Blueray-spiller mot dac, Panasonic BDT500?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blueray-spiller mot dac, Panasonic BDT500?

Skal kjøpe nytt tv, trolig Panasonic plasma og en blueray-spiller. Ønsker best mulig spiller til maks ca kr.3.000,- og vil trolig koble den opp mot dac. Har kun 2-kanals stereo ved tv-apparat i stua. Er nevnte BDT500 det beste valget i prisklassen? og er det like greit å kjøpe modellen under (BDT320)?

Annet merke også aktuelt, men ser ut til at Panasonic er best rundt den prisklassen?

Kjøper ikke for dyrt hvis ikke nødvendig, men vil ha best mulig lyd og bilde. Mulig spilleren vil bli brukt som cd-spiller også (kvitte seg med cd-spiller hvis blueray-spiller vil låte like bra opp mot en dac). Har en Hegel HD20.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig bestilt Panasonic 55VT50Y og er ivrig på å få kjøpt en bra bluray-spiller. Er det ingen som kan bidra med oppklaring rundt hvilken spiller jeg bør kjøpe?

Har dessverre lite peil på slikt, er i utgangspunktet mest hifi-interessert.

Har videre et tilleggs-spørsmål. Er tokanals-lyd fra blueray like bra som eventuelt dvd-audio og sacd? Mener å ha lest at sacd har oppskrytt lyd og at det er svært få sacd-innspillinger som er noe bedre enn vanlig cd-lyd. Jeg vet at nevnte spiller ikke har dvd-audo og sacd og håper jeg ikke går glipp av noe ved å utelate det. Min dac er som nevnt en Hegel HD20 og har 2 coax, 1 optisk og 1 usb.

BDT 500 har både optisk og coax, hvilket er en fordel da jeg tror Get-box kun har optisk ut i likhet med BDT320. Viktig poeng om jeg skal koble alt opp via dac.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av highendelf

Har videre et tilleggs-spørsmål. Er tokanals-lyd fra blueray like bra som eventuelt dvd-audio og sacd? Mener å ha lest at sacd har oppskrytt lyd og at det er svært få sacd-innspillinger som er noe bedre enn vanlig cd-lyd.
    Tokanals lyd fra Blu Ray kan variere fra DD 192 kbps til HD codec/MPCM/PCM 24 bit 192 kHz
    (beste lyd fra enkelte dvda disc er feks 24 bit 192 kHz)(man har også MVI DVD som støtter 24/192)
    Hvor bra SACD lyd er varierer fra rene DSD opptak til PCM opptak.
    Når det gjelder kvalitet sacd vs cd vil jeg bare nevne at mange avspiller dette feil/ikke kan utnytte lyden så man skal ikke ta all negativ sacd lesning for god fisk.

men
    I en BD spiller vil all discspilling fra copyright disc komme ut som 16 bit 48 kHz som stereo optisk/coax ut spiller
    (altså hd surroundlyd downmixet til stereo eller stereo spor med høy bit/kHz vil ikke beholde sin high res lyd)
    SACD vil bare avspille stereo sporet på hybrid disc (altså det vanlige 16 bit 44,1 kHz cd sporet)

Man må bruke HDMI eller analoge kabler ut fra spiller for å beholde high res lyd.
    USB på BD spillere sender ikke lyd ut.

Man kan sende high res lyd ut optisk / coax men da må det være lyd fra disc / filer som ikke berøres av kopibeskyttelse (feks støtter en spiller FLAC kan man avspille 24 bit 192 kHz)

Hvor mange bit kHz en optisk/coax utgang på BD spiller støtter varierer.
    De fleste støtter tilogmed 24 bit 96 kHz men enkelte få spillere støtter 24 bit 192 kHz

BDT 500 har både optisk og coax, hvilket er en fordel da jeg tror Get-box kun har optisk ut i likhet med BDT320. Viktig poeng om jeg skal koble alt opp via dac.
    Det blir samme om du velger optisk/coax så velg selv

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0