ONKYO BD-SP809 vs OPPO BDP-93EU

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ONKYO BD-SP809 vs OPPO BDP-93EU

ONKYO BD-SP809 vs OPPO BDP-93EU hvilken?

Skal skifte ut pioneer spilleren min, og ønsker en ny bra spiller.
    Skal koples til en Onkyo TX-NR5008 forsterker og videre til Pioneer KRP-600A skjerm.

Er kravstor til bilde, og liker bra lyd. har også noen DVD-audio og SACD plater liggende, men har en Onkyo DVD spilller for disse, så er ikke et must at spilleren er kompatible med disse...

Hva ville dere valgt, og hvorfor? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du finner knapt en betalbar Blu-ray-spiller på markedet som har en bedre bildegjengivelse enn Oppo. Er lyden viktig, så kan k Oppo 95 eller Cambridge 751 være et alternativ.

Estetisk så er naturligvis ONKYO BD-SP809 et bedre valg siden du allerede har Onkyo TX-NR5008....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg oppo`en, så får jeg fjerna den gamle blu-ray spilleren og SACD spilleren...
    Hvordan er lyden fra SACD plater via HDMI?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som musikk spiller er Cambridge sin azur751BD et bedre valg.
    751 har en dedikert analog stereo utgang for 2 kanalers lyd som virker være meget oppegående.

Bilde messie er 93 og 751 nesten like, men 751 er en hårstrå bedre. Også på oppskaliring av dvd.
    Lydmessig er de ganske like, men 751 har litt mere trykk i området dypbass - bass.

Er ikke og legge skjul på at sacd via hdmi høres veldig bra ut :-)
    EDIT: Må legge til at også dvd-audio høres veldig bra ut.

( har 751bd selv )

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Som musikk spiller er Cambridge sin azur751BD et bedre valg.
    751 har en dedikert analog stereo utgang for 2 kanalers lyd som virker være meget oppegående.

Bilde messie er 93 og 751 nesten like, men 751 er en hårstrå bedre. Også på oppskaliring av dvd.
    Lydmessig er de ganske like, men 751 har litt mere trykk i området dypbass - bass.

Er ikke og legge skjul på at sacd via hdmi høres veldig bra ut :-)
    EDIT: Må legge til at også dvd-audio høres veldig bra ut.

( har 751bd selv )
    Og dette har du testet i din kino med 93 direkte sammenlignet med 751??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Hvor har du nå dette fra da

Oppo 93 er Benchmark testet med alle testmetoder både eldre og nyere å scorer best av alle spillere som noen gang er testet

De vanlige testene ang biledbehandling HDMI (lagskifte, støyreduksjon,deinterlacing,chroma osv osv)
    til den vanlige dvd , bd disc eller video filer man bruker er resultater feilfri
    (feiler vel på super speedway test men det kan like godt en 751 men er ikke testet)
    (nesten alle spillere i dag begynner å komme opp på et meget godt testresultat ang disse ytelsene)

Går man til utvidede tester som farge så står 93 til glans
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I

Så legger jeg til at oppo 93 og 95 har samme video del å eksakt samme testresutat
    (for med dine uttalelser ang 751 har bedre video ytelse enn 93 så vil det også si at du mener 751 leverer bedre video ytelse enn oppo 95)

Ikke vet jeg på hvilke punkt du mener en 751 men
    er det synsing du refererer til som fakta ?
    din eller alle de som ser på en skjerm å utbroderer resultatet i hifi blader (eller har hfk fortalt deg det)

Når man kommer til hvor god en 751 er ...ligger det ingen dokkumenterte testresultater som fakta om spilleren (men hovedsakelig synsing) men siden video delen til cambridge er identisk med Oppo bør man anta at 751 vil oppnå like høy score i en test
    (det vil si at hdmi 1 bør velges men hdmi 2 har minimale feil i ytelse )
    Gjelder din uttalelse HDMI eller analogt

Til trådsarter
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    ONKYO BD-SP809 vs OPPO BDP-93EU hvilken?

Skal skifte ut pioneer spilleren min, og ønsker en ny bra spiller.
    Skal koples til en Onkyo TX-NR5008 forsterker og videre til Pioneer KRP-600A skjerm.

Er kravstor til bilde,og liker bra lyd
    Onkyo spilleren er produsert av Funai eller Inkel å er helt annet brikkestt enn Oppo/Cambridge sitt mediatek .
    Onkyo bruker Qdeo video prosessor men finner ingen ingen info om at den bruker samme beste Qdeo som oppo/cambridge/phillips men kanskje den har en av de 2 andre litt dårligere qdeo brikkene.

Kjøp oppo 93 om bilde er viktig å du bruker hdmi til lyd

kjøp oppo 95 om bilde er viktig og lyd så du da bruker analog lyd ut fra spiller til reciver ( rca phono eller xlr)
    Kjøp Cambridge 751 om bilde og lyd er viktig så du da bruker analog lyd ut fra spiller til reciver (rca phono)

Analog lyd er heller ikke dårlig ut fra 93 eller andre spillere i 4-5 000 kroners klassen

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, et kjappt spørsmål om BDP-93EU.
    Kan denne brukes slik: 1 hdmi til tv, for bilde/3d, 1 Hdmi til surroundprosessor, samt digital coax eller optisk til f.eks en DAC for avdpilling av cd ol. ??

Vil den ved en evt slik oppkobling sende ut rett signal til rett bruk?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Hei, et kjappt spørsmål om BDP-93EU.
    Kan denne brukes slik: 1 hdmi til tv, for bilde/3d, 1 Hdmi til surroundprosessor, samt digital coax eller optisk til f.eks en DAC for avdpilling av cd ol. ??

Vil den ved en evt slik oppkobling sende ut rett signal til rett bruk?
    mener du samtidig (lyden kommer ut hdmi + optisk/coax samtidig)
    eller
    hdmi når du bruker prosessor ved bd,dvd,cd spilling.....slå av prosessor så vil optisk/coax sende lyd til dac ved bd,dvd,cd spilling osv

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    mener du samtidig (lyden kommer ut hdmi + optisk/coax samtidig)
    eller
    hdmi når du bruker prosessor ved bd,dvd,cd spilling.....slå av prosessor så vil optisk/coax sende lyd til dac ved bd,dvd,cd spilling osv

Ikke samtidig nei.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Ikke samtidig nei.
    Ligger på sykehus så jeg kan desverre ikke teste dette for deg men
    står ikke hva som fungerer men her er manual
    http://download.oppodigital.com/BDP9...ual_v2.6.1.pdf

Du kan kople opp alt men usikker på om du må slå av hdmi audio på spiller for å få lyd ut optisk/coax eller om det holder med å slå av prosessor

Teoretisk skulle man tro at cd kunne avspilles hdmi og optisk/coax samtidig

BD,DVD der man har valgt multikanals lydspor sier det seg mere selv at man kan ikke sende surround ut HDMI samtidig som lyden blir downmixet til stereo ut optisk/coax

men du må få noen til å teste dette for deg...........å da er kanskje letteste å spørre i 93 tråden der fleste 93 eiere her på forumet er innom av og til

eller om du kommer over info om dette i en tråd ute i verden som omhandler 95.........da det er samme innstillinger og funksjoner som 93

vil også tro innstillinger/funksjon oppo 93 er samme som cambridge 751BD og 651BD om du finner noen svar

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Og dette har du testet i din kino med 93 direkte sammenlignet med 751??
    Brukeromtaler og tester

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ligger på sykehus så jeg kan desverre ikke teste dette for deg men
    står ikke hva som fungerer men her er manual
    http://download.oppodigital.com/BDP9...ual_v2.6.1.pdf

Du kan kople opp alt men usikker på om du må slå av hdmi audio på spiller for å få lyd ut optisk/coax eller om det holder med å slå av prosessor

Teoretisk skulle man tro at cd kunne avspilles hdmi og optisk/coax samtidig

BD,DVD der man har valgt multikanals lydspor sier det seg mere selv at man kan ikke sende surround ut HDMI samtidig som lyden blir downmixet til stereo ut optisk/coax

men du må få noen til å teste dette for deg...........å da er kanskje letteste å spørre i 93 tråden der fleste 93 eiere her på forumet er innom av og til

eller om du kommer over info om dette i en tråd ute i verden som omhandler 95.........da det er samme innstillinger og funksjoner som 93

vil også tro innstillinger/funksjon oppo 93 er samme som cambridge 751BD og 651BD om du finner noen svar
    Takker for svaret, men det løser seg uansett med at jeg går for en helt annen løsning enn først tenkt

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukeromtaler og tester
    Dette er da lite holbart som beskrivelse på ytelse
    Slike omtaler og personlige tester enten privat eller i firmaregi svinger jo i alle retninger å man kan forholde seg til hva man selv liker å lese som resultat
    (fint å bruke som anbefaling men )

Dumt ikke 751 er testet skikkelig men bare hva mennesker mener om hva de ser eller hører

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    Da prøver jeg oppo`en, så får jeg fjerna den gamle blu-ray spilleren og SACD spilleren...
    Hvordan er lyden fra SACD plater via HDMI?
    Oppo BDP-93EU hentet hos Nobleman.no Hovedside - OPPO i ettermiddag.

Skal bli morro å prøve!

SACD Pink Floyd Dark side of the moon... 5.1 DSD ut via HDMI 1, himmelsk! Utrolig åpent å luftig lydbilde... Bedre en analog ut fra min gamle Onkyo Integra DV-SP 800 THX multispiller. Her spiller subbene ned i 20hz :-)

DVD-Audio Mike Oldfield, Tubular bells 2003, samme resultat, åpent og luftig flott lydbilde med utrolig dynamic.

Kan vanskelig se at det er noe hensikt å kjøre analog multikanal ut, hvis en ikke har ekstrem gode high-end forsterkere til å mate dette til.

Kan trygt annbefales.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med ny spiller..........
    Tubular bells 2003 sang nr 11 med subwoofer er rå

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt ikke 751 er testet skikkelig men bare hva mennesker mener om hva de ser eller hører
    Du skriver mye fornuftig på disse trådene, men dette blir jo fullstendig meningsløst. Er det ikke lyd og bilde dette handler om? Og skal ikke eiere av 751 kunne beskrive hva man ser eller hører ? Det er vel nettopp lyd og bilde som er de basale egenskapene til en format-avspiller som dette.....

Selvsagt vet vi alle at det finnes tester av 751 som er gjort med en harelabb, men også det motsatte. Det samme gjelder Oppo 93/95. Men dersom man velger å underkjenne og diskredittere alle blader, da vil man ikke se.

For den som derimot vil se, så kan det nevnes at det tidligere bladet Hjemmekino gav Oppo 93 terningkast 5, Cambridge 751 fikk terningkast 6, Cambridge 751 ble årets blu-ray-spiller i Lyd og Bilde, Cambridge 751 ble årets blu-ray-spiller i What hifi, Cambridge 751 ble årets blu-ray-spiller hos EISA (Det betyr faktisk en del).

Man skal selvsagt ikke se se blind på dette. Men nå man i tillegg hører at forbrukerne nærmest unisont er fornøyde med 751, og man likevel mener at dette ikke teller, hva skal man da tro på?

Det blir for dumt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Du skriver mye fornuftig på disse trådene, men dette blir jo fullstendig meningsløst. Er det ikke lyd og bilde dette handler om? Og skal ikke eiere av 751 kunne beskrive hva man ser eller hører ? Det er vel nettopp lyd og bilde som er de basale egenskapene til en format-avspiller som dette.....

Selvsagt vet vi alle at det finnes tester av 751 som er gjort med en harelabb, men også det motsatte. Det samme gjelder Oppo 93/95. Men dersom man velger å underkjenne og diskredittere alle blader, da vil man ikke se.

For den som derimot vil se, så kan det nevnes at det tidligere bladet Hjemmekino gav Oppo 93 terningkast 5, Cambridge 751 fikk terningkast 6, Cambridge 751 ble årets blu-ray-spiller i Lyd og Bilde, Cambridge 751 ble årets blu-ray-spiller i What hifi, Cambridge 751 ble årets blu-ray-spiller hos EISA (Det betyr faktisk en del).

Man skal selvsagt ikke se se blind på dette. Men nå man i tillegg hører at forbrukerne nærmest unisont er fornøyde med 751, og man likevel mener at dette ikke teller, hva skal man da tro på?

Det blir for dumt.

Du er der som vanlig ja Haugen ..........tror de fleste greier å forsvare seg selv om de mener jeg er urimelig.

Jeg har ikke skrevet stort om hva folk hører men HDMI å du selv burde vite at å utdype bedre bass osv hdmi ut mellom disse spillerene henger ikke på greip
    (tror heller ikke det var det hk mente men analogt å det har jeg ikke skrevet noe om)

Bilde
    Nå er oppo 93 testet uendelig ganger (ikke synsing)om hvordan den behandler bilde....på samme måte som forgjengeren 83
    Nå viser jeg vel ikke til harelabb tester men
    bla homtheaterhifi har testet video ytelse på uendelig med spillere siden 2000 å er en mye bedre pekepinn på hva en spiller yter/feiler bildemessig enn hva folk synser eller hifi magasiner mener
    De er upariske å tester alle fabrikanter,tv,prosjector,recivere osv
    bilde som lyd og godt dokumentert
    (mest annerkjente benchmark tester verden over men sikkert ikke i dine øyne siden du kritiserer )

Du har selv skrevet endel anmeldelser men kanskje ikke med terningkast
    men jeg regner med du vet hva de står for.......helhetsvurdering
    En helhetsvurdering betyr mye for enkelte men er man feks ute etter bare HDMI ytelse på en spiller som for mange holder har de liten verdi

Hjemmekino ga Oppo 93 terningkast 5, Cambridge 751 fikk terningkast 6
    javel........har ikke lest testen selv men ville vært rimelig så lenge cambridge har bedre analog lyd enn 93...........noe jeg aldri har benektet
    Ville jo vært urettferdig for cambridge om oppo hadde fått 6 med dårligere analog dac
    Jeg har da heller ikke helhets utbrodert bd spillere her i tråden men HDMI UT

Nå har jeg ikke altid vært enig med finnerud da endel av bd spiller testene da man ikke altid har fått med seg svakheter eller alle positive ting de tester til bd spillere(fes phillips 9500 24 fps problem , stereo lip sync) eller andre småting som kunne vært testet mere riktig om manual var lest bedre så spillere var innstillt riktig
    (skjer vel det går fort eller har kort forberedelse).
    Lyd å bilde greide feks teste Panasonic dmp bd 60 bilde som dårlig og dmp bd 80 som beste karakter selv med identisk bilde del (to ulike testpersoner testet ikke likt)
    osv osv osv

Nå er det vel 1 1/2 år siden snart 93 kom i salg så den blir ikke ofte sammenlignet med cambridge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke uenig i det du skriver ovenfor. Jeg synes bare at det er rart at når det gjelder 751, så "teller ikke" testene eller hva folk mener, men på Oppo 93 så er det greit så lenge Hometheater/benchmark tester spilleren. Men EISA som organ må kunne tillegges noe vekt fordi der er mange aktører samlet og et dårlig produkt vil selvsagt aldri bli valgt til årets produkt.

Jeg tror de fleste som har satt seg litt inn i hva slags blu-ray-spillere dette dreier seg om, vet at Oppo 93/95 og Cambridge 751 har svært mye felles og derfor bør også bildegjengivelsen være identisk eller nær på identisk. Dersom det skulle være forskjeller, så må i så fall dette komme av andre ting (manglende skjerming, påvirkning fra strømforsyning eller påvirkning fra det analoge domenet). I teorien hadde jeg i grunnen tenkt at Oppo 93 ville være den beste på bilde (mindre støy/påvirkning fra de analoge flerkanalsutgangene), men dersom det gjøres på en riktig måte, så trenger det ikke nødvendigvis bety noe. Men da koster det også ekstra og derfor er Oppo 95 og Cambridge noe dyrere pga multikanalsutgangene.

Jeg vil gjerne gratulere Tandberg med kjøpet av Oppo 93. Det er så vidt meg bekjent ingen bildegjengivelse fra noen Blu-ray-spiller opp til 50 000 (eller 100 000) som er bedre enn disse spillerne. Electrocompagniet har eksempelvis valgt samme plattform til sin EMP2 og andre "high-end" merker kommer trolig etter.

Om ett år eller to kommer kanskje spillere med enda bedre oppscaleringsbrikker og bildeprosessor, men de skal være temmelig mye bedre for at jeg selv gidder å skifte spiller. Jeg eide den gamle Oppo 83SE og den var søren meg bra den også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg er ikke uenig i det du skriver ovenfor. Jeg synes bare at det er rart at når det gjelder 751, så "teller ikke" testene eller hva folk mener, men på Oppo 93 så er det greit så lenge Hometheater/benchmark tester spilleren. Men EISA som organ må kunne tillegges noe vekt fordi der er mange aktører samlet og et dårlig produkt vil selvsagt aldri bli valgt til årets produkt.
    Du har så rett Haugen ...... en Eisa pris vil kunne telle mye.
    Den kan også faktisk ikke bety all verden for en kjøper.

Siden du har testet mange spillere.....tidligere EISA spillere..klasse beste bd spiller
    EISA 2011-2012 Sony S780
    EISA 2010-2011 Samsung BD-C8900/8900S
    EISA 2009-2010 Pioneer BDP-LX91
    EISA 2008-2009 Panasonic DMP-BD50

Ingen oppo 83, denon 2010 , Denon DVD-A1UDCI, Marantz, Sony ES modeller eller Phillips referanse spiller osv osv.

EISA Universal Player 2011 2012 som 751 vant er en ny kategori for året.
    Gamle spillere førstegangs solgt i 2010 som oppo 93/95 eller eldre spillere (07/08/09) konkurerer ikke i 2011/2012 klassen å den gangen disse spillerene var nye var det ingen universal klasse.
    Nå har jeg ikke fulgt med så godt på spillere med første salgsdato i 2011 men ble vel ikke førstegangs solgt mange typer universal spillere.
    (er jo ikke mange som kan kalles universal og støtter sacd,dvda,dvd,bd osv men kanskje Denon 2012 var i den klassen for den kom vel i markedet i 2011)

Det er mange grunner til at produkter settes frem som best
    (selv om det innen lyd/bilde vil være andre produkter som er bedre for enkelte kjøpere enn de som er anbefalt)

Hva folk mener teller selvsagt men du vil se samme variasjon bilde lyd som i en kabeldebatt da uendelige faktorer spiller inn til hvorfor en person mener.

Benchmark test går litt lengere enn synsing , hvor bra/hva feiler en video prosessor osv teller mye for den viser faktis ytelse eller svakheter.
    Du har sikkert lest de før feks den gang du skulle ha en oppo 83
    OPPO BDP-83 Universal Blu-ray Player - Benchmark

At utvidede tester ang farger jeg tidligere har nevnt
    The Secrets Blu-ray Player HDMI Benchmark - Part I
    vil gjøre at det settes enda flere referansepunkter for en måling.

referansepunkt for en måling brukes innen data, hifi , tv osv å gir eksakte verdier.
    (video ytelse skjermkort,prosessorer,strømforshyninger,forsterke re osv osv
    Fordel med Benchmark og bd spillere er at alle spillere som måles måles på samme måte.
    Da vil differansene i ytelse mellom resultat fortelle forskjelene/likheter på spillere å man får en upartisk bedømmelse som ikke går ut på hva men ser eller hører men faktiske målte verdier.
    Har feks x spiller 4 sekunder dvd lagskifte og y spiller 1 sekund så er det bevist at y er spilleren som er best tll lagskifte.
    Da slipper man personlig synsing der noen ikke ser lagskifte eller noen ser for mye he he.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppo er ikke aktuell til en EISA-nominasjon fordi det stilles krav til distribusjon som i alle fall ikke tidligere har vært til stede.
    Jeg er ikke enige med de som mener at 751 er bedre på video enn Oppo 93. Den videodelen er 100% identisk fordi de har nøyaktig samme mediatekplattform. Grunnen til at vi har rangert 751 foran oppo 93 er den analoge lyddelen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg