Cambridge Audio Azur 752BD - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    et kommer nok ikke mange 751 for salg på nett med det første vil jeg tro, de som har den vil nok ikke selge nå siden den "gamle" traveren er hakket bedre på visse steder. Kollegaen din er i samme oppfatning som meg da, godt det ikke er bare meg som synes dette om lite engasjerende lyd etc.
    Det tror jeg du har helt rett i. Jeg har selv en 751 som jeg unnlatt å software-oppdatere, slik at den ikke har fått den forbannende Cinavia-sperren og kan således fremdeles avspille BD.ISO. BD 3D.ISO, DVD.ISO, DVDA.ISO. 751 har også muligheten for digital overføring av SACD som mange andre spillere ikke har.

Det gjelder også de gamle Oppo 93 og 95, som kan vise seg å bli de siste spillerne som virkelig kan brukes på et stort utvalg av "uorginale" kilder

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Takk som byr! Det hadde vært interessant. En kollega testet en ny 752 mot hans egen 751, og han endte opp med å beholde sin gamle 751. Han syntes "gamlingen" var mer spenstig og engasjerende på film og musikk. Bildet var visstnok noe bedre på den nye, men det var ikke "natt og dag".

Jeg kan ikke gå god for dette selv, men dette virker å være i tråd med What hifi skrev for en tid tilbake.
    Litt underlig at det skal være bilde forskjell om 752 er bygget likt som oppo 103/105
    Oppo sier selv .......Video quality of the new BDP-103/105 should be equal to the BDP-93/95
    Om det skulle være forskjell så 752 er bedre bilde enn 751 ville det bety at Mediatek video prosessoren i Cambridge 752 er bedre enn Marvell Qdeo video prosessoren ........mulighet ?

At 752 / 751 kan være levert med ulike fabrikkinnstillinger eller sammenlignet med ulike/feil innstillinger kan jo være mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det skulle være forskjell så 752 er bedre bilde enn 751 ville det bety at Mediatek video prosessoren i Cambridge 752 er bedre enn Marvell Qdeo video prosessoren ........mulighet ?
    Dette vet du godt at ikke er tilfelle. Dersom det er forskjell, så kan det gå på småting som skjerming i forhold til strømforsyning etc. Jeg forstod det også slik at forskjellen var liten, så det er neppe noe å snakke om.

Det Flageborg nevner, kan derimot være reelt: En nyere software på 752 kan endre klangbalansen, selv om Dac`ene er de samme i spilleren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dette vet du godt at ikke er tilfelle. Dersom det er forskjell, så kan det gå på småting som skjerming i forhold til strømforsyning etc. Jeg forstod det også slik at forskjellen var liten, så det er neppe noe å snakke om.

Før ble video minimalt behandlet i Mediatek prosessoren og nær sagt Source Direct til Qdeo video prosessoren som behandlet i hovedsak størstedelen av video.

På nye modeller behandler Mediatek prosessoren mere av video og Qdeo behandler mye mindre (det er mediatek som foretar deinterlacing og scalerering i 2d..ikke qdeo)...qdeo er stort sett bare til og kunne finpusse litt på bilde på de nye modellene

På eldre/nye modeller er Qdeo brikken lik ved 2D video (men som nevnt på nye spillere har qdeo mindre arbeidoppgaver med video enn på de gamle spillerene)

På eldre/nye spillere er Mediatek brikken ganske lik (men som nevnt mediatek brikken utøver mere video behandling på nye enn på eldre modeller)

Om det er forskjell i bilde er det to hovedting

Den ene er om spiller feiler eller prosesserer video riktig....både gamle og nye er benchmark testet til feilfri video behandling så her burde spillerene være like

Den andre tingen er "finpussing av bilde) skarphet , farger , dybde osv
    Både gamle og nye bruker samme Qdeo behandling og en G2 og G2H er like i den behandlingen så med Qdeo kalibrerings innstillinger til like verdier gammel eller ny så bør spillerene levere identiske bilder

Kunklusjonen bør da bli at 2d bilde er likt mellom gamle/nye modeller av Oppo Cambridge (det er ingen ting som bør gjøre den ene eller andre til bedre eller dårligere)

Hvor mye forskjell i farger eller dybde i et bilde man får mellom ulik skjerming/strømforsyning ? nå er det laget så mange ulike custom oppo utgaver med en mengde endringer ved strøm og skjerming men så langt jeg selv har kunnet lese meg til ang de tidligere Oppo spillerene endret ikke Qdeo sine "finpussing av bilde) egenskaper seg om spilleren kostet 4 eller 30 lapper

i gamledager og analog video kunne bilde endres av mange årsaker.......nå er jo oppo gjennom tidene testet bla ved og sammenligne med testutstyr video som kilde målt etter Source Direct gjennomgang som identisk ......det spilleren får inn kommer identisk ut...............

Jeg tror man må ta tester utført av magasiner som berømmer spillerens Qdeo og dene brikkens evne til og scalere osv som det det er....hifi magasiners meninger om mye de egentlig har satt seg lite inn i.........på de nye spillerene scalerer ikke Qdeo annet enn til 4k

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har funnet ut om 752BD kommer med Netflix og slikt etterhvert? Virker litt dårlig å ikke tilby de samme mulighetene som Oppo på dette området.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat fått en 752BD i hus, og har et par spørsmål ang. denn til dere som har hatt litt tid på å prøve denne.
    Vil det være en ide å kjøre en HDMI direkte til PJ, uten å gå via min Yamaha RX-A810? Vil bildet bli mindre "besudlet" med innvirkning fra Yamahaen da, eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Det er også volumkontroll i spilleren, kan jeg da koble denne direkte til effektforsterkerne og sub som jeg nå har koblet til Yamahaen?

Har ikke fått tid til å prøve denne så mye enda, håper på å få litt tid i morgen og utover uka, men så langt virker det lovende, men så koster den det tidobbelte av spilleren den avløste ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har akkurat fått en 752BD i hus, og har et par spørsmål ang. denn til dere som har hatt litt tid på å prøve denne.
    Vil det være en ide å kjøre en HDMI direkte til PJ, uten å gå via min Yamaha RX-A810? Vil bildet bli mindre "besudlet" med innvirkning fra Yamahaen da, eller er det bare noe jeg innbiller meg?
    Du vil ha beste garanti med 2 HDMI (split av) for at du får beste bilde
    (så ikke hdmi handshake med reciver kan påvirke bilde osv)

Når "Split A / V" er valgt, er HDMI en primær video port og HDMI 2 er den primære audio port.

Skal du for eksempel sende DSD HDMI må dette gå HDMI 2 utgang til reciver

Enten man bruker 1 eller 2 HDMI må man også være nøye med video innstillinger.

En del autoinnstillinger kan bli feil i forhold til eget fremviserutstyr og beste bilde
    (for eksempel auto fargerom innstilling i spiller vil gi YCbCr 04:04:04 )

med motaker utstyr som støtter deep color kan mange få bedre bilde ved og velge 30 eller 36 bit (Deep Color modes) selvfølgelig er BD 8 bit men farger vil bli oppconvertert i Qdeo ved feks sette 36 og da kunne gi bedre bilde for mange.
    (Deep Color OFF vil bli 24 bits per pixel video)

På samme måte som en Oppo så må man eksperimentere med son Cambridge for best ytelse med øvrig utstyr

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ er ikke akkurat siste skrik, W5000, men uansett vil jeg prøve meg fram litt for å få best mulig bilde.

Takk for innspill
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøre denne rett inn i effekt forsterker. Det vil mest sannsynlig gi deg en del bedre lyd enn a bruke en Yamaha reciver som pre-amp. Jeg har forresten denne selv. Digger den rått

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker
    Lurer på om ikke jeg skal prøve det etterhvert

Må nesten satse på dårlig vær i sommer de dagene jeg har ferie og fruen er på jobb

Edit:

Tenkt meg litt om, og kommer muligens til å prøve å kjøre 752 direkte i effektforsterkere og bruke en receiver (antakelig Yamaha RX-V767 som står på stua) som switch for de andre komponentene som er tilkoblet.

Høres det fornuftig ut, eller helt fjernt? Kan etterhvert bytte ut receiver med en HDMI-switch om det fungerer greit.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har prøvd denne som prosessor i surroundsammenheng?

Nå har jeg en switch så jeg kan bytte signal til effektforsterkeren mellom pre-out på receiver og stereoutgangen på 752. Synes det fungerer bra til musikk, og greit til film.

Håper på å få koblet den som prosessor i helga, har iallefall planer om det

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen timer i bua i dag. Koblet fra receiveren og satte inn Cambridge 752BD som pre. Prøvde litt med konserter, og et par filmklipp etterpå. Synes dynamikken på film ble noe bedre. Til musikk i stereo kjørte jeg tidligere signal fra 752 til effekt, så der er det liten forandring når høyttalere stå som large.
    Med høyttalere som small fant vi ut at delefrekvens på 50Hz var det mest optimale både på musikk og film.

En ting som jeg ikke ble glad for er at nivået på subsignalet måtte skrus høyt opp, på receiveren sto nivå på sub til -3dB, måtte opp til +10 for å få samme nivå fra 752.

Så lenge TV/PJ er koblet til så går det rimelig kjapt å bytte mellom forskjellige høyttaleroppsett, jeg vil gjerne spille musikk i to kanaler uten sub, mens jeg setter alle høyttalere som small når jeg skal se film.

Konklusjonen er foreløpig at receiveren får en aldri så liten pause, kanskje en veldig lang en også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    En ting som jeg ikke ble glad for er at nivået på subsignalet måtte skrus høyt opp, på receiveren sto nivå på sub til -3dB, måtte opp til +10 for å få samme nivå fra 752.
    Hva ble avspillt ved sammeligning stereo/surround lyd .... stereo eller surround oppsett . stereo analogt /stereo digitalt/multichannel analogt/multichannel digitalt .
    er mange årsaker og grunner som kan gjør dette.....man kan ved enkelte typer oppkoplinger justere slik at man slipper ulik opplevd volum forskjell

Til musikk i stereo kjørte jeg tidligere signal fra 752 til effekt, så der er det liten forandring når høyttalere stå som large. Med høyttalere som small fant vi ut at delefrekvens på 50Hz var det mest optimale både på musikk og film
    Stereo Analogt ut 752 ? med eller uten subwoofer ?
    Stereo analogt multichannel utganger eller stereo utgang 752 ?

Hvor mange Hz står digital utgangen på ?

Hva heter reciver

Jeg kan kanskje hjelpe deg til best utnyttelse/innstillinger/forklare forskjeller og hvorfor om du skriver eksempler (er litt usikker på hvordan du har fått dine resultater)
    Sist endret av hygen; 02-18-2014 kl 03:28

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ble avspillt ved sammeligning stereo/surround lyd .... stereo eller surround oppsett . stereo analogt /stereo digitalt/multichannel analogt/multichannel digitalt .
    Av stereomusikk gikk det litt i Rammstein-Staal-Roger Waters. Av konserter på BD prøvde vi AC/DC - River Plate og John Mayer - Where the light is. Til slut ble det åpningsscenen på The dark Knight og skytescenen i begynnelsen på die Hard 4.0.

Hadde en av BD-konsertene stående på rett etter at dette var koblet opp, og merket at suben ikke slo inn. Hadde på forhånd "kopiert" innstillinger fra receiver for å ha et greit utgangspunkt, og slippe å begynne med for mye målinger dersom det skulle vise seg å ikke være noe god ide å koble slik. Har ikke gjort noen nøyaktig måling, men i receiver var sub stilt til -3dB, og vi følte at den måtte stilles til max i 752 for å få samme nivå.

Brukte tidligere en Yamaha RX-A810 koblet til L25D/L15D DIY effektforsterkere, 3xKlipsch RF-82, 2xRS42. Som sub står det SVS PB10 + 20-39PC+.

Stereo Analogt ut 752 ? med eller uten subwoofer ?
    Stereo analogt multichannel utganger eller stereo utgang 752 ?
    Brukte analog multichannel ut nå, tidligere brukte jeg en switch for å bytte mellom receiverens pre-out og Cambridgens stereoutganger. Når frontene settes som large og jeg spiller musikk/stereo så er alt fryd og gammen, slik som det var før jeg tok bort receiveren.

Hvor mange Hz står digital utgangen på ?
    Hva tenker du på her?

Seter pris på hjelp Håper jeg svarte på det du spurte om. Tror nok det må litt justeringer til for å få dette helt til, men det virket som et skritt i riktig retning å kutte ut receiveren. Må ordne meg en HDMI-switch så jeg får koblet til flere kilder til spilleren.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som er litt dumt med å bruke Azur 752BD som for forsterker er at volumkontollen bruker bit reduction for å senke utgangssignalet, noe som også reduserer litt av lydkvaliteten. http://support.cambridgeaudio.com/fa...QuestionID=327

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært en ting jeg har hatt i bakhodet, men i forhold til receiveren er Cambridgen bedre, iallefall er det inntrykket mitt så langt. Til musikk i stereo kan det hende at en stereo forforsterker hadde vært bedre, ved å bruke stereoutgangene og fast volum ut.

Men for min del så er det foreløpig ikke aktuelt, blir for mye mikkmakk å få det til.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Av stereomusikk gikk det litt i Rammstein-Staal-Roger Waters. Av konserter på BD prøvde vi AC/DC - River Plate og John Mayer - Where the light is. Til slut ble det åpningsscenen på The dark Knight og skytescenen i begynnelsen på die Hard 4.0.

Hadde en av BD-konsertene stående på rett etter at dette var koblet opp, og merket at suben ikke slo inn. Hadde på forhånd "kopiert" innstillinger fra receiver for å ha et greit utgangspunkt, og slippe å begynne med for mye målinger dersom det skulle vise seg å ikke være noe god ide å koble slik. Har ikke gjort noen nøyaktig måling, men i receiver var sub stilt til -3dB, og vi følte at den måtte stilles til max i 752 for å få samme nivå..
    I stereo + subwoofer får man ikke 0.1 (LFE) fra surround lyd til subwoofer men laveste bass man setter i delefrekvens
    (høytalere små + Hz)
    (enten man bruker digitalt til reciver eller analogt ut bd spiller)

Hvorfor analogt ut fra bd spiller er lavere ?
    Har prøvd mange bd spillere analogt ut og mitt inntrykk er at alle er lavere lyd phono ut enn om man sender digitalt til en reciver.
    Bit reduction pga volumkontroll 752 er nevnt ...som vil påvirke alle analoge utganger og ikke bare subwoofer utgang.
    Kan vel være også at utgangsignal er lavt pga risikoen for overbelastning av de analoge inngangene til mottakere.

Opplevd volum på subwoofer i stereo er ulikt ?
    Kan være flere ting som gjør dette men DSP innstillinger i reciver vil kunne påvirke mye
    dsp volum , dobbel bass innstilling osv
    Du bør ved sammenligninger også passe på at DRC er satt til off i bd spiller og reciver.
    Secondary audio må settes off i bd spiller ved bd disc
    Bd spilleren du har er en av få som kan øke db subwoofer utgang ..de aller fleste kan bare øke +0,5 eller noe slikt (reduksjon har de fleste med -10)
    Når du tester multichannel analogt utganger til en reciver bør du sette alle utganger bd spiller som 0db for kanaler ...sette høytalere som store og utføre delefrekvens i reciver.

Om du sammenligner multichannel analogt ut bd spiller med multichannel HDMI fra bd spiller til reciver vil du også oppleve volum på ulik måte.
    På samme måte som stereo svaret....Bit reduction pga volumkontroll / utgangsignal osv + reciver dsp innstillinger + secondary audio , drc innstillinger + man bør sammenligne der bd spiller analogt ut står som høytalere store , 0 db alle kanaler

+ i multichannel analogt (4.1 , 5.1 , 6.1 , 7.1 vil 0.1 (LFE) fra BD spiller reduseres med -10db ved høytalere store
    (sansynligvis - 15db om du setter høytalere små så derfor anbefaler jeg heller og sette delefrevens i reciver)

Recivere er ulike på hvordan de behandler 0.1 kanal (LFE) dypbassporet i multichannel men nyere recivere de siste årene vil booste LFE (riktig) +10db når signalet kommer digitalt inn i reciver (multichannel HDMI eller multichannel optisk/coax)og man har etterpå selvsagt manuelle innstillinger for og senke/øke db etter valg.
    De aller fleste nyere recivere/prosessorer kan man manuelt øke db for subwoofer ved analogt signal ,,noen få recivere/prosessorer vil automatisk booste et analogt lfe signal.

Det med og sette Hz for digitale utganger er generelt for alle BD spillere da innstillingene påvirker digitale signalet som sendes DAC ved stereo lyd. (downix til stereo fra multichannel lyd) sett den derfor til 192 (selv om bd spiller upsampler all lyd før dac til 192)

Så kommer en tanke fra meg
    Om BD spiller har -15db reduksjon ut subwoofer utgang der man har 0.1 LFE spor og deligert bass fra delefrekvens i multichannel lyd (høytalere små......... (-10db uten delefrekvens)..........kan det være slik at man får -5db ut subwoofer utgangen ved stereo + delefrekvens til subwoofer utgang ?
    Kan være en årsak til lavere subwooferlyd så man må kompansere for dette i bd spiller
    Sist endret av hygen; 03-02-2014 kl 22:59

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt tid til å prøvd så mye mer med innstillinger, men fikk sett en film tidligere i uka. Det jeg oppdaget da var at lyd og bilde ikke var i synk, det var jo ikke noe problem med receiver. Men det var fort gjort å fikse på det da, et par-tre forsøk så stemte det godt.
    Var egentlig rimelig godt fornøyd med lyden der oppe nå, eller i det minste tror jeg det, har vært noe forkjølet, så hørselen er svekket for tiden. Tror kanskje også at suben er skrudd litt for høyt opp, må få rotet meg til å gjøre noen målinger og finstille begge subene samtidig.

I forhold til stereo, så foretrekker jeg å spille uten sub i de aller fleste tilfeller, så vanligvis er det ikke noe problem for meg. Men det er de få gangene jeg vil ha med suben, da skulle jeg gjerne sett at den var noe bedre integrert enn den er slik det er nå. Må uansett prøve litt en dag, og kanskje låne med meg et par bedre ører. Kan prøve å lokke junior med et par pils så ordner det seg sikkert

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •