Denon DVD 2910, mine erfaringer. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kompis var innom med en 1910 i formiddag, etter ønske fra meg for å sammenlikne den med min gamle H/K... :shock: Bildekvaliteten var MEGET bedre. Var så forskjell at det ødela nærmest humøret. Fikk ikke nok tid til å sammenlikne lydkvaliteten, kompisen måtte videre, han skulle bytte denne... Så prater jeg med han på telefonen, han hadde sammenliknet 1910 med 2910 og han var ikke i tvil: Han skulle ha en 2910.

Blir man påvirket av slikt?

Ja, nå har altså jeg også kjøpt meg en 2910. :lol:

Men i løpet av mandagen kommer jeg nok til å sammenlikne denne igjen med en Pioneer 668, da jeg ser den gjør det bra i tester. Håper ikke jeg må til HFK på tirsdag....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    668 er uten tvil en meget god DVD spiller, men du trenger ikke å frykte at den gjør det bedre enn din nyanskaffelse. I hvert fall ikke bildemessig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nå godt å høre. Liker å tro det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    En ting til: Det er ikke alle som kjøpere av 3910 som har projektor (jeg kommer riktignok til å skaffe meg en etter jul), men som kanskje heller bruker en plasma TV, HD TV eller CRT av god kvalitet. Selv om du ikke har hatt noe som helst utbytte av DPIC-innstillingene på akkurat ditt oppsett, så er det åpenbart andre (deriblant meg) som har hatt praktisk nytte av det.
    Det eneste en skarphetskontroll gjør med bildet er å fjerne informasjon. Jeg kan ikke helt se bruksområdet til noe slikt, uansett kilde (tildels kanskje lavoppløselige plasmaskjermer).

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på siden, men lurer litt på hva slags kabler dere bruker til TV'en fra 2910?

Har en Loewe Xelos. Ble anbefalt en spesiell komponent kabel til denne (Komponent - scart). Problemet er bare at jeg ikke ser forskjell på denne og scart-scart. Har da også sammenliknet på kalibreringsplater. Begge kablene er dyre og av utmerket kvalitet. Vurderer derfor å levere tilbake komponent-kabelen. Har jo andre ting å bruke penger på... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at du ble anbefalt komponent kabelen er fordi butikken ønsker å tjene ekstra penger. Eneste grunn til å kjøre komponent er dersom kilden støtter progressiv scan eller hd-oppløsninger. Loewe TVen støtter jo ingen av delene, så dermed kan du trygt levere kabelen tilbake ja.

Brukt scart-scart tilkobling og aktiver RGB. Da kan du ikke gå feil.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Er sikkert sånn som du sier ja. Kabelen leveres tilbake. 8)

Så forskjell på dette på 1910, men ikke på min 2910 som sagt. Men noe må spares på i 1910, kan være noe der. Og skal jeg ha komponentkabel i fremtiden vil jeg prøve å lage en selv, etter inspirasjon av formet her.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, Grimstad, Plasmaboy og en jeg ikke kjenner kallenavnet på testet 2910 mot 1910 i går.

Hmm, hva skal man si?

Jeg var litt bekymret for at det skulle være veldig liten forskjell på disse 2 med DVI.

Jeg ble veldig glad da jeg så at 2910 gir et betydelig bedre bilde enn 1910 :wink:

2910 er absolutt verdt mellomlegget i mine øyne hvis man skal bruke den på projector. Hvis det er plasma eller TV er jeg mer usikker.

Nå er ikke bildet til 1910 dårlig, for all del, men det var heldigvis en god del dårligere enn 2910. Forskjellene var størst på komponent og ikke fullt så dramatiske på DVI.

1910 er den beste DVD spilleren jeg har sett til under 3K ( jeg har ikke sett SÅ mange men likevel. )

Jeg kommer til å skrive en egen kommentar om 1910.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så kom forskjellene på DVI og komponent tydeligere frem under gårsdagens test enn jeg synes å huske det fra sist jeg testet.

Det er mindre støy og artifakter med DVI.
    Bildet blir noe lysere og absolutt sortnivå lider muligens noe under det, men det er derimot fullstendig fritt for støy.

Hvis man ser på en skikkelig vanskelig scene i Spiderman hvor han redder MJ i smuget i pøsregnet, ser man tydelig mer detaljer med DVI og bildet er svært rolig. Det er riktignok noe sortere og kraftigere farger med komponent, men DVI er langt å foretrekke.

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Det er klart at bildet ditt sikkert ser skarpere ut, men har du noen gang tenkt; hmm, rimer dette med virkeligheten mon tro?
    Absolutt. Jeg foretrekker en naturlig billedgjengivelse, med film (dvs. selve mediet) som referanse. Jeg har også en del erfaring med fotografi/kunst/design og er godt visuelt orientert, så jeg vil påstå at jeg har en god sans for hvordan TV-bilder eller film forholder seg til virkeligheten.

Som du sier er det jo opptill enhver å avgjøre hvordan dette fungerer for dem, men jeg syns det er greit å fortelle andre om min erfaring
    Nettopp. Det er derfor jeg var ganske bestemt da du kom med generaliserte innvendinger mot mine erfaringer i begynnelsen.

så de ikke betaler ekstra for en funksjon det ikke nødvendigvis er verd å betale for.
    Dersom man kjøper en spiller til 10.000 kr. uten å gjøre seg opp en personlig mening basert på egen erfaring risikerer man å bli skuffet. Det tror jeg ihvertfall vi kan være enige om

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det eneste en skarphetskontroll gjør med bildet er å fjerne informasjon. Jeg kan ikke helt se bruksområdet til noe slikt, uansett kilde (tildels kanskje lavoppløselige plasmaskjermer).
    Jeg foreslår at du sjekker ut DPIC i praksis istedetfor å betegne den som en hvilken som helst skarphetskontroll (den fungerer nemlig ikke på samme måte som en vanlig skarphetskontroll).

Og atter en gang: Dersom du har en transfer som er for 'myk' eller uskarp i utgangspunktet, hjelper det aldri så lite om du har en projektor eller en plasmaskjerm (en projektor vil ikke i seg selv gjøre bildet skarpt igjen). Det kan du overbevise deg selv om ved å studere en slik transfer på en bra PC-monitor.

Unntaket er nedskalering via interpolasjon: Det gjør nemlig bildet skarpere. Og da prater vi om å fjerne informasjon, men dette må ikke forveksles med konvolusjon i forbindelse med skarphetsforbedring (dersom du interpolerer oppover vil bildet naturligvis bli enda mer uskarpt).

Det stemmer heller ikke at den formen for prosessering som inngår i DPIC fjerner informasjon; den forsterker 'selektivt' signalet som allerede er der, uten å fremheve støy i samme grad som tradisjonelle skarphetsinnstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått riktig er det liten forskjell på 1910 og 2910 hvis du spiller DVD ved bruk av DVI?!

Hvis mitt bruk er kun DVD koplet opp med DVI/HDMI til prosjektor z3. Er det da noen "vits" å bruke 3 ekstra høvdinger på 2910 kontra 1910?

En ting til. Dollarkursen er latterlig lav om dagen. Noen forskjeller på disse spillerne i norge og usa utenom 220/110 Volt?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rayrod
    Hvis jeg har forstått riktig er det liten forskjell på 1910 og 2910 hvis du spiller DVD ved bruk av DVI?!

Hvis mitt bruk er kun DVD koplet opp med DVI/HDMI til prosjektor z3. Er det da noen "vits" å bruke 3 ekstra høvdinger på 2910 kontra 1910?

En ting til. Dollarkursen er latterlig lav om dagen. Noen forskjeller på disse spillerne i norge og usa utenom 220/110 Volt?
    Svar på hifiklubens forum i forbindelse med sonemodifisering:
    AMERIKANSKE DVD AFSPILLERE er IKKE identiske med dem vi sælger. Den link du viser herover er fra et Amerikansk forum- og i USA har DVD2910 f.x. ikke PAL afspilning og den har heller ikke SCART tilslutning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye peiling så rett meg hvis jeg tar feil, men scart er vel ganske uaktuelt trodde jeg. Og den kan vel gjøres sonefri(om ikke annet litt fram i tid)?

Og siden det er mest aktuelt og skalere opp til 720p så er det vel ikke så farlig om det er NTSC eller PAL?!? :?

Tipper mine utrente øyer ikke ser en dritt forskjell på halvparten av hva som diskuteres på avforum allikevel

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p er fortsatt pal fargesystem når utgangspunktet er en pal dvd.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var med stor interesse jeg, Grimstad og Arendal testet 1910 vs 2910. Forskjellen var dramatisk mellom spillerne via komponent, men når vi kjørte via DVI så var det ikke så enorme forskjeller. Vi testet 1910 først og Arendal virket litt blek en stund når vi kjørte gjennom 1910 på DVI Meget rolig bilde og panorering går nesten 100%. Men fargene er noe tamme, nesten som en liten blass hinne foran bilde, men dog uansett brukbart. Men etter litt testing fram og tilbake så koblet vi tilbake 2910 på DVI og jeg må si at det utgjorde forskjell på fargen. Hvor stor er vanskelig å beskrive med ord, men umiddelbart så fort vi koblet til 2910 så satt vi vel alle i sofaen og sa "oj" ).

Etter denne kvelden var over tok jeg med meg min 1910, som forøvrig sikkert veier en tredjedel av 2910 ), og satte kursen hjem. Litt betenkt over dette med fargene. Koblet den opp mot min Panasonic AE700, og sa vel like mye "oj" når jeg så bildet igjen. Her er det litt forskjeller ute å går. Her ser jeg ingenting til tamme farger, men jeg ser litt mer støy i bildet og et "litt" dårligere sortnivå. NÅ hadde det vært morro å teste 2910 på Panasonic A700. Eller hva sier du Arendal?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy

Etter denne kvelden var over tok jeg med meg min 1910, som forøvrig sikkert veier en tredjedel av 2910 ), og satte kursen hjem. Litt betenkt over dette med fargene. Koblet den opp mot min Panasonic AE700, og sa vel like mye "oj" når jeg så bildet igjen. Her er det litt forskjeller ute å går. Her ser jeg ingenting til tamme farger, men jeg ser litt mer støy i bildet og et "litt" dårligere sortnivå.
    Har du prøvd med "Enhanced black level" på 1910? Dette hjalp veldig når vi kjørte 3910 på AE700 hos Hi-fil.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tenke meg ( kun basert på andres erfaringer ) at de svært spreke fargene på LCD projectorer og AE 700 i særdeleshet er som skapt for 1910.

Det er synd at det er så sinnsykt mye knot å få testet projectorer mot hverandre hjemme hos meg.

Det er også klart at det er mye å gå på ved justering og tilpassing mellom projector og DVD spiller.

HVis det er noen som har ett stort lerret tilgjengelig kan vi godt ha en shootout mellom HT 1000 AMO og AE 700 en dag koblet opp mot 1910 og 2910 for eksempel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1910 har vel ikke "Enhanced black level".

Jeg har hatt 1910 og AE700 noen uker nå. Jeg opplevde macroblocking med denne kombinasjonen. Nå har jeg byttet ut 1910 med 2910 og det er mye bedre. Jeg anbefaler ikke kombinasjonen 1910 og Panasonic.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hfltten
    1910 har vel ikke "Enhanced black level".

Jeg har hatt 1910 og AE700 noen uker nå. Jeg opplevde macroblocking med denne kombinasjonen. Nå har jeg byttet ut 1910 med 2910 og det er mye bedre. Jeg anbefaler ikke kombinasjonen 1910 og Panasonic.
    Nå vil jeg ikke anbefale bruk av enhanced blacklevel uansett, men det er flere som er fornøyd med denne kombinasjonen ( plasmaboy for eksempel ).

Folk har forskjellig smak og behov, heldigvis :wink:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •