DVD/HD oppataker og TTV inspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD/HD oppataker og TTV inspilling

Hei,

litt spesiell problemstilling kansje , men er det noen som kan hjelpe og som vet om DVD/HD opptakere tar med så mye av båndbredden på antenne signalet som for eksempel en S-vhs spiller gjør og som dermed kan spille inn og vise ttv undretekst på ttv tekstede programmer.

Min kone, er sterkt tunghørt, og er avhengig av tekst-tv på TV sendinger som kun er tekstet med TTV (777(NRK) / 222(TV2)), for at hun skal få med seg dialogen på skjermen.

Har vært litt rundt i butikker og spurt selgere , men ingen til nå har klart å svare.

Vurdere en 30 dagers Elkjøp test periode av for eksempel Pioneer DVR-520H-S som jeg ellers synes så litt interesant ut, men jeg får jo ikke testet alle maskiner på markedet, og selv om denne maskinen kanskje ikke virker, så gjør muligens en annen det.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil rett og slett ikke fungere uansett. Dette kommer av måten det lagres på. Tekst-TV ligger i blanking pulsene. Disse lagres f.eks på en videospiller. På en DVD opptaker lagres ikke blankinglinjene, men kun de 576 linjene som viser bildet.

Så du kan nok bare glemme det.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Dette vil rett og slett ikke fungere uansett. Dette kommer av måten det lagres på. Tekst-TV ligger i blanking pulsene. Disse lagres f.eks på en videospiller. På en DVD opptaker lagres ikke blankinglinjene, men kun de 576 linjene som viser bildet.

Så du kan nok bare glemme det.
    Ja det var noe sånn jeg var redd for :cry: . Hadde en gammel B&O tv en gang, som sendte ut et bilde inkl. ttv teksten i bildet via AUX3 utgangen, Den tven er desverre / heldigvis alt etter som man ser det, ikke lenger i live.... Hadde håpet at fantes en DVD/HD recorder som hadde text tv dekoder inne bygget eller muliget til å få med tekstingen på en annen måte. Litt lei av S-VHS og VHS taper nå , og ville gjerne over på en "rein" dvd løsning. Løsnings forslag mottas med takk.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noen annen løsning at du bruker TV'n som tuner og tar opp bildet med tekst TV på.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman skrev:
    Ser ikke noen annen løsning at du bruker TV'n som tuner og tar opp bildet med tekst TV på.
    Problemet er at det er ikke så vanlig at ttv blir sendt sammen med tvbildet på s-vhs, scart eller compositt utgangen lenger.

Den philips tven jeg har nå, gjør i allefall ikke det. Hadde det virket så hadde jo også vært litt tungvint å måtte la tven stå på døgnet rundt for å få med seg opptakene når man er ute å reiser, det er ikke å anbefalle brann messig heller. Har tenkt på en løsning der man bruker en pc med tvkort, men det er litt tungvint lett å få feil på lyd, kanal osv, og muligens ikke helt bra for bildet heller. Fleksibiliteten med forhåndsprogramering er mulig , men av erfaring, blir det lett feil ol. Litt dumt å sitte igjen med 2 timers opptak av en windows blåskjerm i stedet for den 10/10 episoden i en serie ol. Kanskje ikke noe stort problem det med tanke på norske serier som er tekstet med ttv, men det hadde vært greit å hatt muligheten.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ta opp program med text ?

Svaret er dreambox med harddisk.

Les mer om dreambox og dens muligheter her :
    http://www.digsat.net

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    Vil du ta opp program med text ?

Svaret er dreambox med harddisk.

Les mer om dreambox og dens muligheter her :
    http://www.digsat.net
    Ja det var nok en mulighet jeg burde prøve

Ser det er en kabeltv versjon også dette ser interessant ut.

Ser ut til at dreambox kan klare det meste, noen som vet om hvordan
    teksten vil ligge lagret ved et opptak (lagres hele anatenne signalet på valgt kanal , eller blir teksten lagt på bildet før den lagres på disken?)

Mange takk for dreambox forslaget Prec

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var snakk om HDTV opptak da jeg gikk inn i denne tråden. Så for å pirke litt;

HD = High Definition
    HDD = Hard Disc Drive

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så er Dreambox 7085 på gang. Dette er et meget interessant produkt. Det er en twin tuner med innebygd DVD-brenner! Meget spennende!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg trodde det var snakk om HDTV opptak da jeg gikk inn i denne tråden. Så for å pirke litt;

HD = High Definition
    HDD = Hard Disc Drive

Heter det ikke HDTV da ? :wink:

Må nok inrømme at du har helt rett, ikke meningen å lure noen inn i denne tråden ops:

Ser forøvrig at elkjop på sin nettside også kaller disse spillerene for DVD/HD opptaker, men de må vel kunne unskyldes, for de vet ikke helt hva de gjør.....

Dreambox 7085 med twin tuner med innebygd DVD-brenner, ja den kan muligens gjøre en god jobb, ut i fra det jeg trenger, takk for tipset

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •