Blu-ray spiller vs HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-ray spiller vs HTPC

Ser man bort ifra den raske og enkle betjeningen av en blu-ray spiller, og mulighetene en HTPC har.

Er det noen grunn til å velge den ene over den andre basert på lyd- og bildekvalitet? Forutsatt at man har HDMI 1.4 eller høyere, og at både lyd og bilde går gjennom HDMI. DLNA på en god bd spiller vs htpc? Skal kun brukes til bluray, .iso og 10gb+. mkv filer.

Jeg vurderer å oppgradere min stasjonære, og de gamle delene kan gi liv til en htpc.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved riktig valg av hardware og software kan en HTPC være tilnærmet like bra i lyd/bilde som en bra BD spiller (men ikke bedre)

Mye jobb og kompetanse å få en HTPC til å levere nær perfekt (for nær 100% perfekt avspilling kan en sepparat bd spiller gjøre)
    Legger man til alle andre "dagligdagse" negative problem man kan få med en HTPC (pc generelt) + de uheldige problem man kan få som hdmi handshake , codec problem, virus , sync problem osv.
    __________________________________________________ ______________
    Selv har jeg både HTPC og BD spiller (selvbygd med Z68M-ITX/HT ,ssd , ok skjermkort , lydløs , madVR +++)
    HTPC til surfing , litt spilling , voddler , spotify osv
    BD spiller til all disc/filavspilling for enkel, rask betjening og bra ytelse.
    Selv ser jeg HTPC som tungvint å upraktisk til film
    __________________________________________________ ___
    Fjerner man krav til ytelse å ikke legger stort i HTPC avspilling må man jo huske at man også kan få en BD spiller til 500,-kr som avspiller det mest viktige å yter like bra eller bedre bilde/lyd som en HTPC som ikke er ilagt valg av komponenter/software/stort med innstillinger for ytelse.
    __________________________________________________ _____
    SACD vil bli problem med HTPC
    DVDA vil man kunne avspille ved riktig valg av hardware/software på HTPC
    (flere bd spillere vil avspille dette uproblematisk...også dsd til reciver)
    __________________________________________________ _________________
    HTPC å så bra ytelse man har mulighet til er en utfordring å mye jobb og planlegging

Blu Ray spiller rett ut fra eske er 3 minutter innstillinger å perfekt avspilling

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som kjent ufattelig mye rart som foregår i en pc og selv om man klarer og få det til og spille bra kan det komme en driver oppdatering til skjermkort, lydkort, eller hovedkort som forkludrer til oppsettet og du ender opp med 3 (om du har flaks) timers feilsøking plundring og googling for og få ting til og funke igjen.

På toppen av drivere kommer diverse codecer og all den morroa man kan ha der.

Kort sagt for god problemfri film nytelse er det i bunn både billigere og langt langt mindre frustrerende og bare klaske plata i en bd spiller.

Jeg har sjøl en en pc til omtrent 12-15 lapper og jeg har enda ikke fått til og spille 24p materiale uten at bildet ser ut som det har hikke. Og jeg var en av de 10 åringene som satt på gutte rommet og mikka rundt med autoexec/config filene.

Det var 20 år siden og jeg har bare blitt mer nerd med tida :-)

Min anbefaling er eventuelt en pc for netflix/surfing etc, enhver laptop med hdmi utgang duger til dette og du kan slippe alle grå hårene og et eventuelt magesår å ha en kapabel bd spiller i racken.

Selv sparer jeg til en cambridge men det må nok la vente på seg for vi måtte ha inn en ny klesvaskmaskin her nå..:-(

Ps kom jo til og tenke på at det er nesten praktisk umulig og få til hd streaming av lydformatene på en pc.

Xbmc gruppa jobber med saken men det kan ta tid selv om det skulle ligge i beta'n.
    Hvor lenge det vil gå før det er stabilt vil jeg ikke tenke på.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man bildekvalitet der feks farge convertering er viktig for bilde resultat.
    Før i tiden pratet man bare om scalering som viktig...ja det var/er viktig men det meste av nyere scalerere gjør en slik jobb bra i dag.

Hvordan fargeconvertering kan påvirke bilde er helt annet viktig kapittel
    (man vil aldri få bra bilderesultat hvis farge konvertering og fargerom er feil ..)
    legger til noen lenker

Vanskligheter med pc/htpc å noen løsninger for å bedre resultat (For us HTPC users it’s even worse)
    HTPC
    Calibrate HTPC for optimal video output « Mai Sun's Blog

google oversatt
    Google Oversetter
    Med en BD spiller kan man velge flere fargerom enn HTPC + velge det tv takler så ikke tv converterer farger enda en gang (å fult mulig til enda dårligere bilde)
    Spears & Munsil High Definition Benchmark Blu-ray Edition

google oversatt
    Google Oversetter
    __________________________________________________ _____
    Helt uproblematisk er det ikke for BD spillere heller men ved å velge riktig spiller kan man få det riktig (feks en Cambridge TorTorden sparer til som har samme måleverdier i test som oppo 93/95 nevnt under har riktig fargeconvertering)
    side 1, 2, 3, 4, 5
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I - Secrets of Home Theater and High Fidelity

google ovesatt
    Google Oversetter
    Forskjeller bra/dårlig farge convertering å problemet ved kalibrering
    side 1, 2, 3, 4, 5
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part 2 - Secrets of Home Theater and High Fidelity

google oversatt
    Google Oversetter

en BD spiller vil ikke ha 23.976 fps problemer som man vil slite med som en HTPC

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Det er som kjent ufattelig mye rart som foregår i en pc og selv om man klarer og få det til og spille bra kan det komme en driver oppdatering til skjermkort, lydkort, eller hovedkort som forkludrer til oppsettet og du ender opp med 3 (om du har flaks) timers feilsøking plundring og googling for og få ting til og funke igjen.

På toppen av drivere kommer diverse codecer og all den morroa man kan ha der.

Kort sagt for god problemfri film nytelse er det i bunn både billigere og langt langt mindre frustrerende og bare klaske plata i en bd spiller.

Jeg har sjøl en en pc til omtrent 12-15 lapper og jeg har enda ikke fått til og spille 24p materiale uten at bildet ser ut som det har hikke. Og jeg var en av de 10 åringene som satt på gutte rommet og mikka rundt med autoexec/config filene.

Det var 20 år siden og jeg har bare blitt mer nerd med tida :-)

Min anbefaling er eventuelt en pc for netflix/surfing etc, enhver laptop med hdmi utgang duger til dette og du kan slippe alle grå hårene og et eventuelt magesår å ha en kapabel bd spiller i racken.

Selv sparer jeg til en cambridge men det må nok la vente på seg for vi måtte ha inn en ny klesvaskmaskin her nå..:-(

Ps kom jo til og tenke på at det er nesten praktisk umulig og få til hd streaming av lydformatene på en pc.

Xbmc gruppa jobber med saken men det kan ta tid selv om det skulle ligge i beta'n.
    Hvor lenge det vil gå før det er stabilt vil jeg ikke tenke på.
    Jeg bruker XBMC fra laptoppen inntil jeg får bygget en skikkelig HTPC, fungerer helt utmerket å sende bitstream via HDMI til receiveren. Ikke noe problem å få 7.1 surround. Nå kjører jeg den aller siste builden, kan hende det ikke er tilgjengelig i siste release.

Er ikke ofte det kommer nye drivere til hovedkortet? Skjeldent det skjer noe galt i så tilfelle. Skjermkortet derimot, det oppdateres stadig og kan skape litt trøbbel ved at funksjoner forsvinner, eller innstillinger forsvinner.

Codec er jo ikke noe problem hvis man bruker løsninger som XBMC, som har alle codecene inkludert. Hvis spørsmålet er mellom HTCP eller BD-spiller, snakker vi jo om avspilling av DVD og BD, dette er inkludert i XBMC. Vet ikke om XBMC har fått BD-meny støtte enda? Tviler litt, men kan hende.

Men som hygen nevner med masse lenker, det er utfordringer, men forhåpentligvis får jeg ordnet dem da jeg ønsker en løsning hvor jeg kan bare sette meg inn på kinoen og velge film. Ønsker ikke å bla gjennom et stort arkiv av fysiske disker i kjelleren, legger heller alt inn som ISO filer på media serveren.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Vurderer HTPC selv i tillegg til BR-spiller. Har du testet med BD ISO filer med 3D? finnes det instillinger av lerretsstørrelse på HTPC for å unngå crosstalk?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns absolutt en pc har noe i 'leke' kassen og gjøre, men jeg merket også stor bedring på lyd og bilde kvalitet når jeg satte en blueray i ps3.

Dog jeg fikk også et markant løft i pc lyden igjen når jeg fikk en reciever med hdmi inngang og kunne droppe xonar kortet mot den billige rølpetech brikka i skjermkortet.

Og jeg sier absolutt at det ikke er umulig, bare at det kan bli meget kronglete og få en pc til og spille like bra som en god bd spiller, bare sier av egen erfaring at det kan bli noe sene kvelder med høyt blodtrykk. Men for all del go for it . Så kan jeg bøffe løsningene dine når du har fått det til :-D

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Syns absolutt en pc har noe i 'leke' kassen og gjøre, men jeg merket også stor bedring på lyd og bilde kvalitet når jeg satte en blueray i ps3.

Dog jeg fikk også et markant løft i pc lyden igjen når jeg fikk en reciever med hdmi inngang og kunne droppe xonar kortet mot den billige rølpetech brikka i skjermkortet.

Og jeg sier absolutt at det ikke er umulig, bare at det kan bli meget kronglete og få en pc til og spille like bra som en god bd spiller, bare sier av egen erfaring at det kan bli noe sene kvelder med høyt blodtrykk. Men for all del go for it . Så kan jeg bøffe løsningene dine når du har fått det til :-D
    Får du kjørt bitstream (av lyden over HDMI) til receiveren, vil det være null forskjell på BD-spilleren og PCen. Brukte kvelden igår og leste igjennom lenkene som ble lagt inn i denne tråden tidligere, forstår noe av problematikken med HTPC. Det blir nok mye eksperimentering og tuning fremover, jeg tror nok det er ekstra viktig å kalibrere PCen, i motsetning til en Blu-ray spiller som både har bedre utgangspunkt (ingen konvertering av signal) og "ferdig" kalibrert.

Når det er sagt, er det tydelig at PowerDVD med sin protected pipeline sender signalet ubehandlet til receiveren. Jeg har ikke helt forstått hvordan det fungerer, men jeg tror det er en form for bitstream av bildematerialet man kan oppnå ved å bruke PowerDVD. Jeg må finne ut om det å mounte BD-ISO som er kopiert med AnyDVD vil få PowerDVD til å vise filmen via protected pipeline (HDCP?).

Ved bruk av XBMC/ffdshow/annet kan man derimot eksperimentere veldig mye på signalet, men det må igjennom konverteringer.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En blu-ray blir jo kjapt eldre, en htpc kan man oppdatere. En htpc vil også gi deg mulighet til å kopiere blu-ray. Men mere trøbbel, ja helt klart. Men jeg har hatt min htpc nå over et år, og generelt funker det veldig greit.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg bør vel innrømme at jeg ikke har orket og bruke så mye energi på og tweake pcn for video avspilling, fikk overdose forrige gang når jeg skaffet et dvd akselerator kort for å kjøre dvd over component til crt tvn. Så er vel 'litt' utdatert på en par tekniske detaljer

Så i det siste har jeg bare kobla det opp, funker det? Flott. Hvis ikke så har jeg mer viktige ting og få grå hår over.

Om jeg så skulle bruke 5-7000 på en bd spiller så ville det også verdt fordi den kan fungere som en over middels god cd/sacd spiller i tillegg til dvd/bluerays.

Angående levetid på en bd spiller kontra pc er nok forskjellen ganske liten.
    En bd spiller kjøpt i dag (ala cambridge 6xx/7xx) vil nok funke fint helt til man f.eks skal se 4k materiale.
    Utviklinga på pc fronten har også stagnert nesten i det siste så med mindre du skal spille de aller siste mest krevende spillene på maks så trenger ikke den og oppgraderes noe oftere den heller, og skal betraktelig mindre kraft til for og spille av en film (den 3 år gamle billig laptoppen klarer 1080p mkvr uten problem)

Som nevnt det er nesten 15 år siden jeg gadd og dælje hue i denne problematikken og er nok godt mulig det har forandra seg fra en betong vegg til en tjukkas (dere veit en sånn 'madrass' som vi hadde i gymsalen på skolen, for guds skyld jeg hadde jo knapt et modem på den tida)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker htpc for spotify, visning av stort sett egen rippede bluray på 30-40gb og veldig snart skal det både HBO og Netflix inn på denne. Har også brukt vpn tjenester for å koble meg opp mot BBC's iplayer i UK og se en F1 løp og andre programmer som ikke vises i NOrge.

Knotet litt med lydoppstillinger for å få bitstream, men etter at begynte å bruke Jriver falt alt på plass med bitstreaming og mediakataloghåndtering.

Nå lyser det opp med de forskjellige HD formatene i receiveren, og jeg er godt fornøyd.

Bruket et bluetooth tastatur fra logitech, og den vekker opp pc'en som den skal.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg valgte å gå for ein Samsung BD-D8500N fordi eg ikkje orka å setja meg inn i dette med HTPC. Som bluray spelar og tv-tuner fungerer den utmerka. Til streaming av film er det litt verre. Eg får den ikkje til å støtte 7.1 lydspor i dei videofilene mine som har det, den les ikkje OSO filer, og eg slit med å få til undertekst. Filer med høg bitrate (bluray rips på ca. 50gb) hakkar når eg streamer (kun 100mbps nettverkskort i den). Allshare fildelingsprogrammet til Samsung er ræva, så eg har gått over til Mezzmo. Større formatstøtte og kan transcoda ein del filer, men fortsatt slit eg med enkelte.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda ikke verdt borti en DLNA løsning som ikke har skuffet meg veldig.
    Og denne transcodingen får kanskje ting til og spilles av men det foringer kvalitet betraktelig.

Ville og verdt overasket om noe streaming støtter mer enn 5.1 lyd og men skal ikke si alt for sikkert.

Kort sagt jeg har en blueray spiller for når jeg skal bare sette meg og se på film, også har jeg 'kontor' pc'n kobla rett i recievern med HDMI (høl i veggen, ok støy demping med 40cm vegg)

Har et ekstra tast\mus her inne og, men praktiskt talt all vanlig bruk kan styres med mobilen og en par apps, f.eks unified remote kan starte pc'n fra sleep, starte xbmc også bruker jeg derfra og ut xbmc appen.

Kort sagt ja takk begge deler.

(Har hatt opptil 10m hdmi kabel på pcn til reciever np, men trenger ikke så lang etter jeg flytta anlegget)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLNA fungere kun med "ok" kvalitet etter mi erfaring. Dersom eg skal ha skikkeleg kvalitet, ser det ut som eg må spela av bluray plater.

Ja, ffmpeg, som Mezzmo brukar, støttar berre 5.1 lyd foreløpig. I tillegg har eg jo begrensing i nettverkskortet i spelaren. Dette gjer at eg får hakking. Dette kan eg unngå ved å kopiera filene over på hdd i blurayspelaren. Men den støttar fortsatt ikkje 7.1 på MKV filer.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

holde ting enkelt?

Hva med å holde ting enkelt - et avspillings program istedenfor et htpc-miljø?

Kompisen min bruker VLC, og den fungerer finfnt, kopler til 46" skjermen via HDMI-kabel. Han sliter litt med at skjermbildet til dataskjermen forsvinner når han bruker HDMI-kabel, men jeg tror at det er bare en konfigruasjonsfeil.

Jeg tenker å prøve XMBC, jeg vil se om den er mer fleksibel i bruk (dedikert pc), så vennligst ikke påpek hvor dobbeltmoralskt jeg er i denne postingen... ops:

VLC anbefales på det sterkeste:
    VideoLAN - Official page for VLC media player, the Open Source video framework! download for MAC OS-X, IOS, ANDROID, WINDOWS, LINUX.

God støtte for tekst.
    støtter ikke 3D, kryptert bluray, og kanskje ikke BD-iso. noen lydtyper er ikke støttet. Små ting som er ergelige, men jeg finner ingen andre programmer som fungerer bedre enn den, spesielt mht støtte med tekst.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •