Gammel sliter som sliter ....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel sliter som sliter ....

Hei

Jeg har en gammel ( ~20 år ? ) CD spiller, Pioner PD-5700 som virker som om den er i ferd med å ta kvelden.
    Grunnen til at jeg i det hele tatt ønsker å ta vare på den er at stort sett alt i utgangene er skiftet og den har en lyd som passer meg midt i blinken sammen med resten av mitt "vintage" musikkanlegg.
    Problemet er at den hopper/hakker når jeg prøver å spille av en CD.
    Det startet med at den haket litt i begynnelsen av spor 1 på en CD, men resten av skiven gikk greit, så begynte det på spor 1 + 2 osv, til det nå ikke er mulig å spille av en CD i det hele tatt.....
    Noen som vet om dette kan fikses, eventuelt gjøres bedre med en enkel rensing eller noe sånt, eller er det bare å innse at den har gjort sitt og er klar for resirkulering :O

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smør opp stepper-motoren som styrer laseren eller gjør rein motoren som snurrer drevet.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, takk for tipset

Sitter her og flirer litt nå, og grunnen til det er at spilleren er oppe og går igjen, og løsningen var så enkel at jeg nesten blir flau ....
    Gikk i gang å åpnet boksen for å sen om jeg kunne finne noen motorer å rense/smøre. Nå skal det sies at jeg ikke har noe større peiling på innmaten i elektroniske bokser, men er ikke redd for å prøve litt når boksen i utgangspunktet ikke virker
    Kikket litt rundt da dekselet var av, var rent og pent inni der, ikke noe støv eller annet rusk. Fant ikke helt ut hvordan jeg kunne rense den ene lille motoren jeg kunne få øye på og tenkte egentlig å sette sammen igjen og levere til en kompis med betydelig større kompetanse på elektronikk enn meg. Så legger jeg merke til at linsen på laseren ser litt "matt" ut, tenkte at jeg i det minste kunne prøve å tørke forsiktig av den med et tørt mykt papir, som sagt så gjort, og etter knappe 2 minutter med forsiktig fikling ser linsen betydelig bedre ut.
    Bare for morro skyld så kobler jeg til strøm, slenger inn en CD og starter...
    telleverket går jevnt og normalt fra 1. sekund... hmmm, dette der jo positivt ut. Finner frem noen hodetlf. og kobler til, låter helt greit, ingen hopping eller hakking lenger, prøver med flere skiver, tester med å hoppe lit fram og tilbake mellom sporene, alt fungerer 100%
    Som sagt, kanskje litt flau over å ikke ha sjekket noe så enkelt før jeg ba om hjelp her, men mest fornøyd med å ha fikset problemet

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle Denon cd-spiller fra 1989 (DCD-1500) hadde samme symptomer jevnlig. Brukte da en rensecd med små børster som ble dynket i noe løsemiddel. To ganger måtte den likevel inn på verksted hos hifiklubben for å renses. Tror de gjorde akkurat som du, dvs tørket av laser-dioden. Tipper det la seg fett og f.eks. trafikkfilm på den.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker som regel en vattpinne som jeg drar vattet litt ut på, tørker forsiktigt rundt linsen og alt er som nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Hei

Jeg har en gammel ( ~20 år ? ) CD spiller, Pioner PD-5700 som virker som om den er i ferd med å ta kvelden.
    Hvis du har en så gammel cd spiller vil du ikke oppleve en utrolig forbedring i lyd
    ved kjøp av ny kvalitets spiller?Mye har jo skjedd på cd fronten også.......20-25 år gamle cder låter
    jo ganske dårlig i forhold til nye remastered versjoner av de samme titlene som kommer nå for tiden.

litt off-topic:
    Kjøpte en pioneer dvd spiller i 2009........i 2004 kjøpte jeg en Denon og fikk hakeslepp over hvor mye som hadde skjedd med bilde kvaliteten på kun 5 år.
    Begge kostet 7-8000 tusen så var ingen billig vs dyr modell heller.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potitflak
    Hvis du har en så gammel cd spiller vil du ikke oppleve en utrolig forbedring i lyd
    ved kjøp av ny kvalitets spiller?Mye har jo skjedd på cd fronten også.......20-25 år gamle cder låter
    jo ganske dårlig i forhold til nye remastered versjoner av de samme titlene som kommer nå for tiden.

litt off-topic:
    Kjøpte en pioneer dvd spiller i 2009........i 2004 kjøpte jeg en Denon og fikk hakeslepp over hvor mye som hadde skjedd med bilde kvaliteten på kun 5 år.
    Begge kostet 7-8000 tusen ny så ingen billig modeller heller.
    Om du leser hele innlegget mitt så ser du at det meste på utgangene er skiftet og, det viktigste for meg, den gir en lyd på mitt vintage anlegg som jeg liker
    ellers så tror jeg du må ganske høyt opp i pris for å få noe særlig forskjell i lyden på nye CD spillere vs eldre, forutsatt at de gamle er av noenlunde kvalitet og man spiller av samme skive på begge
    ellers så tviler jeg ikke på at det har skjedd endel på bildefronten, men det er jo en annen diskusjon

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blander du kortene litt her, og bommer samtidig ganske grovt. For det første låter ikke remastrede CD-er generelt bedre. Det er temmelig godt dokumentert (les: loudness war, evt søk på Youtube). Dessuten ser i alle fall ikke jeg relevansen en evt endring av innhold på cd'er for eller imot kjøp av en ny cd-spiller. Redbook-standarden er den samme nå som før.

For det andre er det ikke nødvendigvis slik at alt blir bedre av å være nytt. En CD-spiller er et mekanisk drev og en digital-analog-konverter. Den store forskjellen ligger gjerne i den analoge biten (DACen). Det fantes gode og dårlige dac'er før og det finnes gode og dårlige dac'er i dag. Om du overfører digitalt bør gammel eller ny spiller være ett fett.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå fik jeg lyst på litt retro. har en Sony cd walkman, den er vel fra 1992, genialt å ta den frem og overføre lyd digitalt til dac`en. tror jeg skal se om den fortsatt fungerer.

Bluray spillere nå om dager har alle bra bilde, nesten umuligt å se forskjeller på en rimelig og påkostet spiller, lyden er kanskje en annen sak, igjen dac`en der bestemmer lyden.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loudness war

litt off-topic:
    Begge kostet 7-8000 tusen så var ingen billig vs dyr modell heller.
    Det er dog et kjent problem at maaaannnngggee av de nye "remastered" platene som kommer ut er offer av forferdelig mixing og går fra å være gode dynamiske opptak, til monotone loude opptak.
    REF: http://avforum.no/forum/generelt-aud...e-budskap.html
    EDIT: skjedde noe rart og måtte flytte link

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    For det første låter ikke remastrede CD-er generelt bedre. Det er temmelig godt dokumentert (les: loudness war, evt søk på Youtube).
    Min erfaring er at utviklingen på tekniske "duppelditter" blir bedre og bedre med årene......finnes selvfølgelig mange remastered cd utgivelser som har fått dårlig kritikk og har da styrt bevisst unna de.
    Men jeg har noen favoritt artister som jeg følger extra godt med og de har alle kommet med oppgraderinger på gamle utgivelser som gjør at jeg aldri vil spille første utgavene fra 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet igjen.
    Så håper jeg remastered versjonen av U2 sin Achtung baby som kommer neste uke har forbedret lyd men kjøper ikke før annmeldelser dukker opp.
    BTW smaken er som baken....den er delt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at utviklingen på tekniske "duppelditter" blir bedre og bedre med årene......finnes selvfølgelig mange remastered cd utgivelser som har fått dårlig kritikk og har da styrt bevisst unna de.
    Men jeg har noen favoritt artister som jeg følger extra godt med og de har alle kommet med oppgraderinger på gamle utgivelser som gjør at jeg aldri vil spille første utgavene fra 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet igjen.
    Så håper jeg remastered versjonen av U2 sin Achtung baby som kommer neste uke har forbedret lyd men kjøper ikke før annmeldelser dukker opp.
    BTW smaken er som baken....den er delt
    Nå er vel dette litt OT, men det er godt mulig du har rett i at verden i noen tilfeller går framover. Det finnes imidlertid mange loudness war wictims, og de har fått mye negativ oppmerksomhet. Det er helt klart mengder av cder fra 80-tallet som låter crap, bare hør på Prince. Vet ikke hvorfor. Umoden teknologi? Mixing/mastering for boomblasters?

For å komme tilbake til saken og gjenta meg selv - jeg tror fortsatt ikke du kan gå ut i fra at en ny cd-spiller låter bedre enn en gammel. Det finnes gode og dårlige spiller nå som den gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •