Momitsu V880DX - Billig spiller som utklasser HTPC'en? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12
Viser resultater 221 til 239 av 239
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har nok helt rett i disse antagelsene Per Johnny, dagens LCD og DLP projektorer lager ofte et bra nok bilde for mange, men sammenlignet med en god CRT projektor, virker etter min mening bildet litt vel syntetisk og kunstig på DLP og LCD, og mer som i virkeligheten og riktig analogt/film aktig på CRT, selv med en Momitsu V880-DX som kilde.

Litt rart egentlig, med tanke på at fargene burde bli meget bra på DLP, i og med at det jo er primær fargefiltere på fargehjulet som alt lyset blir sendt i gjennom. Har ofte lurt på om det er pære teknologien som er en del av problemet, lyset fra lampemodulen minner litt på det blå hvite lyset i lysbuen man kan få sveiseblink av når man for eksempel MIG sveiser rust på bilen. :wink:

Når det gjelder Momitsu dvd spilleren som jo denne tråden egentlig handler om , så er den en enkel og grei løsning for de som ikke vil gå for en mer komplisert og og kanskje litt for fleksibel htpc løsning, momitsuen har både pre oppsatt og custom oppskalering av bilde fra komponent, DVI-A>VGA og DVI-D, hvor den fra DVI-D vistnok yter meget bra, tatt i betrakning prisnivået for spilleren. Det gjør den til en billig og god kandidat både sammen med nyere HD LCD eller Plasma skjermer , DLP og LCD projetorer, samt muligheten for RGBHV kobblet CRT projetorer.

At ikke Momitsu spilleren når opp i bildekvalitet som en SDI kobblet scaler, hvor scaleren i seg selv gjerne koster det samme eller mer enn en momitsu dvi kobblet en optoma 57, en Z3, eller PTAE700 eller lignende og tar man med ny pris på en CRT projektor gjerne er over 200k, så skulle det vel bare mangle at det ikke skal bli litt bedre bilde i sammenligning.

Har man en Cine9 CRT projektor som fremdeles ny koster over 400K, vil det selfølgelig være litt galt, å kun kjøre denne med en Momitu som kilde, og ikke noe som står mer i stil til opnåelig bildekvalitet.

Det er vel ikke å komme forbi at dlp og lcd bare blir bedre og bedre på ytelse og bildekvalitet kontrast og sort nivå , samt at de er enklere og lettere å ha med å gjøre når det gjelder oppsett, vekt og størrelse enn trerørs crter, så det kan nok være lurt å holde seg orientert på den fronten også, selv om dagens dlp lcder foreløpig ikke rekker en Cine9 eller en G90 til "knærne" en gang hverken på bilde kvalitet eller pris :wink: .

Enkelt ihuga CRT projektor eiere må kankje revurdere synet på teknologien en gang i fremtiden, da kan man for å gjøre overgangen mindre jo bygge om for eksempel en "liten" BD701 og bruke den som hushbox for den nye lille lampebaserte projektoren :wink:

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Jeg tok med spilleren hjem til kjhaga ( http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Kjhaga ) i går, og testet den på hans Optoma H57. Skalerte til 720p på Momitsuen...FOR ET BILDE!! :shock:
    Fargene var helt utrolig og støyfritt bilde la siste finish til at bildet var som "malt" på veggen.

At en DLP i denne prisklassen kan levere varene på denne måten, lover ikke godt for fremtidens bruk av CRT 8)

Nå kan nevnes at selv om bildet var meget bra, er det sortnivået som sliter, og dersom dette kan bli xx ganger bedre på nyere modeller, uten at prisene skyter til over 100k ser jeg null problem å "konvertere" i fremtiden :wink:

Lurer egentlig hvor godt den Momitsuen funker på din crt? Tror du har litt tweaking å gjøre der. :wink:

Jeg har sett H57 og den bør helst ikke nevnes i samme setning som min BG800 bildemessig. Har også sett H77 og ble på ingen måte imponert. Det eneste kan vel være at støynivået ikke var så feil.

Derimot er den godt sammenlignbar med min datters Z2 (foruten at Z2 har mye høyere oppløsning ).

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig med Rolf og Per J. her. En LCD eller DLP kan se veldig bra ut med en gang. Spesielt synes jeg hvitnivået kan være veldig forførendes på disse.

Men etter å ha testet litt mer begynner ofte irritasjonsmomentene å dukke opp.

Kjell

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    For en som er vandt med CRT og noe begrenset lysstyrke, er nok faren å bli "blendet" av en DLP. At fargene var "fete" og fine, vil ikke kunne konkluderes med at disse er riktig (les: 6500k).

Liker fortsatt best bildet fra CRT da, mere "lifelike" uten tvil. Min CRT er også kun midlertidig satt opp på et bord, og er en del ute av "stilling". Jeg vet det er en del mer å hente, men har liksom ikke giddet, da den allikevel skal opp i tak i nytt rom...engang :lol:

Momitsuen presterer meget bra på CRT den, men den sliter en del med dårlig sortnivå...mulig dere LCD/DLP'ere ikke merkes av dette :wink: :roll: 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som får hakking på animerte filmer som Nemo og Monsterbedriften?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Er det noen som får hakking på animerte filmer som Nemo og Monsterbedriften?
    Bildet var helt smooth på The Incredibles i hvert fall (jeg har v880n).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Var intet problem med disse (sone1).
    Hadde oppsett 1280x720 og på 72Hz...funka ypperlig :lol:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Momitsuen presterer meget bra på CRT den, men den sliter en del med dårlig sortnivå...mulig dere LCD/DLP'ere ikke merkes av dette :wink: :roll: 8)
    Det er ikke bare meg altså!
    Momitsuen er god den, men den slår ikke ZP/Ffdshow.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en 880N jeg har også (kjøpt av Kjelli) kjører 1280*720@71,93hz, men får hakking i enkelte overganger på animerte filmer. Har samme problem med Yamakawa 375 spilleren min, mens på Philips 963sa'n er det helt silke. :?

Newcomer Kjhaga sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett begge filmene på Momitsuen (880DX) uten problemer. Så er denne riktignok moddet av Hulten :lol:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selge Momitsu

Vet at dette ikke er det rette stedet, men lurer på om noen skal selge en Momitsu som er ferdig modifisert.
    (Skal brukes med AE 500)

edit: Har nå fått Momitsu nettverksmodell :lol: enkelt og greit

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet min nye NAD T562 i går. Koblet mot Faroudja NRS på 1280x720p. Nok en åpenbaring dette, på samme vis som jeg opplevde forbedret PQ når jeg fikk Momitsu spilleren i hus.

Bildet er 50% forbedret(!) vil jeg enkelt kunne påstå, og NAD spilleren virker å være meget bra match for scaleren. Får endelig skikkelig sort nivå, og spilleren har mulighet for å velge 0 og +7.5 IRE samt gamma kontroll. Fikk i tillegg til skikkelig sortnivå samtidig mer detaljer i mørke scener...dybde inntrykket er bare enormt forbedret!

Nå gjenstår det bare at jeg får tilsendt skjema for spilleren fra NAD slik at SDI modifiseringen kan utføres

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjenstår det bare at jeg får tilsendt skjema for spilleren fra NAD slik at SDI modifiseringen kan utføres
    Gi meg et hint dersom du ikke får tak i skjemaet.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er på vei, fra klubben i danmark.

Edit: Fikk det i posten i dag, og har lagt opp forespørsel hos Pixel magic for info om SDI kit...

(Men nå må vi ikke gå OT på denne tråden da...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Momitsu V880DX spiller i posten i dag, godt fornøyd med bildet, men syntes det var litt urolig. (via DVI). Så jeg prøvde noen av de enklere modifiseringene som er nevt i denne tråden. Tvinnet strømkablene, koblet fra mic utgangen og jeg koblet fra SCART kontakten. Synes bildet straks ble noe roligere. Får se om det med tiden blir en ekstra kondensator også.
    Lurer på en ting. Jeg har en DVI-D SINGLE LINK kabel. Vil det være noe særlig å hente på å oppgradere til en DUAL LINK kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd veldig mange innstillinger i custom resolution menyen på min Momitsu 880 dx. Benyttes med dvi til vga adapter og vga til vga kabel som fulgte med ved kjøpet av prosjektoren som benyttes og som er en Davis cinema 10.

Får opp et meget bra bilde, men dessverre blir det hakking uansett. Benytter programmet på www.hulten.no for å finne riktige verdier i custom menyen, men får ikke et glatt bilde. Er det snakk om å finne eksakte verdier for at dette skal falle på plass eller er muligens prosjektoren for gammel? Ser|at det er en tweakemulighet i programmet på henviste sted. Finnes det noen god forklaring til alle begrepene rundt synkronisering?

Takknemlig for alle svar og henvisninger til hvor svar kan finnes.

Har også vært på avsforum og lett uten foreløpig å lykkes.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror problemet med hakking kan være at DLP projektoren synker på 60Hz. Hadde selv ikke problemet med hakking, da min PJ taklet 72Hz meget bra.

Prøv å sette custom settings til 60Hz. Regner med at sone1 filmene hakker mindre enn sone2 PAL?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spør som han over her, og er klar over at dette kanskje ikke helt er stede, men noen som har en brukt og selge meg??? send meg en PM.

Marius

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    spør som han over her, og er klar over at dette kanskje ikke helt er stede, men noen som har en brukt og selge meg??? send meg en PM.

Marius
    Det finnes et Dansk firma som heter NorthQ, som har eller i alle fall hadde en "Momitsu Clone" dvd spiller med DVI-I utgang (NQ-5001) http://www.northq.dk/products/dvd/nq5001.html som er bygget meget likt momitsu V880 modellen, bortsett fra at man må ta ut komponent signalet via en scart til komponent kabel, og må disable Macrovision og ta vekk noen av pinnene i DVI-VGA adapteren for at man skal få ut et analogt RGB signal uten at dvd spilleren henger seg hele tiden.

www.komplett.no solgte 5001 spilleren tidligere, så det er kankje en mulighet for at de kan skaffe den selv om den ikke er oppført i varesortemanget fortiden, eventuellt at noen som har kjøpt en derfra tidligere , vil selge deg en brukt slik spiller.

Mvh.

Side 12 av 12 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •