Det vanskelige CD-spiller-valget.....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det vanskelige CD-spiller-valget.....

Etter å ha lest litt rundt på de mer "hardbarkede" HIFI-forumer, vender jeg meg tilbake til dere her på forumet. Jeg er ute etter en dedikert CD-spiller til musikk i stereo, og håper dere kan bidra til å gjøre et valg noe lettere. Det er jo mange her som har bra peiling på musikk i stereo også.

Prisen bør kanskje ikke overstige 4k. Elektronikken den skal brukes på er Arcam AVR200 og Audiovector Mi3-høytalere.

Har listet opp noen kandidater nedenfor, kom gjerne med alternativer og begrunnelser hvorfor (varm, nøytral eller kald i klangen o.l.) Hvilken spiller gir "mest valuta for investert kroner"??

Cambridge Azur 640c (3k)
    Marantz CD5400 (2,5k)
    Vincent CD-S2 (4k)
    Denon DCD-1450 (4k)
    Rotel RCD-02 (4,5k)

Edit: Arcam CD73 til 6k. Spiller denne så bra at det er verdt prisøkningen i forhold til de andre på listen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På CDspillere har utviklingen gått såpass tregt de siste årene at det er inntil 2-3 år gammelt brukt som gjelder om du skal makse pr krone.

Sjekk for eksempel denn: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1101721846

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på å få låne med meg hjem Cambridge Azur 640c. Noen som har noen erfaringer med denne? Virker lovende i forhold til prisen.....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener Claus har sagt dette er en av de absolutt beste budsjettspillerne man kan få. Grav litt på forumet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mener Claus har sagt dette er en av de absolutt beste budsjettspillerne man kan få. Grav litt på forumet.
    Ja, mener også å ha sett noe et sted om det, men finner ikke den igjen.... Ja ja, får ta den hjem, så får vi høre selv tenker jeg..... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet 640c på anlegget hjemme ? Isåfall hva er intrykket ditt så langt.

Er på utkikk etter en CD-spiller til min AVR300. Blir sannsynligvis enten en 640c eller en CD73T. Spesifikasjonene på begge ser jo veldig like ut hvis man ser på dennne anmeldelsen : http://www.cambridgeaudio.com/review...ptember_04.pdf

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leidge
    Har du fått testet 640c på anlegget hjemme ? Isåfall hva er intrykket ditt så langt.

Er på utkikk etter en CD-spiller til min AVR300. Blir sannsynligvis enten en 640c eller en CD73T. Spesifikasjonene på begge ser jo veldig like ut hvis man ser på dennne anmeldelsen : http://www.cambridgeaudio.com/review...ptember_04.pdf
    Har sammenlignet specsene selv i dag, og Cambridgen virker svært lovende til den prisen. Min lokale HFK har denne inne nå, så det blir nok å deponere på denne og få testet ut, men det blir utsatt til uka pga flytting i helga... Gir nærmere beskjed når jeg vet mere...

Edit: Begge vil nok uansett gå godt sammen med AVR200/300, så det blir jo en smakssak og et pengespørsmål......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lokale HFK anbefalte meg i går NAD C542 som ren CD-spiller i mitt oppsett, da denne kunne være litt mørk i klangen og passe godt i min kombinasjon (som kan helle litt mot det lyse p.t.) Noen som har erfaringer med denne?

Ellers har jeg lest litt på forumer at vekten på spilleren ofte sier endel om de komponenter som er brukt (altså høyere vekt, høyere kvalitet). Synspunkter? Ser at Denons "gamle, men sikkert gode" DCD-1450 veier hele 7,4 kg. Kanskje en kandidat med godt drivverk som eventuelt kan oppgraderes med en ekstern DAC senere?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare på dette med vekt. Man får ofte en bedre "kvalitetsfølelse" når en spiller veier litt, forsterkere og for den saks skyld. Jeg har også vært av den oppfattelsen tidligere at "jo tyngre, jo bedre", med noen forbehold så klart.

Etter at jeg har lyttet rundt og testet forskjellige komponenter gjennom årene har jeg begynt å få en noe anderledes oppfattelse av dette med vekten. Spilleren/forsterkeren trenger ikke nødvendigvis være tung for å være bra (tenker da f.eks. på den "nye" digitalforsterkerteknologien), hvertfall ikke lydmessig.

Kvalitetsfølelsen, på en annen side, stiger ofte når det er et massivt produkt som veier litt. En tung cd/dvd-spiller kan jo også kanskje argumenteres for ved at den muligens er mindre påvirkelig mot støy fra omgivelsene (les: vibrasjoner).

Dette fikk jeg også bekreftet da jeg teset Linn Unidisk SC hjemme hos meg. Det er jo i tillegg til en cd/dvd-spiller også en forforsterker, med en vekt på ca. 5kg. Kvalitetsfølelsesmessig ser den meget bra ut, spesielt i sort. Litt minimalistisk uteende, men det liker jeg.
    Byggemessig virket kabinettet noe tynt, noe annet er ikke å forvente med den vekten.
    Skulle man bedømmet kvaliteten ut fra å løfte på den hadde jeg vel ikke blitt overbevist.

Så konklusjonen er vel at jeg ikke ville lagt så alt for stor vekt på vekten. (lite ordspill på slutten der, gitt )

Vel, nå skal jeg legge meg, har en koselig eksamen i Algoritmer og datastrukturer i morgen!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leidge

Har bare sett overskriften enda, men Fidelity har Cambridgen til test i sitt siste nummer. Min lokale HFK tok ikke inn denne, anbefalte NAD C542 istedet. Derfor blir det nok til uken å bestille denne på nettet fra HFK, får da 14 dg angrefrist, for å teste denne på mitt system..... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testen av Cambridge Azur 640c i det siste Fidelity var storveis for de av dere som vurderer en god, dedikert CD-spiller i budsjettklassen. Denne spilleren (og resten av anlegget) vil bli utfordret av nye produkter hele for hvert nummer, og på slutten av året står en igjen med årets budsjettanlegg. En glimrende ide av Fidelity, som manglet noe konkret og matnyttig for oss som ikke har mulighet eller økonomi til å ha anlegg i klassen for sekssifrede beløp......

Flere som mener at Cambridge 640 er et bedre kjøp enn det som flere har beskrevet som 1eren i denne prisklassen tidligere, Marantz Cd-5400.

Mulig jeg skal bruke de 3000 jeg fikk i gave til denne spilleren..... :? 8)

Newcomer pogg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke fornøyd med Jungson-spilleren, Anfield?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøpte meg cd-spiller for ca. 3 mnd siden så stod det mellom

Cambridge Azur 640c
    Marantz CD5400 (hørte også på ose)
    Vincent CD-S2
    Rotel RCD-02
    også h/k sin...
    Nad sin..
    Den dårligste syntes jeg var camgridge sin, den låt meget digital, hvis en forstår.. altså hard i toppen.. s-lyden var ikke god på denne (til mitt anlegg)

Siden jeg har nad forsterker så tenkte jeg at nad sin cd-spiller ville være som skreddersydd til mitt anlegg, men nei da.. den var ikke så levende som jeg ville ha...

Vincent'en var bedre men syntes den var slapp..

Marantz'en var bedre men syntes ikke den var nokk detaljert, da var det bedre med ose til marantz.. men den falt ikke helt i smak den heller..
    H/K plugget jeg fort ut av anlegget, syntes den var for hard i bassen...

Mitt valg ble Rotel RCD -02, denne var den eneste spilleren som fikk skuldrende mine til å synke når jeg hørte på musikk, s-lyden var borte..
    Det som er minus er.. Fjernkontrollen, sjelden har jeg sett styggere fjernkontroll, samt den viser bare 19 sanger d.v.s litt problem når en skal prog. sangene...

Lydmessig synetes jeg Rotelen klart var best..

Det var med mitt anlegg.. Fikk også bra tilbud på rotel rcd -02 :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pogg
    Er du ikke fornøyd med Jungson-spilleren, Anfield?
    Hehe, tråden er over ett år gammel, og tar jeg ikke helt feil så var vel dette før Anfield importerte Jungson-spilleren sin

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan jo være at han ikke er fornøyd med Jungson-spilleren...
    DA kunne noen av disse andre her vært greit å lytte på...( eller no sånt..)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ein NAD C521 BEE. Er godt nøgd med den. Gav anlegget mitt eit løft. Hadde tidlegare ein Grundig dvd-spelar.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essemm
    Har ein NAD C521 BEE. Er godt nøgd med den. Gav anlegget mitt eit løft. Hadde tidlegare ein Grundig dvd-spelar.

Da er det ingen tvil om at det ble meget bedre lyd! Fint at du er fornøyd med den, det er det viktigste

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å forsøke å starte en ny "kabeldebatt", men hvor hørbart er egentlig forskjellen på ulike CD-spillere? I en blindtest her kom en CD spilt via "en Tandberg 4025 CD-spiller, gjennom 5 meter kabel av typen "lakrissnøre" og inn på AD-konverteren til et lydkort innebygget i et 600 kroners PC-hovedkort. Deretter er opptaket levelmatchet med den digitale orginalen v.h.a. Adobe Audition" like godt ut lydmessig som originalsporet spilt på testdeltakerenes eget anlegg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som ikke klarer å høre forskjell på de forskjellige cd-spillerene bør få sjekket opp hørselen sin...!! Da kan en jo bare kjøpe seg et mini-anlegg!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her dra dere opp en gammel tråd og begynner å gi råd og setter i gang diskusjoner. Utrolig morsomt :lol: Lurer på hva anfield tenker

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •