DVD spillere - forskjell i lydkvalitet - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 65 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Joda, det er selvfølgelig greit at du foretrekker å stole på din egen hørsel

Men imidlertid så er vel noe av poenget at når du lytter på en strømkablel som du vet koster minst 10-100 gange av normal pris, så har du kanskje en viss forventning om hva du skal oppleve, og det kan også påvirke hva du faktisk opplever - på samme måte som du (og kanskje jeg også vil lovprise en whisky -fra en flaske- (dog ikke nødvendigvis innhold..) til kr 2.000. Det er derfor blindtester er så viktig, det er jo uomtvistelig en kjennsgjerning at erfaringer blir farvet av forventinger, og jeg er fremdeles svært skeptisk til å å bruke mange penger på kabler etc selv om noen mener at dette er riktig når det ikke kan måles.

(Når det så negative er sagt,så har jeg (til tross for at jeg tviler på konklusjonenene dine), respekt for din nøkterne tone Ivaols !)

Videre lurer jeg på om det videre er noen som har synspunkter på forskjell i kvalitet på D/A konvertere i forsterkere. Hvor forskjellige er disse (på forsterekere av normal kvalitet, fra 4k og dvd-spillere fra 2k+) ?og hvor mye har det å si for totalbildet ?

Ser frem til svar, og må på forhånd gi kredit til dette forumet, som jeg har lært svært mye av å lurke i !

MVH:

BB

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er med på at forventninger kan farge hva du (tror?) du hører, men ikke at de nødvendigvis må gjøre det.

Eks;
    Kjøpte nettopp nye signalkabler fordi jeg syntes diskanten var for hard. Pga litt dårlig utvalg i Kristiansand endte jeg opp med å teste Nordost Red Dawn, som er kjent for litt lys klang, og Black Magic mkII som etter hva jeg hadde lest danket ut Nordost Valhalla til rundt 30 000.
    Regnet faktisk nesten som sikkert på forhånd at jeg ville havne på Black Magic.
    Red Dawn låt best i mitt anlegg (leverte de selvsagt tilbake og kjøpte dem for under halv pris brukt :lol: )

Holder meg forøvrig til billig Jack Daniels blandet med cola (og der røyk min troverdighet ut vinduet he he)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DVD spillere - forskjell i lydkvalitet

Sitat Opprinnelig postet av BB
    Jeg har lurt litt på i hvilken grad det er hørbar/målbar forskjell i lyden fra forskjellige DVD-Spillere. Forutsetningen for problemstillingen er at det bare gjelder hjemmekinolyd via spillerens digitalutgang. Om en forutsetter (jeg vet dog ikke i hvilken grad denne forutsetningen er riktig) at avlesningen er korrekt fra platen, så har jeg vanskelig for å se for meg hvordan dvd-spilleren kan gjøre noen forskjell fra eller til i lydkvaliteten.

Ser frem til tilbakemeldinger.
    Et ganske så interessant tema å diskutere, men er redd det ikke finnes noe klart svar på dette, og som vil gjelde for alle kombinasjoner av utstyr, kildemateriale og andre påvirkelige fakttorer for lytteren hørsel, "følelser", egenskaper i lytterrommet, el.nettet osv.

At signalet overføres digitalt, skulle i utgangs punktet i en perfekt verden, bety at 0 ene og 1 erene kom 100% riktig ut fra begge type spillere, men i praksis finner man gjerne ut at det ikke stemmer helt. Hvordan blir for eksempel det digitale utgangs signalet påvirket av variasjoner i strømforsyningen/ene i dvd spilleren ut i fra variasjoner og støy i elforsyningen, strømforbruket i drivverk og laserpickup eller bildebehandlings prosessorer ol.

Mye av det ekstra man betaler for i dyrt utstyr, er komponenter som har en høyere grad av nøyaktighet, og som i tilegg bedre skjermet og som gjerne blir utstyrt med kretsløp for at de mest kritiske komponentene for lyd og bilde kvaliteten kan jobbe under best mulige forhold.

Med tanke på at to forskjellige "individer" av samme spilleren, kan ha litt forskjellig ytelser (kanskje noe å tenke på når man leser tester i fagpressen) samt at el.nettet som spillerene testes med er forskjellig osv, må man nokk til syvende og sist teste de komponentene man vil bruke selv, med sine egene ører, og foreta valgene ut i fra det og sin egen økonomi.

Har selv aldri klart å høre forskjell på velfungerende digitalkabler om de har vært loddet sammen av billige datacoax kabler , eller "high-end" merke kabler, men ser ikke bort fra at forskjellig sammenkobblet utsyr kan påvirkes forskjellig ut i fra kabelens elektriske egenskaper iht. induktive, kapasative eller skjermede egenskaper, samt plasebo effekter og påvirkning fra "maktpersoner". :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder drivverkets kvalitet for lydbildet er min erfaring at det dessverre spiller en rolle. Jeg har mest erfaring med å kjøre ulike drivverk, også rene dvd-spillere, på min wadia-dac. (Jeg tar ut pcm-signal fra spilleren til dac når jeg ser film på storskjerm.) Mitt inntrykk er at spillere tar med seg mye av sin lydkarakteristikk fra analog overføring når de benyttes som rene drivverk. Hvorvidt disse forskjellene er matkant hørbare har nok nær sammenheng med kvaliteten på resten av utstyret. I mitt stereo-oppsett till ca 100k er forskjellene klart hørbare, men for filmlyd er dette mindre kritisk enn for musikk. Med andre ord: rimeligere dvd-spillere klarer seg bra nok lydmessig når man kjører digitalt signal ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om mye av "kranglingen" i denne tråden kommer av at folk snakker om ting de ikke vet så mye om, og da spesielt at teorier er det samme som praksis. Jeg er ikke noen guru selv, men kan en del om digitalteknikk. Her er hva jeg har kommet frem til etter å ha lest hele tråden og spesielt linken til einis:

Når man overfører data fra andre siden av kloden digitalt er det ikke noen tidsfrist på når dataene må være fremme. Man sender en strøm med pakker over TCP/IP, og de pakkene som er korrupte når de kommer frem (man kalkulerer ut fra et kontrollsiffer, ren mattematikk) blir sendt på nytt helt til man har alle data feilfritt hos mottaker, uansett hvor lang tid dette tar.

I et stereoanlegg kan man ikke "vente" med dataene til man har alt feilfritt, det skal sendes fortløpende. Det store problemet slik jeg ser det er at klokkefrekvensen til DA-konverteren blir styrt av det digitale signalet som kommer fra CD-/DVD-spilleren, uten å ha egen leder for klokkesignalet. Støy kan selvfølgelig ødelegge et digitalt signal også, men når klokkesignalet også ligger her så får det "katastrofale" følger for DA-konverteren. Den vil begynne å jobbe "i utakt", noe som vil resultere i redusert lydkvalitet, noen ganger så mye at enkelte hører dette. Klokkegeneratoren i CD-/DVD-spilleren kan også gjøre en dårlig jobb, som igjen vil gi dårlige arbeidsvilkår for DAC'en.

Hadde man funnet en annen standard for overføring av digitale data mellom komponentene kunne man fullstendig eliminert dette problemet, men det er vel bare et problem for 0,001% av befolkningen og derfor uinteressant for de fleste utviklerne. Dette systemet ble vel utviklet for kanskje 10 år siden, og hadde man hatt dagens kunnskap og teknologi ville nok standarden vært en helt annen.

Det med forskjellig lyd på originale/brente cd-plater og brenne-hastighet hører ikke til i denne tråden, men kan godt taes opp i en annen/ny tråd.

Selv bruker jeg mest Billig øl og Biltema-kabler

Sitat Opprinnelig postet av nb
    Følgende prinsipp funker greit for meg:

Om man krangler i lange baner om ett eller annet endrer lydkvaliteten i det hele, så gjelder følgende:

- eventuelle endringer er neppe så nøye
    - eventuelle forbedringer er garantert ikke verdt prisen (for meg...)

bare mine US$ 0.02
    AMEN!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •