Initielle inntrykk Denon 2910

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Initielle inntrykk Denon 2910

Da var Pioneer 668'en byttet ut med Denon 2910. Det er allerede skrevet en hel del om denne spilleren, så jeg skal være kort!

Jeg kjører spilleren via HDMI til min Samsung 50" DLP-TV.

Førsteinntrykket er bare WOW! Her har Denon tatt utrolig med hensyn til den mer avanserte bruker. Skalering til 720p og 1080i er jo greit nok, det kan jo flere skilte med, men Denon har også inkludert mulighet for å sende både RGB og Y Cb Cr over HDMI'en, i tillegg til at den støtter å sende dette interlaced, da på alle oppløsinger! Egentlig tilsynelatende ingen utrolig vesentlig mulighet, men ettersom jeg har lest en del om fargedybde og prosessering, er iallfall min konklusjon så langt at den mest effektive signalveien vil være 720i over HDMI på RGB. Spilleren gjør internt da kun en konvertering, fra 576/480 til 720i (lite krevende), men beholder dataene fra DVD-platen uberørt. En kan da potensielt klare sende 12-bits video hvis filmen er lagret i korrekt "color-space", såvidt jeg har forstått.

Når jeg tester å sende nettopp 720i til min 1280x720p HD2 er resultatet meget godt. Samsung TVen benytter for øvrig også Faroudja prosessering (antar det er same chippen i tillegg), og skal i teorien klare å håntere signalet like godt som DVD-spilleren. Spørsmålet er selvsagt om DVD-spilleren internt tar hensyn til hvordan dataene hentes og prosesseres. og at det dermed ikke gir noen effekt av å sende dataene "RAW" over til TVen/projektoren, og jeg kan heller ikke se mye forskjell, men vil teste dette mer. Uansett er det unikt at Denon gir muligheten for å sende signaler interlaced over HDMI, fungerte ikke på Pioneer'en...

Menysystemet er intuitivt og enkelt i bruk, og filmen trenger ikke stoppes og startes på nytt for hver liten endring en foretar seg, som ofte er tilfelle. Dette lar deg endre relativt avanserte innstillinger og raskt vurdere forskjellen.

Det faktum at spilleren kommer med både DVI og HDMI utgang er jo også et stort pluss, kan da for min del koble til både en projektor og TVen digitalt uten å benytte en kostbar switch.

Videre er nå det digitale signalet prosessert i en helt annen og mer omfattende grad enn på f.eks. Pioneer spillerne. Denne DVD-spilleren tar langt mer hensyn til det digitale formatets perfekte overføring av lav-båndbredde materiale, og gir en mer "komponent"-look også over HDMI. Dette har vært et stort minus på de fleste spillere så langt. 2910'en avdekker fremdeles noe mer svakheter i kildematerialet enn når en sender over komponent, men er da langt bedre enn alt jeg tidligere har sett. Jeg velger iallfall å kun benytte HDMI/DVI i mitt oppsett...

Som et lite minus kan jeg jo nevne er fjernkontrollen er utrolig klumpete og "8-ties"... Får programmere inn det viktigste i min Logitech Harmony, gitt...

Så langt synes jeg denne spilleren er et funn til veil 6498. Faroudja prosessering, HDMI/DVI m. tilhørende relativt unike funksjoner, skalering til 720p/i og 1080i samt et generelt meget godt bilde gir høy valuta... Har jo også de aller fleste funksjoner 3910'en skilter med, da med unntak av visse audiokretser, så her tyder det på at Denon har valgt å inkludere en kraftpakke som virkelig lar seg høre fra! Er ikke umulig at Denon 2910 og sikkert også 1910 og 3910 vil bli vinterens store DVD-hit, det har den tilsynelatende også fortjent!

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Meget interessant. Jeg har selv kjøpt en 2910, men ønsker å teste denne opp mot en 668. Bildemessig skjønner jeg da den er bedre enn 668.

Merker du noe kvalitetsforskjell lydmessig? Jeg kjører ikke egen CD-spiller.

Er forøvrig enig i at fjernkontrollen er stor og klumpete.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg synes også lyden virker hakket vassere i DVD-modi, men har ikke testet så mye musikk på den ennå. Tror imidlertid du kan ta utgangspunkt i at den er helt på høyde med 668'en, ingenting som tilsier noe annet...

Det er for øvrig mulig spilleren ikke sender ut 720i som jeg trodde, men den sender uansett krystallklare bilder i 720p over HDMI, og det er vel kanskje det viktigste (selv om det hadde vært morsomt om den også sendes 720i mhp fargedybde for de av oss med mottagerutstyr som inneholder tilsvarende eller bedre prosessering).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    For oss som (enda) ikke har DVI- eller HDMIkompatible framvisere, vil vi få noe wow-opplevelse av en Denon 2910 via komponent eller er det ingen poeng å investere i en slik spiller før man kan benytte seg av DVI/HDMI?

Selv kjører jeg en X1 med Yamaha DvdS540.
    2 komponenter som for 1 år siden fikk meget gode kritikker i sin budsjettklasse.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både 2910 og 3910 har et serdeles godt progressivt bilde via komponent, så der har du helt klart noe å hente
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan med andre ord være verdt å prøve 2910 opp mot 575a via komponent.. det skal bli artig.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går selv med tanker om jeg skal droppe HTPC'en og gå for en 2910 isteden. Har ikke bestemt meg enda, men jeg må innrømme at brukevennligheten frister litt, spesielt hvis kvaliteten er veldig bra.

Hva tror du om ytelsen i forhold til en HTPC som bruker ffdshow og sender 720p?

Finnes det andre alternativer som gir bedre ytelse i forhold til pris? Det virker ikke slik på meg...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, 2910'en er meget nær eller bedre enn en super-tweaket HTPC på vanlig DVD-avspilling. Poenget er selvsagt at en HTPC tilbyr en hel del ekstra funksjoner i tillegg, som harddisk, "HD"-avspilling osv. Finner både ulemper og fordeler, og for min del kommer jeg til å kjøre på begge deler... MEN, bildemessig er 2910'en meget god, ingen tvil om det, så du gjør uansett ingen "feil" ved å gå for en slik en, og eventuelt kaste opp en HTPC i tillegg senere.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en fin "review" Lygren.

PS: Tror nok du har rett i din siste antagelse, at den ikke viser interlaced via HDMI.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •