Mine UHD-plater virker ikke på min UHD-spiller
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Unhappy Mine UHD-plater virker ikke på min UHD-spiller

Jeg kjøpte UHD blu-ray-spiller for noen måneder siden (Panasonic DMPBDT180EG). Nylig kjøpte jeg to filmer på det nye UHD-formatet, men til min overraskelse aksepter ikke spilleren noen av disse filmene. Spilleren reagerer omtrent på samme måte som når du stikker en blu-ray plate i en ordinær DVD-spiller (med beskjeden "this disc is incompatible"). Jeg har forøvrig ny UHD-TV og nyinnkjøpte HDMI-kabler av typen DACOTA PLATINUM PREMIUM HDMI 27GBP.

Er det noen som vet hvorfor det ikke virker. Jeg ser intet om UHD i spillerens manual og det virker nærmest som det bare er en vanlig blu-ray spiller ut i fra den.

Jeg synes forøvrig alt er på plass for 4K (riktig spiller, riktig kabler, riktig TV og riktige filmer).

Da har du ikke kjøpt en UHD spiller, men en moderne Blu-ray spiller som kan oppskalere vanlig Blu-ray til 4K=UHD. Men på esken står det sikkert 4K...
    Men de magiske ordene Ultra HD Blu-ray og Ultra HD premium er det som skal stå på esken. Og DMP UB 900/700/400/300 er numrene på Panasonic sine UHD spillere.

TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Det står også 4K og Ultra HD i fronten på selve spilleren !

Kjøpte den på Power i april. Dette er lureri. Jeg skal pokker ha de penga tilbake.

4 K oppskalering...Du skulle vel ha spurt noen...men dra tilbake og klag. Det har vært kommentert her inne at det er lett å bli lurt. Når det slenges omkring med 4K og UHD... men sjekk alltid nettet først.
    [emoji851][emoji41]
    Pass også på at du bruker riktig inngang/aktiverer på din nye TV .

Sent from my iPhone using New Forum mobile app
    Sist endret av classic46; 07-23-2017 kl 18:23
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    4 K oppskalering...Du skulle vel ha spurt noen...men dra tilbake og klag. Det har vært kommentert her inne at det er lett å bli lurt. Når det slenges omkring med 4K og UHD... men sjekk alltid nettet først. [emoji851][emoji41]

Jeg føler meg oppriktig lurt av dette. Selv om spilleren ikke var så dyr så hadde jeg handlet i god tro om at dette var en 4K-spiller. Filmene er jo også dyre. Kjøpte nettopp 2 filmer til 300 kr stykket (normalt betaler jeg under 100-kr for en BD film, og Platekompaniets kampanje "5 for 300" trekker ned prisen enda mer). Eneste trøsten er at de er doble, der den ene versjonen er i BD.

Har anskaffet meg en 55" Sony UHD TV (håper det er UHD da). Mulig den burde vært større for å bedre se forskjellen mellom blu-ray og 4k-kvalitet.

Men uansett så må du ha takk for hjelpa

Sitat Opprinnelig postet av UHD2017 Vis post
    Jeg føler meg oppriktig lurt av dette. Selv om spilleren ikke var så dyr så hadde jeg handlet i god tro om at dette var en 4K-spiller. Filmene er jo også dyre. Kjøpte nettopp 2 filmer til 300 kr stykket (normalt betaler jeg under 100-kr for en BD film, og Platekompaniets kampanje "5 for 300" trekker ned prisen enda mer). Eneste trøsten er at de er doble, der den ene versjonen er i BD.

Har anskaffet meg en 55" Sony UHD TV (håper det er UHD da). Mulig den burde vært større for å bedre se forskjellen mellom blu-ray og 4k-kvalitet.

Men uansett så må du ha takk for hjelpa
    Bare hyggelig. Ikke noe vanskelig å se forskjell på en 55 ". Og noen filmer er bedre enn andre. Det beste med en UHD spiller er at Blu-ray ser utrolig bra ut på en 4K TV. Pass på det med inngangen. Tror Sony har bare en UHD inngang, mens min LG har tre, men de må aktiveres. Kalles også Deep Colour.
    Sånn skal det se ut når alt er riktig

Sent from my iPad using New Forum mobile app

Jeg har en Sony KD-55XD700 kjøpt i år.

Jeg har en Sony KD-55XD700 kjøpt i år.

Nytt tema:

Hvordan justerer jeg slik at jeg kan se 4:3 programmer i bredformat. Jeg har forsøkt å stille inn på både DVD og TV, men den spiller slavisk i 4:3 hvis programmet er innspilt i det formatet. Min gamle DVD-spiller forøvrig spiller alt i bredformat.

Nytt tema:

Hvordan justerer jeg slik at jeg kan se 4:3 programmer i bredformat. Jeg har forsøkt å stille inn på både DVD og TV, men den spiller slavisk i 4:3 hvis programmet er innspilt i det formatet. Min gamle DVD-spiller forøvrig spiller alt i bredformat.
    Det må du gjøre på TV. Aspect ratio. Regner med at det går. Men litt gammeldags nå....[emoji13]

Sitat Opprinnelig postet av classic46 Vis post
    Det må du gjøre på TV. Aspect ratio. Regner med at det går. Men litt gammeldags nå....[emoji13]

"Ikke tilgjengelig fra gjeldene signal" er beskjeden som kommer opp når jeg forsøker å endre til wide. Gikk inn på Visning og skjermkontroll. Alle valgene der ser ut til å være låst fast.

"Ikke tilgjengelig fra gjeldene signal" er beskjeden som kommer opp når jeg forsøker å endre til wide. Gikk inn på Visning og skjermkontroll. Alle valgene der ser ut til å være låst fast.
    Hva er det du vil se i bredformat som originalt er i 4:3 ?

Det er flere TV-serier jeg har på ordinær DVD. Hvis den gamle spilleren slokner må jeg spille de på min nye UHD-spiller, uten at den slavisk spiller dem i 4:3. Også har jeg skaffet meg Twin Peaks på Blu-ray og oppdaget (til min skuffelse) at den var innspilt i 4:3. Jeg vil svært gjerne se den i wide.

Det er flere TV-serier jeg har på ordinær DVD. Hvis den gamle spilleren slokner må jeg spille de på min nye UHD-spiller, uten at den slavisk spiller dem i 4:3. Også har jeg skaffet meg Twin Peaks på Blu-ray og oppdaget (til min skuffelse) at den var innspilt i 4:3. Jeg vil svært gjerne se den i wide.
    Det er nettopp det, Twin Peaks er spilt inn i 4:3, og er derfor ment å bli vist i 4:3 selv på en 16:9 skjerm.
    På BD er poenget å lagre alle format som 16:9, dvs, format som avviker fra 16:9 har lagret på plata de sorte maskeringer som fyller ut det ubrukte feltet. det gjelder for 4:3, 1,85:1, 2,35:1 osv.

Grunnen til at mange DVD spillere hadde slike geometri justeringer, (pan scan, Letter box osv)var fordi DVD plater benyttet som regel hele 720 × 576 oppløsningen til 4:3 format bilde informasjon, også når bildet egentlig skulle vises som 16:9 på en 16:9 skjerm. Da brukte men ikke opp den lille tilgjengelige oppløsningen på sorte maskeringer, og man fikk mer oppløsning å jobbe med. Hvordan spilleren skulle løse slike ting ble gjerne kodet på plata.
    Noen tidlige DVD-titler (utgitt fra 1997 til begynnelsen av 2000-tallet) bruker en 4: 3 ikke-anamorfisk widescreen-aspektforhold.
    Når disse ble spilt på en 16: 9-skjerm, risikerte man at innholdet ble vist i et lite vindu med svarte maskeringer på alle fire sider.
    Topp- og bunn-maskering var kodet inn i videoen, Venstre og høyre maskering legges til av spilleren for å opprettholde det riktige aspektforholdet.
    For slike DVD plater var man nødt til å ha en egen fullskjerm zoomfungsjon for få opp størelsen av bildet og fjerne maskeringene..
    Var man riktig "heldig" hadde de som kodet filmen deaktivertt muligheten for å bruke ZOOM-funksjonen....

Hele poenget med geometrijusteringer er å rette på feil-geometri,, ikke bruke den til å deformere et 4:3 bilde til å fylle en 16:9 skjerm.
    Det er derfor mer vanlig i dag at eventuelle geometri justeringer er i TV bildemenyen og ikke i like vanlig i BD spilleren som gjerne automatisk styres av kilde mediet.

Hvis DVD spilleren din skulle slutte å virke og du ikke klarer deg uten slike justeringer, og det mangler/ikke fungerer i TVen, finnes det andre løsninger.
    UHD spilleren fra Oppo UDP-203 har f.eks mulighet for dette. CAMBRIDGE AUDIO CXUHD spillern har også noe tilsvarende.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Det er nettopp det, Twin Peaks er spilt inn i 4:3, og er derfor ment å bli vist i 4:3 selv på en 16:9 skjerm.
    På BD er poenget å lagre alle format som 16:9, dvs, format som avviker fra 16:9 har lagret på plata de sorte maskeringer som fyller ut det ubrukte feltet. det gjelder for 4:3, 1,85:1, 2,35:1 osv.

Grunnen til at mange DVD spillere hadde slike geometri justeringer, (pan scan, Letter box osv)var fordi DVD plater benyttet som regel hele 720 × 576 oppløsningen til 4:3 format bilde informasjon, også når bildet egentlig skulle vises som 16:9 på en 16:9 skjerm. Da brukte men ikke opp den lille tilgjengelige oppløsningen på sorte maskeringer, og man fikk mer oppløsning å jobbe med. Hvordan spilleren skulle løse slike ting ble gjerne kodet på plata.
    Noen tidlige DVD-titler (utgitt fra 1997 til begynnelsen av 2000-tallet) bruker en 4: 3 ikke-anamorfisk widescreen-aspektforhold.
    Når disse ble spilt på en 16: 9-skjerm, risikerte man at innholdet ble vist i et lite vindu med svarte maskeringer på alle fire sider.
    Topp- og bunn-maskering var kodet inn i videoen, Venstre og høyre maskering legges til av spilleren for å opprettholde det riktige aspektforholdet.
    For slike DVD plater var man nødt til å ha en egen fullskjerm zoomfungsjon for få opp størelsen av bildet og fjerne maskeringene..
    Var man riktig "heldig" hadde de som kodet filmen deaktivertt muligheten for å bruke ZOOM-funksjonen....

Hele poenget med geometrijusteringer er å rette på feil-geometri,, ikke bruke den til å deformere et 4:3 bilde til å fylle en 16:9 skjerm.
    Det er derfor mer vanlig i dag at eventuelle geometri justeringer er i TV bildemenyen og ikke i like vanlig i BD spilleren som gjerne automatisk styres av kilde mediet.

Hvis DVD spilleren din skulle slutte å virke og du ikke klarer deg uten slike justeringer, og det mangler/ikke fungerer i TVen, finnes det andre løsninger.
    UHD spilleren fra Oppo UDP-203 har f.eks mulighet for dette. CAMBRIDGE AUDIO CXUHD spillern har også noe tilsvarende.
    Jeg vet ikke hva du snakker om. Jeg ønsker å se det i bredformat

Jeg vet ikke hva du snakker om. Jeg ønsker å se det i bredformat
    Er sikkert litt dårlig til å forklare, eller jeg har misforstått hva du egentlig mener.

Ta Twin Peaks som et eksempel og Dale Cooper som søler kaffe i 4:3 format
    Navn:		giphy.gif
Visninger:	184
Størrelse:	498.4 KB

Er det en generell Zoom inn til 16:9 som kutter vekk topp og bunn av bildet du ønsker?
    Navn:		giphy.jpg
Visninger:	176
Størrelse:	97.7 KB

Eller er det kun horisontal strekk du tenker på?
    Navn:		giphy169.jpg
Visninger:	179
Størrelse:	99.1 KB

Zoomer/strekker du filmer i 2.35:1(sorte striper over og under) til full fylt skjerm også?

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Er sikkert litt dårlig til å forklare, eller jeg har misforstått hva du egentlig mener.

Ta Twin Peaks som et eksempel og Dale Cooper som søler kaffe i 4:3 format
    Navn:		giphy.gif
Visninger:	184
Størrelse:	498.4 KB

Er det en generell Zoom inn til 16:9 som kutter vekk topp og bunn av bildet du ønsker?
    Navn:		giphy.jpg
Visninger:	176
Størrelse:	97.7 KB

Eller er det kun horisontal strekk du tenker på?
    Navn:		giphy169.jpg
Visninger:	179
Størrelse:	99.1 KB
    Ønsker horisontal strekk. Slik der er på min gamle DVD

Hvorfor?
    Er det viktigere med "stort" bilde enn korrekt bilde?

Er det noen som kjenner til zoom funksjonen i Sony KD-55XD700 TVen eller, anasonic DMPBDT180EG og som kan forklare UHD2017 fremgangsmåten for dette?

Finner ikke noen grei brukermanual for denne TVen, så er usikker på hvordan zoom funksjonen skal virke i denne, og om den vil fungere når signalet kommer via HDMI fra en Panasonic DMPBDT180EG spiller.

Ser at TS beskriver hva som skjer i TVen slik...
    Sitat Opprinnelig postet av UHD2017
    Alle står jo helt fritt til å velge hvordan de vil tilpasse bildet på sin egen TV, men det er vel greit med litt tilbakemelding av og til også.

Det er vel også greit å tenke på at det er en del lyd og bilde entusiaster i dette forumet som bruker mye tid og penger på å få best mulig ytelser og jobber mye for å få hjemmekinoen og TV til vise film korrekt og mer som filmskaperne har tiltenkt og ønsker at filmen skal vises.

Da er det vel ikke så rart slike "avforumere " vil kunne reagere kraftig på spørsmål om et ønsket om justere vekk den riktige måten å se 4:3 format på, og å stille inn en slik massiv degradering av bildet vist på skjermen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Universal BD plater spiller ikke på PS3
    By Esp1 in forum Filmomtaler
    Svar: 0
    Siste melding: 07-20-2012, 19:37
  2. Svar: 12
    Siste melding: 05-01-2008, 21:42
  3. Silvercrest DVD spiller virker ikke etter region hack
    By UlfH in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 5
    Siste melding: 02-09-2007, 15:04