Jeg har en Panasonic BDT700 kjøpt i 2014, og denne har fungert fint og problemfritt helt til i går. Jeg kjøpte nylig en god del blu-ray filmer fra Amazon.co.uk, og trodde disse ville la seg spille uten problemer i og med at de er region B, og dermed burde være identiske de blu-ray filmene man kjøper i norske butikker?

Vel, i går satt vi oss til i kinorommet, skrudde på projektoren og bestemte oss for å sette på The Big Short - en av filmene jeg kjøpte fra Amazon UK. Spilleren spinner opp og det høres ut som den begynner å lese discen, men så stopper den helt, spinner opp på nytt og stopper igjen. Dette repeteres noen ganger før den til slutt gir feilmeldingen om at filmen ikke er kompatibel. Jeg prøver å restarte spilleren og prøve igjen, men samme prosess og feilmelding kommer opp på nytt. For moro skyld prøver jeg å spille den av i PS4'en, og denne leser av filmen uten problemer. Merkelig!

PS4 er ikke brukbar til filmavspilling for oss da vi trenger funksjonen som legger inn en forsinkelse i lyden for at bildet og lyd skal bli synkronisert, noe Panasonic spilleren ordner. Med Epson LS10000 projektoren nærmer denne forsinkelsen seg 200ms med FI og e-shift skrudd på, så det er i høyeste grad nødvendig. Vi bestemte oss dermed for å se The Hateful 8 som jeg nylig kjøpte i en norsk butikk, og Panasonic spilleren leste selvsagt denne uten problemer.

Senere på kvelden, etter filmen, så prøvde jeg å sette inn The Big Short i Panasonic spilleren på nytt, og denne gangen klarer den å lese filmen uten problemer! Akkurat dette problemet hvor spilleren av og til klarer å lese, og andre ganger gir en feilmelding, skjer med flere av filmene jeg kjøpte fra Amazon UK. Spilleren har aldri hatt problemer med å spille filmer kjøpt i Norge. Dette tyder jo på at det er en regionsperre som gir spilleren problemer, og at "region B" langt ifra bare virker på norske spillere slik jeg trodde. Det jeg synes er merkelig er hvor tilfeldig det er om det virker eller ei. Skulle jo tro at hvis det er en regionsperre som er årsaken, så ville den forhindret avspilling hver eneste gang.

Jeg kjøpte 16 filmer fra Amazon UK, så det er jo ganske kjipt om det er helt tilfeldig om de lar seg spille av eller ei. Vet noen hva som kan være galt her? Er det muligens en innstilling i menyene til Panasonic spilleren som klusser det til? Setter pris på alle innspill og hjelp!