Forslag på Bluray spiller med god bildekvalitet og SACD via HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag på Bluray spiller med god bildekvalitet og SACD via HDMI?

Hei:-)

Har en Sony BDP-S550 som jeg egentlig er ganske fornøyd med og som jeg aldri har hatt problemer med.

Men ønsker nå å oppgradere til en nyere og bedre spiller.

Jeg ser like mye på dvd som på Blu Ray filmer og ønsker en spiller som har god bildekvalitet på begge deler.

Jeg er helt grønn på dette med SACD, men ønsker å prøve ut dette også når jeg først skal kjøpe ny spiller. Så da må spilleren kunne spille av SACD via HDMI.

Ser noen skriver om dette med overføring av SACD med DSD eller MPCM via HDMI kabel. Hva betyr dette for mitt valg av Blu Ray spiller? Noen skriver også att man må ha en receiver som støtter DSD. Jeg har en Poneer LX85 receiver og går ut fra att den støtter DSD som jeg går ut fra er nødvendig når man skal koble spilleren til med kun HDMI kabel:-?

Noen som har gode tips på spillere som først og fremst har god bildekvalitet på Blu Ray OG dvd plater og som også kann brukes som SACD spiller via HDMI til min LX85 receiver? Ønsker kunn å koble spilleren til med HDMI kabel.

Her er noen spillere som jeg har tenkt litt på, men kom gjerne med forslag på andre spillere som dekker mine behov m.t.p billdekvalitet på dvd og Blu Ray. Må også kunne spille av SACD via HDMI selv om dette kanskje ikke kommer til å bli brukt så mye. Men kunne jo vært moro og teste ut dette selv om det ikke akkurat tok helt av med SACD når det kom i sin tid

Denne ser jo bra ut m.t.p utseendet passer bra sammen med Pioneer receiveren, men det er heller ikke det som avgjør hvilken spiller jeg velger til slutt:
    Pioneer BDP-LX55 Blu-ray spiller - Sort

2 spillere fra Cambridge:
    CAMBRIDGE Azur 651BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

CAMBRIDGE Azur 751BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Liker ikke utseendet på denne fra Denon, men det er ikke det som betyr mest:
    DENON DBP-2012UD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Sony er den billigste, men kan ta den med i vurderingen om den har det som skal til:
    BDP-S780 (BDPS780, BDPS780B.EC2) : TV og hjemmekino : Sony

Fint om noenn kunne forklart meg om dette med SACD og overføring via HDMI og hva DSD og MPCM betyr og hva dette vil si for valg av spiller for meg:-D (Ja jeg er helt grønn på dette med SACD og hvordan dette fungerer for å utnytte det optimalt via HDMI )

Blir veldig takknemlig for alle tips og svar:-D

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme Sony-spiller før og byttet til Denon BDP-1611UD. Den fungerer utmerket og brukes til BD, SACD samt at jeg streamer all musikk via den! :-D Har forøvrig Onkyo TX-NR808 som receiver og kobler spilleren til den med hdmi.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar homecinema. Da tar jeg den med i vurderingen

Noen som har flere forslag eller har erfaringer med de andre spillerne som jeg har vurdert?
    Jeg har tenkt å ha spilleren i mange år så om det er noen spillere som er merkbart bedre m.t.p bildevalitet på dvd som jeg ser en del på og som lar receiveren ta seg av SACD avspilling så er jeg villig til å betale litt ekstra for det. Nå vet jeg ikke helt hvordan SACD fungerer og om det er forskjell på hvordan spillerne gjør dette via hdmi:-?

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hei:-)

Har en Sony BDP-S550 som jeg egentlig er ganske fornøyd med og som jeg aldri har hatt problemer med.

Men ønsker nå å oppgradere til en nyere og bedre spiller.

Jeg ser like mye på dvd som på Blu Ray filmer og ønsker en spiller som har god bildekvalitet på begge deler.

Jeg er helt grønn på dette med SACD, men ønsker å prøve ut dette også når jeg først skal kjøpe ny spiller. Så da må spilleren kunne spille av SACD via HDMI.

Ser noen skriver om dette med overføring av SACD med DSD eller MPCM via HDMI kabel. Hva betyr dette for mitt valg av Blu Ray spiller? Noen skriver også att man må ha en receiver som støtter DSD. Jeg har en Poneer LX85 receiver og går ut fra att den støtter DSD som jeg går ut fra er nødvendig når man skal koble spilleren til med kun HDMI kabel:-?

Noen som har gode tips på spillere som først og fremst har god bildekvalitet på Blu Ray OG dvd plater og som også kann brukes som SACD spiller via HDMI til min LX85 receiver? Ønsker kunn å koble spilleren til med HDMI kabel.

Her er noen spillere som jeg har tenkt litt på, men kom gjerne med forslag på andre spillere som dekker mine behov m.t.p billdekvalitet på dvd og Blu Ray. Må også kunne spille av SACD via HDMI selv om dette kanskje ikke kommer til å bli brukt så mye. Men kunne jo vært moro og teste ut dette selv om det ikke akkurat tok helt av med SACD når det kom i sin tid

Denne ser jo bra ut m.t.p utseendet passer bra sammen med Pioneer receiveren, men det er heller ikke det som avgjør hvilken spiller jeg velger til slutt:
    Pioneer BDP-LX55 Blu-ray spiller - Sort

2 spillere fra Cambridge:
    CAMBRIDGE Azur 651BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

CAMBRIDGE Azur 751BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Liker ikke utseendet på denne fra Denon, men det er ikke det som betyr mest:
    DENON DBP-2012UD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Sony er den billigste, men kan ta den med i vurderingen om den har det som skal til:
    BDP-S780 (BDPS780, BDPS780B.EC2) : TV og hjemmekino : Sony

Fint om noenn kunne forklart meg om dette med SACD og overføring via HDMI og hva DSD og MPCM betyr og hva dette vil si for valg av spiller for meg:-D (Ja jeg er helt grønn på dette med SACD og hvordan dette fungerer for å utnytte det optimalt via HDMI )

Blir veldig takknemlig for alle tips og svar:-D
    Hva med Oppo?
    Oppo BDP-93EU - OPPO

En meget bra spiller, som spiller "alle" formater (BD-Video, Blu-ray 3D, DVD-Video, DVD-Audio, AVCHD, SACD, CD, HDCD, Kodak Picture CD, CD-R/RW, DVD±R/RW, DVD±R DL, BD-R/RE)

Deck

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller den SACD over HDMI eller analogt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deckarep
    Hva med Oppo?
    Oppo BDP-93EU - OPPO

En meget bra spiller, som spiller "alle" formater (BD-Video, Blu-ray 3D, DVD-Video, DVD-Audio, AVCHD, SACD, CD, HDCD, Kodak Picture CD, CD-R/RW, DVD±R/RW, DVD±R DL, BD-R/RE)

Deck

Ja de er vel kjend for å ha gode spillere, men hvordan er Oppo BDP-93EU på bildekvalitet på Blu Ray og ikke minst på dvd filmer i forhold til Cambridge Azur 751BD?

Hvordan er den i forhold til Cambridge Asur 651BD og hva med Denon DBP-2012UD?

Spiller den SACD via HDMI?

Er det en fysisk butikk som man kan forholde seg til ved kjøp av Oppo spillere?

Takker for svar:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge Azur 751BD gjengir (to kanals og flerkanals) SACD fra både de analoge phono-utgangene og digitalt via HDMI (både som PCM og DSD). For å utnytte SACD DSD dataene uten tap av kvalitet, så må man overføre signalene til en receiver/hjemmekinoforforsterker med minimum HDMI 1.2a (eller høyere) og den må støtte SD via HDMI. Velg gjerne en nyere forsterker med HDMI 1.3 eller 1.4.

Velger man f.eks. Cambridge Azur 751BD dvd/blu-ray-spiller, så kan man kanskje se i retning av en receiver av samme merke for å kunne bruke en felles fjernkontroll (fremfor to) og ha orden på det estetiske. Men det er jo selvfølgelig ingen nødvendighet og her kan både Onkyo, Denon, Pioneer, Yamaha, Sony eller andre merker være vel så gode alternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a de er vel kjend for å ha gode spillere, men hvordan er Oppo BDP-93EU på bildekvalitet på Blu Ray og ikke minst på dvd filmer i forhold til Cambridge Azur 751BD?
    Oppo 93 & 95 og Cambridge 751 bruker identiske bildebrikker for deinterlacing/prosessering og oppskalering av bildet. Plattformen er en Mediatek (MTK8530) og en Marvell scaler (DE 2750 QDED). Ergo skal bilde være identisk. Det som skiller er lyden gjengitt analogt.

Cambridge 751 er bedre enn Oppo 93, mens Oppo 95 er den beste "analog-spilleren" av disse. Men den koster da også 3000 kroner mer enn Cambridge, er fysisk større og har vifte (som jeg dog ikke hørte - men kan være en utfording når spilleren drar på årene). Oppo 93 kan være et alternativ, men det kommer ann på hvor viktig den analoge lydgjengivelsen er.

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Cambridge Azur 751BD gjengir (to kanals og flerkanals) SACD fra både de analoge phono-utgangene og digitalt via HDMI (både som PCM og DSD). For å utnytte SACD DSD dataene uten tap av kvalitet, så må man overføre signalene til en receiver/hjemmekinoforforsterker med minimum HDMI 1.2a (eller høyere) og den må støtte SD via HDMI. Velg gjerne en nyere forsterker med HDMI 1.3 eller 1.4.

Velger man f.eks. Cambridge Azur 751BD dvd/blu-ray-spiller, så kan man kanskje se i retning av en receiver av samme merke for å kunne bruke en felles fjernkontroll (fremfor to) og ha orden på det estetiske. Men det er jo selvfølgelig ingen nødvendighet og her kan både Onkyo, Denon, Pioneer, Yamaha, Sony eller andre merker være vel så gode alternativer.
    Merker at dette vet jeg veldig lite om.
    For å si det sånn, vil det være lurest av meg å kjøpe Oppo eller Cambridge spilleren når du ser på hva slags utstyr jeg har fra før?
    For meg er lyd delen det viktigste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom lyd er viktig, så er jo Oppo 95 den beste. Men må du velge mellom Oppo 93 og Cambridge 751, så er Cambridge 751 det rette valget for lydentusiasten. Om du er litt usikker, så ble Cambridge 751 valgt til året Blu-ray spiller av EISA:

Audio & Home Theater Awards 2011-2012 | EISA - The European Imaging and Sound Association

og årets spiller i Lyd og Bilde:

Cambridge Audio 751BD | Lyd & Bilde

Dersom det kun er bildekvaliteten som gjelder, så kan du likegodt velge den billigere Oppo 93.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX V3900 er som kjent en bra hjemmekinoreceiver og den støtter SACD multikanal både analogt (via de 8 analoge inngangene) og digitalt (via HDMI-inngangen).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Det velger du selv

DSD > HDMI = "raw"

Output

Analog Audio: 7.1ch, 5.1ch, or stereo
    Digital Audio: Coaxial, Optical
    HDMI Audio: Stereo, up to 7.1ch high-resolution PCM, up to 5.1ch DSD, bitstream or LPCM conversion of Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS-HD High Resolution Audio, and DTS-HD Master Audio.

OPPO BDP-93 Blu-ray Disc Player

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp så langt:-D

Men jeg klarer ikke bestemme meg for hvilken spiller jeg bør velge. Får tenke litt på det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med skipping av obligatoriske FBI-advarsler og slikt på OPPO? Oppleves respons på knappetrykk og oppstart som kjapp?

Sender den ut 1080p24 i et format som gjør at tv-er stort sett greier å vise det rett?

Jeg liker veldig godt muligheten for 2x HDMI ut - en til tv-en og en til en (eldre) forsterker, slik at man slipper å bytte ut forsterkeren for å få f.eks 3D passthrough.

Hvordan fungerer det med bass-management og slikt dersom jeg dekoder til 5.1/7.1 LPCM i OPPO-en? Gjør den ting "rett" både for DVD-V,DVD-A,SACD og BR slik at min eksisterende forsterker kan fungere som "dum" 7.1-kanals DAC, volumkontroll og effektforsterker?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0