Vurderer å oppgradere spilleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer å oppgradere spilleren

Støtt og stadig blir jeg sittende å irritere meg over den trege lastetiden til min gamle Samsung BDP-1500, og nå vurderes det om ikke en del av sparepengene skal gå med til en oppgradering. Samtidig føler jeg at oppstartstid alene ikke nødvendigvis er grunn nok til å svi av noen lapper på en ny spiller, og tar meg selv i å spørre i hvor stor grad man faktisk merker forskjell i bilde- og lydkvalitet fra modell til modell i det lavere segmentet.

Vil jeg f.eks se en markant forskjell i nevnte kvalitetsfaktorer fra BDP-1500 til Panasonics BDT320-modell?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phigenschow
    Støtt og stadig blir jeg sittende å irritere meg over den trege lastetiden til min gamle Samsung BDP-1500, og nå vurderes det om ikke en del av sparepengene skal gå med til en oppgradering. Samtidig føler jeg at oppstartstid alene ikke nødvendigvis er grunn nok til å svi av noen lapper på en ny spiller, og tar meg selv i å spørre i hvor stor grad man faktisk merker forskjell i bilde- og lydkvalitet fra modell til modell i det lavere segmentet.

Vil jeg f.eks se en markant forskjell i nevnte kvalitetsfaktorer fra BDP-1500 til Panasonics BDT320-modell?

Dette med oppstartstid er jo en irritasjonsfaktor for meg med "billige" blu-ray spillere der ute.

Problemet er at innenfor samme prisklasser, eller lavere segmentet som du beskriver, så er forskjellene heller små etter min erfaring. Skal oppstartstid, samt bedre lyd fra analogutganger (mer påkostet), bedre bildebrikker/oppskaleringsbrikker osv- så må man opp endel i pris.

Har du satt noe konkret pristak for hva du kunne tenke deg å svi av forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg hadde vel satt to tusen som en øvre grense, men er åpen for forslag over det også.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg hadde vel satt to tusen som en øvre grense, men er åpen for forslag over det også.

Isåfall tror jeg du likegjerne kan la være å kjøpe ny spiller, da oppstartstid og lyd/bilde kvalitet ikke blir nevneverdig bedre før du kommer opp i en prisklasse som for eks Cambridge 651 til 5000 kr eller en OPPO 93 (usikker på hvor mye denne modellen ligger på i pris nå).

Dette er modeller som starter lynraskt opp, lastetider er nesten fraværende, og lyd/bilde kvalitet er på et helt annet nivå enn prisklassen 1000-2000 kr.

Forslag: Hva med å følge med på brukten etter en av de spillerne jeg nevnte for eks? Er du heldig vil jeg tro du iallfall kan få Cambridge 651 ned mot 2000-2500kr brukt, noe som eventuelt ikke er mye over de 2000 kr du hadde satt som maks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en nyere spiller vil du uten unntak få en spiller som er raskere enn BDP-1500, den bruker usannsynlig lang tid på å laste inn en BD plate.

Har ikke noe eksakt råd, tror du skal bli bra fornøyd med en spiller opp mot 2k i forhold til den Samsungen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det jo bare å ta en tur på Lefdal, Elkjøp, Expert og plukke med deg en til test hjemme, er 30 dagers retur rett hos de alle så bare å levere tilbake om du ikke er fornøyd

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine svar nedover her tar alle utgangspunkt i HDMI bruk å ikke analoge lydutganger på spillere

Nå var vel 1500 en av de tregeste spillerene for 4 år siden
    (sammenlignet med feks Sony eller Panasonic)
    Nå har vel den gamle Samsung spilleren quick start mulighet så starter man da spilleren med eject knapp istedenfor power on så sparer man endel tid .

I 2008 fikk fleste BD spillere Quick start mulighet (innstilling i spiller)

4 år å mye er endret til bedre med bd spillere generelt.
    Raskere oppstart , raskere load tid , bedre bilde , slutt på lagskiftetid (dvd 9)

En 1500 kostet ca 3000,- i 2008......jeg er helt sikker på at BD spillere til 5-600,- kr danker ut den gamle Samsungen .

Referanse for nær sagt perfekt bilde ble satt i 2010 med Oppo 93/95 pga av deres valg av brikkesett + video prosessor.
    Senere kom Cambridge med samme brikkesett og prosessor så spillerene yter det samme i video kvalitet.

Det jeg vil fortelle med dette er at spiller produsenter fikk noe å strekke seg etter ang video kvalitet.......å de har tatt grep å forbedret seg mye siste år.

Du må se helhetlig hva du ønsker av ytelse/mulighet med en spiller .

Skal jeg anbefale en billig spiller så anbefaler jeg
    Sony BDP 590
    eller
    Sony BDP 790 om du skal ha 4k scalering.
    (leste benchmark test på de for noen dager siden å de gir faktisk ut bra bilde i forhold til det som er vanlig med billige spillere)

Gilmour sine Cambridge/Oppo tips er bra om du er ute etter noe av det beste du kan få kjøpt.

Aller beste kjøp
    OPPO BDP-103 Blu-ray Disc Player
    (2 hdmi inn + 2 hdmi ut...hdmi inn kan du kople til andre hdmi kilder å bruke bd spillerens video prosessor)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da satser vi på Sonyen. At den er blant et knippe av nye spillere som óg støtter XviD er dessuten et solid pluss for min del.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da satser vi på Sonyen. At den er blant et knippe av nye spillere som óg støtter XviD er dessuten et solid pluss for min del.
    Jeg endte selv opp med Sony bdp790. Hvordan bildet er sammenliknet med dyrere spillere, har jeg ikke noe grunnlag for å si noe om, men spilleren er veldig grei i bruk. Rask oppstart (så vidt jeg kan bedømme). Menyen minner litt om ps3. Jeg valgte den fordi et raskt søk viste gode tester og at den har coax digital utgang. Har ingenting galt å si om den

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstanden om at oppstartstiden er et problem på rimelige spillere i dag er imo uvitende tull. Den eldste av spillerene mine kostet 1200 for 2 1/2 år siden, og laster platene nærmest øyeblikkelig.

Argumentet med bedre oppskalering og bildebehandling generelt er jeg enig i. Men å bruke mye penger alene for å få raskere oppstart er bortkastet.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Påstanden om at oppstartstiden er et problem på rimelige spillere i dag er imo uvitende tull. Den eldste av spillerene mine kostet 1200 for 2 1/2 år siden, og laster platene nærmest øyeblikkelig.

Argumentet med bedre oppskalering og bildebehandling generelt er jeg enig i. Men å bruke mye penger alene for å få raskere oppstart er bortkastet.
    Er ingen ting som sier at en dyr spiller har raskere oppstart/load
    Det har med prosessoren å gjøre (mest spennende blir etter min mening måling av disc load i nye oppo bdp 103 som har fått enda raskere prosessor enn før)

Nå er det to typer BD disc...de vanlige som lastes raskt + BD J som bruker lengere tid.
    At du har en spiller til 1200 som laster øyeblikkelig vil vel ha noe med type disc og hva du mener er raskt.

Spillere i salg i dag
    Fra power on til disc skuff er ute ligger de raskeste spillerene på ca 2 sekunder......de tregeste fra 40 sekunder + +

Tar man feks en BD film ..Toy story 3 som er treig å laste
    vil de raskeste spillerene i dag laste den inn på ca 1 min eller litt mindre
    De tregeste spillerene man får kjøpt i dag...fra ca 2 min lastetid +

Enkelte eldre bd spillere (2007,2008,2009,2010) vil jeg tippe enkelte spillere kommer opp i 3-4 min lastetid på Toy story 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •