Denon DVD 2910, mine erfaringer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denon DVD 2910, mine erfaringer.

Jeg har gått og ventet på en DVD spiller med DVI utgang og bra bilde i et par år nå, helt siden jeg leste om dem for første gang.

Det høres jo helt genialt ut ikke sant?
    Digitalt hele veien.

Vel, mine første møter med DVI har ikke udelt positive for å si det mildt.
    Jeg kjøpte blant annet en Samsung HD 935 som jeg mener er elendig og skremte meg litt.
    Etter å ha lest så mange positive anmeldelser ble jeg overrasket over at den var så dårlig.
    Jeg la DVI planene på hylla for en stund.

Etter hvert dukket det opp spillere i prisklassen 10 – 20K som var bra, men ikke SÅ bra at jeg synes det rettferdiggjorde prisen.

Når de første ryktene om Denon sine nye spillere som visstnok skulle ha høy kvalitet og koste under 10K ble interessen vekket på ny.
    De første rapportene fra USA var positive og snart dukket de opp på forumet.

Etter å ha lastet ned og lest bruksanvisningen på både 2910 og 3910 ( ja jeg leser bruksanvisningen ) virket det klart at dette måtte testes.

Grimstad fra forumet var mer en villig til å være med en tur på asylet, og butikkpersonalet som jeg ”kjenner” litt fra før var svært hjelpsomme og lot oss styre som vi ville.

Vi sammenliknet 2900, 2910 og 3910 mot en AVR 2805 ( se egen tråd ) og Optoma H30.
    De hadde dessverre ikke inne H56 slik at vi kunne teste DVI, men det fikk gå.
    2900 har ikke DVI likevel og forskjellen antas å være større med komponent likevel.

Vi testet men DVE, LOTR 1, Peter Gabriel Growing up live og ”hjemmebrent” DVD-R.

Det ble fort klart at både 2910 og 3910 parkerte 2900 så det var ikke så mye vits å teste mot denne. De hadde også 1910 inne men vi hadde ikke tid til å teste den også.
    Problemene som 2900 og 2200 har på videobasert materiale er borte og det var veldig gledelig.
    Om det skylder overgangen til Farajouda fremfor SIS vet jeg ikke, men borte er de.

Etter å ha byttet frem og tilbake mellom 2910 og 3910 ble det klart at vi fant ingen forskjell på bildet på disse.

Personlig likte jeg designet best på 2910.
    3910 ble litt ”over the top” for meg med for mye blå lysdioder og dill i fronten, jeg har heller ikke ubegrenset med plass i hylla mi så jeg bestemte meg ganske fort for at det måtte bli 2910 på meg.
    At den kostet 3500,- mindre enn 3910 er heller ingen ulempe, man får 20 filmer for den prisen.

Når jeg kom hjem var jeg rimelig spent på hvordan bildet ville være med DVI kobling.

Jeg ble positivt overrasket.

Bilde var like rolig, mettet og stabilt som med komponent, bare enda mer ”trøkk”.
    Den irriterende "edge enhanse" effekten jeg har sett på andre spillere er borte.Det aller beste er panoreringene. Jeg har ikke sett så bra panoreringer tidligere.Panoreringene er ikke "perfekte" men klart bedre enn jeg har sett det på noen andre spillere.

Bildet var meget bra rett ut av esken, litt lyst riktignok, men et par hakk ned med brightness kontrollen på Modell One mkII og så var det i boks.

Fjernkontrollen er ikke den mest elegante på markedet for å si det mildt, men alle knappene man trenger er der uten at man må gå via alt for mange menyer.

Det at den viser hvor mange kanaler som er kodet inn i bitsrømmen er ett stort pluss synes jeg, det burde alle spillere hatt.

Jeg synes lyden i spilleren er veldig bra.
    Nå byttet jeg receiver og DVD spiller samtidig, så det er litt vanskelig å si om det er DVD spilleren alene, men bra er det.
    Bedre enn Yamaha RX-V1400 og HK DVD 25 på mine høyttalere som kan være noe spisse.
    Nå er lyden mer fyldig og varm som jeg foretrekker den.

Jeg har også prøvd et par SACD’er og spesielt Pink Floyd – Dark side of the moon falt i smak. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg så mage SACD titler at behovet for Denon link er påtrengende på lenge enda.

Spilleren er ikke så rask at det gjør noe, men den er ikke FOR treg.

Til nå har den spilt alt jeg har puttet inn i den uten å klage bortsett fra en CD-R med 300 høyoppløste bilder på, jeg har ikke forsket noe mer på hvorfor enda.
    Den likte heller ikke en musikk CD jeg hadde brent på 32X på Nec 3500A DVD brenneren.
    Når jeg brant den på 8X var det ikke noe probem.

Har ikke hatt problemer med riper og lignende.

Alt i alt er jeg meget fornøyd.

Se Hi-Fi klubben for spec: http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|96|96|5569|pdetail

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefin review! Hadde vært fint om noen kunne komme med en liten test med 1910 opp mot 2910 også.. :wink:

Active tco sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Denon DVD 2910, mine erfaringer.

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Etter å ha byttet frem og tilbake mellom 2910 og 3910 ble det klart at vi fant ingen forskjell på bildet på disse.
    Flott review - veldig bra
    Forsket du forresten noe på forskjell i lyd mellom 2910 og 3910?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte rewievs, Arendal. Godt at du og Grimstad gjør en innsats for oss andre som ikke har den erfaringen og muligheten til å teste som dere... :wink: Keep em coming!!

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av tco
    Flott review - veldig bra
    Forsket du forresten noe på forskjell i lyd mellom 2910 og 3910?
    Nei, dessverre.

Vi hørte på begge, men vi konsentrerte oss om bildet, og kostanterte i grunnen bare at det ikke var noe galt med lyden.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Kjempefin review! Hadde vært fint om noen kunne komme med en liten test med 1910 opp mot 2910 også.. :wink:
    Det kommer, Grimstad er klar som ett egg for å teste 1910, og da regner jeg med at jeg kan ta med min 2910 til ham eller omvendt.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi hørte på begge, men vi konsentrerte oss om bildet, og kostanterte i grunnen bare at det var noe galt med lyden.
    :?:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hørte på begge, men vi konsentrerte oss om bildet, og kostanterte i grunnen bare at det ikke var noe galt med lyden.
    ops:

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Jeg regnet med at det var det du mente.
    En liten skrivefeil som hadde stor innvirkning på setningens betydning.

Forøvrig er 2910 og 3910 to av DVD-spillerne jeg vurderer til mitt eget oppsett som forhåpentlig står ferdig i god tid før jul. Interessant å få lese slike tester som dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til nå har den spilt alt jeg har puttet inn i den uten å klage bortsett fra en CD-R med 300 høyoppløste bilder på, jeg har ikke forsket noe mer på hvorfor enda.
    Den likte heller ikke en musikk CD jeg hadde brent på 32X på Nec 3500A DVD brenneren.
    Når jeg brant den på 8X var det ikke noe probem.

Har ikke hatt problemer med riper og lignende.
    Min 2910 har kranglet litt på et par CDer så langt: En Best-of CD med Ella Fitzgerald (ikke kopibeskyttet) og Bertine Zetlitz' nyeste (kopibeskyttet). Spilleren klarer først ikke å finne noe på CDene, men etter å ha åpnet og lukket skuffen noen ganger komer det seg. Etter det spiller den feilfritt. Litt irriterende...

Men ellers er jeg svært godt fornøyd! Enorm forskjell fra Yamaha S540 som jeg brukte tidligere.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige teorier at disse multispillerene sliter litt med å funne ut hva som er på de forskjellige platene.

Det begynner å bli mye de skal støtte etter hvert.
    CD-r /Rw DVD-R / RW Dataplater med MP3 eller jpg osv.
    Igrunnen rart at det virker i det hele tatt :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Jeg skal prøve å se om ulike innstillinger på Pure Direct (eller hva det nå het) på 2910'en har noe å si. Mulig det hjelper når spilleren vet det ikke er video som skal avspilles.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er litt overrasket over å høre dette. 2910 har såvidt jeg vet ikke DPIC-teknologi, som er en av grunnene til at 3910 gir et såpass sylskarpt bilde. Eksperimenterte du med DPIC-innstillingene for best mulig bilde i forhold til 2910?

3910 ble litt ”over the top” for meg med for mye blå lysdioder og dill i fronten
    Disse kan du lett slå av med Dimmer eller Pure direct-knappen

Synes forøvrig begge to ser like uattraktive ut. Har en 3910 selv, og må innrømme at 2900 så tøffere ut. På den annen side gir jeg blaffen i utseendet. Kvaliteten kommer i første rekke.

At den kostet 3500,- mindre enn 3910 er heller ingen ulempe, man får 20 filmer for den prisen.
    Du sparer noen tusenlapper riktignok, men for de som ønsker bedre lyd og Denonlink bør 3910 være av større interesse enn 2910.

Ellers interessant å høre andres erfaringer med disse spillerne

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Minnebufferet kan være en begrensning. Husk at når bildet dekodes tar det vesentlig mer plass. Et JPG-bilde på 2000x3000 piksler vil ta 18 MB minne, selv om filen er komprimert til f.eks. bare 200 KB. På Harman Kardons tidligere modeller var det en begrensning på ca. 8 MB.

Den likte heller ikke en musikk CD jeg hadde brent på 32X på Nec 3500A DVD brenneren. Når jeg brant den på 8X var det ikke noe probem.
    Brenn alltid slike plater på lavere hastigheter for å gjøre det enklere for den stasjonære DVD-spilleren din å lese den. Dessuten er det ikke alltid du får en 'perfekt' DAE-kopi når du brenner i slike hastigheter.

Husk at stasjonære DVD-spillere generelt sett har dårligere feilkorreksjonskretsløp enn DVD-ROM/DVD-RW spillere (som også kan nedjustere lesehastigheten om nødvendig). De er også mer kresne med tanke på riktig formatering av platen, og det skal langt mindre til for at de nekter å spille platene ordentlig.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemene som 2900 og 2200 har på videobasert materiale er borte og det var veldig gledelig.
    Om det skylder overgangen til Farajouda fremfor SIS vet jeg ikke, men borte er de.
    Helt sikkert. Faroudja er svært gode på videobasert materiale, mens Silicon Graphics er kanskje hakket bedre på film basert materiale.

Mens Realta er drømmen.... :wink:

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har også prøvd et par SACD’er og spesielt Pink Floyd – Dark side of the moon falt i smak. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg så mage SACD titler at behovet for Denon link er påtrengende på lenge enda.

Spilleren er ikke så rask at det gjør noe, men den er ikke FOR treg.
    Denon Link klarer uansett ikke SACD, bare DVD-Audio...

Når det gjelder navigasjonshastigheten så er den etter mitt syn FOR treg i forhold til det man burde kunne forvente i denne prisklassen.

Esp1

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Er litt overrasket over å høre dette. 2910 har såvidt jeg vet ikke DPIC-teknologi, som er en av grunnene til at 3910 gir et såpass sylskarpt bilde. Eksperimenterte du med DPIC-innstillingene for best mulig bilde i forhold til 2910?

3910 ble litt ”over the top” for meg med for mye blå lysdioder og dill i fronten
    Disse kan du lett slå av med Dimmer eller Pure direct-knappen

Synes forøvrig begge to ser like uattraktive ut. Har en 3910 selv, og må innrømme at 2900 så tøffere ut. På den annen side gir jeg blaffen i utseendet. Kvaliteten kommer i første rekke.

Du sparer noen tusenlapper riktignok, men for de som ønsker bedre lyd og Denonlink bør 3910 være av større interesse enn 2910.

Ellers interessant å høre andres erfaringer med disse spillerne
    Har du prøvd spillerene mot hverandre?

Det er mange som har gjort det, les blandt annet på AVS forum, de kommer til samme konklusjon.

Jeg er ikke intressert i å måtte dimme lyset for hver gang jeg slår på spilleren.

Denon link fungerer ikke etter hensikten pr. DD og ingen vet når den får støtte for SACD. min intersse mor musikk er ikke så stor at jeg betale 3500 ( 6000 ) ekstra for dette.

Jeg vet at det er flere på forumet som holder på å teste og sammenlikne disse to, det skal bli spennende å høre hva de kommer frem til.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du prøvd spillerene mot hverandre?
    Nei, det er derfor jeg spør deg om hvilke innstillinger du brukte under sammenligningen.

Det er mange som har gjort det, les blandt annet på AVS forum, de kommer til samme konklusjon.
    Vel, jeg har lest en rekke profesjonelle tester der DPIC viser seg å være effektiv. Dersom det ikke er noen forskjell mellom 3910 og 2910 billedmessig, synes jeg at DPIC virker bortkastet. Hvilket er litt rart, fordi jeg ser forskjell når jeg justerer disse innstillingene.

Jeg legger ikke så altfor mye vekt på hva som sies på AVS forum, for å være helt ærlig. Har inntrykk av at 'signal/støyforholdet' er ganske lavt der (det er nok noen der som virkelig vet hva de prater om, men jeg har ikke vært såpass mye der til at jeg vet hvem disse er).

Jeg er ikke intressert i å måtte dimme lyset for hver gang jeg slår på spilleren.
    Synes du det er slitsomt å trykke på play-knappen også? Har litt vansker med å se at det å slå av displayet er et praktisk problem.

Denon link fungerer ikke etter hensikten pr. DD og ingen vet når den får støtte for SACD.
    Hva er det som ikke fungerer med DenonLink, bortsett fra SACD?

min intersse mor musikk er ikke så stor at jeg betale 3500 ( 6000 ) ekstra for dette.
    Det er greit nok. Men for andre kan det være aktuelt. Det er tross alt noen tusenlapper som skiller, og da er det kjekt å vite at pengene ikke bare har gått med på å gjøre kabinettet litt større.

Jeg vet at det er flere på forumet som holder på å teste og sammenlikne disse to, det skal bli spennende å høre hva de kommer frem til.
    Ja, selv om jeg allerede har kjøpt 3910 og selv om jeg har lest flere steder at 3910 låter bedre. Jeg tror neppe 3910 er dårligere billedmessig enn 2910.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    DPIC-innstillingene bør du holde deg langt unna technophile, de gjør ikke annet enn ugang. Merkelig at de har pakket sånt makkverk i boksen, spør du meg. Effekten kan vel best beskrives med at det gjør edge-enhancement mye værre en det er i utgangspunktet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback