DVD spillere - forskjell i lydkvalitet - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Herregud, tror du virkelig at alle som kjøper dyrt utstyr er idioter som betaler 5000 og mere når de kunne ha fått det samme for 500 ? Og hvorfor tar du ikke lyd og bilde seriøst, der vet folk virkelig hva de snakker om. Kanskje det er -din- hørsel det er noe galt med, har du tenkt over det ?

Du burde bry deg mindre om hva som er vitenskaplig og ikke og heller -lytte- enn å analysere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noen her har fått det med seg, men hifisentralen arrangerte en liten blindtest: En fyr lagde en CD som inneholdt følgende (alle spor basert på Eric Clapton's "Layla" fra MTV Unplugged - opptaket.

Spor 1: Orginial
    Spor 2-11 diverse versjoner av Layla

- tre originale (ikke kjent hvor disse befant seg)
    - en femtegenerasjonskpoi (dvs rippet-brent-rippet fem ganger)
    - en med invertert polaritet
    - en med temmelig stygg fasevridning
    - en med 0.5 db nivåsekning
    - en konvertert til 320kbs mp3 og tilbake til waw
    - en tatt ut på analogutgang på lydkort, sendt gjennom metervis med latterlig billig lakriskabel og A/D-konvertert tilbake med det samme lydkortet til 600 kroner
    - en med oppløsning redusert fra 16 til 14 bits.

Konklusjon: Så godt som alle innrømte at det var ekstremt vanskelig å høre forksjell på sporene, og responsene tilsa ingen statistisk signifikant evne til å vurdere kvalitetsforskjeller.

For de som er interesserte ligge fullstendig beskrivelse og analysen av svarene her:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1103185900

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var intressant å lese.

Har en erfaring å komme med;

Jeg byttet ut min Pioneer 565 for ca ett halvt år siden til
    Phillips 963sa. Bruker digital koaksial tilkobling til forsterker.

Lyden ble merkbart bedre og da mener jeg hørbart. Diskant mellomtone og bass fikk ett betydelig løft.

Det jeg hører det best på er nå sverdene drages og stål klinger mot stål.
    f.eks. i Ringenes Herre 2 tårn.

Jeg var redd for at jeg innbilte meg dette, og koblet frem og tilbake tre ganger resultatet var det samme.(hadde da to kamerater hos meg og vi kunne konstatere at det var lydmessige forskjeller.

Jeg har hatt Pioneeren liggende og koblet den nylig opp mot anlegget, da
    jeg brukte Phillipsen til en ny LCD-sjerm. Det ble nedtur lydbildet totalt er
    hørbart tammere.

Dette er min påstand; en kan høre forskjell på DVD-spillere koblet digitalt til forsterkeren. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var redd for at jeg innbilte meg dette, og koblet frem og tilbake tre ganger resultatet var det samme.(hadde da to kamerater hos meg og vi kunne konstatere at det var lydmessige forskjeller.
    Fortalte du dem om hva du hadde opplevd som forskjellig før lyttetesten ?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Vet ikke om noen her har fått det med seg, men hifisentralen arrangerte en liten blindtest: En fyr lagde en CD som inneholdt følgende (alle spor basert på Eric Clapton's "Layla" fra MTV Unplugged - opptaket.
    r av Layla
    Var ikke dette en test for å avsløre forskjell i avspillingsformater da?
    Man kan jo ikke sammenligne det med forskjell i selve avspillere.

Man kan montere nye dekk og re-gummierte dekk på en lada og foreta en blindtest.
    Så montere nye dekk og re-gummierte dekk på en Audi A8 og foreta en blindtest.
    Selv om man ikke kjente forskjell på dekkene i de forskjellige bilene, kan man ikke konkludere med at bilene har samme kjøreegenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BB
    Fortalte du dem om hva du hadde opplevd som forskjellig før lyttetesten ?
    Det er er mulig at vi ble påvirket at hverandres betraktninger, men vi var skjønt enige om at det virkelig var forskjell på lydkvalilteten.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, testen sier ikke noe om forskjellen mellom CD-spillere, men sporene som var laget innholdt mye av det som er regnet som virkelig styggedom i Hi-Fi-verdenen, så på den bakgrunn skulle man kunne anta at folk var i stand til å høre forskjell på sporene. Ingen har påstått at alle CD-spillere låter noenlunde likt på bakgrunn av denne testen, det var heller ikke hensikten. Men muligens sitter mye av oppfatningen av forskeller i lydkvalitet i hodet til den som hører på

Dette er jo en diskusjon som har gått i lange tider, og jeg har selv ikke hørt nok utstyr til å ha veldig klare meninger om hvor store forskjeller det er på diverse utstyr, men blindtesten som ble gjort var nok en liten tankevekker for en del av deltagerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man er med på en sånn blindtest bør man sørge for å ha utstyret, ørene - og ikke minst - rommet i orden. Det er ingen tvil om at det er forskjell i lydkvalitet fra CD-spiller til CD-spiller, og det er tildels store forskjeller mellom mp3 og CD. Om fasen mellom de to kanalene er vendt 180 grader, skal det være lett å høre. For det første mister man all punch i bassen, og for det andre vil bl.a. en vokalist plutselig høres fire meter bred ut, ettersom sentrum i lydbildet bortfaller.

Jeg betviler ikke at en gammel men god CD-spiller slår knockout på en billig DVD-spiller lydmessig. For ikke å snakke om aksesstiden, som er langt kjappere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Keiserens nye DVD

Er det forskjell på lyden fra ulike spillere når overføres digitalt?
    Dersom man aksepterer at ikke er "lyd" som overføres, men en strøm av 0 og 1-tall så blir det kanskje litt mindre følselser i veien. Jeg skjønner godt at folk ønsker å forsvare at de har brukt mange tusen ekstra på en spiller fordi de tror det gir dem bedre lyd, men dette blir bare for subjektivt. Og ingen ting er mere subjektivt enn lyd.

Om en forutsetter at laseren leser dataene uten feil fra platen (og at feilkorrigeringssystemet ikke kobler inn) så skal datastrømmene fra ulike spillere være identiske. Hvordan kan da dette generere ulik lyd? svaret ligger nok i hodene til folk. Man vil/ønsker/forventer at en dyr spiller skal låte bedre - derfor.

Hva angår bladet Lyd og Bilde så vel dette et argument man bare lar dø hen.

Hva blir det neste: At man begynner å teste hvilke nuller som er best? At null i Helvetika Bold gir strammere bass enn Times Bold?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at alle drivverk låter likt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Keiserens nye digitalkabel til 20.000.-

Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Så du mener at alle drivverk låter likt?
    Et drivverk bør vel helst ikke låte i det hele tatt. Dersom en forutsetter at dataene på blir avlest sånn noenlunde uten feil så holder teorien min i lange baner.

Jeg fatter ikke at folk sluker rått hva de leser i blader som hjemmekino og lyd&bilde. I dag leste jeg faktisk siste utgave av begge disse bladene.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,640
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg A/B testet Coax-utgangen på Yamaha DvdS550 og Denon 2910.
    Kunne ikke høre forskjell på lyden digitalt i det hele tatt.
    Denon koster mer enn 3 ganger mer av hva prisen på Yamaha-en er.

Analog lyd derimot, der var den en forskjell i favør av Denon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært litt interessant å høre fra de som argumenterer for "store forskjeller" i lydkvaliteten på digitalutganene på dvd-spillere; Hvilke parametre som innvirker på lyd som overføres digitalt?

Analog overføring er et helt annet kapittel.....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Keiserens nye DVD

Sitat Opprinnelig postet av DottCom
    Om en forutsetter at laseren leser dataene uten feil fra platen (og at feilkorrigeringssystemet ikke kobler inn) så skal datastrømmene fra ulike spillere være identiske. Hvordan kan da dette generere ulik lyd? svaret ligger nok i hodene til folk. Man vil/ønsker/forventer at en dyr spiller skal låte bedre - derfor.
    digitale signaler i en analog verden, forskjellig drivverk, utganger, kontakter osv vil gi annerledes utgangsimpedance til kabelen osv osv..for ikke å snakke om jitter!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende prinsipp funker greit for meg:

Om man krangler i lange baner om ett eller annet endrer lydkvaliteten i det hele, så gjelder følgende:

- eventuelle endringer er neppe så nøye
    - eventuelle forbedringer er garantert ikke verdt prisen (for meg...)

bare mine US$ 0.02

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Keiserens nye DVD

Sitat Opprinnelig postet av einis
    digitale signaler i en analog verden, forskjellig drivverk, utganger, kontakter osv vil gi annerledes utgangsimpedance til kabelen osv osv..for ikke å snakke om jitter!
    Skønner ikke helt at dette skal spille noen rolle. All den tid man greier å overføre filer over feks. internett fra den andre siden av verden uten å introdusere bitfeil må det vel være mulig å overføre signalet fra en box til en annen som står mindre en en meter fra hverandre.

Utove det er jeg veldig interessert i å høre en begrunnet forklaring på hvorfor det kan være forskjell på CD/DVD spillere når lyden overføres digitalt. (Hvis vi da altså som forutsettningene i denne tråden sier, ser bort fra lesefeil på laser mm. )

Sier ikke at det ikker er forskjell, bare at jeg ikke skjønner hvordan det kan oppstå.

Erling.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du vil slite med å finne noen som faktisk kan noe om digital signalbehandling som vil gi noen forklaring på eventuelle forskjeller, det finnes ingen fornuftig forklaring på at digitalsignaler til lydbruk skal være så spesielle at man kan trenge en kabel til tusenvis av kroner for å overføre de. Noen mener likevel at det er forskell på digitalkabel (jeg er selv ikke en av de), men en teknisk forklaring som faglig henger på greip tror jeg du skal lete lenge etter.

De to skolene her kan vel oppsummeres noenlunde slik:
    - Så lenge man er i det digitale domenet er signalene like. Det er ingen grunn til at en signalkabel skal ha noe å si her. Om man måler signal inn er det helt likt signal ut.
    - Det skjer noe i en digitalkabel som er hørbart, men jeg aner ikke hvorfor. Jeg synest bare det låter bedre/dårligere med kabel X sammenlignet med kabel Y.

Hva som skjer i det analoge domenet er jo noe helt annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker også at det må være minimale forskjeller i drivverk, all den tid man kan f.eks har dvdr/cdr drivverk i PCer som er i stand til å brenne eller avspille data i hastigheter opp til 56 ganger raskere enn det som kreves av en stasjonerær spiller uten feil. At selve overføringen fra spilleren via dig.utg ikke medfører noen forskjell mellom spillere ser ut til å være konsensus fra innleggene ovenfor.

Et spørsmål som vel da kankje er verdt å stille seg er i hvilken grad man er i stand til å høre forskjell på forskjellige D/A konvertere. Om forskjellen er minimal her, så putter det vel signalkilden ganske langt bak i køen på hva man bør bruke penger på (dog ikke bak kabler ? Slike kompontenter har jo eksistert svært lenge nå, og man bør vel ha kommet dit at høykvalitetsutgaver er tilgjengelige til en lav pris ?

For øvrig syns jeg dette

Følgende prinsipp funker greit for meg:

Om man krangler i lange baner om ett eller annet endrer lydkvaliteten i det hele, så gjelder følgende:

- eventuelle endringer er neppe så nøye
    - eventuelle forbedringer er garantert ikke verdt prisen (for meg...)
    var kloke ord !

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener selv at signalkilden ikke er det første man bør prioritere. Etter min mening er de to viktigste høyttalere og rommet disse står i. Sistnevnte blir det syndet enormt mot, er det akustiske utgangspunktet dårlig blir det ikke bra om man setter inn utstyr for en million. Med forholdsvis enkle og noenlunde estetiske grep kan man etter min mening oppnå langt mer her enn hva man gjør ved å bruke tusen eller titusenvis av kroner på ymse former for voodoo.

Det at romakustikken spiller så stor rolle gjør i alle fall meg svært lite puristisk når det komme til ting som tonekontroller, romkorreksjon o.l. Selv har jeg litt for mange harde flater i stuen min, noe som gjør at jeg stiller diskanten ørlite ned via tonekontrollen. Rikitg? Neppe. Funker det? Ja.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    overføre internett? hæ? det er millionvis av digitalfeil på en datamaskin og i kommunikasjon mellom datamaskiner, tross alt jobber feilkorreksjon konstant! feilkorreksjon etter drivverket er det ikke mye av, altså uansett hvor mye feil og jitter det kommer fra drivverket så vil det høres i en eller annen grad.
    jeg skiller faktisk ut de 2 digitalkablene jeg har, den ene låter mørkt og den andre lyst- faktisk...
    har dere forresten prøvd å sammenligne en cd brent 52x og en i 2x?? insane forskjell i lyd. selv om signalet "liksom" er det samme...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •