BD/DVD digital ut 2 kanaler til high end dac??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BD/DVD digital ut 2 kanaler til high end dac??

Jeg trenger tips på en veldig rimelig BD spiller som må gjøre følgende:

Levere digitale signaler ut til min high end dac hvor jeg kun spiller i 2 kanaler.

Er det slik at noen spillere ikke leverer 24 bits signaler men kun reduserer til 16 bit når man velger stereo ut fra digitalutgang?

Min dac takler 24/192 khz inn (Buffalo II fra Twisted Pair Audio med coax inngang)

:-)

(jeg skal bruke den til å en sjelden gang spille konserter via en rimelig HD projektor hvor lydkvalitet i 2 kanaler er prio)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av he
    Er det slik at noen spillere ikke leverer 24 bits signaler men kun reduserer til 16 bit når man velger stereo ut fra digitalutgang?
    Alle bd spillere reduserer digital utgangen ved avspilling av kopibeskyttet disc.

samme hva man avspiller blir det max 16 bit 48 kHz
    (+ digital utgangene avspiller ikke SACD)

Avspiller du ikke kopibeskyttet (uten beskyttelse , hjemmelaget , hjemmelaget der man bryter kopibeskyttelse ved å lage kopi) vil ikke bit/kHz vli begrenset.

Husk......
    Ønsker du en BD spiller med mulighet til 24 bit 192 kHz utgang så må du huske å lese spesifikasjonene til spiller før kjøp............de aller fleste spillerene pr i dag er vel ennå maz 24 bit 96 kHz

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det da si at det lønner seg å bruke de analoge utgangene ved BD avspilning? Og at de må kunne kode HD Master og Dolby HD til 24 bit på analog ut?

Ellers er Dacen min et lysår bedre enn innebygde dacer og trolig vil klangen fra 16 bit der være bedre enn 24 bit fra en BD spiller?

Innspill?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er jo så mye

Signatur , detaljert osv ut fra øvrig utstyr , lytterom og hva man liker
    (det er totalen man bedømmer ..alle dac passer ikke alle utstyr/ører så hva som er best)

Er ganskje kjent at oftest påkostet DAC ...enten intergrert eller ekstern vil levere "bedre" lyd en billige/enkle dac.

Ditt valg blir opp til valg av type dac eller bd spiller og dens intergrerte dac
    __________________________________________________ _________
    Min mening er at man hører bedre forskjell på bra/dårlig DAC enn om lyden er 16/48 eller 24/192.
    men har man bra DAC så kommer man jo ikke lengere i det uvisse uten å få prøvd en 24/192 dac uten å få avspillt 24/192
    __________________________________________________ ___________
    En intergrert DAC i BD spiller vil kunne digital til analog convertere høyere Bit/kHz ved kopibeskyttet disc enn å sende lyden til en digital lydutgang (normalt)

Så har man det jeg ikke kan svare helt klart på men det er....
    Har en bd spiller max digital utgang på feks 24 bit 96 kHz så vil heller ikke DAC mota høyere bit KHz selv om disc er 24,192
    (dette gjelder også innstillinger for setter man digital utgang til 24/48 pga gammel reciver/dac vil heller ikke DAC i bd spiller mota mere enn 24/48 selv om man avspiller 24 / 192)

så har jeg personlig en misstanke (etter mye lesing) om at enkelte (spesielt billige bd spillere) følger DAC samme innstilling som downmix med feks HD codec ) og kopibeskyttet disc ......altså spiller man av feks DTS HD MA 24/192 eller stereo 24/192 fra kopibeskyttet disc vil en intergrert DAC mota 16/48 til dac behandling.
    __________________________________________________ _____
    Nå vet jeg ikke type DAC du har men billigste BD spiller med meget bra DAC og analog lyd er Cambridge 751BD som er nedsatt på HFK pga ny 752 modell kommer CAMBRIDGE Azur 751BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben
    (den nye 752 vil ha også ha optisk/coax inn for dac behandling av eksterne eneheter med digital lydutganger og sansynligvis bedre analoglyd.....Azur 752BD Universal Upsampling Blu-ray, DVD & CD player » Cambridge Audio)
    (kanskje dac i bd spiller er bedre enn du har....får vel sikker låne en på HFK)

Dowmix er da man feks avspiller DTS HD MA ut som stereo....DRC (Dynamic range compression ) vil aktiveres,,,,effektlyder vil reduseres i forhold til hva de ville blitt avspillt i 5.1/7.1)....LFE dypbass sporet fjernes.........i enkelte Dolby ThruHD lydspor ligger 1-2 ferdige dowmix lydspor...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •