Usikker på valg av blu-ray spiller og prisklasse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå får jo hele tiden spillere som har ISO støtte firmware som blokkerer muligheten (har 220 iso støtte ser jeg det som sansynlig at den fjernes etter en tid)

Er 220 som modell produsert etter 1 Februar er den pålagt å støtte Cinavia
    Cinavia Consumer Information Center
    enten som Cinavia aktiv eller ved firmware oppdatering senere
    (også mange modeller før Feb 2012 får Cinavia firmware)
    oppdaterer man ikke en spiller som er ment ilagt Cinavia innen 18 mnd så slutter den å avspille
    (cinavia blir jo bare et problem med ca 10 dvd og 100 bd disc pr i dag men for fremtiden vil sansynligvis cinavia filmer dukke opp oftere)

Tror du bør spare litt plass til disc
    (men når kopibeskyttelsen har tatt helt makta så vil man vel sikkert få kjøpt fim som filer)

Skal ikke frata deg gleden med en 220 wabble.
    Spilleren er helt ok

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers finnes det vel en del media-avspillere som støtter ISO-avspilling? Poden har en Dune HD-Max i TV-stuen, og det har spart meg for mye bry, å ha alle blu-ray barnefilmene rippet til ISO, liggende på en NAS. Går mye raskere å starte filmene fra harddisk også, og det er en "gave". Ikke at jeg skal anbefale Dune spilleren, for den støtter ikke 3D. Men kommende media-avspillere vil sikkert støtte både ISO og 3D.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nå får jo hele tiden spillere som har ISO støtte firmware som blokkerer muligheten (har 220 iso støtte ser jeg det som sansynlig at den fjernes etter en tid)

Er 220 som modell produsert etter 1 Februar er den pålagt å støtte Cinavia
    Cinavia Consumer Information Center
    enten som Cinavia aktiv eller ved firmware oppdatering senere
    (også mange modeller før Feb 2012 får Cinavia firmware)
    oppdaterer man ikke en spiller som er ment ilagt Cinavia innen 18 mnd så slutter den å avspille
    (cinavia blir jo bare et problem med ca 10 dvd og 100 bd disc pr i dag men for fremtiden vil sansynligvis cinavia filmer dukke opp oftere)

Tror du bør spare litt plass til disc
    (men når kopibeskyttelsen har tatt helt makta så vil man vel sikkert få kjøpt fim som filer)

Skal ikke frata deg gleden med en 220 wabble.
    Spilleren er helt ok
    Ja, leste noe om dette en gang. Må ha Cinavia for å følge Blu-ray standarden. Jeg tror streaming kommer til å dekke denne delen av markedet på en god måte, skjer mye på denne fronten (XMBC på Android tar jo dette ut til massemarkedet som et eksempel). Pr i dag er Blu-ray det eneste fysiske formatet jeg syntes er noe å ha i leiligheten, men hvor lenge vil egentlig Blu-ray leve med Cinavia? Cinavia kommer til å ta livet av dette formatet over tid da folk heller vil velge streaming, og behovet blir da borte for å ha en egen avspiller for dette formatet. Syntes det er et merkelig valg de har gjort angående dette.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ellers finnes det vel en del media-avspillere som støtter ISO-avspilling? Poden har en Dune HD-Max i TV-stuen, og det har spart meg for mye bry, å ha alle blu-ray barnefilmene rippet til ISO, liggende på en NAS. Går mye raskere å starte filmene fra harddisk også, og det er en "gave". Ikke at jeg skal anbefale Dune spilleren, for den støtter ikke 3D. Men kommende media-avspillere vil sikkert støtte både ISO og 3D.
    Ja, tror også det kommer til å komme i storskala på nye avspillere. Boxee støtter side by side (uten at jeg vet så noe om forskjeller på 3D formatene). XBMC vil sikkert ha det om det ikke allerede er der. De som laster ned ulovlig får trykke på play, andre må se en del spennende informasjon, reklame og vente litt før filmøyeblikket begynner.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Eh... var nok litt trøtt da jeg skrev dette svaret, klarte å overse at meldingen jeg siterte faktisk ikke handlet om Cinavia...

Sitat Opprinnelig postet av wabble
    De som laster ned ulovlig får trykke på play, andre må se en del spennende informasjon, reklame og vente litt før filmøyeblikket begynner.
    Mnja, akkurat når det gjelder Cinavia, så er det ingen som har funnet noen måte å fjerne Cinavia-signalet fra lydsporet uten å ødelegge lyden fullstendig. Så vidt jeg vet har ingen en gang klart å oppdage Cinavia-signalet. Pirater og ærlige rippere er i samme båt i dette tilfellet.

Heldigvis er det opp til avspilleren å oppdage et Cinavia-signal, og avbryte avspillingen. Spillere som XBMC vil nok aldri støtte Cinavia (så får vi håpe de klarer å få på plass full støtte for menyer fra BD-iso en dag).

Cinavia bør ikke være noe hinder for avspilling av DVD-iso. Det er kun for en BD-lisens at det er et krav om at spilleren må støtte Cinavia.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke skal hente ut analog lyd, skal prosessere bildet, eller har behov for flere HDMI-utganger, så spiller det ingen rolle hvilken avspiller du kjøper
    Hva med lydkvaliteten? Leser stadig vekk om varierende lydkvalitet i omtale av Blu-ray spillere, er dette bare svada?

"Sonically, the S185 sounds a little leaner and harder than other players in the Sony stable."

Sony BDP-S185 review from the experts at whathifi.com

"From any source, sound is detailed and distinct, though by the standards of its best competitors the Sony lacks a bit of dynamism, sounding a trifle inhibited."

Sony BDP-S480 review from the experts at whathifi.com

Eneste grunnen til at jeg er interessert i dette er at jeg er på utkikk etter Blu-ray spiller selv og jeg trenger ikke engang 3D, bare så bra lyd og bilde som mulig. Hvis det ikke er forskjell på dette området på spillere til 200 kr og 20 000 sier det seg selv hva jeg velger.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi klubben er finnes over hele landet og har sine egne demo rom.

Siden utvalget deres er så stort når det gjelder BD-spillere..

Kan ikke du bestille deg en demo hos dem, og sammenlign en billig Panasonic til 1-2 lapper, en rimelig Samsung til 2-3 lapper

mot da en high end Denon, Cambridge 651 til 5000 og konge spillern Cambridge 751 til 7000,-

Det er en regel som sier; "If you can't hear the difference, don't pay for it"

Dette gjelder også bilde: "if you can't see the difference, don't pay for it"

Husk å vurder både lyd og bilde, gå gjennom kjente scener (Ta med egne filmer f.eks) ikke bare blu-rayer, men også DVDer hvis du fremdeles ser på de. Ikke glem at dyrere spillere kan også ha andre ting enn lyd/bilde som kan bidra til å være et godt kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med lydkvaliteten? Leser stadig vekk om varierende lydkvalitet i omtale av Blu-ray spillere, er dette bare svada?
    Neida. Men da snakker vi om lyden fra de analoge utgangene, dvs. phono-utgangene på spilleren der du bruker avspillerens interne Dac`er. Skal du overføre signalet via HDMI, så kan du heller kjøpe en billig avspiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phono fra Blu-ray spiller ja, virker som en snodig avgjørelse. Er det ikke bare HDMI som støtter TrueHD/DTS Master, osv, uansett?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du lyden ut via HDMI, så er det jo ikke spilleren som dekoder denne, men receiveren. Da blir det jo totalt uinteressant å snakke om spillerens egenskaper, når det er receiverens dekoding du lytter til.

Når vi snakker om lyd-egenskaper fra bluray spilleren, så er det analogt. Det er jo interessant for alle de som ikke har en receiver som støtter nye lydformater, eller rett og slett for de som også skal bruke den som ren CD-spiller (mot stereo receiver). Da vil det være verd å legge en del tusenlapper ekstra i en spiller med de rette egenskapene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker om lyd-egenskaper fra bluray spilleren, så er det analogt. Det er jo interessant for alle de som ikke har en receiver som støtter nye lydformater, eller rett og slett for de som også skal bruke den som ren CD-spiller (mot stereo receiver). Da vil det være verd å legge en del tusenlapper ekstra i en spiller med de rette egenskapene.
    Men, hvis man er villig til å betale noen tusenlapper for å få bedre lyd mot en forsterker som ikke har digitale innganger - er det ikke bedre å bruke disse tusenlappene på en ekstern DAC eller evt. en ny forsterker med digitale innganger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer jo helt an på nivået man ønsker å legge seg på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du lyden ut via HDMI, så er det jo ikke spilleren som dekoder denne, men receiveren. Da blir det jo totalt uinteressant å snakke om spillerens egenskaper, når det er receiverens dekoding du lytter til.

Ingen av omtalene jeg har lest hos Whathifi.com nevner noe om at lyden er kun dårlig ved bruk av analoge utganger. Hvis det var det de mente, men at lyden var bra ved bruk av HDMI, så ville de vel ha spesifisert dette.

The picture of this player has a slightly cool palette, and doesn’t have enough subtlety or layers of detail compared to the rival offerings from Sony and Panasonic. The Samsung’s sound isn’t as strong and powerful as them either.
    Samsung BD-E6100 review from the experts at whathifi.com

Panasonic Blu-ray players have always sounded good, and the BDT500 adds to that by being even more muscular.
    The dialogue is clear and distinct, but it’s with explosions and gunshots that you can really hear the power in the DMP-BDT500: it’s gutsy and exciting, with plenty of attack that’ll get you fully immersed in the film.
    Panasonic DMP-BDT500 review from the experts at whathifi.com

På denne er det til og med snakk om lyden på film, og jeg tviler på at de bruker de analoge utgangene, hvis den i det hele tatt har det.

Ser at i omtalene man finner hos Lyd & Bilde så nevnes det alltid at det er analoge utganger man snakker om når det gjelder lydkvalitet. Men kan ikke skjønne at lydkvaliteten på analoge utganger er noe å bry seg om hvis man snakker om surround og film, da du ikke får de beste lydformatene over annet enn HDMI. CD/Stereo er noe annet. Men enkelte omtaler hos Lyd & Bilde så fremheves bra lyd på film i surround med analoge utganger som et veldig pluss, men det er jo uansett bedre lyd med True HD/DTS-HD over HDMI, og det er det man bruker i et moderne oppsett.

HDMI er vel også eneste måten å overføre lyd lossless.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan overføre ekte HD surround på flere måter

1 Spiller decoder lyd og digital til analog converterer lyden til analogt.
    Multichannel analogt (krever multichannel analog utganger spiller)
    Må også ha multichannel analog innganger på reciver...kabler som brukes er RCA phono 1 stk pr kanal.
    Man får HD lyd ja men bakdel er at LFE (dypbass kanalen ) ikke blir boostet opp så man må manuelt gjøre dette i reciver (eller vri på subwoofer volum)
    (bakdel er også at bd spiller ikke decoder utvidelsescodec (som dvd DTS ES (6.1).....tror meget få spillere takler DTS 24/96)

Noen få BD disc har multichannel PCM lyd
    Her vil Multichannel PCM med spiller som sender multichannel analogt ut digital til analog convertere lyden

Lyden man her snakker om kvalitetsmessig avgjøres i hovedsak av DAC (digital til analog converteringen) ...(lydsignaturen)
    De som anmelder spillere vurderer meget skjelden multichannel analog lyd.....å hvertfall ikke på de biligere modellene
    __________________________________________________ ____
    2 Ved bruk av HDMI fra spiller til reciver er det ingen forskjell mellom type spillere ang HD lyd codec
    Reciveren decoder lyden å reciver digital til analog converterer den
    (dolby thruehd , dts hd , dts hd ma) (man har feilkorrigering ...feil man ville hørt om det skjer er hakking eller ingen lyd)(ikke tull som mere bass eller luftigere diskant)

Noen få BD disc har multichannel PCM lyd
    Multichannel PCM med spiller som sender multichannel PCM HDMI til reciver vil da Multichannel PCM lyden digital til analog converteres i reciver
    (noen mener multichannel pcm er forskjellig pga jitter , man får jitterfrie løsninger med multichannel pcm...feks Pioneer sin PQLS teknologi der man må ha en reciver som støtter multichannel PQLS...............jeg har aldri hørt om noen som hører forskjell jitterfri multichannel pcm ut spiller eller vanlig multichannel pcm sending..............jeg har heller ikke tro på at hifi magasiner osv tester multichannel pcm lyden i stor grad )

Så hva du nå enn leser av lydforskjell HDMI ut spillere anser jeg det som svada og rør (skrevet av de som tester) .....på samme måte som de som mener man hører forskjell mellom hdmi kabler.
    Stort sett omhandler ikke del 2 jeg har skrevet lydforskjeller spiller men reciver å det har ingen ting med bedømmelse av hdmi lyd ut spiller.
    (må man bruke multichannel pcm pga gammel reciver ville jeg vært mere bekymret for hvor god pcm behandling var i reciver enn pcm ut bd spiller)
    __________________________________________________ ___
    __________________________________________________ ____
    __________________________________________________ __
    Stereo er et eget kapittel enten det er analogt , HDMI eller optisk/coax ut spiller.

Her vil en BD spiller som sender stereo analogt ut avgjøres kvalitetsmessig hvordan spilleren digital til analog behandler den.

Tar man lyden digitalt ut digital til analog converteres lyden eksternt
    .........i reciver dac , sepparat dac , hdmi , optisk , coax , stereo , multichannel prosessor dac) , div avspillere med digital inngang og dac osv........mulighetene er mange å også kvalitet resultat (fra ekstremt bra til elendig )

SACD HDMI til reciver omfattes ikke av en spiller test å kvalitet så lenge den kan sende DSD HDMI (her blir det reciverens kvalitet som avgjør sluttresultat)

SACD der DSD gjøres om til PCM før sending over HDMI vil kunne variere men generelt har jeg ikke lest om opplevde lydforskjeller mellom spillere som dsd til pcm for hdmi sending
    (her vil i hovedsak forskjellene ligge i feks reciver og pcm motak + digital til analog convertering)
    (har lest mange tester men kan vel knapt huske sacd og forskjeller bli vurdert)

Ja man vil ha forskjeller bd spillere optisk/coax ut der noen få støtter 24 bit/192kHz ut ...de fleste max 24/96
    (er vel heller aldri omtalt i tester ......sacd får man ikke ut optisk/coax)

Ikke legg bekymringer i digital lyd ut bd spillere rawnd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rawnd
    Ingen av omtalene jeg har lest hos Whathifi.com nevner noe om at lyden er kun dårlig ved bruk av analoge utganger. Hvis det var det de mente, men at lyden var bra ved bruk av HDMI, så ville de vel ha spesifisert dette.

The picture of this player has a slightly cool palette, and doesn’t have enough subtlety or layers of detail compared to the rival offerings from Sony and Panasonic. The Samsung’s sound isn’t as strong and powerful as them either.
    Samsung BD-E6100 review from the experts at whathifi.com

Panasonic Blu-ray players have always sounded good, and the BDT500 adds to that by being even more muscular.
    The dialogue is clear and distinct, but it’s with explosions and gunshots that you can really hear the power in the DMP-BDT500: it’s gutsy and exciting, with plenty of attack that’ll get you fully immersed in the film.
    Panasonic DMP-BDT500 review from the experts at whathifi.com

På denne er det til og med snakk om lyden på film, og jeg tviler på at de bruker de analoge utgangene, hvis den i det hele tatt har det.

Ser at i omtalene man finner hos Lyd & Bilde så nevnes det alltid at det er analoge utganger man snakker om når det gjelder lydkvalitet. Men kan ikke skjønne at lydkvaliteten på analoge utganger er noe å bry seg om hvis man snakker om surround og film, da du ikke får de beste lydformatene over annet enn HDMI. CD/Stereo er noe annet. Men enkelte omtaler hos Lyd & Bilde så fremheves bra lyd på film i surround med analoge utganger som et veldig pluss, men det er jo uansett bedre lyd med True HD/DTS-HD over HDMI, og det er det man bruker i et moderne oppsett.

HDMI er vel også eneste måten å overføre lyd lossless.
    Dersom du har en eldre reciever som ikke har støtte før de nye hd lydformatene kan du gjøre prosseseringen i bd spilleren og overføre lyden analogt. Dette gir akkurat like god lyd som å overlate prosseseringen til recieveren. Hva som blir best avhenger av hvorvidt komponentene i bd spilleren er bedre enn de som sitter i receiveren.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Neida. Men da snakker vi om lyden fra de analoge utgangene, dvs. phono-utgangene på spilleren der du bruker avspillerens interne Dac`er. Skal du overføre signalet via HDMI, så kan du heller kjøpe en billig avspiller.

Men de aller fleste bruker vel HDMI utgangen på blu-ray spillerne sine?

Jeg trodde før at en spiller var en spiller, men nå som jeg tenker tilbake til det, det må være en grunn til at folk bruker mange tusener på en BD-spiller...
    Samtidig må det være en grunn til at What hifi, Stereophile og co sier at Oppo og co er så utrolig bra og gir rating til diverse spillere. (inb4: DE ER KORRUPTE!)

Jeg gleder meg til å selv kunne ta en "grundig" analyse av de forskjellige BD-spillerne hos HFK for å se hva jeg SELV merker av forskjeller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Samtidig må det være en grunn til at What hifi, Stereophile og co sier at Oppo og co er så utrolig bra og gir rating til diverse spillere. (inb4: DE ER KORRUPTE!)
    Korrupte kan vel noen være
    (en som kjøper veldig mye reklameplass i et magasin vil vel kanskje ikke like at produktene deres ble dømt nedenom å ned gang etter gang)
    Man må se helheten i en test der man setter en karakter....hva er lagt til grunn (pris , hvordan ting ser ut , ytelse osv)
    Hva er ting testet mot som sammenligning (normalt innen samme priskategori)
    Tester av magasiner utføres nesten altid med øyne som ser og ører som lytter (hvor god er hukommelse i forhold til sammenligning...hva liker man )
    Hvor bra planlegging og kompetanse har man for en test å tidsbruk til selve testen (veldig varierende fra magasin til magasin /gang for gang hvor grundig eller slurvete dette utføres)
    Best i test er nye modeller å man tester ikke opp igjen gamle mot nye.

Les en test å kos deg....tester noen en Coca Cola til best ....andre en Pepsi så er det slik tester foregår.

Tekniske tester har du lært at finnes så enten du skal ha deg pc deler , bd spiller , bilmotor , varmepumpe osv så finner man stort sett info på nettet som er faktiske målte ytelsesforskjeller (å mange steder vil også forklare hva en målt nedsatt ytelse resulterer i......tap/reduksjon/problem..........eller at målte nedsatte ytelsen er så liten at den ikke vil bety noe problem)

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sånn til slutt. Jeg skal la tv'n min håndtere alt av bilde, skal jeg bruke YCbCR 4:4:4 eller YCbCr 4:2:2, husk.. kun til avspillling av Blu-ray med og uten 3D
    --

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de aller fleste bruker vel HDMI utgangen på blu-ray spillerne sine?
    Det fleste bruker jo HDMI-utgangen når det kommer til bilde, men ikke nødvendigvis når det kommer til lyd. Jeg kjører analogt etter å ha eid x-antall forsterkere/hjemmekinoforsterkere/hjemmekinoprosessorer siden 1990-tallet.

Min neste Blu-ray-spiller blir OPPO BDP-105 som jeg skal kjøre rett i et effekttrinn.

Jeg trodde før at en spiller var en spiller, men nå som jeg tenker tilbake til det, det må være en grunn til at folk bruker mange tusener på en BD-spiller...
    Bildegjengivelsen på DVD er fremdeles viktig for mange brukere. Og der opplever jeg ganske stor forskjell mellom Blu-ray-spillere. Ved avspilling av blu-ray-plater er det derimot ikke så lett å se forskjell, med mindre du blåser opp bildet på et større lerret. Men det kan sikkert noen andre svare bedre på.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •