Forskjell på cd-spillere ved bruk av ekstern dac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på cd-spillere ved bruk av ekstern dac?

Hei..

Undres på hva som er forskjell på spillerne når det brukes coax/spdif fra den?

Jeg tenker så enkelt at hvis plata inneholder "0110..." så sendes jo bare det ut via den digitale utgangen som "0110..." ?!

Hvis noen har peiling så forklar gjerne hva som er forskjell på en spiller til 400kr og en spiller til 50000kr, vi ser her bort fra den interne dacen.

TS

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et mer påkostet drivverk vil nok ha noe mindre feil ved lesing enn et rimelig. Hvor grensen går for "bra nok" vet jeg ikke.

Jeg har ikke testet selv med forskjellige drivverk for å høre etter forskjell, men flere jeg kjenner som har gjort det mener det kan være forskjeller.

Ellers er jeg teknisk sett enig med deg.

Geir Arne

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg solgte unna alt av ganske oppegående CDspillere her hjemme, og gikk over til Squeezebox som eneste kilde til hifi'en, sammenlignet jeg lyden etter beste evne. Jeg hentet t.o.m. inn et par gode hifi-venner for å komme med synspunkter.

Konklusjonen den gangen - som førte til Squeezeboxenes inntog rund baut - var at vi ikke klarte å høre noen forskjeller. Da snakker vi om CDspillere på nivå med f.eks. Primares dyreste - altså ikke super-high-end - men likevel CDspillere som ble ansett å ha ganske gode drivverk.

De fleste moderne DACer - også såkalte budsjett-DACer - er veldig robuste m.h.t. drivverkets kvaliteter. En del DACer - bl.a. Audio Note DACer - er imidlertid mer følsomme for hva de kobles til. Hvis jeg har forstått det riktig, henger det bl.a. sammen med reklokking og slikt av datastrømmen - men her er jeg på ganske tynn is rent faglig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Da snakker vi om CDspillere på nivå med f.eks. Primares dyreste - altså ikke super-high-end - men likevel CDspillere som ble ansett å ha ganske gode drivverk.
    Enig. Det viktigste er å se om cdspilleren er behagelig og enkel å bruke, men det er kanskje mye "svindel" og "omveier" i hifibransjen, så hvorfor skal en bruke mer penger enn nødvendig? Det er bedre å kjøpe en multispiller, som f.eks. Cambridge/Oppo bluerayspiller (billigste modell), digitalteknikken har kommet så langt at det er ingen fordeler av å male seg i et hjørne med en rendyrket cdavspiller.
    Selvfølgelig skal en kjøpe akkurat det en vil, men jeg foreslår å skaffe litt kunnskaper, mange av de som selger vil helst spille på følelsene.

Sitat Opprinnelig postet av http://lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/krell%20cd300/Krell%20CD300.html
    " I was expecting a solid state job, but nothing, I mean NOTHING prepared me for this. 280 transistors in 4 rows ??? C'mon, are you people nuts ? What are you smoking?"

"Just think about it - the mediocre mechanism, mediocre DAC chips, cheapest Krell player ever - and what result. They surely know something about transistors !!!"

"Above is the motor of the Teac mechanism. The cheapest Mabuchi motor money can buy."
    Sitat Opprinnelig postet av http://lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/TEAC-T1/VRDS-T1.html
    "Under the rocket science bridge we reveal the steel piece of plate - not VERY RIGID for sure.
    The motor is a standard Sony motor - a 3 dollar brushed Mabuchi from China."

"Teac used simply the standard Sony mechanism KSS240 and what they did - they turned it upside down - the motor went up, and the spindle centre went down."
    Burmeister reklamerer med å bruke beltedrift,
    hvorfor er et 3fase BLDC motor med elektroniskt styring ikke godt nok?

Brushless vs Brushed Motors

Bufferingen av datastrømmen er viktigere enn kvaliteten på motor, men personlig setter jeg en knapp på BLDC-motoren pga lengre levetid, lavere behov for vedlikehold (og kanskje mindre EMC, jeg er ikke sikker)

Jeg har plukket opp mange cd/dvd-spillere for data, og ALLE hadde BLDC-motoren, og jeg har plukket opp et par dvd/cd-spillere, og de hadde også BLDC-motor. Dette er et holdbart system med INGEN slitedeler bortsett fra lageret, det vanligste er bronselager (glidelager), som er selvsmørende og kan smøres med et lite dæsj olje om 10år. 2fase DC motorer har børster, og de må ha 3 kondensatorer loddet direkte på for å unngå EMC (elektriskt støy), jeg så ingen hos KRELL og TEAC.

elektromessig ser det ut til å ikke bety noe siden motoren er vendt vekk ifra, og det er en stålplate rett under motoren, men det kan kanskje forklare hvorfor Burmeister bruker beltedrift, for å få vekk motoren fra det følsomme elektronikken, jeg har sett bilder på at det er bare simple 2fase DCmotorer med børster er de ikke EMC-beskyttet med kondensatorer. (jeg skal se om jeg finner noen, litt vanskelig å finne). Jeg ble egentlig skuffet, for det koster mindre enn en BLDC-motor+driver/IC, og prisene er likevel mye mye høyere.

De fleste moderne DACer - også såkalte budsjett-DACer - er veldig robuste m.h.t. drivverkets kvaliteter. En del DACer - bl.a. Audio Note DACer - er imidlertid mer følsomme for hva de kobles til. Hvis jeg har forstått det riktig, henger det bl.a. sammen med reklokking og slikt av datastrømmen - men her er jeg på ganske tynn is rent faglig.
    Selv foretrekker jeg glatt is fremfor tynn is.
    Det viktigste er å ha et godt SPIF-siginal ut, egentlig er digitalsignalet lavteknologi iforhold til HDMI, og videokabel (gul RCA) har høyere krav til båndbredde enn igtallydkabel kjøpt til digitallyd. Noen digitalkabler kan ikke brukes til platespillere pga høy kapasitans (capacitance) som ruller av det øvre frekvensen til MM-pickupen.

(Her er et godt tips: Går det bra å bruke den som videokabel, er det mer enn nok bra nok til digitallyd!)

Sånn!
    Det ble kanskje litt for mye?

Alle veier fører til Roma, men hvorfor føler de fleste at de må ta den dyreste veien?
    "tomme tømmer buldrer mest"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •