Stillegående Blu-ray spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stillegående Blu-ray spiller?

Jeg har et litt uvanlig problem (tror jeg) med å finne en Blu-ray spiller som er stillegående. Har trålet nettet i lange tider etter dette. Er det noen som kjenner til spillere som er veldig stillegående? Jeg regner med at det er store forskjeller når det gjelder hva folk synes er irriterende lyder altså, men håper at noen av dere synes det er viktig med en stillegående spiller?

Litt om bakgrunn. For en stund siden kjøpte jeg toppmodellen til Sony, BDP-S790. Men den hadde en slags summetone-lyd (ikke viftelyden) som var såpass høy at den irriterte meg da jeg så på film. Særlig ved roligere partier i filmen med dialog, så jeg returnerte den. Etter det gikk jeg rundt i et par butikker og spurte etter en stillegående spiller. På en Soundgarden-butikk fikk jeg demonstrert at flere spillere lagde litt driftsstøy og beskjed om at dette gjelder alle spillere, uten at jeg fikk noen klarhet i om det er store forskjeller. Det er jo også vanskelig å sjekke hvor stillegående en spiller er, når de fleste butikkene er relativt bråkete.

Nylig tenkte jeg at jeg fikk prøve lykken med en Panasonic, pga at jeg har inntrykk av at Sony og Panasonic har de mest problemfrie og gode Blu-ray spillerne i "midt-pris sjiktet" (2000-5000 kr). Så da kjøpte jeg Panasonic DMP-BDT330 (jeg ville ikke ha fjorårets modell 320 pga fjernkontrollen). Den har ikke denne "summetonelyden", men den lager en slags "kneppelyd" omtrent hvert 10 sekund når den spiller ei plate - lyden minner om en harddisk som står og jobber, eller når man hopper til neste kapittel på ei dvd- eller blu-ray-plate. Den er såpass høy at jeg kan høre den fint når det er vanlig dialog. Så da skal jeg returnere den også, for jeg orker ikke å bruke de 10 neste åra på å irritere meg grønn over sånne lyder. For øvrig synes jeg begge disse spillerne leverte knallbra bilde altså! (Jeg brukte for øvrig de to samme blu-ray filmene og tre samme dvd-filmene til å teste på disse to ulike spillerne, og har også to dvd-spillere som jeg kan sammenligne med).

Jeg vet at ingen dvd- eller blu-ray spillere er helt lydløse altså, og jeg synes f.eks. at viftelyd er helt greit fordi jeg synes det er lettere å "bli døv" på den type lyd.

Jeg tror vel heller ikke at jeg har vært skikkelig uheldig med feilvare når det gjelder akkurat disse to spillerne heller? Konstruksjonmessig så ser jo nesten alle de rimeligere Blu-ray spillerne ut som noen fliser sammenlignet med de dyreste modellene, men vet dere om de er mer stillegående? Håper noen av dere kan hjelpe!

Ellers vil jeg takke alle aktive på avforum for all hjelpen jeg fikk da jeg kjøpte meg tv i fjor. Det var utrolig nyttig å lese alle diskusjonstrådene dere hadde om de ulike tv-modellene. Jeg endte opp med en 40" Sony HX855, som jeg er godt fornøyd med!

mvh
    Stein A

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic DMP-BDT500

Hei.

Har selv denne blurayspilleren, og er godt fornøyd. For mitt bruk synes jeg den er stillegående og det er i en dedikert hjemmekino. Du kan jo lese testen her, og her fremhever de også hvor stillegående den er. Det eneste er det "lille dunket" når du spoler eller skifter spor.

Test: Panasonic DMP-BDT500 | Lyd & Bilde

Lykke til :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du film på ekstremt lavt nivå - hos meg drukner det meste i filmlyden :-D
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NorwegianGoose - takk for tipset! Jeg har lurt litt på om den mer robuste konstruksjonen til BDT500 gir utslag i en mer lydløs drift, så det høres jo bra ut!

Ingeniør`n - jeg bor i ei blokk som er veldig lytt. Så jeg har ikke anledning til å guffe på med mer filmlyd for å overdøve "ulydene" fra spilleren. Sitter også bare 3 meter unna tv/spiller, så det har vel kanskje noe å si også.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Hei.

Har selv denne blurayspilleren, og er godt fornøyd. For mitt bruk synes jeg den er stillegående og det er i en dedikert hjemmekino. Du kan jo lese testen her, og her fremhever de også hvor stillegående den er. Det eneste er det "lille dunket" når du spoler eller skifter spor.

Test: Panasonic DMP-BDT500 | Lyd & Bilde

Lykke til :-D
    +1
    Har den ikke selv, men en kamerat har. Helt lydløs hos han, og jeg er veldig følsom på driverk støy (summ, piip etc-lyder) fra drivverk, og strømforsyning. Knall spiller for sånne som oss. Veit ikke hvordan f. eks Oppo er på dette, men uansett mye dyrere.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Panasonic DMP-BD65 tidligere, denne hørte jeg ikke noe til.
    Men så kjøpte jeg meg Panasonic DMP-BDT330 som har en utrolig irriterende "suse"/høyfrekvent lyd under avspilling, høres veldig godt under oppstart og er tilstedeværende undet stikke partier i filmer...
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    +1
    Har den ikke selv, men en kamerat har. Helt lydløs hos han, og jeg er veldig følsom på driverk støy (summ, piip etc-lyder) fra drivverk, og strømforsyning. Knall spiller for sånne som oss. Veit ikke hvordan f. eks Oppo er på dette, men uansett mye dyrere.
    Helt enig, veldig bra på støy! Bildet og lyden er jo også på topp. Er ikke sikker oå hvordan OPPO'n er på støy, men det er jo også opp i pris som du nevner. Panasonicen er regnet som den beste spilleren før man tar steget opp på OPPO sin serie.

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til på bdt 500. knall til prisen både på lyd og bilde/film-musikk.
    kjøp på elkjøp så er det jo ikke noe problem å bytte... :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til på bdt 500. knall til prisen både på lyd og bilde/film-musikk.
    kjøp på elkjøp så er det jo ikke noe problem å bytte...
    Så bra at så mange er fornøyd med DMP-500! Jeg har anbefalt denne spilleren til den store gullmedaljen til venner og bekjente, og de har vært veldige fornøyde. Her på forumet har jeg derimot hatt inntrykket av at spilleren ikke har skapt så stor entusiasme. Men kanskje eierne av DMP-500 heller bruker tiden på å se film enn å skrive på forumet?

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Så bra at så mange er fornøyd med DMP-500! Jeg har anbefalt denne spilleren til den store gullmedaljen til venner og bekjente, og de har vært veldige fornøyde. Her på forumet har jeg derimot hatt inntrykket av at spilleren ikke har skapt så stor entusiasme. Men kanskje eierne av DMP-500 heller bruker tiden på å se film enn å skrive på forumet?
    Det stemmer hvertfall godt her i gården

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, bra sagt. Jeg har en omtale klar, må bare få ut finger'n. (ellers ligger den på elkjøp sine sider) :-) Men det har ikke vært mye snakkis om den her nei, da er det meget bedre på :
    Panasonic DMP BDT500

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein A
    På en Soundgarden-butikk fikk jeg demonstrert at flere spillere lagde litt driftsstøy og beskjed om at dette gjelder alle spillere, uten at jeg fikk noen klarhet i om det er store forskjeller. Det er jo også vanskelig å sjekke hvor stillegående en spiller er, når de fleste butikkene er relativt bråkete.
    Jeg tror vel heller ikke at jeg har vært skikkelig uheldig med feilvare når det gjelder akkurat disse to spillerne heller?
    Enig, det er nok selve designet som får deg til å reagere.
    Å kompensere med å skru opp lyden blir litt feil, men hva kan en egentlig gjøre?

Konstruksjonmessig så ser jo nesten alle de rimeligere Blu-ray spillerne ut som noen fliser sammenlignet med de dyreste modellene, men vet dere om de er mer stillegående? Håper noen av dere kan hjelpe!
    jeg har 3,5 forslag:
    - Oppo BD103 har et BD-leser som er relativt godt isolert, jeg vet ikke om den er bedre enn andre merker, men siden du er så sensetiv er det lurt å sjekke nøye om dette kan være noe for deg, ha ørene helt inntil og lytt til den og sammenlikn.
    - en vifteløs HTPC med XMBC , SSD, (2.5" HDD) og BD-stasjon, og du ripper filmer til mkv/m2ts/BD-struktur, da blir den helt lydløs ved avspilling. (men det tar jo mer tid og penger!)
    - en mediaspiller med SSD, SCHD, flash, minnebrikke. Lav varme og null støy.
    - Bygg inn BD-spilleren i et tykk skap med dør, lydisolering + IR-mottakere.

Det i seg selv er ikke noe garanti for at det vil bli lydløst nok for deg, så sjekk det grundig!

Jeg googla etter Panasonic DMP BDT500, men fant ikke noen interne bilder.
    Noen som tør å skru opp sin og poste her????
    "tomme tømmer buldrer mest"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Panasonic DMP BDT500 i går og er veldig fornøyd! Den er så godt som lydløs, så det var herlig å endelig finne en spiller som jeg er fornøyd med!

Tusen takk til de som tipset! Dere skal få deres lønn i himmelen!

mvh
    Stein

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0