Apple TV vs. blu-ray spiller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple TV vs. blu-ray spiller.

Kan jeg får spørre noe dumt - kanskje det er en lignende tråd men har ikke orket lete.

Er det stor forskjell på å streame/kjøpe 1080p via iTunes/Apple TV vs dedikert blu-ray spiller? Prosjektor er Sony HW50.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det er stor forskjell, og spesielt på en så god prosjektør.

I tillegg er forskjellen i lydsporet enormt. Jeg vet ikke hva du får slags lydspor fra Itunes, men det er i alle fall ikke DTS HD Master.

Så vidt jeg kan google meg frem til, er forskjellen i bitrate rundt 4-gangen, altså at bitraten på Blu-Ray er rundt 4 ganger så høy som på Itunes. Med samme komprimeringskodek på de to er det direkte sammenlignbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk -det var vel det jeg fryktet. Motivet var å slippe å ende opp med hyllemeter med high-rez disker. Ser jo bare filmen engang.....stortsett.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det finnes jo fortsatt leieavtaler for filmer der du får tilsendt i posten og sender tilbake igjen når du har sett filmene. Billigere enn å kjøpe, og du slipper å oppbevare filmene.

(Jeg har samlergenet, så jeg kommer nok til å sitte med kassevis av filmer i alle tenkelige formater når jeg en dag stryker med.)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en del streaming løsninger, og iTunes er vel noe av de bedre, men ikke i nærheten av blueray kvalitet enda, for og ikke snakke om lyden.

Om man går på nett og ser på tråder som sammenligner mellom be og forskjellige online løsninger så ser det kanskje meget nært ut, men så fort bilde beveger på seg gjør all komprimeringen at bilde oppløsning i bevegelse kollapser og alt blir grøt sett opp mot blueray.

Testet med og leie robocop på VUDU og etter 3 minutter ga jeg helt opp og spille den av på hw50, så fort kamera rørte seg ble alt bare ubrukelig grøt og vudu er det beste jeg har sett hittil.

Sånn sett er streaming og iTunes etc helt greit for TV serier etc, men for film er det nok enda bare blueray som duger.
    Man kan selvsagt rippe diskene men det er vel ikke spessielt nødvendig om man bare ser filmer en gang.
    Dette er jo også selvsagt min mening, og er mange som ikke er fullt så kresne og har sånn sett gitt opp fysiske formater.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baard Vis post
    Takk -det var vel det jeg fryktet. Motivet var å slippe å ende opp med hyllemeter med high-rez disker. Ser jo bare filmen engang.....stortsett.
    Et alternativ som jeg gjør på serier er å dele med venner om innkjøp og så låne av hverandre, er da sikret optimal kvalitet og slipper unna å fylle opp hyllene med serier som bare ses en gang
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger karer...
    Hjemmekinoen har ligger brakk en godt stund etter at jeg tok ned min Barco 1208s. Hadde tenkt og håpet at når jeg revitalisert med en mer moderne prosjektor av god kvalitet så kunne jeg slippe unna med iTunes/ATV.

Har nettopp skrudd opp en HW50 med 1700timer på lampa og testa med litt filmer fra iTunes biblotektet men det var en skuffende opplevelse. Min gamle Barco var langt bedre enn dette da jeg spilte filmer fra PC. Innser at jeg må tilbake til sølvskiver igjen...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel vurdert ny lampe etter 1700 timer, selv om den absolutt skulle kunne ha 4-500 timer igjen, men du er vel her du og tenker jeg.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - tenker jeg skifter når den har rundet 2000 timer. Koplet opp en blu-ray spiller og resultatet ble som forventet, meget bra. Og ja - en klar forbedring til CRT - bare for å ha nevnt det :-)

Men en annen sak som jeg fikk noe problemer med var en ny 10m Stealth HDMI kabel fra AVshop. Det ble ingen kontakt mellom projektor og spiller. Koplet opp en eldre HDMI og det gikk som smurt. Den Stealth kabelen var noen custom greier med skrukontakt - men det får jeg ikke brukt.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATV filmleie gjennom iTunes er et veldig godt alternativ, spesielt når lydkvalitet (HD surround) ikke er så kjempeviktig. Det kan f.eks være til eldre filmer eller serier hvor standard DolbyDigital også er standard på kjøpefilmene.
    På "store" filmer hvor lydsporet er halve moroa, er BluRay overlegent.

Mitt råd til deg er en både-og løsning. Lei/kjøp filmer på ATV, men kjøp de storslagne filmene på BD.
    Netflix er også et alternativ om du ser mye film og ikke vil kjøpe.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baard Vis post
    Ja - tenker jeg skifter når den har rundet 2000 timer. Koplet opp en blu-ray spiller og resultatet ble som forventet, meget bra. Og ja - en klar forbedring til CRT - bare for å ha nevnt det :-)

Men en annen sak som jeg fikk noe problemer med var en ny 10m Stealth HDMI kabel fra AVshop. Det ble ingen kontakt mellom projektor og spiller. Koplet opp en eldre HDMI og det gikk som smurt. Den Stealth kabelen var noen custom greier med skrukontakt - men det får jeg ikke brukt.
    Ja har verdt nevnt i hw50 tråden en par ganger dette, er Sony som har litt ekstra plast rundt kontaktene som gjør at disse ikke fungerer.
    Men det skulle vel bære mulig og skru av dette ekstra festet fra kabelen, da skal den passe uten problemer.

Det trenger jo ikke være enten eller, det er jo ikke noe galt og bruke itunes eller streaming løsninger selv om Blu-ray og fysisk enda er bedre, så kan det ofte være greit nok og jo mer man kan bruke en hjemme kino jo bedre sier nå jeg
    Sist endret av TorTorden; 11-17-2014 kl 01:51
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk - jeg fjernet de tåpelige hylsene rundt HDMI kabelen. Alt er bare velstand nå!

Lignende tråder

1. Apple Tv vs Apple AirPort Express??
    By BlackDragon98 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 18
    Siste melding: 07-09-2013, 00:20
  2. Apple tv (gen. 3) noe å ha?
    By Cocoz in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 15
    Siste melding: 12-27-2012, 15:38
  3. Nye Apple TV G2
    By arntost in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 228