.
    (Dette kan ha sammenheng med at Denon-spilleren ble kjørt med firmversjon -4, og green-push problemet blir rettet fra versjon -5 og oppover. Dog er det oppfattet gjennom diverse forum at green-push problemet kun skulle være gjeldende på HDMi overføring, men vi hadde dette kalibreringsproblemet både på komponent og HDMi).
    Hverken Yamaha-en eller H/K hadde slike problemer og fargene satt som et skudd.

Både jeg og Alex F regner oss for å tilhøre "mannen i gata" med tanke på vår kompetanse innen test av utstyret. Likevel har vi en viss kompetanse etter å ha gått gjennom hver våre anlegg og projektorer over årene, samt høstet erfaringer og inntrykk hos andre og deres utstyr.
    Vi var også enige om at hadde vi hatt med oss en kompetent tester kunne vedkommende helt sikkert funnet forskjellene for oss og vist oss hva vi skulle fokusere på.
    Likevel, inntrykket våres etter testingen var at det var en viss oppgradering av bildet fra Yamaha til Denon. Forskjellen mellom Denon 2910 på komponent og HDMi var marginalt liten, men dog den var der.

Skulle vi blåse 26.000,- på bildekomponenter var vi enige om at valget burde være en spiller til 2.000,- og HS-50 til 24.000,-
    Denon 2910 over HDMi med en AE700 vil ikke prestere så bra som overnevnte eksempel.

Konklusjonen ble derfor at spillere i 2.000-klassen er mer enn grei nok for utstyr i dette segmentet for oss "menn i gata".
    Godt mulig at nivå som AMO mkIII operere på ville avslørt enda tydeligere forskjeller mellom spillerne, men som sagt, på våres nivå er det veldig små nyanser som skiller.

Jeg kan også ta med at på min X1 får jeg ikke markerte forskjellene mellom Yamaha og Denon.
    Scener jeg visste var svakheter på min kombinasjon Yamaha <-> X1, viste seg at Panasonic AE700 klarte å "glatte ut", og feilen ble ikke funnet igjen i kombinasjonen Yamaha <-> AE700.

Jeg har også i uken hatt Denon 3910 hjemme til test på anlegget mitt, primært for å teste 2ch analog lyd.
    Det var en liten forbedring fra 2910 i forholdt til 3910.
    Igjen hadde jo 2910 en liten forbedring i forhold til Yamaha DvdS550 på analog lyd.
    Ikke under noen omstendigheter kan jeg på mitt anlegg forsvare en prisdifferanse på 8.000,- (mellom Yamaha og 3910) i forhold til lyden jeg fikk.
    Men igjen, dette på mitt anlegg. At andre anlegg får forskjellene bedre fram er hevet over enhver tvil.
    (Mitt anlegg: Yamaha RX-V1400, Dali Suite 2.8 og resten av tilhørende høytalere i den serien).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende gutter "i gata".... 8)

Godt å høre at dere tar testejobben seriøst. Selv mener jeg at det er merkbart forskjell på en Pioneer 575 og min 2910, nok til totalt sett (musikklyd og bilde) å betale de pengene mere opp til 2910. Nå kjøpte riktignok jeg min brukt da men..... :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Denon 2910 brukt jeg også. 5k.

Jeg sier på ingen måte at det var bortkastede penger.
    Den er bedre (men bare litt) på 2ch musikk.
    Den er bedre på en 720 projektor, men ikke natt og dag.
    Likevel en kurrant oppgradering når jeg fikk den brukt for 5k og fikk solgt min yamaha for en kurrant pris også.

Men at den er en natt-og-dag forskjell finner jeg ikke på noen områder i det hele tatt.
    Jeg er faktisk ganske så imponert over det bildet Yamaha-en gir for 2k i forhold til bildet som koster 6,5k.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er godt å se slike innlegg som dette her av og til.Altfor mange som bare skryter uhemmet av det de har kjøpt selv

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Kjøpte Denon 2910 brukt jeg også. 5k.

Jeg sier på ingen måte at det var bortkastede penger.
    Den er bedre (men bare litt) på 2ch musikk.
    Den er bedre på en 720 projektor, men ikke natt og dag.
    Likevel en kurrant oppgradering når jeg fikk den brukt for 5k og fikk solgt min yamaha for en kurrant pris også.

Men at den er en natt-og-dag forskjell finner jeg ikke på noen områder i det hele tatt.
    Jeg er faktisk ganske så imponert over det bildet Yamaha-en gir for 2k i forhold til bildet som koster 6,5k.
    Men disse natt-og-dag-forskjellene, tror du ikke det er for de som virkelig er "inne i det", og som har andre og mye mer kresne parametre å måle etter. Bare spør...... :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Joda, og derfor skriver jeg at en øvet person som vet mer hva han skal lete etter nok ville kunne påpekt ovenfor oss kanskje mer markante forskjeller.
    På meg og Alex F framstod det aldri noen forskjeller som gav oss noen særlig aha opplevelse.
    Det eneste var den pixeleringen på LOTR introen med Yamaha vs Denon.

På det nivået jeg er i dag kunne jeg aldri jobbet for et blad og testet utstyr, for, skulle jeg vært ærlig med meg selv og ovenfor leserne hadde det ikke vært så mye å skrive om.
    På en annen side ser jeg heller ikke bort i fra at hvis dette testes på langt dyrere utstyr, så vil forskjellene bli mer framtredende.
    Jeg ville også trengt en del trening og fått være med andre HiFile for å lære å se etter ting og tang, lære å lytte etter ting og tang.
    Men på nåværende nivå blir dette mye "keiserens nye klær" for meg, og da tillater jeg meg å være ærlig ovenfor meg selv og dermed spare en del kroner i oppgraderinger som ville blitt avgjort av placeboeffekten.
    Neste oppgraderingen min er å gå fra X1 til en 720p projektor. Og der vet jeg at jeg opplever forskjell og oppgradering da jeg har sett på et par projektorer i den klassen og er klar over forskjellen og det blir en reell oppgraderin i mine øyne bokstavlig talt.

Jeg sier ikke i denne tråden at Denon 2910 ikke er bedre enn en spiller til 2.000,-
    Jeg sier heller ikke at jeg like godt kunne satt med Yamahaen fortsatt.
    Det jeg vil fram til er at på mitt beskjedne utstyr lager ikke Denon 2910 gull av gråstein. Heller ikke på Alex F sin AE700 er det noen enorme forskjeller. Vi ser små anelser av forbedringer men stiller oss spørrende til prisen på disse små forbedringene.

Da jeg gikk fra s-video interlaced til komponent progressivt i min spede X1 begynnelse snakket vi om store forskjeller.
    Det er på ingen måte et like stort sprang fra komponent progressivt til HDMi. Forskjellen er syltynn, men den er der. Er den verdt 4.500,- i prisøkning alene? Nei.
    Er den lille forbedringen av 2ch lyd verd 4.500,- alene? Nei.
    Er SACD og Dvd-A verdt oppgraderingen min alene? Nei.

Men når jeg setter alle disse småfaktorene sammen, legger til at jeg kjøpte D2910 brukt og fikk en ok pris for min Yamaha så er oppgraderingen verdt det.

Jeg vil ikke anbefale noen som sitter på en relativt ny 2.000+-spiller å kjøpe ny D2910 i butikk fordi oppgraderingen vil, for mannen i gaten men lydanlegg i 20-30.000-klassen, ikke oppleves som noe enormt framskritt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, og derfor skriver jeg at en øvet person som vet mer hva han skal lete etter nok ville kunne påpekt ovenfor oss kanskje mer markante forskjeller.
    På meg og Alex F framstod det aldri noen forskjeller som gav oss noen særlig aha opplevelse.
    Det eneste var den pixeleringen på LOTR introen med Yamaha vs Denon.

På det nivået jeg er i dag kunne jeg aldri jobbet for et blad og testet utstyr, for, skulle jeg vært ærlig med meg selv og ovenfor leserne hadde det ikke vært så mye å skrive om.
    På en annen side ser jeg heller ikke bort i fra at hvis dette testes på langt dyrere utstyr, så vil forskjellene bli mer framtredende.
    Jeg ville også trengt en del trening og fått være med andre HiFile for å lære å se etter ting og tang, lære å lytte etter ting og tang.
    Men på nåværende nivå blir dette mye "keiserens nye klær" for meg, og da tillater jeg meg å være ærlig ovenfor meg selv og dermed spare en del kroner i oppgraderinger som ville blitt avgjort av placeboeffekten.
    Neste oppgraderingen min er å gå fra X1 til en 720p projektor. Og der vet jeg at jeg opplever forskjell og oppgradering da jeg har sett på et par projektorer i den klassen og er klar over forskjellen og det blir en reell oppgraderin i mine øyne bokstavlig talt.

Jeg sier ikke i denne tråden at Denon 2910 ikke er bedre enn en spiller til 2.000,-
    Jeg sier heller ikke at jeg like godt kunne satt med Yamahaen fortsatt.
    Det jeg vil fram til er at på mitt beskjedne utstyr lager ikke Denon 2910 gull av gråstein. Heller ikke på Alex F sin AE700 er det noen enorme forskjeller. Vi ser små anelser av forbedringer men stiller oss spørrende til prisen på disse små forbedringene.

Da jeg gikk fra s-video interlaced til komponent progressivt i min spede X1 begynnelse snakket vi om store forskjeller.
    Det er på ingen måte et like stort sprang fra komponent progressivt til HDMi. Forskjellen er syltynn, men den er der. Er den verdt 4.500,- i prisøkning alene? Nei.
    Er den lille forbedringen av 2ch lyd verd 4.500,- alene? Nei.
    Er SACD og Dvd-A verdt oppgraderingen min alene? Nei.

Men når jeg setter alle disse småfaktorene sammen, legger til at jeg kjøpte D2910 brukt og fikk en ok pris for min Yamaha så er oppgraderingen verdt det.

Jeg vil ikke anbefale noen som sitter på en relativt ny 2.000+-spiller å kjøpe ny D2910 i butikk fordi oppgraderingen vil, for mannen i gaten men lydanlegg i 20-30.000-klassen, ikke oppleves som noe enormt framskritt.
    Mente det positivt ja, kjære herr Rasmussen..... :wink: :wink: Synes du skriver bra jeg. Som noen andre også sa her, godt å se at noen også skriver om både positive og negative ting, og ikke bare forherliger sitt eget uansett. Dersom en er fornøyd, ok....

Selv har jeg vært mer enn nok kritisk til SVS-subber, og vil ikke slavisk anbefale disse til absolutt alle. Så jeg føler jeg har mitt på det tørre der....... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Satt i går og kalibrerte min PT-AE700 og Denon 2910, og fant ut at forskjellen på interlaced og progressivt heller ikke er så stor som man teoretisk sett skulle tro. Elektronikken i 700 må også være ok da, for i noen tilfeller foretrakk jeg faktisk interlaced her hjemme.....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Elektronikken i 700 må også være ok da, for i noen tilfeller foretrakk jeg faktisk interlaced her hjemme.....
    Det vil jeg tro.
    Tydelige feil i spesifikke scener fra Yamaha til X1 hos meg, fikk vi ikke fram hos Alex F på hans AE700.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Elektronikken i 700 må også være ok da, for i noen tilfeller foretrakk jeg faktisk interlaced her hjemme.....
    Det vil jeg tro.
    Tydelige feil i spesifikke scener fra Yamaha til X1 hos meg, fikk vi ikke fram hos Alex F på hans AE700.
    Mener du å si at AE700 har bedre deinterlacer enn X1? Det hadde jeg faktisk ikke trodd...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke.
    Signalene ble jo kjørt komponent progressivt i begge tilfeller.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, jeg leste visst litt for fort nå... Jeg trodde du hadde kjørt interlaced ut fra Yamahaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Tor i alt han har skrevet om testen. Kort fortalt, wow opplevelsen uteble. Jeg må understreke at jeg kun kan uttale meg om bilde, ettersom vi ikke testet lyd. Ellers vil jeg si meg litt enig Tors uttalelse om DVE kalibreringen. Denon var ikke å nærheten av å stemme. Til og med BLÅ fikk vi ikke til. Når det gjaldt HK og Yamaha satt BLÅ og RØD relativt bra. Grønn var dog ikke helt perfekt (2 av de sorte boksene var heller grå).

Det er mulig som Tor skriver at en "ekspert" som f.eks Gorm kunne vist oss større forskjeller enn det vi så, men det er litt av poenget med testen, nemlig hva 2 ordinære hjemmekino entusiaster opplever som vesentlig. Dersom forskjellene er så små at en ekspert må peke disse ut for oss, er en oppgradering på DVD-siden ikke verdt pengene, etter min mening. Det er mere å hente på andre områder, som f.eks ved å kjøpe dyrere projektor. Jeg tror at en får mer bilde for pengene av å kjøpe HS50 og en billig DVD spiller (Yamaha eller brukt HK DVD25) enn å kjøpe AE700 og Denon 3910.

Hva er så en wow opplevelse ? Dette er selvfølgelig meget subjektivt, ettersom noen tar til takke med lite, mens andre får gåsehud av å oppgradere strømkabelen fra kr 100 000 til 150 00 (en smule overdrevet, men dog :wink. For at de som leser dette skal skjønne hva jeg definerer som wow i forbindelse med bildekvalitet, kan jeg si følgende:

Å gå fra TX10 med kontrast på 800:1 og oppløsning 850:450 (ca) til AE700 med kontrast 2000:1 og oppløsning 1280:720 ga en wow opplevelse på følgende områder:

- Skarphet i bildet. Dette var for meg natt og dag (HD oppløsning på AE700)
    - Sortnivå: TX10 hadde mye gråskjær mens AE700 har mye bedre sortnivå. Men det er fremdeles MYE å hente på sortnivå på AE700
    - Screendoor: Mye på TX 10, mens denne er nesten borte på AE700 (smoothscreen)

Til slutt vil jeg si at jeg var litt overrasket over at det ikke var større forskjeller mellom komponent fra HK DVD25 og HDMI fra Denon 2910. Litt skrapere bilde var det eneste, men dette la vi kun merke til når vi frøs bildet og gikk nærmere lerretet (+myste litt ). Jeg sier ikke dette for å forsvare min HK DVD spiller, fordi jeg hadde glatt spandert 5-6K i morgen dersom jeg fikk servert en DVD spiller som ga meg markant bedre bilde. Er det noen som vil vise meg en slik spiller er de hjertelig velkommen på et besøk i Bergen.

Tor og jeg ble også enige om at vi ønsker å få testet en referanseprojektor slik at vi vet hva som er mulig å oppnå av bildekvalitet under kr 50 000. Jeg oppfordrer derfor noen i Bergen som har enten Action One eller en godt kalibrert Barco til å sende en av oss en PM.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •