Hva må jeg ha av blu-ray spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva må jeg ha av blu-ray spiller?

Hei, jeg vil ha meg hjemmekino igjen.
    Har tidligere hatt ett THX system (denon) men den gang vanlig DVD.
    Dette annleget var digert, og meste er solgt.

Nå har jeg tilgjengelig enten en Yamaha vanlig 5kanals reciver er vel en rimlig DTS system. og en Denon omtrent samme klasse.
    Jeg har høytalere fra tidligere, flytter de gamle bakhøytalera fra THX systemet til hovedhøytalere (dem spiller med 88db følsomhet og 35Hz -3db og er bokhylle høytalere, og vet dem spiller meget ok som front i Yamaha reciveren)

Og en senter høytaler som er litt i største laget, men funker bra sammen med dem jeg har tenkt til front.

Har også noen små høytalere i lukkakasse som også er 85db følsomhet, men gir seg ved 75Hz -3db. dem får funke som bakhøytalere.
    Også har jeg en 12" sub, ca 300W nominell, og den spiller dypt og hardt i lukka kasse.

Også til poenget.
    Blu-ray.... Her har jeg null peil.

Og vil ikke betale noe særlig for det heller. Men må uansett få den lyden jeg skal ha

ALTSÅ, HAR DTS FORSTERKER SURRARUNDT

Må jeg ha det på Blu-ray, eller dekodes det bare i forsterkeren?
    holder det med kun hdmi kabel til forsterkeren, og vidre til tv, eller må jeg ha optisk kabel mellom blu-ray og forsterker, for å kunne bruke dts dekodingen i forsterkeren?

Må jeg ha dts 5.1 oppsett i blu-ray spilleren??

Kan jeg få tips av det billigste jeg kan bruke? for å få blu-ray og hjemmekino

Jeg ønsker helst å komme under 1 000,- (om mulig, helst merkbart lavere.

Gjerne samsung, siden jeg har samsung 50" tv (HD-Ready) Men bryr meg lite egentlig, viktisk att den er slim og kone vennlig.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyd

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

google oversatt......Google Oversetter

For å få fullt lydutbytte digitalt til en reciver må den ha HDMI inn
    (helst med decoder for HD lyd men mulighet for Multichannel PCM er også ok...da må bd spiller decode lyden)

Som alternativ med gammelt utstyr som ikke takler hdmi og lyd kan man ha BD spiller med multichannel analog utganger.
    Det blir mere tunvint å bruke.....kan bli problematisk med enkelte gamle recivere.

er noen av dine recivere med hdmi inngang ...hva heter dem

har du ikke mulighet eller ønsker å satse på hd lyd så er det bare å kjøpe en bd spiller med digital utgang som passer med din reciver digital inngang (optisk eller coax)
    (da går hdmi rett fra reciver til tv) (optisk eller coax fra spiller til reciver)

ja man får billig bd spiller enten ene eller andre lydmuligheten men man må bestemme seg for hva man har mulighet til/ønsker / for å velge rett spiller ( så man ikke kjøper feks spiller uten multichannel analog utganger når man må ha det om man ønsker hd lyd åog ikke kan mota det på andre måter enn analogt)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    lyd

High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

google oversatt......Google Oversetter

For å få fullt lydutbytte digitalt til en reciver må den ha HDMI inn
    (helst med decoder for HD lyd men mulighet for Multichannel PCM er også ok...da må bd spiller decode lyden)

Som alternativ med gammelt utstyr som ikke takler hdmi og lyd kan man ha BD spiller med multichannel analog utganger.
    Det blir mere tunvint å bruke.....kan bli problematisk med enkelte gamle recivere.

Jeg mener garantert att begge har HDMI.
    Og den yamaha er mest sannsynlig. den mener jeg har in og ut HDMI.
    Husker ikke hva den heter.... Men skal finne ut. Mener jeg skal ha opplysningene om den her hjemme, men finner ikke. Kjøpte den i fjor fra netonnet. Men finner den ikke der mer.
    Mener den også har optisk og digital innganger osv.

Den har også slik sak en skal sette på bordet, for automatisk innstilling av høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg fant bruksanvisningen til Yamaha.
    Det er en RX-V367

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har reciver HDMI inn og mulighet for decoding av HD lyd codec
    (DTS HD , DTS HD MA , Dolby ThrueHD)
    eller
    HDMI inn og mulighet for multichannel PCM inn
    kan
    du velge hvem BD spiller du ønsker for HD lyd

Blu-ray-spillere - Finn de beste tilbudene, informasjon og omtaler

Resten du må se etter er om spilleren har de ekstra du kan tenke deg
    (feks kan være app styring , mulighet for wifi , netflix , dnla og type filer spiller støtter osv osv)

skal jeg anbefale en forholdsvis billig spiller som avspiller det meste............Asus O!Play BDS-500 - Blu-ray-spiller - Finn laveste pris, omtaler og informasjon (netflix er jeg usikker på)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha

Prøvde å lime inn spesifik. men blei veldig rotete, prøver om jeg forstår hvordan å sette inn link.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har reciver HDMI inn og mulighet for decoding av HD lyd codec
    (DTS HD , DTS HD MA , Dolby ThrueHD)
    eller
    HDMI inn og mulighet for multichannel PCM inn
    kan
    du velge hvem BD spiller du ønsker for HD lyd

Resten du må se etter er om spilleren har de ekstra du kan tenke deg
    (feks kan være app styring , mulighet for wifi , netflix , dnla og type filer spiller støtter osv osv)

skal jeg anbefale en forholdsvis billig spiller som avspiller det meste............Asus O!Play BDS-500 - Blu-ray-spiller - Finn laveste pris, omtaler og informasjon (netflix er jeg usikker på)
    ser ikke ut til å ha noen av (DTS HD , DTS HD MA , Dolby ThrueHD)
    Men har 4 hdmi inn og 1 ut.
    Den har også optisk inn.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om receiver var ny i fjor så er det nok ganske sikkert HDMI inngang på den, og det er oftest greiest og sette blueray spiller i bitstream modus, da sendes lydsporet uforandret til receiver som dekoder etter beste evne.

Da er det vel faktisk ikke så mye som skal til, så foreslår eventuelt du tar en kikk på helt vanlige blueray spillerne til elkjøp & co (til ca en tusen lapp), som også som kjent har 30 dagers full retur, om det ikke er bra nok så er det jo bare pakke pent ned også får du tilbake penga

Er kanskje et større spørsmål om receiver har støtte for 3d, eller hvorvidt du bryr deg om det.

Om du så har 3d tv og ikke har støtte for 3d i receiver er det fullt mulig og f.eks kjøpe en bd spiller med to HDMI utganger, da kan du sende bilde direkte til tv og lyd via en annen HDMI kabel til receiver.

Om du kan finne modell nummeret på receiver så kan vi sikkert finne spesifikasjoner og eventuelt en hel manual (de fleste receivere har pdf manualer du kan laste ned på nett)

Som jeg sier, kan få helt grei blueray start uten og knekke banken, om man f.eks ikke vil ha 3d så kan man finne barebones blueray spiller helt ned til en 500kr, disse er omtrent like gode som en ps3, om man bare legger i en 1000 kr til så kan man få blueray spillere med innebygd youtube eller netflix i tillegg til at de ofte er litt raskere på og starte filmen og andre små ekstra funksjoner som og kunne flytte på undertekster (text shift) etc.

Om du derimot ønsker 7.1 analoge utganger og mulighet for og spille av multikanals SACD'r så begynner det og koste en del mer og må eventuellt over til soundgarden\hifiklubben type butikker.

Oppdatert:
    Ser du posta receivern nå og at den ikke har støtte for dekoding av HD formater, men da bør du sånn sett se etter en blueray spiller som kan dekode HD formatene selv og sende som PCM signal til receiver.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke finlest manual til din reciver men tror den ikke støtter hd lyd codec
    (men støtter multichannel pcm )
    kan jo sjekke selv (eller andre)
    http://download.yamaha.com/api/asset...asset_id=45059

Valg er feks decode hd lyd codec i bd spiller til multichannel pcm...hdmi til reciver (alle bd spillere i salg pr i dag uansett pris kan gjøre dette)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke finlest manual til din reciver men tror den ikke støtter hd lyd codec
    (men støtter multichannel pcm )
    kan jo sjekke selv (eller andre)
    http://download.yamaha.com/api/asset...asset_id=45059

Valg er feks decode hd lyd codec i bd spiller til multichannel pcm...hdmi til reciver (alle bd spillere i salg pr i dag uansett pris kan gjøre dette)
    Så, det betyr att jeg kan kjøpe Denne

Og kun bruke HDMI til forsterker, og stille den til PCM?
    Event oppgradere til en tilsvarende med wifi?
    jeg har ikke 3d Tv, så da er vel disse ok?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja
    Flott :-D

Vil jeg merke noe forskjell ved å velge Denne om vi ser bort fra wifi muligheten?

Er det noe vits å nesten doble prisen?? Når wifi er ikke så viktig.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde messig vil spillere 500-1500,- være meget like i ytelse.
    Lyd HDMI til reciver likt mellom spillere.

Det du må avgjøre selv er funksjoner , ytelser du ønsker en spiller skal ha

ved å bruke søkekriterier ( Flere søkekriterier ) på denne siden vil du få silt ut noen spillere
    (på dette valget har jeg valgt wifi enten intergrert eller med dongle (usb)

Lønner seg igså å dobbeltsjekke med hjemmeside til produkt at aktuelle spille har funksjon du ønsker (prisjakt kan ha skrevet feil)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde messig vil spillere 500-1500,- være meget like i ytelse.
    Riktig. Det ser ut til at en må over på Sony 790 og Panasonic DMP-500 før en kan merke en viss kvalitetsforskjell. Og de ligger nærmere 2000-2500 kroner.

Og ellers så er jo Oppo og Cambridge nevnt til det kjedsommelige her på forumet som supre spillere. Men da er prisen en helt annen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Riktig. Det ser ut til at en må over på Sony 790 og Panasonic DMP-500 før en kan merke en viss kvalitetsforskjell. Og de ligger nærmere 2000-2500 kroner.

Og ellers så er jo Oppo og Cambridge nevnt til det kjedsommelige her på forumet som supre spillere. Men da er prisen en helt annen.
    Ja, leste en del før jeg la inn tråd, og Oppo Og Cambrigde virker til å være de mest riktige valgene. Men ikke i min prisklasse.

Vi har nå egentlig gjort valget, mangler bare å kjøpe. Kona krevde wifi, fordi hun bruker veldig ofte Laptopp koblet til tven for å se film. Hun ønsker å slippe disse kablene og det opplegget.

Valget blir Sony

Selv om jeg egentlig ønsket samsung... Men spiller vel ingen rolle.

Tusen takk for hjelpen, Hygen og J.Haugen.
    Hehe, dette blei jo billigere en hva vi først hadde tenkt.
    Vår første tanke var å kjøpe hjemmekinosystem for 4 990.- Sony

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •