Hvilken Blue-Ray spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken Blue-Ray spiller?

Jeg skal ha en ny Blue-Ray spiller, men har ikke orientert meg i dette markedet på årevis. Pr nå bruker jeg en PS4 og dette fungerer helt greit. Ulempen er at jeg må mate ut spill for å se Blue-Ray og dette er grunne for ny spiller. Jeg regner med at bildet er mer enn bra nok på de fleste modellene. En funksjon jeg ønsker meg er at jeg kan fortsette direkte tilbake der jeg stoppet i steden for å gå via menyene. Finnes det spillere med dette, eller er dette kanskje standard for alle?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste blueray spillere på elkjøp eller andre elektronikk forhandlere, selv de rimelige skal gi vel så godt bilde og lyd som ps4, forskjellene ligger nå oftere i ekstra funksjoner enten som smart lønsninger og apper, eller om den også er god cd/sacd spiller disse pleier dog og koste en del ekstra og kalles for universal spillere og starter på omtrent 2000kr og går til himmels.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

3. Liker Gorm har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte også og nevne at de fleste spillere jeg har sett pleier og ha en auto resume funksjon, men enkelte film disker så overkjøres all playback kontroll av java programmering på selve disken så selv om mange spillere har funksjonen så blir den hyppig sabotert av produsenten.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemelding. Er det virkelig tilfellet at man må spole seg frem dersom man ser en serie og stopper halveis i en episode? Netflix ol er blitt litt for dårlig etter prosjektoroppgradering, men kan leve med det dersom brukervennligheten er på et slikt nivå...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt dette kommer ann hovedsaklig på hvem som produserer selve blueray utgaven, og ja for projektor og stort bilde duger ikke netflix eller alle andre streamings løsninger i det hele tatt i min mening.

Men skal jeg gjette så er det vel flere bd filmer som støtter gjenoptakelse enn det motsatte, skal ikke være for sikker for jeg har personlig deaktivert denne funksjonen i bd spilleren min.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic toppspillerne i mellomklassen til ca 2000kr gir mye valuta for pengene, selv har jeg en Denon som fortsatt gjør jobben. Den byttet jeg ut med en eldre spiller på klubben og gav ikke så mye i mellomlegg for den.

Jeg ville heller gitt litt kroner for feks en Panasonic enn å kjøpe de rimeligste fra Samsung etc. Men det er smak og behag. Panasonicen som jeg tenker på men ikke husker navnet har vel en grei bildebrikke også....

Samt en grei lyd, dvs Dac som kan være nyttig om man ikke har egen Dac men stereo.

Har man feks Stereo uten Dac så kan man benytte dac fra Blurayen..
    Sist endret av Danke; 11-05-2014 kl 17:37

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker denne Panasonic spilleren selv, og kan absolutt anbefale. Bruker den dog kun til bluray, for all streaming går direkte i receiveren

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony UHP-H1 spiller, den er ikke 4k men skalerer opp bd til 4K...

Føler den har alt jeg trenger, wifi, SACD, Hi-res audio, alle lydfiler, dac, spotify, netflix og en masse annet som jeg ikke bruker.

Jeg fikk den på nyårskalg til 2666,- nå ligger prisen på rundt 5000 men det hender som sagt at sånt kommer på salg.. Jeg kjøpte på CDON.
    Sist endret av Danke; 04-02-2017 kl 13:58

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony imponerer stort på budgett,

Deres UHD spiller UHP-X800 er et skikkelig kupp til prisen, bygget etter samme prinsipp og metoder av samme gruppe folk.

Et smartprodukt som leser alt mulig, SACD dvdaudio, spotify, streame og Sonys Hi res funksjon som prosesserer mp3 og oppover samt CD til nær høyoppløst, og utrolig god flac avspillning.

Ser den helt ned til 3488,-

Jeg gav 2666 for min Uhp-H1 som er universal, high res audio og kan skalere opp blurays til 4K.

God byggekvalitet og solid.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Jeg har en Sony UHP-H1 spiller, den er ikke 4k men skalerer opp bd til 4K...

Føler den har alt jeg trenger, wifi, SACD, Hi-res audio, alle lydfiler, dac, spotify, netflix og en masse annet som jeg ikke bruker.

Jeg fikk den på nyårskalg til 2666,- nå ligger prisen på rundt 5000 men det hender som sagt at sånt kommer på salg.. Jeg kjøpte på CDON.
    3 år gammel tråd. Mulig han har kjøpt seg spiller...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd ja, og i disse dager der stort sett alle nye TV skjermer er i 4K oppløsning, da bure vel de fleste som vurderer ny BD spiller, sjekke ut de som støtter avspilling av 4K UltraHD filmer også.

Synes det er litt for mange BD spillere i dag som det står 4K på som bare opp-skalerer og ikke støtter UltraHD filmer.

Når det er sagt, så trenger nok 4K skjermen også å ha noen kvaliteter som klarer å utnytte HDR og gi et stort nok bilde fra sitte posisjon så det er mulig å oppleve noe av forskjellen i kildematerialet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Synes det er litt for mange BD spillere i dag som det står 4K på som bare opp-skalerer og ikke støtter UltraHD filmer.
    Akkurat det der er jeg lei også. Synes det er på grensen til villedende markedsføring da en kan ha en dvd-spiller med 4k for den saks skyld.
    Sitter nok mange folk rundt om i hjemmene som "tror de har 4k spiller", og er "strålende fornøyd" med vanlig BluRay.
    "Sjekk det bildet da, farfar. 4k og greier.....".

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke de fleste bluray som selges i dag uhd 4K??

Var vel i fjor at de drev å solgte oppskalerende 4k spillere...

Det folk på AVS snakker om idag er Dolby Vision, dette er jeg spent på og vet lite om. Blir vel det store nye sammen med Atmos... Og da er det nesten dumt å kjøpe en 4k spiller som ikke har Dolby Vision..... Tror jeg...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Dolby vision er hypet.
    Det blir litt som vhs-betamax. Små forskjeller og mye samme resultater.
    Mange hyper og hyper om Dolby Vision til tross for at veldig få har sett hva det kan gjøre.
    Vi får se nå som de første filmene kommer, men jeg tror ikke Dolby Vision vil gi så mye bedre bilde en HDR10.
    Mye teori om formatet ute, men lite vi har sett praktisk gjennomført.

På den annen side kan det jo være Dolby Vision "vinner kampen" og det er HDR10 som blir faset ut. Mener å huske at Betamax vistnok var VHS noe overlegent teknisk, men VHS gikk av likevel.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel mye synsing ute å gå men AVS er helt opphengt i om spilleren har Dolby Vision...m

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt ikke hypet. Testet nye E7 OLED fra LG sammen med Sony sin versjon med akkurat samme panelet. Etter kalibrering var det nesten ikke mulig å skille dem fra hverandre. Men når vi spilte av HDR fra Netflix, var det som å sammenlikne tråsykkel mot bil. LG sin versjon med Dolby Vision ga en helt annen HDR opplevelse. Alle mørke scener mister dynamikk og lysstyrke på HDR10 versjonen, og falt totalt i gjennom sammenliknet med Dolby Vision fra LG. I alle mørke scener ble skjermens dynamikk strukket maksimalt på LG skjermen, mens HDR10 bare ble mørkere, mistet detaljer og så "flatere" ut.

EDIT: Men det hjelper selvsagt ikke at avspilleren støtter Dolby Vision, om ikke skjermen gjør det også
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

19. Liker classic46, Torolan, lygren har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror ikke DV er hypet, er vel mer at HDR10 er den mest fatalt elendig implementerte "oppgraderingen" som noensinne er lansert?? Makan til uferdig møkkasystem skal en se lenge etter, går jo tråder på hundrevis av sider på bl.a. AVSforum.com om hvilke tweaks og korrigeringer som må til for å klare å kompensere for alle problemene - som for øvrig selvsagt er enda større for projektorer - men jeg har også til gode å se en HDR10 standard TV som funker bra. Mastringen har de heller ikke klart å bli enige om, dukker jo opp 1000 og 4000 nits mastrede titler i hytt og gevær der utbrent hvitt og utvasket sort er resultatet om ikke apparatet justeres inn i henhold.

For projektorer er det egentlig bare å enten kjøre konvertering til SDR, eventuelt kjøpe inn en Panasonic-spiller og sette HDR-modusen ned til et minimalt nivå. Fremdeles ikke sikker på om det er noe poeng, men synes dynamikken med slideren på -6 til -8 ser enda et hakk bedre ut enn standard SDR konvertering på JVC Z1, men HDR-effekten er jo da uansett relativt minimal.

Synd også at DV ikke ser ut til å komme til projektorer, for det er virkelig der den hadde gjort vei i vellinga. Får håpe det kommer en type "HDfury" som lar oss projektorfolk også hente ut metadata på framenivå og heller justere inn litt mtp projektoren lysstyrke minimalt? Blir jo uansett svært begrenset hvor mye HDR-effekt en kan tillegge en projektor uten dynamisk baklys / tilstrekkelig kontroll på pikselnivå, men jeg tror allikevel det kunne vært noe å hente på DV om en bare fikk tweaka litt på projektorer som i utgangspunktet klarer å levere godt med dynamikk (les: JVC)...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er absolutt ikke hypet. Testet nye E7 OLED fra LG sammen med Sony sin versjon med akkurat samme panelet. Etter kalibrering var det nesten ikke mulig å skille dem fra hverandre. Men når vi spilte av HDR fra Netflix, var det som å sammenlikne tråsykkel mot bil. LG sin versjon med Dolby Vision ga en helt annen HDR opplevelse. Alle mørke scener mister dynamikk og lysstyrke på HDR10 versjonen, og falt totalt i gjennom sammenliknet med Dolby Vision fra LG. I alle mørke scener ble skjermens dynamikk strukket maksimalt på LG skjermen, mens HDR10 bare ble mørkere, mistet detaljer og så "flatere" ut.

EDIT: Men det hjelper selvsagt ikke at avspilleren støtter Dolby Vision, om ikke skjermen gjør det også

Jeg synes Skjermene til LG er veldig spennende, mobilene også... Blurayspillere ikke so much...

Tror Panasonic eller Sony blir min 4K spiller avhengig av hva funksjonene er.. Men Dolby Vision er vist det nye som alle spør om...

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 10-29-2009, 00:10
  2. Hvilken blue-ray spiller!?
    By Jan Kristian Korsnes in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 4
    Siste melding: 07-07-2009, 07:24
  3. Hvilken Blue-Ray spiller velger man ?
    By Haugnæss in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 15
    Siste melding: 03-01-2009, 00:29
  4. Blue Ray like god som cd spiller?
    By gotit in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 1
    Siste melding: 10-29-2008, 20:04
  5. PS3 som Blue Ray spiller
    By Kelben in forum HD hardware - generelle tråder
    Svar: 6
    Siste melding: 03-09-2008, 21:44

Stikkord for denne tråden