Tips til ny High End CD-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til ny High End CD-spiller?

Har en far som er ute etter en oppgradering på CD-spiller fronten. Han har en Audio Note CD-3 som han vurderer å oppgradere.

Utstyret han har:
    Høyttalere: Dunlavy SC-III.A
    Forsterker: ASR Emitter Exclusive 1

Han jakter på bruktmarkedet. Noen alternativer han burde ha i kikkerten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har han tenkt på en dac kanskje ?
    Beste DAC under 15k kr?

Om han har blu-ray eller pc, da er denne aktiell : NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Av high end cd spillere ser jeg bare en jeg ville sett på (kommer aldrig til å kjøpe en cd spiller), og det er Bryston sin:
    Bryston BCD-1 CD player | Stereophile.com
    Bryston BDA-1 D/A converter | Stereophile.com

Ellers, AudioNote sine dacs er vel NOS typer så om han går over til noe annet får han kanskje litt sjokk. Mange liker bare NOS lyden, mens andre liker "moderne" lyd, han må nesten prøve det hjemme tror jeg.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har han tenkt på en dac kanskje ?
    Beste DAC under 15k kr?

Om han har blu-ray eller pc, da er denne aktiell : NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Av high end cd spillere ser jeg bare en jeg ville sett på (kommer aldrig til å kjøpe en cd spiller), og det er Bryston sin:
    Bryston BCD-1 CD player | Stereophile.com
    Bryston BDA-1 D/A converter | Stereophile.com

Ellers, AudioNote sine dacs er vel NOS typer så om han går over til noe annet får han kanskje litt sjokk. Mange liker bare NOS lyden, mens andre liker "moderne" lyd, han må nesten prøve det hjemme tror jeg.
    Han kommer til å bruke CD'er i lang tid framover. Men er åpen for å se nye veier, altså DAC. Men siden han ennå kommer til å bruke CD så vil han prioritere CD-spiller, og kjøpe en billigere og grei DAC, og så oppgradere DAC'en den dagen han går over til å bare bruke digitale midler.

Han har tittet litt på denne: Marantz SA-15S1 CD/SACD spiller selges kr. 7000,-
    Det som er spørsmålet er jo om den er noe særlig bedre enn Audio Note'n han har nå.
    Grunnen til at han ser på Marantz er fordi han har tidligere god erfaring med dem. Hvordan er Marantz'en kontra Bryston BCD-1?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantzen er jo en respektert spiller, ingen tvil, men å gå fra en rørspiller med NOS dac til noe "moderne" blir fortsatt en tilvenning. Han kommer sikkert til å savne det litt varme lydbildet og kan mene at alt annet er klinisk.
    Jeg har snoket litt omkring og der er mange der mener en 8001 lyder identisk og den er (var) langt billigere.
    Jeg ville ikke skille meg av med CD3 før jeg hadde lånt en dac med hjem på prøve, absolutt ikke. Stereofil bl.a. fører Musical Fidelity, og de har en REGA der skal være veldig god til prisen (Kontrapunkt har denne også) Soundgarden har Hegel, de har kanskje produkter man kan låne. Det er mye lettere å danne seg en mening om hva man har etter det.
    Audio Note lager jo også dacs og de dukker opp på bruktbørsen, sjeldent, men det skjer.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Marantzen er jo en respektert spiller, ingen tvil, men å gå fra en rørspiller med NOS dac til noe "moderne" blir fortsatt en tilvenning. Han kommer sikkert til å savne det litt varme lydbildet og kan mene at alt annet er klinisk.
    Jeg har snoket litt omkring og der er mange der mener en 8001 lyder identisk og den er (var) langt billigere.
    Jeg ville ikke skille meg av med CD3 før jeg hadde lånt en dac med hjem på prøve, absolutt ikke. Stereofil bl.a. fører Musical Fidelity, og de har en REGA der skal være veldig god til prisen (Kontrapunkt har denne også) Soundgarden har Hegel, de har kanskje produkter man kan låne. Det er mye lettere å danne seg en mening om hva man har etter det.
    Audio Note lager jo også dacs og de dukker opp på bruktbørsen, sjeldent, men det skjer.
    Han er veldig glad i rørlyd. Så NOS er nok det beste. Men hvor god er Audio Note'n? Er det nødvendig med oppgradering. Han syns det spiller bra, men har hatt misstanke etter han fikk ASR forsterkern om at CD-spilleren nå kanskje var det svakeste leddet. Er det flere CD-spillere der ute som har denne NOS dacen som kunne vært bedre, eller er Audio Note'n mer enn god nok for de andre komponentene hans?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så begeistret for Audio Note men det skyldes konstruksjonen, tilkoblinger og løsninger. De lager dog enkle konstruksjonen med kort signalvei og velger å bruke penger på komponenter og ikke kasse og bling.

Hva er så en CD spiller, jo et drivverk og en DAC. Personlig merket jeg ingen forskjell når jeg koblet en bra DAC (BelCanto 1.5) på min CD spiller (Xindak Muse). Som Niels sier ville jeg imidlertid forsøk å låne en bra DAC og prøve. Blir det ingen merkbar forbedring, har det liten hensikt å oppgradere.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til opplysning. Flere av de store plateselskapene slutter helt med å utgi CDer i 2012. Det er et døende format. Man vil selvsagt få tak i CDer i mange år fremover, men jeg ville nå aldri ha lagt mye penger i en ny spiller. Bruktmarkedet flommer jo dessuten snart over av billige high-end spillere. Kjøp noen brukt hvis han ikke er moden for å gå over til DAC.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for flott hjelp!
    Han har nå funnet ut at han mest sannsynlig beholder Audio Note'n og kanskje vurderer å kjøpe dac.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et must å låne en dac med hjem, eller fra en kompis. Problemet er at mange mener der er utrolig lite forskjell i lyden på forskjellige dacs. (Audio Note sine dacs er notorisk vanskelige å parre med andre fabrikater, de kan være veldig kritiske på drivverk)
    Man må nesten prøve selv....
    Cary har jo noen flotte cd spillere men jeg tviler på det blir mye oppgradering av den grunn.
    Jeg vil på det kraftigste anbefale en Mac Mini som avspiller (selv Steve Hoffmann mener dette er verdens beste drivverk) sammen med en dac. med en iPad som fjernkontroll er alle cd`er klare til avspilling på et blunk. Det er veldig vanskelig å gå tilbake til vanllig avspilling på en cd spiller etter det.
    Jeg rippet min cd samling for 6 år siden, min Bryston har dac innebygget og jeg har aldrig følt trangen til oppgradering siden.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med Dac osv er noe jeg selv vurderer også. Går vell ann å styre fra en iPod Touch også? Hvordan fungerer det egentlig. Er det et program man må laste ned gratis på iPoden? Og hvordan er det med tilkoblinger, kabler, og ripping? Rippes det på en annen data, så overføres til Mac Mini, eller direkte på Mac Mini?
    Denne verdenen er ganske ny for meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •