DVD spillere - forskjell i lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD spillere - forskjell i lydkvalitet

Jeg har lurt litt på i hvilken grad det er hørbar/målbar forskjell i lyden fra forskjellige DVD-Spillere. Forutsetningen for problemstillingen er at det bare gjelder hjemmekinolyd via spillerens digitalutgang. Om en forutsetter (jeg vet dog ikke i hvilken grad denne forutsetningen er riktig) at avlesningen er korrekt fra platen, så har jeg vanskelig for å se for meg hvordan dvd-spilleren kan gjøre noen forskjell fra eller til i lydkvaliteten.

Ser frem til tilbakemeldinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er definitivt lydforskjeller både via digital utgang og analog utgang, både på film og spesielt musikk. Dersom du leser tester i DVD&HJK og L&B vil du se at det gis karakterer ut fra bilde og lyd (film og musikk). Bilde vurderes ofte ut fra sortnivå (kontrast), oppløsning, sprut i farger, etc, mens lyd vurderes ut fra dypbass, diskant, mellomtone, etc.

Var det ingen forskjell, ville nok alle kjøpt DVD spilleren på Rimi til kr 499 og ingen kjøpt f.eks Denon 3910 til kr 9900 :wink:

Det vanskelige spørsmålet er om forskjellene er hørbare/synlige for DEG ! Det må du nesten teste selv, dessverre !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den analoge utgangen er det nok forskjeller på.
    Men forskjeller i karakterer i L&B på f.eks. en DTS-strøm som ikke blir dekodet før i forsterkeren kommer nok av en kombinasjon av placebo og annonseinntekter... ;-)
    Tilsvarende at f.eks. MP3-filer burde høres bedre ut hvis man flytter dem til en dyrere harddisk, men ellers bruker samme lydkort, kabler, høyttalere...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la meg følge opp dette. jeg tror jeg lider av dårlig hørsel ettersom jeg såvidt klarte å skille på lydkvaliteten mellom min denon 2910 vs. maite 7048'n fra eltek (6500 kr vs 800 kr). :shock:

det var med analog tilkobling. nå har jeg kobla digitalt og bruker dac'ene i pre-ampen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er forskjell på lydkvaliteten på DVD-spillere! Et eksempel basert på CD-avspilling:

Hadde før en Samsung DVD-611. Når har jeg koblet opp en Denon 2910. Kjører analog tilkobling til receiver (da bruker du DAC'ene i spilleren), og opplevde en god og hørbar forskjell i lyden. Ble AB-testet, og "mistet" litt av diskanten, tydeligere mellomtone og mer og deffinert bass.

Kobler du digitalt skjer jo kodingen av signalet fra spilleren i receiveren, og da er det jo de DAC'ene som avgjør lydkvaliteten. Ergo, rævva receiver, rævva lyd.... :wink:

Til filmbruk syns jeg det er en god del vanskeligere å måle forskjell i lydkvalitet. De fleste kobler nok digitalt her, så da gjelder det jo å ha en receiver som henger god med kvaliteten på spilleren (eller gjerne bedre.... :wink: )

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min oppfatning var at sålenge man hadde en bra dac som pre-amp, var selve signalkilda (eller transporten som enkelte kaller det?), ikke så viktig.

vel, jeg hørte litt "grumsete bass" på den ene cd-en jeg testa når jeg sammeligna spillerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer å kjøpe ny DVD spiller for å få HDMI, men ikke receiver (Marantz 7200). Dersom jeg forstår dere rett bør jeg kjøpe den billigste spilleren med HDMI ettersom det ikke er mulig å høre forskjell ? Gitt da selvfølgelig at bildet er like bra, noe som selvsagt ikke er tilfellet.

Dette virker merkelig, men jeg har aldri sammenliknet DVD spillere eller CD spillere. Har vært mer opptatt av å lytte på høyttalere og forsterkere, og her har jeg iallefall hørt merkbare forskjeller.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    min oppfatning var at sålenge man hadde en bra dac som pre-amp, var selve signalkilda (eller transporten som enkelte kaller det?), ikke så viktig.

vel, jeg hørte litt "grumsete bass" på den ene cd-en jeg testa når jeg sammeligna spillerene.
    Enig gitt at du kobler digitalt, da.... :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er null forskjell via digitalutgang, såfremst det ikke er direkte feil med drivverket i spilleren.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien skal hvertfall digitalt være digitalt, dvs. låte likt. Når man sender signalet digitalt fra dvd-spiller er det jo DACene i receiveren som tar seg av konverteringen som det blir sagt her.

Hvor mye drivverk har å si skal jeg ikke begi meg inn på, men det er mange som mener dette er viktig. For min del er det hvertfall viktig at drivverket ikke durer og støyer...

På analogutgangene er det logisk nok forskjell på dyre og billige spillere.

Det beste er så klart en dedikert cd-spiller, selv om det ikke er spm her

Edit: skrivefeil

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    For min del er det hvertfall viktig at drivverket i durer og støyer...
    :shock:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    under testing har jeg hørt forskjeller på spillere koblet til med lik koax til 1098. men jeg tror nok mer at forskjellen muligens skyldes at utgangsnivået ikke er likt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere brukte jeg en Sony 7700 som drivverk mot min daværende Meridian 568 pre/pro/DAC via koaks.
    Jeg ble bedt om å sjekke en Theta-spiller (rundt 70.000 i utsalg) av importøren (bug i bildet ved PAL-signal). Naturlig nok brukte jeg den den til cd'er også, og sammenlignet litt (begge digitalt via koaks).
    Det var relativt lett å høre forskjell; Theta'en var noe (litt) bedre på mye, men tilga lite ved dårlige opptak (det som hørtes 'luftig/åpent' ut på gode optakk ble hardt og antrengende å høre på).
    Til film la jeg ikke merke til noen forskjell.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    la meg følge opp dette. jeg tror jeg lider av dårlig hørsel ettersom jeg såvidt klarte å skille på lydkvaliteten mellom min denon 2910 vs. maite 7048'n fra eltek (6500 kr vs 800 kr). :shock:

det var med analog tilkobling. nå har jeg kobla digitalt og bruker dac'ene i pre-ampen.
    Hehe, det er nok mange som kjenner seg igjen i denne situsjonen her.
    Av og til gir det stor lydforbedring mens andre ganger hører du så vidt forskjell.

Mye lyd er nok ganske oppskrytt, f.eks så mener fidelity at man er bra døv om man ikke hører forskjell på strømkabler.. :lol:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DVD spillere - forskjell i lydkvalitet

Sitat Opprinnelig postet av BB
    Jeg har lurt litt på i hvilken grad det er hørbar/målbar forskjell i lyden fra forskjellige DVD-Spillere. Forutsetningen for problemstillingen er at det bare gjelder hjemmekinolyd via spillerens digitalutgang.
    Da er vi to ..........men jeg har prøvd noen ganger med forskjellige spillere, uten å klare å avsløre lydmessige forskjeller. Spillerne står for sikkerhets skyld ikke i kontakt med underlag for høytalere; for å unngå vibrasjonspåvirkninger.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del hørte jeg enorm forskjell da jeg sammenlignet min billige dvd-spiller (Cambridge audio) med min ti år gamle NAD 513. NAD'en kicker Cambridgen tilbake til England. Bassen ble MYE mer definert og punchy i tillegg til at mellomtone og diskant faktisk også bedret seg betraktelig. Begge ble koblet analogt. Dette hadde jeg ikke ventet av en 10 år gammel cd-spiller, mot en ett år gammel dvd-spiller. Har dessverre ikke hatt sjansen til å sammenligne dvd-spillere ang lydkvalitet, men har veldig lyst på en dvd-spiller som jeg kan bruke både til musikk og film.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poda
    For min del hørte jeg enorm forskjell da jeg sammenlignet min billige dvd-spiller (Cambridge audio) med min ti år gamle NAD 513.
    TULL OG TØYS............

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    For min del hørte jeg enorm forskjell da jeg sammenlignet min billige dvd-spiller (Cambridge audio) med min ti år gamle NAD 513.
    TULL OG TØYS............
    på dette forumet lar vi faktisk folk få lov til å komme med sine erfaringer uten sånne kommentarer. Lite konstruktivt for å si det pent.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    TULL OG TØYS............
    på dette forumet lar vi faktisk folk få lov til å komme med sine erfaringer uten sånne kommentarer. Lite konstruktivt for å si det pent.
    Poda har helt rett i sine betraktninger, men det blir helt irrelevant i forhold til kriteriene trådstarter har definert som basisgrunnlag for sine vurderinger.

Poda bør heller flytte sine "analoge" betraktninger til en egen tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg dumpet innom nå i dag, og så til min glede at tråden hadde utviklet seg, da den så død ut i dagene etter at jeg først postet den.

Jeg finner det interessant at det eneste argumentet (av de som tar hensyn til forutsetningene) er at det testes på lydkvalitet i lyd & bilde. Med all respekt, så få finner jeg at dette argumentet har hmm.. relativt liten vekt. Er da slik at all forskjell bare skyldes placebo i denne sammenheng ? Er det ingen med dyrt avspillingsutstyr som føler at de må forsvare det i -denne- sammenhengen, eller er spørsmålet simpelten så forkastelig dumt at man finner det under sin verdighet ? (dorge, dorge

Hvorvidt lydforskjellen er stor på forsterkernes dac'er (slik at man kunne oppnå noe ved å bruke dvd-spillerens innebygde sådanne samt analoge utganger) er også et spørsmål av interesse. Her kan jeg ihvertfall tenke meg en forskjell i prinsippet, i praksis er jeg dog mindre sikker.

Grunnen til at jeg lurer på alt dette, er at det er alltid morsomt å kunne avfeie pretensiøsitet med innvendiger om forventingsbasert persepsjon og kvasivitenskap. Her aner jeg store muligheter for dette.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •