CD spiller+DAC - hva burde jeg se etter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD spiller+DAC - hva burde jeg se etter?

Bruker i dag kun PC som musikk kilde, men jeg har lyst til å skaffe den viktigste musikken min på CDer - ikke bare for å komme unna dårlige rips, filformater og musikk programmer - men også for stilen og følelsen av at jeg faktisk har ærlig betalt for musikken til artistene jeg verdsetter høyest

Da jeg allerede har en knallgod DAC så går jeg ut ifra at det eneste jeg trenger fra CD spilleren er et bra drivverk og en digital utgang. Med godt drivverk så tenker jeg ikke bare på stabilitet og levetid, men også hvor raskt lasting/spoling/sporbytting etc går.

Er takknemlig for tips. Regner med at optisk er å foretrekke over coax?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Bruker i dag kun PC som musikk kilde, men jeg har lyst til å skaffe den viktigste musikken min på CDer - ikke bare for å komme unna dårlige rips, filformater og musikk programmer - men også for stilen og følelsen av at jeg faktisk har ærlig betalt for musikken til artistene jeg verdsetter høyest

Da jeg allerede har en knallgod DAC så går jeg ut ifra at det eneste jeg trenger fra CD spilleren er et bra drivverk og en digital utgang. Med godt drivverk så tenker jeg ikke bare på stabilitet og levetid, men også hvor raskt lasting/spoling/sporbytting etc går.

Er takknemlig for tips. Regner med at optisk er å foretrekke over coax?
    Siden du har HD20,så bør du vel bruke caox1 inngangen !
    Har du ikke en ok Blu-ray spiller da?
    Den burde vel gjøre jobben som drivverk,og kjøre coax ut til Dac'en din !
    De nyere BD spillerne er jo ikke så trege som de en gang var,og har du ikke en god BD-spiller,så hadde jeg heller lagt noen kr i en sånn fremfor en CD-spiller !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med sistnevnte taler.

Jeg har en HD10 - og den tåler det meste av drivverk - alt fra Get-boks til Squeezebox - og kan ikke tenke meg at HD20 er noe dårligere sånn sett. Altså: kjøp deg en rimelig CD spiller - eventuelt en BluRay-spiller - med digital utgang.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du forklare hvorfor du anbefaler coax over optisk?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du forklare hvorfor du anbefaler coax over optisk?
    Det er Hegel selv som anbefaler dette!
    Coax1 inngangen er optimalisert mtp impedansematching til 75 ohm!
    Hvor mye det er i dette skal jeg ikke uttale meg om,men folk sier dem kan høre foskjell....

Ellers så skal vel optisk vs coax vere "dødt løp" egentlig - det er vel mer hva som blir mest praktisk som betyr noe her vil jeg tro !

Men som sagt coax1 inngangen på HD20 er spesielt påkostet i ditt tilfelle
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at det er forskjell hvordan drivverket plukker ut de digitale signalene, så det er vist ikke bare bare å finne en rimelig spiller bare den har digital ut. Legger man litt penger i det så får man deretter.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Jeg har tenkt å punge ut noen lapper her så forhåpentligvis finner jeg noe skikkelig på brukten.

Har god erfaring med Denon og Marantz, noen som kan anbefale noe annet?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops, ble dobbelpost der gitt. Gikk litt fort i svingene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Har hørt at det er forskjell hvordan drivverket plukker ut de digitale signalene, så det er vist ikke bare bare å finne en rimelig spiller bare den har digital ut. Legger man litt penger i det så får man deretter.
    Dette har vært diskutert ganske mye i forskjellige fora. Det kan virke som om enkelte DACer - bl.a. Audio Note DACer - er veldig følsomme for drivverkets kvaliteter, mens andre DACer - f.eks. Benchmark, Hegel, Cambridge DAC Magic, Abrahamsen m.fl. - virker å være nærmest immune m.h.t. drivverkets kvaliteter.

Jeg testet dette veldig nøye med Benchmark DAC-1 da det var aktuelt for meg å selge alt som het CDspillere hjemme hos meg, og gå over til harddiskbasert avspilling via Squeezebox - og hørte ingen forskjeller med forskjellige drivverk koblet til - verken via optisk eller koaks.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Dette har vært diskutert ganske mye i forskjellige fora. Det kan virke som om enkelte DACer - bl.a. Audio Note DACer - er veldig følsomme for drivverkets kvaliteter, mens andre DACer - f.eks. Benchmark, Hegel, Cambridge DAC Magic, Abrahamsen m.fl. - virker å være nærmest immune m.h.t. drivverkets kvaliteter.
    Hvordan får det utslag i lyden? Er det bråk fra mekanikken som forplanter seg da eller?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får det utslag i lyden? Er det bråk fra mekanikken som forplanter seg da eller?
    Don't shoot me, I'm only the piano player....

Jeg har aldri hørt Audio Note DAC i et oppsett som skulle være problematisk - men det er snakk om at den er følsom for jitter. At ett-tallene og nullene i det digitale signalet kommer til DACen med et lite tidsavvik p.g.a. unøyaktigheter i driverket eller unøyaktigheter i avlesningen - noe som i enkelte oppsett kan gi en slags forvrengning i den analoge lyden.

De DACene jeg har testet hjemme hos meg har uten unntak vært såkalte jitter-immune DACer - d.v.s. DACer som på forskjellige måter klokker om signalet før det behandles videre i DACen - og jeg kan ikke si annet enn at det har virket etter hensikten i mine oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger vel error correction på cd-ene! Ved feil i avlesningen anvendes C1, C2 eller interpolating error-correction, dette kan gi utslag på lyden. Tar dette dog fra minnebanken langt baki hodet, så et kjapt søk på google bør gi noe mer utfyllende svar.

Mulig jeg er helt bak mål også, men som sagt, google er din venn

EDIT: presisering...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Ligger vel error correction på cd-ene! Tror at hvis man har to feile avlesninger i en datablokk, så kan dette gi utslag på lyden. Tar dette dog fra minnebanken langt baki hodet, så et kjapt søk på google bør gi noe mer utfyllende svar.

Mulig jeg er helt bak mål også, men som sagt, google er din venn
    Såvidt jeg har forstått, leses ett-tallene og nullene i alminnelighet av riktig - selv av de simpleste drivverkene. Det er ikke her utfordringen ligger.

Det som skjer, er at de avleste digitale dataene kommer noe tidsforskjøvet frem til DACen - og at dette kan gi en forskyvning av signalet.

Se link: Jitter explained - Part 1.3 [English]

Det er altså ikke snakk om direkte lesefeil av selve dataene - men at noen DACer er veldig følsomme for denne tidsforskyvningen av inputsignalene. Mens andre DACer har implemetert løsninger som gjør dem mindre følsomme. F.eks. hevder både Weiss og Benchmark - som jeg har hjemme hos meg - at deres DACer er jitter-immune - og det samme sier de fleste andre produsenter av kurante DACer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En asynkron DAC vil i så fall være å foretrekke etter det jeg skjønner.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere av Sony sine ES-spillere har svært gode drivverk, f.eks Sony 707ES.

Ellers kan du titte på Theta drivverk, som er basert på andre produsenter (Pioneer, etc).
    Teac skal også ha laget noen gullfunn, men de kjenner jeg ikke spesielt godt.

Edit; jeg er enig med deg. Utrolig irriterende med spiller som leser sent og reagerer sent.

Ang DAC, så er det asyncron som re-clocker signalet som er å foretrekke.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En asynkron DAC vil i så fall være å foretrekke etter det jeg skjønner.
    Du har nok rett - ideelt sett. Men siden du nå har en Hegel-DAC, ville jeg ikke ha stresset veldig mye med dette. I praksis tror jeg Hegel har løst jitterproblemet godt nok for de fleste av oss. I hvert fall har de det på min HD10 - den spiller like bra sammen med Squeezebox som sammen med min Primare DVD-30 - som anses å ha et ganske oppegående drivverk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Denon DCD-1500AE på handa. Den ser ihvertfall stabil og solid ut, noe sier meg at den gjør jobben mer enn bra nok :P
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    I praksis tror jeg Hegel har løst jitterproblemet godt nok for de fleste av oss.
    Ja, tror nok ikke jeg trenger bytte ut HD20'en i dette tilfellet

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - med den Denon'en trenger du nesten ikke ekstern DAC.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •