Samsung UHD-K8500 og Panasonic's nye UHD Blu-ray spillere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 106
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mmmbeer Vis post
    Så jeg prøver igjen; Hvilken FPS/framerate har filmene (4k Blu-ray) det vises til lengere opp i tråden? Er det 24?
    Ja, alt av film med unntak av Hobbiten kjører fremdeles 24FPS, som også blir frameraten på alt som kommer av 4K Blu-ray med det første... Frame interpolation (kunstig beregning av ekstra frames for å gi høyere framerate) i 4K vil være enda mer krevende enn i Full-HD så i en periode vil en nok måtte leve med 24P-stuttering til produsentene kommer opp med nok prosessorkraft for å beregne mellombilder effektivt. Ettersom de fleste sliter selv i Full-HD kan nok DET ta litt tid, og heldigvis plages ikke jeg personlig alt for mye av 24P-stuttering, men til noen filmer, som animasjon, er det jo kjekt å ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for det. Jeg trodde flere filmer ble spillt inn i høyere FPS nå til dags.

Sliter selv en del med 1080P24 på Blu-ray, spesiellt i panoreringer eller scener med mye bevegelse. Vil ikke ha for mye motion-blur heller da det blir så uskarpt. Må da velge mellom uskarphet eller hakking ved bevegelse. Hadde derfor håpet at høyere framerate ble på moten nå som teknologien går den veien,

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme framerate som den var på kino går jeg utifra, men formatet har mulighet å kjøre med mer frames sånn at f.eks hobbiten kan utgis med 48fps hvis de får lyst til det (sånn har jeg oppfattet det ihvertfall)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin Vis post
    Samme framerate som den var på kino går jeg utifra, men formatet har mulighet å kjøre med mer frames sånn at f.eks hobbiten kan utgis med 48fps hvis de får lyst til det (sånn har jeg oppfattet det ihvertfall)
    Ja, helt riktig, formatet har båndbredde nok til å kjøre opp til 60FPS i 4K, men da i 8 bits farger og 4:2:0 fargesampling innenfor 18Gbit/s såvidt jeg har forstått det... På 48FPS tror jeg det skal funke med 10 bits farger (dog tror jeg de fremdeles må begrense seg til 4:2:0), så i utgangspunktet kan nok Hobitten i 48FPS få en veldig grei transfer om de utnytter båndbredden fullt ut. Hvis de som følge av høyere FPS kjører fargedybde ned til 8 bit igjen tar jeg for øvrig heller 10 bits farger, så får vi heller håpe på at det kommer bedre prosesseringssystemer for FI fremover selv om selvsagt faktiske frames uansett vil slå interpolerte - spesielt da i raskt panorerende varianter der også behovet er størst og interpolering sliter mest...

Intermediate Polarbear sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    April er den magiske måneden for lanseringen av de første Ultra HD Blu-ray-spillerne i Norden. Det er meldingen VIDEOMAGASINET har fått både fra Samsung og Panasonic.
    ...
    Panasonics første UHD-spiller, DMP-UB900, kommer i april, bekrefter Panasonic, som dog ikke har prisen klar ennå.
    ...
    I USA er Samsung først ute av porten. Allerede i begynnelsen av februar 2016 var deres første spiller, UBD-K8500, i salg, for 400 amerikanske dollar. I Norden kommer spilleren i april.

Samsung opplyser at veiledende pris blir på 5.999 kroner og at filmen The Martian blir inkludert i startperioden
    Samsung opplyser at veiledende pris blir på 5.999 kroner

Status for UHD-lanseringen i Norden | Videomagasinet | Kinomagasinet
    Stue: Samsung UE55JS8005, Onkyo TX-NR646, Samsung UBD-K8500,Toshiba HD-XE1
    Loftsstue: Samsung UE55HU7505, Samsung BD-F7500

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende pris er som regel høyere enn det spilleren blir solgt for i butikk, så 4 990 er nok en realistisk pris, ja. Jeg husker forøvrig at Samsung BDP-1000 gikk for 12 000 da den kom i 2006, før den droppet ned til 10 000 etter en liten stund. Hyggelig at startprisen på 4K Blu-Ray er betraktelig bedre.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmmbeer Vis post
    Tror svaret ditt burde vært; 24 FPS. Eller vet du ikke hva frameraten på disse filmene er? Ingen grunn til å anta hva jeg vet eller ikke eller å svare utover det det spørres om.

Jeg spurte om hvilken FPS eller framerate er det på filmen som er på den platen som er inne i det coveret som det er tatt bilde av tidligere i tråden.

Jeg er klar over forskjellen på formatets og filmens tekniske spesifikasjoner. Det var derfor jeg spurte om framerate på filmene i stedet for å anta (feilaktig) at den er på 60 som jo er maks det nye formatet støtter.

Jeg trodde at flere og flere filmer de senere årene var spillt inn med både høyere oppløsning OG høyere framerate, som feks Hobbiten-filmene som ble spillt inn med en framerate på 48FPS.
    Ok, det var kanskje en dårlig formulering av meg. Beklager. Se i den tråden jeg linket til. Det du spurte om ble diskutert litt der.

Som det blir sagt her så er det fremdeles slik at nesten all film fremdeles spilles inn i 24 bilder per sekund. Det er det som er standarden og standarder er meget viktig i en slik bransje der mange aktører inngår i samme workflow. Peter Jackson prøvde seg med flere frames i Hobbiten. Han hadde ett svært romslig budsjett å jobbe med og resultatet ble også heller dårlig mottatt. Det er er nok en stund før noen prøver seg igjen. I mellomtiden skjer det teknologisk utvikling i bakkant, så forhåpentligvis ser ikke HFR ut som teater i ved neste forsøk. Personlig likte jeg ikke HFR slik det fremkom i Hobbiten. Ja, bevegelser var skarpere, men resultatet så mer ut som teater enn film. Det så bare ikke "rett" ut når folk beveget seg etc. Jeg husker f.eks. svært godt en scene fra først filmen i Hobbiten hvor Bilbo løper ned ett jorde for å ta igjen dvergene etter at han har ombestemt seg og vil være med. Det ser helt rart ut i HFR. Det ble en slags slowmotion som ikke var slowmotion... Vanskelig å beskrive.

Etter det er det ingen som har forsøkt seg på HFR. Filmbransjen er meget forsiktig med å ta økonomisk risiko og holder seg til standarden. Neste man ut er sannsynligvis James Cameron med Avatar X, Y og Z... Han har visst også ett romslig budsjett. Ryktet tilsier 60 bilder per sekund på disse. I mellomtiden er alt fremdeles 24 bilder.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    I mellomtiden skjer det teknologisk utvikling i bakkant, så forhåpentligvis ser ikke HFR ut som teater i ved neste forsøk. Personlig likte jeg ikke HFR slik det fremkom i Hobbiten. Ja, bevegelser var skarpere, men resultatet så mer ut som teater enn film. Det så bare ikke "rett" ut når folk beveget seg etc.
    Interessant å lese dette her, mitt inntrykk var at det kunne være et tilvenningsak, siden folk er vanligvis kritiske til nye ting. (inkludert meg) Noen beskrev den første scenen til Hobbitten (3D kino med 48fps): der dragen flyr omkring og det var litt uvant i begynnelsen, men etterhvert ble det svært så realistiskt. Jeg ser at det er en forskjell på teaterfølelsen og kinofølelsen, og Hugo var veldig tydelig på det, det føltes drømmeaktig. Det hadde nok ikke gjort seg på 48fps. Kanskje det blir bedre med et dynamiskt framerate? (sorry, har glemt det norske ordet for framerate)

Jeg merker at bildet blir ofte uklart når kameraføreren får spasitiskte anfall under visse scener, det skaper ikke spenning for meg å ha et ullent/hakkete bilde. Som med begynnelsen av Star Trek 2009. urk. Jeg savner virkelig den rolige kameraføringen Hitchock hadde.

Jeg husker f.eks. svært godt en scene fra først filmen i Hobbiten hvor Bilbo løper ned ett jorde for å ta igjen dvergene etter at han har ombestemt seg og vil være med. Det ser helt rart ut i HFR. Det ble en slags slowmotion som ikke var slowmotion... Vanskelig å beskrive.
    Det er litt rart at det går bra med 24fps slowmotions, men ikke 48fps slowmotions, så det første tanken min er kanskje at slowmotions har et nedre fps spennvidde før det blir for "rart"? Jeg vet ikke, har ikke peiling på videoredigering.
    Skal bli gøy å se om jeg merker selv, har ikke rukket å se ferdig Hobbiten.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung har nå lagt UBD-K8500 ut på sin norske webside.

Samsung Ultra UHD Blu-ray Player UBD-K8500/XE | Samsung NO
    Sist endret av Polarbear; 03-01-2016 kl 00:44

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    1,050
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic DMP-UB900

Panasonic DMP-UB900 klar på Panasonics norske webside.

DMP-UB900 Blu-rayspillere - Panasonic Norge

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bli rart å se når de andre produsentene kommer etter. Det er rart om ikke i hvert fall Sony kommer med modeller etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser hifi klubben har lagt samsungen til i sortimentet sitt https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...u-ray-spiller/

13. Liker Lars42 har likt denne posten
    Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin Vis post
    Jeg ser hifi klubben har lagt samsungen til i sortimentet sitt https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...u-ray-spiller/
    Nice
    Bestillt
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Nice
    Bestillt
    Jeg og

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke jeg!
    Sitter (ufrivillig) på gjerdet, har brukt for mye penger i det siste.
    Jeg ser frem til å lese sammenlikningstester om det fantatiskte bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic sin uhd blu-ray er også i salg nå, men prisen er avskrekkende, nesten dobbelt så mye som samsungen Panasonic DMP-UB900 4K Blu-ray spiller - Sort

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme etter å ha hatt Samsung en stund at Panasonic'en frister mer. Det er for mye trøbbel med Samsung.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg må innrømme etter å ha hatt Samsung en stund at Panasonic'en frister mer. Det er for mye trøbbel med Samsung.
    Har også hatt litt trøbbel med samsung (med min samsung sek-3500u) men servicen har vært så bra at jeg ikke er redd for å kjøpe samsung igjen.

20. Liker Gurba har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen av Panasonic eller Samsung gen 1 Uhd spillere har Dolby vision HDR venter jeg til riktig spiller kommer ut.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaktmestern Vis post
    Siden ingen av Panasonic eller Samsung gen 1 Uhd spillere har Dolby vision HDR venter jeg til riktig spiller kommer ut.
    Nå er vel ikke dolby vision med i uhd blu-ray standarden heller? bare netflix som har tenkt å bruke den sålangt ser det ut som.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. Netflix på 2012-modellene av Panasonic blu-ray spillere
    By Polarbear in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 11
    Siste melding: 05-13-2013, 01:22
  2. Panasonic blu-ray spillere
    By Geff in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 4
    Siste melding: 06-10-2011, 09:10
  3. Lager panasonic gode dvd spillere? DVD-S53
    By esbond in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 4
    Siste melding: 01-21-2008, 19:28
  4. Denon 1930 eller Panasonic S97? Evt andre spillere?
    By mazeking in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-05-2007, 11:41

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •