Usikker på valg av blu-ray spiller og prisklasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Usikker på valg av blu-ray spiller og prisklasse

Hei forumet!

Har:
    Panasonic VT50-serie TV (snakk om overgang fra eldre LCD!)
    Rotel RSX-1550 med støtte for 3D pass-through
    B&W M1 smått og B&W PV-1 stort (5.1)

Har ikke:
    Blu-ray spiller med støtte for 3D

Jeg lyst til å gå til innkjøp av sistnevnte, men sliter med å bestemme meg. Dette er ikke området jeg kjenner best. Det viktigste er god lydkvalitet og god bildekvalitet både i 2D og 3D over HDMI. Jeg er ikke opptatt av annen funksjonalitet.

Har lest noen tester, og sett på Panasonic 220 med en hyggelig prislapp og merket meg en kommentar til minimalt motion blur fra whathifi. Jeg har også sett på Panasonic 500 som koster dobbelt så mye, men får skryt for lydkvaliteten og ikke noe negativt på bildesiden.

Det er ikke noe absolutt krav at jeg skal bruke Panasonic, men jeg har blitt farget av tv-valget mitt (og den vil høyst sannsynlig stå synlig). Pristaket mitt ligger på 3000, og etter hva jeg har lest så har jeg i hvert fall ikke høyere krav enn hva Panasonic 500 kan levere på lyd og bildefronten.

Noen som har gode innspill/forslag? Jeg er ikke ekspert på dette

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har panasonic tv og blu-ray. kjekt å kunne starte tv og reciever med å sette ei plate i bluray spilleren og trykke play.
    er også veldig fornøyd med hastigheten på den, bruker ikke nettfunksjonene eller 3d så vet ikke åssen den er på det.

eneste jeg ikke er helt fornøyd med er når jeg skal spille av innhold fra usb stick, da er det mye den ikke vil spille av..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wabble
    Hei forumet!

Har:
    Panasonic VT50-serie TV (snakk om overgang fra eldre LCD!)
    Rotel RSX-1550 med støtte for 3D pass-through
    B&W M1 smått og B&W PV-1 stort (5.1)

Har ikke:
    Blu-ray spiller med støtte for 3D

Jeg lyst til å gå til innkjøp av sistnevnte, men sliter med å bestemme meg. Dette er ikke området jeg kjenner best. Det viktigste er god lydkvalitet og god bildekvalitet både i 2D og 3D over HDMI. Jeg er ikke opptatt av annen funksjonalitet.

Har lest noen tester, og sett på Panasonic 220 med en hyggelig prislapp og merket meg en kommentar til minimalt motion blur fra whathifi. Jeg har også sett på Panasonic 500 som koster dobbelt så mye, men får skryt for lydkvaliteten og ikke noe negativt på bildesiden.

Det er ikke noe absolutt krav at jeg skal bruke Panasonic, men jeg har blitt farget av tv-valget mitt (og den vil høyst sannsynlig stå synlig). Pristaket mitt ligger på 3000, og etter hva jeg har lest så har jeg i hvert fall ikke høyere krav enn hva Panasonic 500 kan levere på lyd og bildefronten.

Noen som har gode innspill/forslag? Jeg er ikke ekspert på dette
    Hei,

Jeg har panasonic bdt 500 og er meget fornøyd. Grunnen til at jeg valgte 500 var kompromissløs bildekvalitet ettersom jeg bruker den med projektor og blåser bilde opp til 108". Da er bildekvalitet avgjørende. Med en tv tror jeg 220 holder lenge.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av S-A
    Hei,

Jeg har panasonic bdt 500 og er meget fornøyd. Grunnen til at jeg valgte 500 var kompromissløs bildekvalitet ettersom jeg bruker den med projektor og blåser bilde opp til 108". Da er bildekvalitet avgjørende. Med en tv tror jeg 220 holder lenge.
    Tror jeg skal prøve meg på en 220
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke skal hente ut analog lyd, skal prosessere bildet, eller har behov for flere HDMI-utganger, så spiller det ingen rolle hvilken avspiller du kjøper. Finn ut hvilken som loader filmene raskest, da det er en nyttig egenskap. Sikkert noen som vil påstå at en spiller gir bedre bilde enn en annen, men det er bare svada. Så lenge du spiller av 1080p 24fps fra bluray, så er det nøyaktig samme data i enden av HDMI-kabelen, uansett bluray spiller.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Så lenge du ikke skal hente ut analog lyd, skal prosessere bildet, eller har behov for flere HDMI-utganger, så spiller det ingen rolle hvilken avspiller du kjøper. Finn ut hvilken som loader filmene raskest, da det er en nyttig egenskap. Sikkert noen som vil påstå at en spiller gir bedre bilde enn en annen, men det er bare svada. Så lenge du spiller av 1080p 24fps fra bluray, så er det nøyaktig samme data i enden av HDMI-kabelen, uansett bluray spiller.
    Jeg er enig i det du skriver Gorm men hvordan kan det da ha seg at lyd&bilde og alle andre blader i samme kategori ser signifikante kvalitetsforskjeller i bildet på de ulike spillerne de tester?

SA

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du spiller av 1080p 24fps fra bluray, så er det nøyaktig samme data i enden av HDMI-kabelen, uansett bluray spiller.
    Du som kalibrerer burde vite bedre.
    Noen punkter er feks
    En BD spiller som fargeconverterer feil til fargerom man skal bruke med så stor feil at man kan se det vil påvirke resultatet...
    En spiller med bra video prosessor vil ved å øke bits (deep color) levere bedre bilde til en tv/PJ enn en dårligere video prosessorer.

Slik du skriver det kan man nesten tolke det til at bare man har BD som kilde vil uansett prosessorer (internt/eksternt) aldri påvirke bilde

Dette burde være bra lesning for deg som kalibrerer
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part 2 - Secrets of Home Theater and High Fidelity

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge spilleren ikke prosesserer bildet så har det som Gorm sier ingenting å si hvilken spiller du bruker. Bruker man chipen i spilleren har spilleren "alt" å si.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du som kalibrerer burde vite bedre.
    Noen punkter er feks
    En BD spiller som fargeconverterer feil til fargerom man skal bruke med så stor feil at man kan se det vil påvirke resultatet...
    En spiller med bra video prosessor vil ved å øke bits (deep color) levere bedre bilde til en tv/PJ enn en dårligere video prosessorer.

Slik du skriver det kan man nesten tolke det til at bare man har BD som kilde vil uansett prosessorer (internt/eksternt) aldri påvirke bilde
    Da vet jeg tydeligvis bedre enn deg? Fargekonverteringen gjør du jo i fremviseren, ikke i kilden. Du skal ha en rimelig dårlig fremviser, om du oppnår bedre bilde ved å opp-konvertere på kildenivå. Forøvrig bør du lese innlegget før du kommer med slike "du burde vite bedre" kommentarer. Jeg skrev;
    Så lenge du ikke skal hente ut analog lyd, skal prosessere bildet, eller har behov for flere HDMI-utganger, så spiller det ingen rolle hvilken avspiller du kjøper.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargeconvertering til fargerom gjør du altid i spilleren .........også ved bruk av source direct

ingen tv/pj kan vise 4:2:0 (04:02:00) YCbCr
    dette må converteres til
    04:02:02
    04:04:04
    eller RGB
    å her feiler flere spillere

jeg har hele tiden svart deg på dette Gorm...........
    Så lenge du spiller av 1080p 24fps fra bluray, så er det nøyaktig samme data i enden av HDMI-kabelen, uansett bluray spiller..
    som jeg da er uenig i da prosseseringen i bd spiller er ulik så man får ikke samme data ut bd 1080 24 hdmi samme hvem spiller

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstår litt jeg? Ingen spillere jeg har vært borte i "sliter" med å konvertere 4:2:0 til 4:2:2. Og jeg har tross alt testet et anseelig antall. Der du opplever forskjeller, er når du opp-konverterer til 4:4:4 eller RGB. Denne konverteringen ville jeg aldri gjort på kildenivå, med mindre jeg ble påtvunget en fremviser av elendig kvalitet.

Gi meg gjerne tips om spillere som du har opplevd feiler på å gi ut korrekt 4:2:2, så skal jeg meg glede teste dette selv. For jeg har hittil ikke funnet noen som feiler på synlig nivå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I - Secrets of Home Theater and High Fidelity

så har man mange spillere som er riktig men bare når man velger riktig modus å se i
    en er s590

yamaha 1010

Jeg er Klar over at du jobber med kalibrering Gorm (å er flink til det) å sikkert har testet flere bd spillere
    men leser du Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I og II jeg har lenket til viser det seg at spillere ikke er like bra...(selv om man luker ut varierende bd spiller SD behandling , 1080i convertering til p osv men bare tenker fargerom)
    ....nå blir heldigvis fargeconvertering obligatorisk i testene fra hometheaterhifi så man får enda flere holdepunkter i hva bd spillere gjør feil/rett

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller meg litt undrende til testen av BDP-S570, for jeg har ikke registrert samme feil. Nå er det heller ikke fargekoordinatene som har feilet i testen, men lysstyrken på gitte nivåer, som dermed bidrar til delta-avviket. Det får meg til å lure på testmaterialet de har brukt? Ser det er referert til både 0 og 254 som intensitetsnivåer, og begge disse ligger jo godt utenfor normalt video dynamikk-område (16-235). Har de muligens satt opp spilleren feil, slik at den har tolket data-levels (som de jo har foret den med) som video-levels?

At man får avvik når det velges andre bildemodus enn standard (selv ved 4:2:2), sier jo seg selv. Når man legger på en filter (andre bildemodus), så må det nødvendigvis bli "feil". Da blir det direkte tåpelig å måle at "feilen" er feil?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står test metode i part I
    (de testet jo flere spillere samtidig)
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I - Secrets of Home Theater and High Fidelity

We used a Quantum Data 882 HDMI Analyzer and I don't have the exact cost, but it's in the neighborhood of $16-18,000. I looked into as many other analyzers as I could and you lose either the ability to look at HDCP data, or you lose the ability to analyze all colorspaces and so they weren't able to work for us.

Just as important, however, is having access to the test patterns that allow you to know what data you are looking for as otherwise you're just guessing as to the values of the original source data.

er vel Heinonen som har testet
    Blu-ray Player Reviews: Subjective vs. Objective | Reference Home TheaterReference Home Theater

Quantum Data - 882 Video Test Generator

Nortelco - Quantum Data 882E Video Test Instrument

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv Quantum Data testbilde-generator med HDMI analyse og HDMI-loop, men foretrekker faktisk VideoForge fra AVfoundry. Delvis fordi den gir bedre kontroll på video-levels.

Ikke noe forsøk på å sverte testen som er gjort, for jeg stoler i utgangspunktet på gutta i "Secrets of Home Theater and High Fidelity". Det jeg ikke forstår er at jeg ikke så samme feil når jeg hadde 570. Kan det muligens være en "freaky" feil på USA-utgaven?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et enkeltstående tilfelle med feil, slår vel heller ikke hull på min opprinnelige påstand. Er jo bare denne ene spilleren de har testet, som feiler på 4:2:2 ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, mer penger til ny AV Rack Jeg datt litt ut av diskusjonen som gikk nedover, men har jeg forstått dette riktig: spilleren skal lese digitale data og dytte disse videre til forsterker som tar seg av lyden og tv som tar seg av bildet inn i min "analoge sanseverden".

Skjer dette på bildesiden riktig automatisk pga HDMI eller må jeg justere det i oppsettet på Blu-Ray spilleren?
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det har vært noe feil med noen Sony modeller men om alle ble rettet opp med firmware etter Heinonen kontaktet dem ....?
    590 var vel også feil men ble rettet opp (sansynligvis med firmware).
    (men uansett har folk sittet med flere års modeller som feilet før det blir fixet)

legger ved 580 test + bench av 590 der Heinonen forklarer litt rundt 590 feil/rettet
    Sony BDP-S590 Blu-ray Player - Secrets of Home Theater and High Fidelity

Så har du eksemplene der spillere faktisk ikke har 4.2.2 mulighet ut
    Samsung BD-D6500 Blu-ray Player - Secrets of Home Theater and High Fidelity

bilde av bench 570 og 590 har jeg postet i litt tidligere i tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert noen som vil påstå at en spiller gir bedre bilde enn en annen, men det er bare svada. Så lenge du spiller av 1080p 24fps fra bluray, så er det nøyaktig samme data i enden av HDMI-kabelen, uansett bluray spiller.
    Jeg vil bare understreke at det også er en del som bruker disse spillerne til DVD-filmer og diverse datafiler. Og selv om jeg gjerne vil at min panasonic dmp-bdt310 skal være like god som min Cambridge 751 på DVD, så er er 751 klart bedre på en 50-tommer skjerm. Det kan absolutt være verdt å legge noen ekstra kroner i en bra spiller (som Panasonic 500) om også eldre formater skal avspilles.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg vil bare understreke at det også er en del som bruker disse spillerne til DVD-filmer og diverse datafiler. Og selv om jeg gjerne vil at min panasonic dmp-bdt310 skal være like god som min Cambridge 751 på DVD, så er er 751 klart bedre på en 50-tommer skjerm. Det kan absolutt være verdt å legge noen ekstra kroner i en bra spiller (som Panasonic 500) om også eldre formater skal avspilles.
    Siden filmbransjen ikke betaler kvadratmeterprisen for plassen de tar opp i 1-roms leilighetene våre i storbyen er det fint å vite at langt over 10 bæreposer med DVD-filmer kan pakkes pent bort i en loftsbod.. og erstattes med noe som bare tar 3,5 tommer med plass. Da får en også tid og rom til å pønske ut hvordan filmbransjen skal lures til å betale leie for kvadratmetere som går bort til den nye voksende blu-ray samlingen :-D
    --

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •