"Skjult" teksting på NTSC-plater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har sone 1 filmer som byr på følgende utfordring m.h.t. teksting: Jeg ønsker i utgangspunkt engelsk tekst. På de fleste sone 1 utgivelser er dette greitt - du velger engelsk tekst fra menyen. Men: noen sone 1 filmer er ikke oppgitt å inneholde engelsk undertekst, men gir engelsk undertekst når jeg spiller platen på PC'n med Windows Media Player (engelsk for hørselshemmede), men altså ikke engelsk tekst når jeg avspiller i DVD-spilleren.
    Eksempel på dette er sone 1 utgivelser av High Noon og Southern Comfort. Vet noen om jeg kan åpne adgang/tvinge min stasjonære DVD-spiller til å avspille denne "skjulte" teksten? Eller må jeg koble opp PC med WMP til projektoren min for å se teksten? På forhånd takk![/u]

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å velge subtitles via en egen knapp på fjernkontrollen? Kan hende det går om du ikke har noen valg i selve menyen før du starter filmen..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar! Nei, det er ikke mulig på vanlig vis. Jeg prøver å være mer presis: High Noon er ikke oppgitt å ha noen undertekst. Gir ikke tekst på stasjonær DVD-spiller, men gir engelsk tekst på WMP-spiller på min PC. Teksten er hvit på sort bakgrunn (sort stripe). Southern Comfort er oppgitt å ha spansk og fransk undertekst, og gir dette på stasjonær DVD-spiller. I tillegg får jeg altså engelsk undertekst når filmen spilles på WMP-spiller i PC, også her hvit tekst på sort stripe. Jeg fant nå også frem Platoon på sone 1 utgivelse. Platen oppgis å ha fransk og spansk undertekst, og gir dette på stasjonær DVD. I PC gir den i tillegg engelsk - hvit tekst på sort stripe! Denne engelske teksten ser altså anderledes ut en "standard" tekst - denne teksten er på sort bakgrunn. Er tekstingen en slags "special service" til amerikanske hørselshemmede? Noen som vet råd - som sagt så ønsker jeg å kunne ha denne skjulte teksten på når jeg ser filmer på hjemmekinoen.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CC (Closed Captions) kanskje?

http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.45

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks. TheaterTek som er en software-avspiller for HTPC klarer å vise Closed Captions (CC) som finnes på endel sone 1 plater, men jeg har ikke hørt om standalone DVD-spillere som har denne muligheten. CC er tekst som er lagt inn i videosignalet og amerikanerne har som regel CC-dekodere i TV-apparatet eller som en separat enhet. Disse separate enhetene går det an å få tak, men jeg tror de bare har mulighet får å håndtere composite og s-video signaler.

John Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"skjult tekst"

Takk for innleggene. Ja, dette må være CC (Closed Captions) som er med fra master-båndet og som så kopieres videre, også til DVD. Windows Media Player greier altså å vise sone 1 Closed Captions (velg engelsk for hørselshemmede på menyen).

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det. Det går an å få kjøpt egne dekodere til det også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •