DVD spillere - forskjell i lydkvalitet - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her fortsetter bare "synsingen". Den ene kabelen "føles mørkere"..... Jeje, det er akkurat det jeg har sagt. Dette er bare følelser og svada. Alt som er digitalt handler bare om tallknusing. Dersom "tallrekken" i den ene enden er lik "tallrekken" i den andre enden så er det ingen avvik. Dersom det er avvik så må man lete etter feilen og snarest bytte/reparere den komponenten.

Mennesker hører ikke digitalt - That's It. Så lenge man snakker om digitale verdier så er det ikke lyd, men data. Hvor vanskelig trenger dette å være.

Årsaken til at den Rååe digitalkabelen låter så mye bedre enn andre kabler er fordi:
    1) Man ønsker å forsvare at man har kjøpt noe dyrere enn nødvendig.
    2) Man har lest for mye i Lyd og bilde blader som må forsvare sitt eget eksistensgrunnlag og som i tillegg svært ofte er i lomma på leverandørene.
    3) Det er lettere å like noe som ser TØFT ut.

Er det noen som har turt å foreta en 100% blindtest med sin gamle utrangerte dvd-spiller. Jeg mener VIRKELIG blindtest????

Jeg blir matt i kroppen når jeg leser i "fagblader" der de påpeker klare forskjeller i lyden på digitalutgangen på spillere som har dyre og skikkelige drivverk!!! Lurer på om de satt med ryggen til og lytta!

Det er et gammelt gresk ordtak som sier: Verden vil bedras så bedra den!

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Man har lest for mye i Lyd og bilde blader som må forsvare sitt eget eksistensgrunnlag og som i tillegg svært ofte er i lomma på leverandørene.
    Hvor i all verden har du dette fra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Her fortsetter bare "synsingen". Den ene kabelen "føles mørkere"..... Jeje, det er akkurat det jeg har sagt. Dette er bare følelser og svada. Alt som er digitalt handler bare om tallknusing. Dersom "tallrekken" i den ene enden er lik "tallrekken" i den andre enden så er det ingen avvik. Dersom det er avvik så må man lete etter feilen og snarest bytte/reparere den komponenten.
    kom deg ut å prøv selv. det er masse avvik i digitaldomene, særlig på lydutstyr. billige spillere har omtrent ikke feilkorreksjon. det er en grunn til at f.eks krell selger cd-drev til titalls tusen. men siden du vet svaret betyr det vel bare at de holder millioner av audiofile for narr.

audio hadde vel også en 2siders artikkel om hvordan brente plater og låter bedre enn originale pga lesbarheten og veldig nøye korrigering av diverse gode brenneprogram.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    overføre internett? hæ? det er millionvis av digitalfeil på en datamaskin og i kommunikasjon mellom datamaskiner, tross alt jobber feilkorreksjon konstant! feilkorreksjon etter drivverket er det ikke mye av, altså uansett hvor mye feil og jitter det kommer fra drivverket så vil det høres i en eller annen grad.
    Millioner av feil? Du skal ha en temmelig ødelagt kabel om det skal oppstå overføringsfeil i en PC. Om feilkorrigeringssystemet jobber konstant (f.eks mellom harddisken og IDE-broen) så betyr det at det er et alvorlig problem på kabelen noe som igjen vil føre til elendig hastighet. Men en PC bruker altså feilkorrigering som du sier og oppstår det feil sendes bare pakkene på nytt. Ved avspilling av en CD funker selvsagt ikke det prinsippet og oppstår det feil får en hakking, altså ingen lyd.

jeg skiller faktisk ut de 2 digitalkablene jeg har, den ene låter mørkt og den andre lyst- faktisk...
    Interessant. Så digitalkablene inneholder altså et filter som senker visse frekvenser. Har du noen anelse om hvordan dette kan skje når vi tross alt snakker om en passiv kabel som kun overfører elektriske pulser?

har dere forresten prøvd å sammenligne en cd brent 52x og en i 2x?? insane forskjell i lyd. selv om signalet "liksom" er det samme...
    Har ikke opplevd noe "insane" forskjell. Men så har jeg verken superhørsel eller dårlige brennere. Og for øvrig. Dersom Nero eller liknende programmer forteller deg at du har å gjøre med en eksakt kopi, ville du fortsatt høre forskjell?

audio hadde vel også en 2siders artikkel om hvordan brente plater og låter bedre enn originale pga lesbarheten og veldig nøye korrigering av diverse gode brenneprogram.
    For bare noen par år siden hadde vel samme blad en 2siders artikkel om hvorfor brente plater låter dårligere enn originalen..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele tiden sagt at det forutsettes at data blir avlest uten for mye feilkorrigeringer.

En dyr spiller fra Krell låter helt sikkert mye bedre på analog lyd enn de fleste rimelige dvd-spillere. Hva så? På digital overføring påstår jeg at forskjellene er temmelig marginale - uansett hva folk her påstår. Dette er kun matematikk - ikke følelser..

Dersom kabler og annet i "dataveien" påvirker i slik grad at det er hørbare forskjeller etter at lyden etter at datastrømmen er konvertert til analog, hvordan kan dette forklares? Dersom man spiller ukomprimert musikk fra en HD, hva påvirker sluttresultatet? Kvaliteten på lagringsplatene på HD'en - om det er SCSI eller IDE disker - om en bruker Idekabler av gull? Det sier seg selv at dette ikke holder.

Dersom man liker å eie en dyr Krell-boks så er det flott. Jeg liker også pene bokser og synes kult å ha i stua. Det samme mener jeg om en Lamborgini i garasjen, dersom noen skjønner analogien!

Til alle som er i tvil: Får en kompis, eller moren deres om nødvendig, til å flytte digitalkabelen fra den nye rådyre dvd-spilleren til den gamle halvbillige spilleren du har slengt i garasjen men de begge spiller en hjemmebrent kopi av samme cd-plate. Slå av lyset og lytt i noen minutter og få mora/kompisen di til å bytte kablene en gang til (uten at du vet hvilken boks som spiller). Sett deg deretter i sofaen med en kopp kaffe og tenk gjennom hva du nettopp hørte. Hørte du forskjell? Flaut dersom det viser seg at spilleren med best lyd var den gamle billigspilleren. Det har hendt andre enn deg..... !

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco; ingen lyd ved digitalfeil. ha-ha! har du studert digitalteknikk eller i det hele tatt lest om jitter siden du påstår alt er identisk.
    http://www.digido.com/portal/pmodule...der_page_id=28
    sett deg ned og lytt. hører du ikke forskjell på ditt perfekte sony eller hva du bruker, og en kostbar transport bør du sjekke ørene. :?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    også...da jeg for flere år siden byttet ut min første dvd, en panasonic a150 med en nyere hk og brukte samme coax utgang fikk jeg helt hakeslepp. -føltes som om jeg fikk helt nye bakhøyttalere. det var så enorm forskjell i fundament, dynamikk og dybde.
    men denne var det selvsagt noe i veien med?

har ikke peiling på denne, men mener det er et 100% drivverk til 30k.
    så har man Krell KPS25SC ++ :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scirocco; ingen lyd ved digitalfeil. ha-ha! har du studert digitalteknikk eller i det hele tatt lest om jitter siden du påstår alt er identisk.
    http://www.digido.com/portal/pmodule...der_page_id=28
    sett deg ned og lytt. hører du ikke forskjell på ditt perfekte sony eller hva du bruker, og en kostbar transport bør du sjekke ørene. :?
    Tror du misforstod hva jeg mente. Jitter er så vidt jeg vet ikke et resultat av avlesningsfeil og er heller ikke et problem i PC-verdenen. Har ikke sagt noe om at Jitter ikke kan være et problem i audio-verdenen.

Har for øvrig testet dette med jitter. Tok å rippet en CD rett på harddisken (altså en perfekt kopi) og foret signalet rett til forsterkeren min (en Pioneer AX10Ai) via en usb-kabel. Fordelen med en slik overføring er at en får null jitterfeil, forsterkeren fungerer som et lydkort. Sammenliknet dette med en billig Sony dvd-spiller, synkroniserte volumet og svitsjet fram og tilbake. Greide faktisk aldri å finne noen forskjeller og om det var noen var de altså så små at de likevel ikke spilte noen rolle. Tilsvarende forsøk kan jo gjøres for de som har en dvd-spiller med i-link (eller denon-link) overføring.

Ørene sjekket jeg vel ved sesjon for mange år siden. Var ingenting i veien med dem da

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok...
    men du kan vel skjønne hvorfor man selger egne cd-transporter uten analogutgang til ganske gromme priser viss der ikke skulle være noen forskjell.
    har forresten en brenneplate som besynderlig mister mer og mer informasjon hver måned. de første 2-3låtene var helt uleselig i 2 av mine 3 drivverk. men den tredje; en sonyspiller som faktisk reklameres for å ha et godt stabilt drivverk og feilkorreksjon klarte denne nesten utmerket uten skurring. de to andre, foret med samme eksterne doxa dac skurret som fanden...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til en viss grad er det vel forskjell på både drivverk, feilkorrigering og jitter i cd-spillere, men for å i det hele tatt kunne bli kalt en cd-spiller er det visse minimumskrav som må være oppfylt. Dessuten tror jeg en vil få mye mer for pengene sine ved å enten putte dem i en bank eller investere i bedre høyttalere. Ommøblering av lytterommet er også en mulighet..

Billige brenne-plater har det for øvrig med å bli mer og mer uleselig med tiden. Du har ikke testet den brente platen spilt av i Sony drivverket kontra originalen i samme drivverk?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Billige brenne-plater har det for øvrig med å bli mer og mer uleselig med tiden. Du har ikke testet den brente platen spilt av i Sony drivverket kontra originalen i samme drivverk?
    skjønner ikke helt hva du mener her. men det var en brenneplate av typen vivastar. både et rammstein-og et dave mathews band album forduftet fra overflaten etter ca et år. merket stor forskjell i lydkvalitet fra måned til måned når jeg lyttet på desse. mindre detaljer, slappere dynamikk -tidvis skurring...den siste tiden var de som jeg sa i ste, stort sett uleselige på et hk og pioneer drivverk -samt foreldra sitt technics rack og lydanlegget i en 2004 toyota rav4 -med sony funket det en del bedre, men fortsatt dårlig..sansynligvis bare pga forskjell i laser og feilkorreksjon.
    kjøpte originalene etterpå, de låt selvsagt som de skulle. feilfritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmebrente plater lbir raksere ødelagt pga korrosjon. Ferdigbrente plater (originaler) har tykkere isolasjon og varer derfor lengre. Uansett original eller kopi så er det begrenset levetid.

Når platene blir eldre så blir det mer og mer feil og feilkorreksjonssytemet må oftere og oftere inn og korrigere. Dette forsøker å rekontruere de data som laseren ikke kunne lese. Den ser på de siste dataene før og etter problemet og "gjetter" på hva som er sansynlig. På grunn av denne "gjettingen" og på grunn av begrenset regnekraft så blir det aldri 100%. Derfor låter gamle plater dårligere og dårligere.

Faktisk så er det bedre å brenne kopier av eldre plater. De låter ofte mye bedre fordi de ikke korrigerer feilen på samme måte, men prøver og lese om og om igjen til den får det riktig.

Alt dette underbygger bare min påstand om at digital lyd=data=0'er og 1'ere=matematikk.

Oppsummering: Dersom et drivverk klarer å lese platene sånn noen lunde riktig så er det tilnærmet NULL forskjell på lyden (dataene) som kommer ut av digitalutgangene på CD-spilere og DVD--spillere. Vi snakker derfor om kvalitet på avlsening - ikke noe annet (heller ikke kabler)!! Thats IT!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert på omerådet, men hvordan kan de forskjellige hifibutikkene da anbefale dyrere digilate (optiske) kabler for å få bedre lyd, når det er 1`ere og 0`er vi snakker om? :? :?

Om det da ikke bare er pengene våre de er ute etter

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat pengene dine de er ute etter. Dette er business.

Nytt tema:
    Strømkabler!!!!!!!!!!
    Nå har de gått helt av skaftet her. "Seriøse" produsenter annonserer 1 meter powerkabel til 6-7.000 kr.!!!!!!!!!!! Nå har virkelig keiseren fått seg ny dress. Dersom denne kabelen gikk fra forsterkeren og helt til nærmeste trafostasjon - da skulle jeg vurdert å tro at det kunne ha noe å si. Men 1 meter kabel... når de 2000 neste metrene er rølp? Herregud si jeg enda en gang. Hvordan kan 1/2000 del ha noen som helst betydning? Dette begynner å minne meg om homeopati der de snakker om 1/1000000000 deler. Dette er ren idioti!

At noen "smarte" produsenter kan forsøke seg på dette er greit nok. Alle vil vel gjøre business. Men at forbrukerne kjøper disse påstandene er meg helt ubegripelig. Uten noen som helst slags bevis eller dokumentasjon så flyr folk til butikkene og svir av ti-tusenvis av kroner fordi en "smart selger" anbefalte det? Og i ettertid skryte av det til venner og i forum som dette?

Kan dette være noe for T5PC?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på 3 forskjellige Nordost strømkabler til 2500, 5000 og 20 000 for en stund siden. Det var uten tvil forskjeller jeg vil betegne som store mellom disse kablene, spesielt fra den normale medfølgende kabelen opp til 5000 kr kabelen. Jeg kan ikke gi deg noen teknisk forklaring på dette men det finnes ikke tvil etter min hørsel på at forbedringene var markant bedre i favør av Nordost.

I rommet satt også en del karer med høyere teknisk utdannelse med mange innvendinger som stilnet raskt hen etter lyttingen.

Skal overhodet ikke skryte på meg noen gullører, men kan ihverfall si at jeg når som helst tør å ta en blindtest på dette. Om ikke annet burde dette bevise hvor sikker jeg er på forskjellene.

Ser ikke det store poenget med slike diskusjoner :roll: (foruten at det kan være litt artig) For det første er det bare å låne med utstyret hjem og bedømmme selv i kjente omgivelser om produktet gir kvalitetsøkning. For det andre er hifi for mange en svært subjektiv og "egoistisk" hobby der kvalitetshevningen fra siste nyvinning er vanskelig å høre for de som ikke lytter daglig til anlegget, en forbedring som for eieren fremstår som enorm.

Jeg forsvarer selvsagt ikke å bruke mye penger på noe som ikke virker! Poenget mitt er vel at vi ikke må glemme det subjektive aspektet i slike diskusjoner. Selv om du ikke hører forskjell eller ikke anser forskellen å forsvare prisen, så betyr ikke det at ingen andre gjør det.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å stole på sin subjektive vurdering i slike tester er omtrent like matnyttig som å stole på selgeren av hifi-utstyret. Men er for øvrig helt enig med deg at å kun diskutere slike kabler over forumet her uten å studere de nærmere heller ikke bidrar til noe konstruktivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange mener de blir friske av homeopati også! Dette kaller jeg placebo for audiofile.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke jeg kan stole på min egen hørsel når vi diskuterer hifi, hva i all verdens rike skal jeg stole på da?

Vitenskapen har ikke svar på alt, det burde historien ha lært dere (en gang var jorda faktist flat...).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Empirisk vitenskapsteori.

Og historien om at folkene en gang trodde at jorda var flat er en vandrehistorie diktet opp av kirken en gang i tidlig middelalder.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foretrekker min egen hørsel.