Nøyaktig hva gjør en videoprosessor og hvorfor er det viktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nøyaktig hva gjør en videoprosessor og hvorfor er det viktig?

En observasjon jeg gjorde i en annen tråd fikk meg til å undre på videoprosessorens viktighet (typisk i en blu ray spiller da man uansett må ha en videoprosessor et sted i kjeden). Slik jeg ser det så blir jo bilde overført digitalt mellom blu-ray spillere, recievere og til slutt tv og/eller projektor. Jeg har nå googlet litt, men finner ikke så mange gode svar. Noen mener at en god videoprosessor gir deg bedre bildekvalitet mens andre mener det er neglisjerbart. Dersom erfaringer er så ukonsistente og spredte så vil jeg gjerne spørre her som det helt sikkert er mange som kan dette:

Hva gjør en videoprosessor og hvorfor er det viktig?

Det jeg allerede vet er at en videoprosessor gjerne oppskalerer bilde fra 576p til 1080p osv, og det er flere forskjellige metoder(?) å gjøre dette på. En videoprosessor har også mulighet til å tukle med bildet, dvs. Endre kontrast, lysstyrke osv, men ser folk på dette som noen fordel? Inne i mitt eget hode så må dette være en gedigen gimmick da du uansett ikke får dypere sortnivå osv. Enn det panelet i skjermen din klarer...

Jeg liker ikke tanke på at jeg skal ha en kalibrert skjerm som gjengir materiale likest mulig som kilden for så å finne ut at kilden tukler med materialet, da forsvinner jo liksom mye av poenget...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke den rendyrkede tekniske kunnskapen her, men vil alikevel påpeke min erfaring i forskjell mellom spillere.

Har tidligere opplevd forskjell i bildekvalitet mellom dvd spillere (med annet utstyr likt naturligvis), og også blu-ray spillere.

Lånte en rimelig Panasonicmodell av klubben (koster rundt 1000 lappen) mens jeg ventet på leveringen av min nåværende Cambridge 751, og bildekvaliteten mellom de to spillerne er som natt og dag. Både når det gjelder dvd oppskalering av bilde, men ikke minst blu-ray. Smell i fargene, kontraster, skarphet osv var på en annen planet med Cambridge spilleren. Begge spillere koblet rett i flatskjerm med hdmi naturligvis.

Som nevnt kan jeg ikke forklare ren teknisk _hvorfor_ resultatet blir slik, men resultatet blir nå engang slik

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring er at panasonic bd spilleren jeg har nå gir bedre bilde enn PS3'en som jeg brukte en liten stund, det tekniske vet jeg ikke noe om men det er hvertfall slik
    svogeren min kjøpte seg reciever nå for litt siden og bildeprosessoren i den kontra å kjøre BD spiller rett i tv'en ble en UTROLIG stor forbedring. ble som en ny tv å se film på. så i reciever kan jeg hvertfall skrive under på at prosessorene gir utslag
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at dere begge nevner at bildekvaliteten blir bedre, men dersom videoprosessoren (som gil her skriver) skrur opp skarphet, kontrast og farger og slikt så vil jo det i praksis slå ut i begge retninger, altså dårlig OG bra. Det blir på en måte som å skru opp skarphet, kontrast og slikt på tv`n slik at man får "wow" faktor, men jeg tror ikke at dette er den hellige gral når det gjelder bildekvalitet...

Håper dere forstår, men om jeg har lyst på mer "smell" i fargene så skrur jeg bare saturation opp på TV`n da det uansett blir denne som gjør det digitale signalet om til bilde :/ Jeg ser på dette som en bedre løsning enn at kilden (som jeg gjerne vil skal være så korrekt som overhodet mulig) gjør det for meg... Skjønner godt at det er mange meninger og mye subjektive erfaringer når det gjelder avspillere her, men er det noen som faktisk vet akkurat hva som skjer?

Edit: Skriveleif

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg ser at dere begge nevner at bildekvaliteten blir bedre, men dersom videoprosessoren (som gil her skriver) skrur opp skarphet, kontrast og farger og slikt så vil jo det i praksis slå ut i begge retninger, altså dårlig OG bra. Det blir på en måte som å skru opp skarphet, kontrast og slikt på tv`n slik at man får "wow" faktor, men jeg tror ikke at dette er den hellige gral når det gjelder bildekvalitet...

Håper dere forstår, men om jeg har lyst på mer "smell" i fargene så skrur jeg bare saturation opp på TV`n da det uansett blir denne som gjør det digitale signalet om til bilde :/ Jeg ser på dette som en bedre løsning enn at kilden (som jeg gjerne vil skal være så korrekt som overhodet mulig) gjør det for meg... Skjønner godt at det er mange meninger og mye subjektive erfaringer når det gjelder avspillere her, men er det noen som faktisk vet akkurat hva som skjer?

Edit: Skriveleif

Nei, du misforstår sålangt jeg kan se. Hva bildeprosessoren og videobrikken i de gode spillerne utfører er det umulig å få en flatskjerm til å utføre i samme kvalitetsgrad. Den vanvittig gode oppskaleringen til "semi HD" på dvd filmer som 751 for eks mestrer, kan du ikke skru deg frem til med tv innstillingene.

Håper Hygen eller andre debattanter med høy teknisk kunnskap kan komme inn med en kommentar her.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Nei, du misforstår sålangt jeg kan se. Hva bildeprosessoren og videobrikken i de gode spillerne utfører er det umulig å få en flatskjerm til å utføre i samme kvalitetsgrad. Den vanvittig gode oppskaleringen til "semi HD" på dvd filmer som 751 for eks mestrer, kan du ikke skru deg frem til med tv innstillingene.

Håper Hygen eller andre debattanter med høy teknisk kunnskap kan komme inn med en kommentar her.
    Jeg tror ikke jeg misforstår, men har tro på at en god blu ray spiller klarer å få til disse "effektene" på en mer elegant måte enn vanlige skjermer, men spørsmålet er jo: "Vil du at den skal gjøre det?"

Da mener jeg selvfølgelig HD materiale på HD fremviser

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker min dedikerte videoprosessor til å kalibrere gamma og gråskala (21 punkter), samt farger (125 punkter). Den kontrollen kan ingen forbruker TV eller Bluray spiller tilby deg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Jeg bruker min dedikerte videoprosessor til å kalibrere gamma og gråskala (21 punkter), samt farger (125 punkter). Den kontrollen kan ingen forbruker TV eller Bluray spiller tilby deg.
    Endelig et svar med noe håndfast fakta i, og dette må være noe jeg ser på som en god grunn til å ha prosessor! Dette er vel forsåvidt også noe enhver datamaskin klarer.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du bruker vel kanske en Blu Ray spiller å da er sjangsene store for at du har en spiller som gjør feil fargerom konvertering

flere spillere har gamma , tvr har gråskala ( hvitbalanse (rød,grønn,blå)

Så har man faren for at man kan sitte med en forholdsvis ny bd spiller som har perfekt video behandling å sende det til en ekstern video prosessor som feiler å ødelegger bra bilde.

DIY kan være heldig ut fra utstyr eller det kan bli langt fra full utnyttelse.

Ville vel blitt billigere å få Gorm til å ta en kalibrering med proff utstyr
    AVshop.no / Artikle
    enn om man bruker bd spiller å kjøper video prosessor i 20-40 000 kroners klassen å risikere at BD spilleren langt fra gjør en riktig jobb å kalibrering aldri kan bli riktig.

Jo man kan kjøre test bilder fra video prosessor ....men kalibreringen blir nødvendigvis ikke riktig i forhold til senere avspilling om prosessoren ikke yter så bra som den bør

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Noen mener at en god videoprosessor gir deg bedre bildekvalitet mens andre mener det er neglisjerbart.
    Før var en video prosessor ofte eneste veien til best bilde
    Den hadde utrolige mange innganger av ulike slag , converterte digitalt/analog video og behandlet video med beste brikker som Silicon Optix , Anchor Bay osv
    Kort beskrevet feilet bildebehandlingen langt mindre på en ekstern prosessor enn bd, dvd spillere osv på den tiden.
    Ettersom man fikk nye HDMI versjoner ble prosessorene foreldet i forhold til mulighetene med feks bd

så trenger man ikke lengere en dyr video prosessor fpr å luke feilene vekk
    video prosessor...
    Gjelder det feks BD spiller bør man i det minste ha en spiller som har source direct funksjon skal man ha stor nytte av en video prosessor (selv om spiller behandler noe av video i source direct) (om spiller ikke har source direct så ferdigbehandler spiller bilde å sender ofte et bilde med mange feil/svakheter (ut fra type spiller) en video prosessor får pyntet litt på men aldri kan bli perfekt)

Jeg ser pr i dag liten vits med sepparat video prosessor med mindre man har uendelig mange kilder man skal kople til eller har analoge video kilder.
    Nå feiler video brikker på feks BD spillere mye mindre enn før å man får faktisk spillere som er 99,9% feilfrie .
    Når alle feil på en bd spiller er luket vekk som feks ved
    •color space conversion
    •picture controls (brightness, contrast, saturation)
    •PReP
    •deinterlacing
    •noise reduction
    •detail or edge enhancement
    •scaling
    •frame rate conversion
    •chroma upsampling error detection and correction
    •Y/C delay
    •aspect ratio control
    •zoom
    Så trenger man ikke svinedyre prosessorer som heller ikke yter bedre enn 99,9%

(nå får man jo bd spillere med hdmi innganger å bruke spillerens video prosessor til å fiffe opp eksterne kilder så man trenger jo heller ikke prosessor for å fiffe opp flere hdmi kilder)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke vært mer uenig. Du tar utgangspunkt i BD spillere der forskjellene produktene imellom strengt tatt bør være små og ignorerer det faktum at de fleste tver og pj'er har store feil i gamma, gråskala og farger.
    En ting til: Gorm må gjerne svare på hvordan han pleier å kalibrere 125 fargepunkter ved hjelp av radiance.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke vært mer uenig. Du tar utgangspunkt i BD spillere der forskjellene produktene imellom strengt tatt bør være små og ignorerer det faktum at de fleste tver og pj'er har store feil i gamma, gråskala og farger.
    En ting til: Gorm må gjerne svare på hvordan han pleier å kalibrere 125 fargepunkter ved hjelp av radiance.
    Litt å lese på i natten (side 1 , 2 ,3 , 4 , 5 )
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part 2 - Secrets of Home Theater and High Fidelity

tror den riktige spiller (a) er oppo bdp 95
    tror feil ytelse spiller (b)er Sony BDP i 5 serien (feks 570 , 590)

sånn ellers er det veldig stor forskjell ytelse video på bd spillere

fra en nær sagt perfekt Cambridge
    Cambridge 751BD Universal 3D Blu-ray Player - Secrets of Home Theater and High Fidelity

til en meget svak 70 000 kr Mcintosh
    McIntosh MVP881 Universal Blu-ray Player - Secrets of Home Theater and High Fidelity

til enda en svak 3 år gammel Denon
    Denon DVD-1800BD Blu-ray Player - Benchmark - Secrets of Home Theater and High Fidelity

til en ny 2000,- kr Sony som faktisk gjør det ganske bra
    Sony BDP-S790 Blu-ray Player - Secrets of Home Theater and High Fidelity

LG BD 670 som ikke er så veldig gammel men langt fra oppløftende benchmark
    LG BD670 3D Blu-ray Player - Secrets of Home Theater and High Fidelity

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ditt poeng er at man skal holde seg unna BD spillere som ikke forholder seg til standarder? Den er jeg forsåvidt enig i. Hvordan skal du så fikse de nevnte parametrene på din tv/pj som mest sannsynlig avviker fra d65, rec709 osv.? Ved å ikke gjøre noe?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ditt poeng er at man skal holde seg unna BD spillere som ikke forholder seg til standarder? Den er jeg forsåvidt enig i. Hvordan skal du så fikse de nevnte parametrene på din tv/pj som mest sannsynlig avviker fra d65, rec709 osv.? Ved å ikke gjøre noe?
    Man kan da justere til meget bra resultat på feks en tv
    Selv om ikke jeg har all verdens til tv har den
    10-punkts hvitbalanse-meny +
    Standars hvitbalanse ..lav ..rød,grønn,blå + høy ...rød , grønn , blå
    to-punkts system som utgangspunkt der man kalibrerer Gråtoner på den tradisjonelle måten (hvitbalanse)
    (man får da meget bra resultat )

Den siste delen utfører man i 10-punkts menyen.

Kalibreringsresultater man kan lese på nettet skal gi meget bra resultat
    (perfekt Gråskala sporing i følge hdtvtest.co.uk .....Samsung PS64D8000 Calibration)

Gamma justering er også på tv

Vil tro man får kjøpt prosjectorer/tv som langt fra er ille ang gråskala justering , resultat ved kalibrering.

Så du mener at har man en bra tv eller prosjector , bra bd spiller så må folk kjøpe ekstern video prosessor til ca 40 000,-

Det er viktig at BD spillere ikke feiler (som du forsåvidt er enig i)
    i går la jeg ut secrets of benchmark part II
    Vet ikke om du leste part I men legger ut lenke da det er litt skremmende hvordan en spiller kan påvirke bilde
    (å ødelegge for kalibrering eller ferdig kalibrert utstyr)
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I - Secrets of Home Theater and High Fidelity

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at mange TVer og prosjektorer har 10 punkts gråskala-/gammakalibrering og vanlig CMS. Da er vi tilbake til min første post. Har ennå til gode å se en TV/receiver/BD-spiller i mainstreammarkedet som har 21 punkts GS-kalibrering. Jeg kjenner heller ikke til en fornuftig priset TV eller annen videoprosessor enn Radiance (= grei pris) som gir deg anledning til å kalibrere 125 fargepunkter med Calman eller Chromapure (igjen, grei pris). Det vanlige er 6.
    Min prosessor kostet meg 12000. Bedre kontroll over det som skjer på skjermen utenfor et studio får du vel neppe.
    At en videoprosessor kan resultere i et mer korrekt bilde og gir deg helt annen kontroll over begivenhetene under kalibrering er det heller ingen tvil om. Det tror jeg de fleste kalibratører er enige med meg i. Det faktum at man kan kjøpe en BD spiller som ødelegger bildet er irrelevant. Da får man la være å kjøpe crap og heller lese gode anmeldelser eller måle selv. Har du kilder som kalibreres hver for seg kan du legge de forskjellige innstillingene på forskjellige minner. Problem solved.
    Anyway, jeg er ikke lenger sikker på hva vi diskuterer. Mener du at en VP er bortkastet er jeg uenig, nærmest uavhengig av ditt neste argument. Siden du linker til HDTVtest, får du lese anmeldelsen av Radiance Mini 3D som kommer der snart. Den blir trolig snakket varmt om i likhet med Avforums (XE).
    Folk får rett og slett gjøre opp sin egen mening om saken. Jeg mener at en VP har svært mye for seg i et hjemmekinoanlegg hvis du vet sånn noenlunde hva du gjør.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i hovedsak svart deg på dette

Ja man kan kalibrere enkelte tv og prosjector til helt ok resultat

Om en vp er mere eller mindre bortkastet har jo litt med øvrig utstyr man har.
    Sitter man med en enkel hd ready 40 tommer eller prosjector med nær null innstillingsmuligheter så kommer vel vp til mere nytte enn en på en bra pj eller tv man kan kalibrere bra ut fra innstillingsmuligheter

Ja det er forskjeller på BD spillere som påvirker et resultat enten positivt eller negativt
    (rett til en kalibrert skjerm , ved å sende til en exern video prosessor , ved å bruke en "dårlig spiller til DIY kalibrering)

her har du test av prosessoren din (bra resultat det)
    ChromaPure 2.2 Video Calibration System and Lumagen Radiance Mini-3D Video Processor - Secrets of Home Theater and High Fidelity

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •