Denon DVD 2910, mine erfaringer. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av basement
    Mao gjør bildene skarpere?
    På en liten CRT TV kanskje, men fører til dette på en godt oppløst projektor:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens!
    Har akkurat nå både 3910 og 2910 i stua og har testet litt (men bare litt).

Som Gorm sier så ser jeg ikke noe posivit med DPIC. Med helt moderate verdier så går det kanskje ann å bruke, men foretrekker nok selv å ikke bruke det. Bildet blir litt for skarpt rett og slett, man ser mye støy. Når man lar vær å bruke det, ser bildet glattere/jevnere ut og er mer behagelig.

Når det gjelder musikk, så har jeg ikke noen håndfaste inntrykk enda. Jeg tror faktisk ikke jeg kommer til å høre noen så stor forskjell på de at det forsvarer prisforskjellen.

Det eneste jeg sitter igjen med av fornuftige argumenter for å kjøpe 3910 fremfor 2910 er at den har D-link som jo kan være kjekt i forhold til kabelspagetti (og analoge kabler er ikke gratis heller). Selv tror jeg ikke jeg orker å kjøpe så mange DVD-A/SACD-er så det er liksom ikke noen big deal for meg heller egentlig.

Så da er det bare et par ufornuftige argumenter for 3910, og det er:
    -Den er jo best
    -Den er tøffest
    -Den er kulest
    -Bygget mer solid og skjermet
    -Kjekt å ha (D-Link, bedre analoglyd..)

OBS! Har kun hatt spillerne her i dag, og dette er ingen fasit, kun mine meninger ut fra mine behov...

EDIT: Forresten hva er greia med dimmeren?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke glem i-link;-) dimmer fungerer på fler sett. en måte er knappen "dimmer" som senker lysstyrken i trinn helt til det er av. den andre er pure direct knappen. setter man den til "all off" så skrur den av displayet samt digital og video kretsen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant dette med DPIC, for akkurat dette var noe som slo meg da jeg studerte DPIC-algoritmen for første gang. Så lenge det ikke er snakk om skalering til høyere oppløsning er det beste den algoritmen kan gjøre å fjerne informasjon i bildet - dvs å gjøre grå pixler sorte og lyse pixler helt hvite (forenklet). Som er akkurat det samme som skjer dersom en justerer skarphetskontrollen utover det anbefalte området.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over hensikten til dimmer, men hva var poenget? Var det forskjell på dimming på de to spillerne? Er det ikke dimming på den ene? eller var det slik at man må skru på dimming hver gang man skrur på spilleren (og gjaldt det kun den ene)?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begge har samme dimme mulighet, dvs den er lik
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    DPIC-innstillingene bør du holde deg langt unna technophile, de gjør ikke annet enn ugang.
    Den uttalelsen får meg til å tro at du ikke har eksperimentert så mye med DPIC. DPIC kan være svært nyttig i tilfeller der filmmaterialet ikke er så skarpt til å begynne med, og det gir den lille ekstra skarpheten som ofte trengs med 'vanlige' transfers.

Merkelig at de har pakket sånt makkverk i boksen, spør du meg. Effekten kan vel best beskrives med at det gjør edge-enhancement mye værre en det er i utgangspunktet.
    Jeg kjenner godt til halo-effekter og er like lite begeistret for disse bi-effektene som de fleste andre. Men DPIC gjør en veldig bra jobb med å øke skarpheten i bildet uten å øke støynivået i samme grad som f.eks. med Pixel Plus.

Dessuten er DPIC justerbart både horisontalt og vertikalt: Det er klart at bruker du maks skarphet så ber du om problemer. Men poenget er det at du har muligheten til å øke skarpheten dersom det trengs. En rekke filmer idag er dessverre plaget med kantforbedring i utgangspunktet (som f.eks. GLADIATOR), og i disse tilfellene vil naturligvis DPIC gjøre vondt verre.

Men å hevde at DPIC bare gjør ugang er tøv. Prøv DPIC på filmer med rene og gode transfers med lite eller ingen kantforbedringer, som f.eks. EPISODE II, og du vil oppdage at du kan øke DPIC-innstillingene uten å øke støynivået i nevneverdig grad.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basement
    Mao gjør bildene skarpere?
    På en liten CRT TV kanskje, men fører til dette på en godt oppløst projektor:
    Hvilken DPIC innstilling har du brukt her? Eller har du rett og slett økt skarpheten i selve projektoren? Dessuten bruker du et testbilde som allerede er skarpt! Bruk heller filmer enn å stole for mye på testbilder. Jeg har sett dusinvis med filmer på 3910, og jeg vet av erfaring av DPIC (med moderate innstillinger, dvs. verdier mellom 1-3) kommer godt med i mange tilfeller. En projektor vil nok gi skarpere bilder i utgangspunktet, men selv en projektor vil gi litt uskarpt bilde dersom kildematerialet er uskarpt.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Som Gorm sier så ser jeg ikke noe posivit med DPIC. Med helt moderate verdier så går det kanskje ann å bruke, men foretrekker nok selv å ikke bruke det. Bildet blir litt for skarpt rett og slett, man ser mye støy. Når man lar vær å bruke det, ser bildet glattere/jevnere ut og er mer behagelig.
    En film der det ser ut som om noen har smurt vaselin over bildet er heller ikke noe særlig å se på. Det finnes tross alt en mellomting her. Forsøk å sette i en litt uskarp transfer eller en ren transfer uten bildeforsterkning. Prøv deretter DPIC med moderate verdier, så vil du nok se en forbedring. Ikke bland DPIC sammen med systemer som f.eks. Pixel Plus. DPIC gjør en langt bedre jobb.

Hadde alle DVD-filmer vært skarpe og rene i utgangspunktet, så hadde DPIC vært unødvendig. Men i praksis er det ikke slik, og derfor har DPIC sin bruksverdi.

Og for alt jeg vet så er DPIC-prosessoren alltid innkoblet. Innstillingene lar deg bare øke skarpheten utover standardverdier. 3910 gir jo out of the box skarpere bilder enn f.eks. 2200.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke testet med så mange filmer akkurat, så det kan godt hende moderate DPIC innstillinger kan ha noe for seg. Jeg testet med en bra film og bildet ble fort ubehagelig skarpt med DPIC, bl.a. ble faktisk pixlene (fra projektoren) mer synlige.
    En film der det ser ut som om noen har smurt vaselin over bildet er heller ikke noe særlig å se på
    -Helt enig. Men er DVD-filmen så ille fra før, så får det bare være. Gidder ikke stille inn projektoren for hver film uansett.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På projectorer med bra og skarpt bilde kan jeg ikke se at dette har noe for seg.

Det er vel først og fremst de som har bra projectorer eller plasma som bruker 10K på en DVD spiller.

Denne funksjonen hører hjemme i billigspillere spør du meg.
    Funker sikkert fint med DivX materiale.

DivX konvertert til DVD ser forresten veldig bra ut på 2910 når man har justert litt på bildet. med tanke på at det da er skalert opp til 720 er det nesten rart at det er noe igjen :roll:

Det samme konverterings programmet kan også brukes til å gjøre 2,35 om til 1,85 ( quick and dirty ).

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    På projectorer med bra og skarpt bilde kan jeg ikke se at dette har noe for seg.
    Har du faktisk prøvd DPIC, eller baserer du denne uttalelsen på generaliseringer? Som nevnt tidligere har en rekke profesjonelle tester vist at DPIC har noe for seg, selv på projektorer. Utdrag fra AreaDVD's omtale (oversatt til gebrokkent engelsk med Babelfish):

Denon pixel image Correction (DPIC) Often there are digital circuits, which lift the pictorial quality of the DVD only according to the manufacturer on a level never known. In practice however there is not rarely no improvement, in some few cases even a visual degradation. Also Denon promises itself picture-strengthening large acts of the again developed DPIC circuit - nevertheless instead of contents-empty marketing Gags to the start to bring, redeems DPIC, callably over the vertical and horizontal Enhancement in the video Q, actually the promises: The picture works captivatingly sharply and plastic. What makes DPIC in detail? Denons of picture-better takes care of the outlines of the objects, which are shown on the image replication equipment, seriously. On the basis 9 pixels the influence of a correction on only one picture pixel which can be corrected is examined - in other words: It takes place an analysis of the surrounding field, in order to work on the element which can be improved not only for better emphasis after, but, which for a homogeneous overall view is important to integrate also again harmoniously in the structure. The analysis and correction work of DPIC cover several parameters: The system recognizes and works on the pixels horizontal, vertically and diagonally, in order to optimize the adjustment and the effect. The result of the expenditure: Contrary to conventional Picture Enhancern, which often buy an increased image definition with a decreased visual naturalness, DPIC offers by the smooth integration of the Pixes into its "Umwelt" a still high naturalness of the picture. The use of different aufwaendiger algorithms for brightness and color signals as well as an efficient intercarrier noise suppressor help, a visible, to make convincing result possible.
    Det er vel først og fremst de som har bra projectorer eller plasma som bruker 10K på en DVD spiller.
    Selv en bra projektor kan ikke lage gull av gråstein, for å si det slik.

Denne funksjonen hører hjemme i billigspillere spør du meg.
    Da spørs det om disse spillerne vært så billige lenger. Det er vel en grunn til at DPIC ikke er inkludert i Denons rimeligere modeller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære teknophile.
    Nå har jeg prøvd filmer med dårlig bilde, filmer med godt bilde, moderate settinger, mindre moderate settinger, og jeg kommer til samme konklusjon hele tiden. Denne funksjonen kunne de ha spart seg.
    I de ytterst få tilfellene der bildet faktisk blir skarpere, introduseres det så mye støy i bildet at det rett og slett ser bedre ut mindre skarpt.

Du må bare gi deg, dette er en skikklig "jallafunksjon"

På små skjermer/lerret vil man antakelig ikke se denne bildestøyen jeg refererer til, og der vil nok funksjonen ha en viss nytte.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er dette noe som sikkert blir standard på billigspillere etter hvert.

Det er jo ikke akkurat uvanlig at slike funksjoner kommer først i de dyrere produktene og så kommer de i billigere produkter etter hvert.

Jeg er ihvertfall vedig godt fornøyd med mitt valg og angrer ikke.

På en del plater er det noe svært lavfrekvent brumming fra spilleren, som om det er kast i plata. Det er ikke noe stort problem og ikke hørbart fra lytteposisjon med mindre det er helt stille, man da går ikke projectoren :wink:

Racket mitt er ikke ideelt konstruert pr. DD og det hadde nok vært en idè og gjort noe med dette. Steinplater eller svært tykke glassplater kanskje?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Denon DVD 2910, mine erfaringer.

Problemene som 2900 og 2200 har på videobasert materiale er borte og det var veldig gledelig.
    Om det skylder overgangen til Farajouda fremfor SIS vet jeg ikke, men borte er de.
    Hva slags problemer er det det refereres til her egentlig? Har 2200 selv, men kan ikke si jeg ser noen problemer i det hele tatt..

:?:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en del videobasert materiale får man en del skjemmende effekter i en del blanke objekter.

Dette har ett kallenavn som jeg ikke husker nå.

På Konserten til Peter Gabriel er det en del sagtannmønster i kabler og rundt scenen når den er badet i røyk og rødt eller blått lys.

Mest synlig på de mest avslørende projectorene, ser det bedre på H56 enn H30 for å si det slik. Ser det også svært tydelig på AMO.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære teknophile.
    Nå har jeg prøvd filmer med dårlig bilde, filmer med godt bilde, moderate settinger, mindre moderate settinger, og jeg kommer til samme konklusjon hele tiden. Denne funksjonen kunne de ha spart seg. ... På små skjermer/lerret vil man antakelig ikke se denne bildestøyen jeg refererer til, og der vil nok funksjonen ha en viss nytte.
    Kjære Hi-Fil,
    Hvorfor mener du samtidig da at "denne funksjonen kunne de ha spart seg"? Kan du forklare dette i forhold til f.eks. AreaDVD's positive uttalelser? Her er enda et sitat fra en annen tysk test (Cine4Home.de):

Image Enhancer (digitalsimilar to):

In the DVD-3910 for the first time Denon integrated its own developed "image Enhancer" technology, DPIC (Denon Picture image Correction). Here it concerns an intelligent algorithm, which can increase dissolution of detail clearly by interpolation of neighbouring pixels you, similarly the "FFD Show" filter with HTPCs. In the picture menu the intensity of these Enhancer function can be regulated vertically and horizontal from each other independently.

Image Enhancer options

Although we stand for such picture improvement functions quite critically opposite, the results of these Enhancer surprised function pleasantly. Straight one with DVDs with only moderate image definition can be achieved a still better working out of small details.

...
    One should not regulate however the intensity of this function too highly. If one places the automatic controllers on notice, a clearly visible production of double outlines at strong contrast transitions is to be noticed, unwanted effect, which lets the picture straight work with the grossbildprojektion unnaturally digitally. All in all the image Enhancer function is however a new fact that each user of the Players should take once exactly under the magnifying glass.
    Jeg synes det er litt drøyt å komme med slike generaliseringer, spesielt når andre tester ikke akkurat kommer frem til samme konklusjon som deg. I omtalen påpeker de viktigheten av at man ikke overdriver bruken av DPIC-innstillingene, men det er noe jeg har påpekt hele tiden.

En ting til: Det er ikke alle som kjøpere av 3910 som har projektor (jeg kommer riktignok til å skaffe meg en etter jul), men som kanskje heller bruker en plasma TV, HD TV eller CRT av god kvalitet. Selv om du ikke har hatt noe som helst utbytte av DPIC-innstillingene på akkurat ditt oppsett, så er det åpenbart andre (deriblant meg) som har hatt praktisk nytte av det.

Til slutt: Du ikke justere DPIC-innstillingene dersom du ikke vil. Siden det er valgfritt og siden DPIC har nytteverdi for andre, så blir det litt navlebeskuende å hevde at funksjonen burde vært kuttet ut.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er dette noe som sikkert blir standard på billigspillere etter hvert.
    Etterhvert ja, mesteparten av teknologi blir jo rimeligere og bedre med tiden Men per dags dato finnes ikke DPIC i Denons rimeligere spillere, og det er poenget mitt. Jeg vil anta at dette har sammenheng med at DPIC-teknologien fører til merkostnader siden den (antakeligvis) ikke er integrert i Denons standard video-chipset/prosessorer.

På en del plater er det noe svært lavfrekvent brumming fra spilleren, som om det er kast i plata. Det er ikke noe stort problem og ikke hørbart fra lytteposisjon med mindre det er helt stille, man da går ikke projectoren
    Har aldri hatt problemer med mekanisk brumming på 3910. Spilleren er meget stabil og 'støysvak', i motsetning til Denon 2200, som brummet og ristet oftere ved avspilling av enkelte plater.

Dersom platene dine er skjeve (utsatt for varme osv.) kan det lett føre til mekaniske utslag. Nå skulle en tro at 3910 ville dempe disse betraktelig, men det er vel ikke mulig å forhindre dette helt dersom platen er litt skjev.

Racket mitt er ikke ideelt konstruert pr. DD og det hadde nok vært en idè og gjort noe med dette. Steinplater eller svært tykke glassplater kanskje?
    3910'en min står i et 'billig' TV-rack til rundt 2500 kr med glassplater. Men stativet er tungt (over 10 kg?) det duger som stabil plattform for spilleren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke har hatt noe som helst utbytte av DPIC-innstillingene på akkurat ditt oppsett, så er det åpenbart andre (deriblant meg) som har hatt praktisk nytte av det.

Til slutt: Du må ikke justere DPIC-innstillingene dersom du ikke vil. Siden det er valgfritt og siden DPIC har nytteverdi for andre, så blir det litt navlebeskuende å hevde at funksjonen burde vært kuttet ut.
    Det er klart at bildet ditt sikkert ser skarpere ut, men har du noen gang tenkt; hmm, rimer dette med virkeligheten mon tro?

Jeg er enig i at uttalelsen om at de (denon) kunne spart seg funksjonen var flåsete, men jeg har faktisk enda ikke koblet til et eneste produkt som har produsert mer virkelighetstro bilder med funksjonen aktivert. Nå har jeg til og med testet den på 32 tommer crt TV'n vår, og fortsatt kan jeg ikke forstå at dette har noen misjon.

Som du sier er det jo opptill enhver å avgjøre hvordan dette fungerer for dem, men jeg syns det er greit å fortelle andre om min erfaring så de ikke betaler ekstra for en funksjon det ikke nødvendigvis er verd å betale for. Du taler for, jeg taler imot. Det er vel det som kalles en diskusjon det. Så får det være opp til enhver å ta stilling til om en trenger dette eller ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..... Du taler for, jeg taler imot. Det er vel det som kalles en diskusjon det. Så får det være opp til enhver å ta stilling til om en trenger dette eller ikke.
    Ja, er det ikke det som er hele misjonen til AVforumet da? Ikke å overbevise flest mulig lesere?? :wink: :wink:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •