Skal kjøpe ny blu-ray spiller... Cambridge 751 eller nye Oppo 103 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe ny blu-ray spiller... Cambridge 751 eller nye Oppo 103 ?

Skal kjøpe ny blu-ray spiller men er litt i tvil om hvilken jeg bør gå for av Cambridge 751 eller Oppo sin nye 103...

Har lest veldig mye bra om begge, men klarer ikke helt å bestemme meg...
    751 er for øyeblikket på tilbud til 5498,- mens Oppo 103 koster 6595,-
    Så bør igrunn bestemme meg raskt før tilbudet går ut, tilfelle valget faller på Cambridge...

Spilleren skal brukes til blu-ray filmer (2D og 3D) og DVD filmer, samt at jeg er lysten på å prøve ut SACD/DVD-Audio
    Mulig spilleren også blir brukt til musikk CDer inntil jeg får oppgradert min nåværende NAD C515BEE CD-spiller (kobler analogt).

Er det noen her som kan påpeke fordeler den ene har framfor den andre?

Hvilken gir best bilde på blu-ray (både 2D og 3D) og oppskalering av DVD ?
    Hvilken gir best lyd via HDMI? Lest at 751 har god DAC hvis man kobler analogt, har Oppo samme egenskaper på dette området?

Er det noen som har et bilde av fjernkontrollen til Oppo 103?
    Dali - Auralex - Van den Hul - Yamaha - Marantz

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk må gjerne rette på meg for dette er ikke mitt sterkeste felt. Men jeg trodde at det ikke spilte så altfor stor rolle hvilken spiller man brukte hvis man har en receiver hvor lyd og bilde prosessen går gjennom receiveren via HDMI.
    Kommer jo a på hvor god receiveren er, men er det en god receiver så er dac og bildeprosessoren allerede temmelig god. Kan kjøpe en billigere spiller og fleske til med en ekstra sub eller noe i stedet :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg heller lagt pengene i en bedre receiver, og latt projektoren ta seg av prosesseringen av bildet. Har man derimot en budsjett-receiver, og en middelmådig fremviser, vil de beste bluray spillerne kunne være en god oppgradering
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg kjøpte akkurat en Cambridge 651 og er veldig fornøyd med den. Forskjellen på den og 751 er jo stort sett analog delen som det ikke høres ut som er så viktig for deg. Men med tilbudet på 751 så sparer du jo bare 500 kr, så det er kanskje like greit å gå for 751?

Velger du en av disse spilerene så bør nok noe av argumentet være tilleggsfunksjoner som f.eks. streaming og SACD. Den har jo også instilling av skjermstørrelse for 3D og flytting av tekst som var viktige kriterie for meg.

Mulig du finner billigere spillere som også støtter SACD og som dekker dine behov. Bilde- og lydkvaliteten på blu-ray vil nok være temmelig lik på en billigere spiller også.

Litt usikker på om SACD er noe å satse på om du ikke har plater fra før. Du har en del herlige innspillinger her, men utvalget er ikke så stort og jeg tipper at fremtidige høyoppløst musikk kommer til å bli gitt ut på blu-ray.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    jeg trodde at det ikke spilte så altfor stor rolle hvilken spiller man brukte hvis man har en receiver hvor lyd og bilde prosessen går gjennom receiveren via HDMI.
    Kommer jo a på hvor god receiveren er, men er det en god receiver så er dac og bildeprosessoren allerede temmelig god.
    Decodingen av lyd i reciver spiller det ingen rolle hva bd spiller man bruker

Video prosessing i reciver , ekstern video prosessor , video prosessor i PJ eller tv blir det ikke samme hvem spiller man kjøper.
    Skal man dra nytte av ekstern video prosessing bør man ha source direct på BD spiller (det har neppe billige bd spillere)
    å vitsen med å bruke source direct bør være at ekstern video prosessor (tv , pj , reciver) er bedre enn den som sitter i bd spiller

Om man ikke har source direct vil bd spiller kjøre full video prossesering før signalet går HDMI ut spiller.....til dags dato er ingen bd spiller perfekt i video behandling (noen er meget bra til de som er ganske elendige)

Selvsagt kan en ekstern video prosessor som er bra hjelpe på et video som er feil prossesert i en dårlig spiller som ikke har source direct (den retter ikke opp igjen feil men kan prøve å skjule feil / glatte over men uansett blir aldri bilde riktig
    __________________________________________________ _____________________

Sitat Opprinnelig postet av ConCon
    Hvilken gir best bilde på blu-ray (både 2D og 3D) og oppskalering av DVD ?
    Hvilken gir best lyd via HDMI? Lest at 751 har god DAC hvis man kobler analogt, har Oppo samme egenskaper på dette området?.

Digitalt (video/lyd) er en cambridge og en Oppo bdp 103 like i ytelse og avspillingsmuligheter
    + + + Oppo BDP 103 er en nyere bd spiller enn Cambridge så den vil ha flere funksjoner/muligheter enn en Cambridge

Analogt å ytelses forskjell BDP 103 / 751BD ?
    Det jeg vet er at 103 ikke er oppos mest påkostede spiller analogt (for det er bdp 105)
    men Oppo har gjort noen forbedringer fra bdp 93 (som langt fra var dårlig) til den nye 103.....
    For the BDP-103, we hired the designer of one of the popular BDP-93 aftermarket modifications to help us improve its analog audio. The new design has a warmer, more open and lively sound comparing to the BDP-93. This is achieved by a novel configuration of the DAC chip and a new analog buffer and filter stage following the DAC output.

Analog lyd ut spiller er alt fra lytterens smak , hvordan lyden passer øvrig utstyr/lytterom hjemme.
    (ingen kan fortelle annet enn sine egene opplevelser de har med sitt utstyr/ ører.....noen liker Marantz lyd , andre Denon , Onkyo , Oppo , Cambridge osv.........noen setter mest pris fra lyden av x type ekstern dac osv osv)
    Her må man egentlig teste å sammenligne for å finne det man selv liker best......................
    __________________________________________________ ______________________________

Oppo spilleren kan alt en Cambridge spiller kan +++
    Her er noen av de mulighetene man får med Oppo BDP 103 som man ikke får med en Cambrigde spiller

4k scalering ...scalere SD/HD oppløsning til 4k

2 HDMI inn til video behandling av eksterne avspillere/tv decodere osv)
    eller hdmi innganger kan brukes til
    Roku........Roku Streaming Stick | Stream to your TV Instantly without a PC.
    eller
    HDMI front spiller kan brukes til MHL (Mobile High-Definition Link)

2D til 3D convertering

Bakbelyst eject (spiller)

Netflix 1080p ...5.1 surround

SMB/CIFS Access .....eksperimentell funksjon som kan få tilgang lyd, bilde og foto filer som deles av
    datamaskiner på det lokale nettverket via Server Message Block (SMB) eller Common Internet File System (CIFS) protokoll.

Pandora Internett-radio - personlig musikk streaming ved hjelp av Musikk Genome Project

Flere Zoom-moduser

Vertikal Stretch Mode - For kunder med 2.35:1 CIH

Gracenote MusicID ® og VideoID

DMP & DMR - Digital Media Player (DMP) og Digital Media Renderer (DMR)

DTS NEO 6

App styring (Android) ipad/iphone skal komme senere

+ fjernkontroll 103 har mulighet til belyste knapper.......cambridge ikke

Display spiller (lys) reguleres ved fjernkontroll på Oppo.....Cambrigde må man inn i meny spiller hver gang

USB-tastaturer støttes nå på den nye OPPO BDP-103/105 (feks enklere betjening youtube)

Fjernkontrollen til BDP 103.............http://i2.photobucket.com/albums/y1/.../Oppo10303.jpg

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange raske svar
    Kjører alle kilder via RX-V3067 (passthrough for å unngå inputlag ved gaming) for så ut til TV.
    Heller litt mot Oppo sin men kjører på med et par spørsmål til

1. Hvilken av spillerne er raskest i oppstart og loading?

2. Støtter begge flytting av undertekst? (greit å kunne flytte tekst ned til det svarte feltet på filmer som ikke dekker hele skjermen)

3. Har Oppo 103 integrert minne for blu-ray live innhold (så man slipper å bruke minnepenn)? vet at 751 har dette...

4. Kan man bruke wifi på Oppo uten å måtte plugge i adapter?

5. Har Oppo mulighet for å strekke 4:3 DVD innspillinger over hele skjerme?

6. Er Oppo 103 stille? både i standby og bruk (during og viftestøy)?

7. Hvordan oppleves byggkvaliteten på disse spillerne? og kvalitet sånn generelt? like gode?

8. Hvilket av merkene har best service om det skulle være nødvendig?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Hvilken av spillerne er raskest i oppstart og loading?
    Har ingen referanser til målinger men nye 103 skal ha raskere load av bd disc osv
    .........A new dual-core System-on-Chip processor delivers quick startup and fast disc loading speed. With improved network streaming applications and an enriched media playback interface

103 skal være raskere enn tidligere modell bdp 93 bdp 95 å de var like raske som cambridge 651/751
    (standbye til disc skuff er ute tar vel ca 2 sekunder)

2. Støtter begge flytting av undertekst? (greit å kunne flytte tekst ned til det svarte feltet på filmer som ikke dekker hele skjermen)
    ja

3. Har Oppo 103 integrert minne for blu-ray live innhold (så man slipper å bruke minnepenn)? vet at 751 har dette...
    ja.....1GB

4. Kan man bruke wifi på Oppo uten å måtte plugge i adapter?
    oppo nei.................heller ikke cambridge
    (hvorfor er bla pga at oppo/cambridge ikke er plastikkspillere .........intergrert wifi er ikke noe heldig gjennom metall......de kunns kanskje montert antenne men slik er det nå ikke)

5. Har Oppo mulighet for å strekke 4:3 DVD innspillinger over hele skjerme?
    ja..............les zoom levels ...manual side 32 + 33 .. http://download.oppodigital.com/BDP1...glish_v1.4.pdf

6. Er Oppo 103 stille? både i standby og bruk (during og viftestøy)?
    stille ja.er ingen vifte på 103 (eller cambridge spillerene)

7. Hvordan oppleves byggkvaliteten på disse spillerne? og kvalitet sånn generelt? like gode?
    Fjernkontroll Cambridge / Oppo minner om fjernkontroll til en dvd spiller til 300,- kr (ren plastikk)
    Både Cambridge og Oppo har samme byggvalitet spiller (ca 5 kg) byggkvalitet er bra
    (strømforsyning/analog lydkort er anderledes på en bdp 105 + cambrigde 751 enn oppo bdp 103/cambridge 651bd
    http://media.gdgt.com/img/products/4...q/a3rq-460.jpg

Oppo BDP-103 unboxing and hands on. - YouTube

8. Hvilket av merkene har best service om det skulle være nødvendig?
    Ved kjøp i Norge og reparasjon vil det bli ca det samme (har selv ingen grunn til å tro annet)

Når det gjelder teknisk hjelp butikk avhenger det av hvem du prater med hos HFK eller en Norske Oppo forhandlere (noen vet mye ...andre meget lite)

Når det gjelder teknisk support hos fabrikant er Oppo meget flinke til å hjelpe og svare fort.................Cambridge er det vanskelig å få noe svar fra

Når det gjelder firmware oppdateringer er Oppo i særklasse der de fortløpende kommer med forbedringer, endringer

Firmware og Cambridge er skjelden å lite kundevennlig etter min mening
    (altså Cambridge yter lite service til sine kjøpere av bd spillere når det gjelder firmware og forbedringer av spiller funksjoner/disc støtte osv)

Informasjon FAQ på internett har Oppo bra sider
    Cambridge har lite hjelpesider på nett
    (men som jeg har nevnt mange ganger i poster...oppo 93/95 , cambridge 651/751 er like i funksjon/ytelse å beste en Cambridge eier kan gjøre er å lese Oppo FAQ)

Her er 103 FAQ ...blir fortløpende oppdatert
    Unofficial OPPO BDP-103 Frequently Asked Questions

Eneste FAQ til Cambridge
    Cambridge Audio Customer Care Centre

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste over noen FAQ hygen linket til og forstår det som at man må bruke HDMI utgang 2 for å få best lyd (f.eks. DSD fra SACD), og HDMI utgang 1 for å få best mulig bilde...

Dette blir jo litt dumt når jeg kun bruker EN kabel for å kunne kjøre alt gjennom receiver :???: Er det ingen mulighet for å få til begge deler via samme HDMI utgang?

Hvordan er 751 på dette området?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    best video hdmi 1 ja ... best lyd hdmi 2 ja (sacd dsd)

dumt (for slik er ikke oppo 95 oppo 93 , cambridge 651 , 751)

valget er 2 stk hdmi inn reciver
    eller som jeg vil anbefale........hdmi 1 rett til tv/PJ .....hdmi 2 til reciver
    (siste alternativet er også bra om det ligger noe i påstander i at enkelte recivere degraderer video kvalitet selv om reciver står som pass through)

uansett 1 ekstra hdmi til reciver koster da nesten ingen ting om den bare skal brukes til lyd
    (man trenger bare en enkel billig hdmi til hdmi 2 utgangen)
    man kan også bruke gamle hdmi kabler om man har liggende
    (vil tro alle såkalte hdmi versjoner fungerer til dette + alle standard hdmi om man har noen liggende........man må ikke ha high speed hdmi kabel)

vil tro en til 16 kroner er mere enn bra
    KONTORUTSTYR / SANDBERG HDMI 1.3, 2m SAVER

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd det har blitt slik med den nye, da jeg nærmest hadde bestemt meg for 103 nå... :???:

Alternativt kan jeg jo bruke RCA kabler og kjøre analog 5.1 lyd... Vil dette bli like bra som HDMI? vil jeg da kunne få DSD fra SACD?
    Er dac'n i 103 like bra som i receiveren (RX-V3067) min?

Ellers må jeg gå for 93 eller 751... eventuelt vente og se om Cambridge snart kommer med ny spiller, da 751 snart har vært ute i 2 år..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd det har blitt slik med den nye, da jeg nærmest hadde bestemt meg for 103 nå... :???:
    Er jo som sagt bare å velge anbefalt oppkopling
    HDMI 1 til TV/pj
    HDMI 2 til reciver
    (da får man ingen problemer)

eller 2 hdmi bd til reciver
    (veksle til hdmi inngang x i reciver til sacd spilling.......veksle til hdmi x inngang reciver ved feks bd/dvd avspilling)

Alternativt kan jeg jo bruke RCA kabler og kjøre analog 5.1 lyd... Vil dette bli like bra som HDMI? vil jeg da kunne få DSD fra SACD?
    Er dac'n i 103 like bra som i receiveren (RX-V3067) min?

Ellers må jeg gå for 93 eller 751... eventuelt vente og se om Cambridge snart kommer med ny spiller, da 751 snart har vært ute i 2 år..
    Kan jeg ikke svare på da jeg ikke har sjekket det .
    Hva jeg tror er at
    Oppo BDP 93 , Cambridge 651 , Cambridge 751 ikke kan DSD ut analogt men dsd til pcm for så converterer til analogt.
    Jeg antar at med en Oppo BDP 95 og kommende BDP 105 vil kunne DSD direkte til analogt i spiller.
    DSD direkte til analogt bd har noe med DAC å gjøre.

Så har man spørsmålet ditt som er umulig å svare på.......om rca ut 103 blir like bra som hdmi til reciver. (om bd spiller kan dsd til analogt ?)
    Dette har med DAC reciver/DAC BD spiller og behandling/signatur på lyden.
    (jeg er heller ikke sikker på om din reciver kan dsd direkte til analogt eller om den gjør om til pcm først)

Oppo bdp 93/95 og Cambridge 651/751 bruker samme brikkesett så de har samme ytelse, funksjoner for alt som er digitalt.

Det er mediatek brikken i 93/95/651/751 som gjør at dsd hdmi fungerer med hdmi 1

på 103/105 sitter det en mediatek 8555 MediaTek - MT8555
    som er begrensningen for dsd over hdmi 1

Mediatek er brikkesett utvikler (totalt hele hovedkort spiller)
    Hvorfor Oppo valgte en mediatek løsning med 8555 (som er hdmi 1 dual-core System-on-Chip processoren) selv ved knotete DSD over HDMI er sansynligvis pga 8555 har den støtte ellers som oppo ønsket til sine spillere.
    (har liten tro på at Cambridge velger annet enn beste hovedkort til kommende spiller...de har brukt mediatek til alle sine andre bd spillere så da vil en kommende Cambridge bli lik oppo)

oppo bdp 93/95 kom høsten 2010..............cambridge kom med samme spillere nesten et år etter

Om Cambridge kommer med nye spillere......det vil jeg tro
    Når.......?
    Om de kommer innen 1 år er jeg helt sikker på at de vil ha samme brikkesett som oppo 103/105 spillerene å dermed samme dsd over hdmi 2.

Hva er egentlig problemet ved å kople
    hdmi 1 til tv/pj
    hdmi 2 til reciver
    eller
    kople 2 hdmi ut reciver

man må ha 1 ekstra hdmi kabel
    (men for en økning i funksjoner og muligheter en 103/105 er i forhold til 651/751)
    ?????????????

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker kun 1 hdmi opp til TV, da slipper jeg å skifte input både på receiver og tv.. Ser også mer ryddig ut

Alternativ 2 som er å koble begge inn i reveiver blir krøll på lang sikt, da alle plassene om litt kommer til å være i bruk.. Blu-ray, PC, PS3, PS4, dekoder, Nintendo Wii U og X-box 720... Ville vært plass i dag, men ikke om et års tid ca :???: har "kun" 7 innganger bak pluss 1 i front, men synes det vil se rotete ut å ha noe fast tilkoblet foran.

Takker ellers for meget detaljert info :-D så får jeg gruble litt videre

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har da 2 hdmi innganger på 103 (1 bak og en i front)
    Ville da feks kople decoder til hdmi inngang bak bd spiller for bedre bildebehandling
    (da får du frigjort 1 HDMI inn reciver)
    altså du får koplet til like mye hdmi utstyr om du har en ny 103 eller en Cambridge modell (hdmi front 103 regner jeg som uaktuelt siden du ønsker det ryddig men ser man totalen vil du ha flere hdmi innganger med en 103)

At ca 15 muligheter/funksjoner mere med 103 enn Cambridge ikke vektlegges å fremtidige hdmi komponenter cpm kommer i salg om 1 år eller mere lager et problem så er det vel bare å kjøpe en Cambridge så får du DSD med HDMI og 1 kabel :-)

splitter er vel uaktuelt da du må veksle å blir enda en funksjon i oppsettet

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte det var greit å oppdatere min egen tråd litt nå...
    Etter mye om og men valgte jeg å senke BD budsjettet Har istedet bestilt Yamaha BD-A1020, da jeg fikk en god pris på denne, samt at den matcher receiveren min visuelt 8) Regner med den dukker opp neste uke en gang :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •