Løsninger for mediaavspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Løsninger for mediaavspilling

Jeg leser litt rundt på forumet og finner litt her og der på video og mediaavspilling. Jeg må innrømme jeg ligger en del etter på fronten, og lurer på hva som anbefales for følgende bruksmønster:

• Spille BD
    • Spille Netflix, youtube, spotify og wimp. NRK Nett-TV om mulig.
    • Spille fra nettverket, enten fra Windows share eller DLNA. Mkv kontainer og H.264 video med DD/DTS passthough
    • "Rippe" BD og lagre på harddisk. Gjerne med mulighet til å hente ut scener for demoformål. Dette kan gjerne være et eget PC-program og ikke en del av en avspiller, men da må avspiller kunne lese filen.

Etter å ha lest et par tråder, så ser jeg at Oppo 103D dukker opp som en ypperlig BD-spiller. Kan denne spille kilder fra nettverket? F.eks. kan man rippe BD image til en NAS og så spille det av på Oppoen? Støtter den MKV og sånt også?

Jeg hører også jevnlig om Popcorn Hour A-410(?). Hvordan stiller denne seg i dette?
    Sist endret av Midas; 04-01-2014 kl 13:30
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å kjøpe PH A-400 nå siden jeg har de tre foregående modellene fra samme merke.
    Kom over en spiller som heter Tizzbird S20T som virker meget spennende. Ble til at jeg la inn en bestilling tidligere i dag.

http://www.tizzbird.se/TizzbirdS20T.htm
    Sist endret av antiloop; 03-31-2014 kl 17:17

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg leser litt rundt på forumet og finner litt her og der på video og mediaavspilling. Jeg må innrømme jeg ligger en del etter på fronten, og lurer på hva som anbefales for følgende bruksmønster:

• Spille BD
    • Spille Netflix, youtube, spotify og wimp. NRK Nett-TV om mulig.
    • Spille fra nettverket, enten fra Windows share eller DLNA. Mkv kontainer og H.264 video med DD/DTS passthough
    • "Rippe" BD og lagre på harddisk. Gjerne med mulighet til å hente ut scener for demoformål. Dette kan gjerne være et eget PC-program og ikke en del av en avspiller, men da må avspiller kunne lese filen.

Etter å ha lest et par tråder, så ser jeg at Oppo 103D dukker opp som en ypperlig BD-spiller. Kan denne spille kilder fra nettverket? F.eks. kan man rippe BD image til en NAS og så spille det av på Oppoen? Støtter den MKV og sånt også?

Jeg hører også jevnlig om Popcorn Hour A-410(?). Hvordan stiller denne seg i dette?
    For punkt 1, delvist 2 (får netflix og youtube, resten av appene er region låst for oss) og 3 er oppo lett og anbefale.

Oppoen støtter alt av nettverks filer jeg har kastet på den fra 1080p mkv med dts hd master lyd til 5.1 flac filer, det den ikke takler er iso filer og 'låste' bdmv kataloger.

Nettverks biten er dog litt 'eksperimentell' og spessielt windows er blitt jævlig sær i det siste på den slags, jeg får f.eks ikke tilgang til noen av nettverks områdene på min win7 maskin mens linux'en kommer opp som en drøm, en NAS f.eks bør fungere ypperlig, en ekstern harddisk er enda mer bankers.

Jeg får og selvsagt tilgang til alt på windows maskina mi og om jeg starter xbmc eller en annen DLNA server, så har ikke rota så alt for mye med det.

Jeg har som kjent godt for darbee utgaven og angrer absolutt ikke på det, en annen bd spiller med støtte for sacd etc ville fort kostet 2500kr og darblet alene går for nesten 3 laken, når man også unngår handshake problemene med darbleten og at darbee firmware oppddteringer kommer inn via nettet istedet for og måtte sende enheten inn til service ble valget enklere for min del.

Angående spotify og for en enklere musikk lytting fra nettverket er jeg strålende fornøyd med sonos'en, stort enklere kan det nesten ikke bli, spotify støtte kommer vel også mer og mer direkte inn i receivere så den utgiften er kanskje ikke antidemokratiske nødvendig.

Ripping har jeg ikke satt meg inn i men det kunne spesielt verdt innteresant for serier hvor det fort kan bli litt styr med platene.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så er det blitt en vane å ha en mediapc tilkoblet, og tven er stort sett kun en skjerm(selv om den har alle tenkelige smartfunksjoner)Fikk bygget meg en pc til dette formålet, med nok hardiskplass for lagring osv. I tilegg har jeg en helt ordinær blu-ray spiller for når jeg virkelig vil kose meg med filmer. Til musikk, så kjøres det stort sett via Wimp Hi-Fi, eller Spotify på Sonos Connect.
    Kjører Unblock US for å få tilgang til b.l.a amerikansk netflix. Det geniale med den er at man konfigurerer routeren, slik at alle enhetene i huset(mobiltelefon/Nettbrett/X-Box) kan ha tilgang på dette, og man kan gå inn og bytte region selv.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    For punkt 1, delvist 2 (får netflix og youtube, resten av appene er region låst for oss) og 3 er oppo lett og anbefale.

Oppoen støtter alt av nettverks filer jeg har kastet på den fra 1080p mkv med dts hd master lyd til 5.1 flac filer, det den ikke takler er iso filer og 'låste' bdmv kataloger.

Nettverks biten er dog litt 'eksperimentell' og spessielt windows er blitt jævlig sær i det siste på den slags, jeg får f.eks ikke tilgang til noen av nettverks områdene på min win7 maskin mens linux'en kommer opp som en drøm, en NAS f.eks bør fungere ypperlig, en ekstern harddisk er enda mer bankers.

Jeg får og selvsagt tilgang til alt på windows maskina mi og om jeg starter xbmc eller en annen DLNA server, så har ikke rota så alt for mye med det.

Jeg har som kjent godt for darbee utgaven og angrer absolutt ikke på det, en annen bd spiller med støtte for sacd etc ville fort kostet 2500kr og darblet alene går for nesten 3 laken, når man også unngår handshake problemene med darbleten og at darbee firmware oppddteringer kommer inn via nettet istedet for og måtte sende enheten inn til service ble valget enklere for min del.

Angående spotify og for en enklere musikk lytting fra nettverket er jeg strålende fornøyd med sonos'en, stort enklere kan det nesten ikke bli, spotify støtte kommer vel også mer og mer direkte inn i receivere så den utgiften er kanskje ikke antidemokratiske nødvendig.

Ripping har jeg ikke satt meg inn i men det kunne spesielt verdt innteresant for serier hvor det fort kan bli litt styr med platene.
    Hvordan er Darblet på oppo kontra Reality Creation på HW50? Fordi som du sier, det gir jo oppen en klar ekstrastjerne om dette er en funksjon man har bruk for

Oppfatter jeg at SMB/CIFS (Windows share) fungerer fint sett fra Oppoens side? For ja, Windows har blitt vanskelig(ere) å dele de siste årene. Men min NAS er linuxbasert (DIY forøvrig), så det å kjøre opp SMB der og/eller DLNA vil ikke være et problem.

Når det gjelder ripping, så klarer jeg å gjøre dette fra en PC, hvis dette programmet (hvilket?) klarer å lage mediafiler som oppoen senere kan spille.

Hva er forresten "låste" bdmv-kataloger? Krypterte? Det betyr også at hvis man kopierer og dekrypterer en BD og ikke lagrer den som ISO, så funker det?

Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    For meg så er det blitt en vane å ha en mediapc tilkoblet, og tven er stort sett kun en skjerm(selv om den har alle tenkelige smartfunksjoner)Fikk bygget meg en pc til dette formålet, med nok hardiskplass for lagring osv. I tilegg har jeg en helt ordinær blu-ray spiller for når jeg virkelig vil kose meg med filmer. Til musikk, så kjøres det stort sett via Wimp Hi-Fi, eller Spotify på Sonos Connect.
    Kjører Unblock US for å få tilgang til b.l.a amerikansk netflix. Det geniale med den er at man konfigurerer routeren, slik at alle enhetene i huset(mobiltelefon/Nettbrett/X-Box) kan ha tilgang på dette, og man kan gå inn og bytte region selv.
    Jeg har også en (DYI) HTPC (som kjører Win7). Den er ganske gammel og den behøver en oppgradering (og er fysisk stor). Det som irriterer meg absolutt alt er logikken i Windows når det gjelder grafikk og HDMI-utgang. Man kan ikke låse oppløsningen til noe fast, f.eks. 1080p24. Man kan sette den, men neste gang man starter opp så er den tilbake til 1080p60 fordi den forhandler oppløsning med skjermen/PJ. Dessuten hvis man skifter skjerm på receiveren, så resetter den skjermoppløsningen. I tillegg dersom jeg hører på Spotify e.l., så avbryter den lydstrømmen hvis man f.eks. slår av en skjerm. Alt dette er nok trolig løsbart, men jeg er igrunn drittlei. Derfor er jeg på jakt etter dedikerte løsninger.

Det eneste jeg egentlig ikke kommer unna PC på er vel NRK nett-tv. Men det kan jeg igrunn leve med.

Og ja, jeg bruker også Unblock US. Men fordi Super HD med 5.1 ikke er tilgjengelig fra PC-web klient, har det nesten bare blitt titting fra PS3 Netflix (som ikke fungerer med Unblock US desverre).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var egentlig litt mer skeptiskt til darbee, men ikke nå lenger.
    Synes den kan gjøre mye av det samme som RC bare en del snillere, ikke den samme edge sharpener effekten som rc og jeg har nå nesten sluttet og bruke reality creation mens darbee står fast på 40%.

Jeg slår nå bare på jeg ser bildet er bra og støyfritt nok og savner den ikke ellers, og video chippene på hdmi 1 er med og aktive selv på netflix selv om den kaprer gui'en så man får ikke justert mens man ser så er den der, så selv netflix ser bedre ut, er selvsagt ikke like bra som bd men bonus er bonus :-)

Angående shares så er det vel et helt vanlig samba share som går på linuxen, windows maskinen må kjøre en dlna server før jeg får tilgang, men det funker overaskende bra, kan f.eks kjøre en media house app på brettet og styre avspillingen på oppoen med pc'en som server.

Dette med windows og skjerm styring og lyd er faktiskt hovedgrunnen til at jeg kjøpte sonos'en, er også meget greit og kunne fyre opp spotify uten og måtte starte beistet samtidig, en ting jeg gjorde var og bruke den optiske utgangen fra lydkortet, men blir ofte litt tungvindt om man må hele tiden skifte mellom lyd enheter for hva man vil gjøre.

Apropos netflix så har jeg satt opp dns'er på oppoen fra netflixfixer så har us netflix på den og kan bruke ps3 til nordisk :-)
    Er ikke helt 100% men funker sånn stortsett..
    Jeg har ikke noe blueray drev i pcene her hjemme, så kan ikke engang prøve meg, angående bdmv mappene så var dette noe andreas21 nevnte under demo, husker ikke helt hva det var han sa men han måtte kjøre de igjennom et eller annet program for at oppoen skulle kunne spille de av.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en (DYI) HTPC (som kjører Win7). Den er ganske gammel og den behøver en oppgradering (og er fysisk stor). Det som irriterer meg absolutt alt er logikken i Windows når det gjelder grafikk og HDMI-utgang. Man kan ikke låse oppløsningen til noe fast, f.eks. 1080p24. Man kan sette den, men neste gang man starter opp så er den tilbake til 1080p60 fordi den forhandler oppløsning med skjermen/PJ. Dessuten hvis man skifter skjerm på receiveren, så resetter den skjermoppløsningen. I tillegg dersom jeg hører på Spotify e.l., så avbryter den lydstrømmen hvis man f.eks. slår av en skjerm. Alt dette er nok trolig løsbart, men jeg er igrunn drittlei. Derfor er jeg på jakt etter dedikerte løsninger.
    Hadde dette problemet på forrige pc, men igjennom Denon reciveren min, så har jeg ikke hatt dette problemet på min nye maskin, ei heller på billiglaptoppen jeg hadde som reserveløsning. Men det er jo sikkert en mer tilrettalgt løsning(for å slippe windows b.l.a.) å gå for en dedikert mediaboks av noe slag.
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPCN min er forsåvidt også kontor maskinen så det står 3 skjermer på den og receivern og dermed projektor og tv er på som en fjerde.
    Og windows ser på alle mulige konfigurasjoner som et helt nytt oppsett, og det og bare bytte kanal på receivern kan få pcen til og klikke.

Mildt sagt ikke et bruker vennlig oppsett. Og etter og ha banka huet i pc systemer som 'tildels' funker om man koseprater akkurat nok med de i 15-20 år så har jeg godt lei når alt jeg har lyst til er og sette på en sang.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg leser her: http://watershade.net/wmcclain/BDP-103-faq.html, så vil man på Oppen få problemer med Cinavia (fordi dette er obligatorisk på lisensierte BD-spillere). Derfor kan man egentlig bare glemme å bruke Oppen til å spille av kopier av egne filmer fra NAS, uansett hvor lovlig dette er i Norge. Altså blir Oppens bruk begrenset til BD + netflix og med Darbee.

Derfor, hvis ett av målene er å kunne ta kopier/demoer av egne BDer og legge de på NAS, så må man ha en annen spiller. Det er her kanskje Popcorn hour kommer inn?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er steg 1 tatt: Sonos connect bestillt. Det vil nok dekke opp behovene for audioavspilling, inkl Spotify og Wimp pluss min "gamle" mp3/flac-samling.

Bestillte også en wireless bridge, men har planer om å bruke kabel på Sonosen. Jeg ser når at det gjør vel bridgen strengt tatt overflødig?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med cinavia er litt rar greie, noen påstår den kun virker på disc materiale og ikke på nettverks/harddisk lagrede medier men dette høres forbanna rart ut for min del.

Jeg har selv gått andre veien enn de fleste i det siste og bruker mer disk enn før så har ikke hatt noe problem med dette, og har som nevnt ikke testet det ut dette med ripping av bd. Og får nok ikke testet det før jeg får oppgradert pc'en.

Og ja med kabel på connecten så vil den også fungere som en bridge for andre sonoser, er vel bare og returnere den.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Dette med cinavia er litt rar greie, noen påstår den kun virker på disc materiale og ikke på nettverks/harddisk lagrede medier men dette høres forbanna rart ut for min del.

Jeg har selv gått andre veien enn de fleste i det siste og bruker mer disk enn før så har ikke hatt noe problem med dette, og har som nevnt ikke testet det ut dette med ripping av bd. Og får nok ikke testet det før jeg får oppgradert pc'en.

Og ja med kabel på connecten så vil den også fungere som en bridge for andre sonoser, er vel bare og returnere den.
    Slik jeg har forstått det så ligger Cinavia begravd i lydsporet til filmen (mulig jeg tar feil, men det er i hvert fall slik jeg har oppfattet det). Det er derfor umulig å fjerne fra filmen, slik som annen beskyttelse kan fjernes. Dersom du har en eldre mediaspiller, HTPC eller eldre Blu-ray spiller er Cinavia totalt usynlig. Den vil ikke oppdage at det er der og er derfor ikke noe problem. Dersom du har en nyere Blu-ray spiller kan Cinavia være et problem. Den vil oppdage når filmen ikke spilles av fra platen og skape problemer. Mener å ha hørt at det tuller til lyd og bilde (faser inn og ut), men kan bare være forumsnakk. Alle nye Blu-ray spillere har innebygget Cinavia. Det er en del av kravene for å kunne lage spillere. Jeg tror ikke de samme kravene gjelder for media spillere ettersom disse ikke har Blu-ray drev og dermed opererer i en slags gråsone. Jeg vet ikke hvordan det er med HTPC. Min eldre Oppo (BDP-93EU) har ikke Cinavia og jeg har aldri merket noe til dette. 103-spilleren har Cinavia.

Lignende tråder

1. Struktur i videoavspilling over trådløst nett -dlna
    By Rufus07 in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 12-19-2011, 18:09
  2. Svar: 16
    Siste melding: 01-09-2007, 18:20
  3. Bra videoavspilling enklest mulig fra HTPC til LCD TV?
    By Nettulf in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 09-29-2006, 16:52
  4. Løsninger for MP3 i bil (iPod)
    By hårek in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 5
    Siste melding: 10-25-2004, 00:00
  5. 1-klikk-løsninger?
    By knutinh in forum Generell HTPC
    Svar: 3
    Siste melding: 10-14-2004, 23:03

Stikkord for denne tråden