Denon dvd-1910 vs Pioneer DV-575 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Projektoren eller kameraet ditt er ute av focus.
    ja er et billigt kamera 8)

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at HiFi-Klubben skal ha 300 spenn for å gjøre 1910 sonefri. Da blir den jo plutselig 600 kr dyrere enn Pioneeren. Kan man bruke fjernkontrollen eller bruker de firmware-cd?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    firmware på CD ja, så du må ta med spilleren til butikken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer basement sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mulig å laste ned disse firmwarene da og brenne dem ut på disk selv? Det ville jo vært kjempepraktisk for alle som ikke kjøper DVD-spillere på varehusa (Elkjøp & Co).

Med lyd som mål er det viktig å få med seg at Pioneer skryter fælt av lyd-DAC'en deres i 575: "192/24 Burr Brown D/A convertere. "High-end leverandøren" Burr Brown sørger for topp lyd, enten du spiller CD, DVD-audio, SACD eller DVD-video. "

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lyd?

LC-audio i Danmark selger 575 med oppgradert analog lyddel for 4000.- danske. Da kan sikkert den samme oppgraderingsjobben gjøres hos Norsk Audioteknikk i Storgata i Oslo for ca. 2K.

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=19

Jeg gjorde denne jobben (LC-clock og nye opamper) på en Sony CD-spiller til 1300.- for noen år siden. Den spiller fortsatt bedre enn 10000.- CD-spillere. (Vincent og Myryad)

Tor

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har sammenlignet Denon 1910 og Pioneer 575 på en skikkelig projektor og et skikkelig anlegg, slik at de kan si noe om bilde- og lydkvalitet i praksis på de to? Det er jo det som teller, ikke hva som står på papiret...hjelper f.eks. ikke med DVI på Denon hvis Pioneer klarer bedre bilde via komponent enn Denon klarer via DVI...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet ut Pioneer 470 (som jeg tror har samme bilde kvalitet som 575) og var ikke imponert (var ikke særlig bedre enn min gamle HK25). Fikk nettopp 2910 som leverer knallbilde på DVI og komponent.

En av grunnene til at jeg tror bildet er mye bedre på 2910 er at de-interlaceren og skaleringsbrikken er en del bedre på de nye denon spillerne enn pioneer 575. Min prosjektor (sanyo z2) har ikke særlig bra skaleringsbrikke.

Vil absolutt anbefale en DVD spiller med DVI og oppskaleringsfunksjon.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skulle DV-470 ha samme bilde som DV-575A? Det er jo en billigere spiller, har også DV-370A til 799,- samme bilde også da eller?

Og at 2910 har bedre bilde skulle jo bare mangle, den koster jo 3 ganger det DV-575A koster. Det er i forhold til 1910, som ligger i samme prisklasse, som er interessant.

Hva med Pioneer DV-565A som er noe dyrere enn 575A, noen som har kjennskap til den? Er det den gamle modellen av 575A?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel Audunth det sitter samme video DACs (108 MHz/12-bit) i begge så jeg har mine store tvil om at de er så veldig forskjellige når det gjelder bilde. DV 370 har ikke samme video DAC så nei ikke samme bilde der.

Den store forskjellen er at 575 har SACD og DVD-Audio. Ellers kan jeg ikke se noen forskjeller.

Poenget mitt er at for det lille ekstra får du en spiller med Faroudja prosessor og DVI.

Selvfølgelig kan man ikke direkte sammenligne 2910 og 1910, men jeg tror ikke bildeforskjellen er så veldig forskjellige i de 2 spillerne. 2910 har SACD og DVD-audio (sikkert 1000-2000 ekstra), pluss HDMI i tillegg til DVI (500 lapper ekstra kanskje). Pluss ekstra justeringesmuligheter på bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja 565 er den gamle modellen av 575, 575 har en 106mhz 12 bits DAC mens 565 har en 27 mhz 10 bits.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...det var interessant. Hvis 470 og 575 stort sett er samme spiller med og uten SACD/DVD-Audio så er det 470 som er interessant for min del. Og da blir jo prisforskjellen opp til Denon 1910 plutselig på 1100 kr, og da bør jo bildet fra den være en god del bedre for å forsvare prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja forsåvidt, hvis du ikke har prosjektor eller plasma med DVI inngang så er det nok en bra DVD spiller for pengene, men har du tenkt å investere i noen av delene neste året ville jeg fremdeles gått for DVI spiller som oppskalerer. På min Z2 er det ihvertfall veldig stor forskjell på komponent og DVI oppskalert (Z2 har vel og merke en dårlig scaler).

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å kjøpe meg ny projektor på nyåret, og slik det ser ut nå er Infocus 4805, BenQ PE5120 og PE7800 mest aktuelle. Disse har enten 480 eller 576 linjer, så det måtte i tilfelle være hvis DVD-spilleren skalerer opp til 576p fra NTSC-filmer da, men i specs'ene til 1910 står det at den kan skalere til 720p/1080i, hvilket da ikke hjelper noe særlig?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så forøvrig også at Denon 1910 har 2x54MHz video-DAC, mens 2910 har 2x216. Dette skulle jo tilsi at Denon 1910 er nærmere Pioneer i bildekvalitet enn 2910, siden Pioneer 470/575 har 108MHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På PAL versjonen av 2910 sender den ihvertfall ut 480p, 575p, 720p eller 1080i. Vil jo tro at man da får ut 575p fra sone 1 filmer, men er ikke helt sikker på det. I manualen til 2910 blir heller ikke 575p nevnt selv om den faktisk er der.

Hvis du ikke har tenkt å kjøre DVI så ser 470/575 bedre ut på papiret ihvertfall. Men slik jeg har forstått det så blir ikke DACene brukt når man kjører via DVI så da er de irrelevante hvis man bruker DVI.

Jeg ville ha gått for en DVI/HDMI spiller Audunth spesielt når du har tenkt å kjøpe prosjektor. Men det er flere som foretrekker komponent bilde fremfor DVI. Men på min prosjektor var det stor forskjell på komponent og DVI fra 2910 og koblet av komponent kabelen :lol:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lånt en DV-575A hjem fra Elkjip. Testet den litt mot min Toshiba SD-220E i går kveld. Jeg må si at jeg klarer ikke å se NOEN forskjell overhodet på bildet mellom disse to på min PT-AE100 projektor. Har prøvd både interlace og pscan, ingen merkbar forskjell der heller. Har selvsagt sjekket kalibrering på begge spillerne med DVE.

Synes dette er litt rart, for Toshibaen har jo 27 MHz video-DAC, mens Pioneeren har 108. Men det viser vel bare at tall på papiret egentlig ikke betyr en dritt i praksis.

Jeg får ikke kjørt noen A/B-test, for jeg har kun ett sett med komponentkabler, og får dermed ikke kjørt med komponent-switching i receiveren. Men dette synes jeg heller ikke er noen vits, for hvis jeg ikke ser forskjell uten å kjøre A/B-test, så er det jo i praksis ingen forskjell.

Pioneeren er langt mindre kresen (spiller alle platene som Toshibaen har trøbbel med), hopper mye fortere mellom kapitler, bråker mindre og har resume på flere DVD-plater enn bare den som står i spilleren, så funksjonsmessig er den nok verdt oppgraderingen uansett. Ihvertfall hvis DV-470 er samme spiller uten SACD/DVD-Audio, som jeg ikke har bruk for uansett.

Tenkte jeg skulle få testet en Denon 1910 også, men da jeg ringte HiFi-Klubben i Grensen så sa han fjøsnissen jeg snakka med at de kun lot folk deponere på de dyreste produktene. Så jeg får høre med Klubben i W.Thranesgate eller AV-Hifi og høre om de er mer serviceinnstilt. De burde ihvertfall la meg låne en utstillingsmodell ellerno.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    27mhz kontra 108mhz har vel kun med båndbredden å gjøre. det som vil bety noe for bildekvaliteten er nok mer hvilken deinterlacer/scalerer som er benyttet
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    27mhz kontra 108mhz har vel kun med båndbredden å gjøre. det som vil bety noe for bildekvaliteten er nok mer hvilken deinterlacer/scalerer som er benyttet
    Jaha. Så for oss som fortsatt sitter på en crt-skjerm betyr ikke dac-spesifikasjonene noe lenger..? :shock:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dac specs betyr sef noe, men ikke nødvendigvis antall mhz, heller 8bits vs 10bits vs 14bits. correct me if I am wrong :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg