Deinterlacer i DVD-spiller eller prosjektor ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deinterlacer i DVD-spiller eller prosjektor ?

Et annet sted her på forumet ble det hevdet at det teknisk sett er bedre at DVD-spilleren gjør deinterlacingen enn at pj'en gjør det. Selv mente jeg det var en fordel at det sitter en god deinterlacer i pj'en hvis man vil bruke den mot flere kilder, og at det derfor blir dyrt (og litt ulogisk) at hver kilde skal ha innebygget di.

Men forutsatt at jeg tar feil; finnes det DVD-spillere som kan motta signaler fra andre kilder slik at man utnytter deinterlaceren i denne gjennom å "rute" signalet videre til en pj?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det finnes noen slike vanlige løsninger.
    Finnes helt sikkert i amerikanske custom løsninger, men dette blir vel i en annen prisskala :cry:
    Man kan jo f.eks kjøpe en Deinterlacer som DVDO Ultra/HD hvis man har mange kilder og koble til for så og sende disse progressivt opp til proj/tv.
    Men dette koster jo også penger da... :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teorien bak at det er bedre at de-interlaceren sitter i DVD-spilleren er at da blir signalet prosessert før det har blitt gjort analogt, sendt gjennom en kabel og gjort digitalt igjen. Man får dermed prosessert signalet mens det er helt "rent".

Hvis man derimot bruker digital overføring (DVI/HDMI) så har det vel ikke noe å si hvor de-interlaceren sitter (skulle jeg tro).

I praksis kommer resultatene veldig an på hvilken DVD-spiller og hvilken projektor som brukes.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Hvis man derimot bruker digital overføring (DVI/HDMI) så har det vel ikke noe å si hvor de-interlaceren sitter (skulle jeg tro).
    På DVI/HDMI må signalet være progressivt (kanskje ikke helt riktig å kalle det det siden det er digitalt), altså må det være deintelacer'en i DVD-spilleren som brukes.

Fordelen med å deinterlace signalet i DVD-spilleren har ikke noe med digital/analog overføring å gjøre, men at DVD-spilleren vet hvilke frames som hører sammen (gjelder progressivt kodet filmmateriale) fordi den informasjonen ligger på DVD-plata. Den informasjonen finnes ikke i signalet ut.

Fordelen med å bruke digital overføring (DVI/HDMI) er for å slippe digital til analog konvertering i DVD-spilleren og analog til digital konvertering i projektoren.

John Roger

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På DVI/HDMI må signalet være progressivt
    Men f.eks Denon 3910 kan jo skalere til 1080i. :?:

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    På DVI/HDMI må signalet være progressivt
    Men f.eks Denon 3910 kan jo skalere til 1080i. :?:
    På HDMI? Det er vel på komponent det? Jeg vet at man kjøre interlaced på VGA så det kan jo hende det er lagt inn en mulighet også på DVI/HDMI, men jeg kan ikke skjønne vitsen.

John Roger

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskaleringen skjer kun på DVI og HDMI utgangene. Det er ingen problemer med å få en scaler (eller PC for den sakens skyld) til å produsere 1080i over digital bildeoverføring.
    Via komponent får du ikke annet enn 480i, 480p, 576i og 576p.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •