CAMBRIDGE Azur 651BD vs 751BD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CAMBRIDGE Azur 651BD vs 751BD

Er det kommet ut noen tester på denne nykomlingen fra Cambridge?
    For dere som har over middels kunnskap om innmaten i disse boksene, hva er den/de store forskjellene på 651 og 751?

CAMBRIDGE Azur 651BD Blu-ray spiller | Hi-Fi Klubben

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vekker liv i denne igjen. Noen som har noen formening om hva de to ekstra tusenlappene gjør i praksis?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går først og fremst på lydkvaliteten...
    Azur 651BD har ikke separate Wolfson D/A-konvertere i alle kanaler eller:
    – Ikke 192 kHz oppsampling av lyden
    – Wi-fi-adapter er ekstrautstyr
    – Ikke dedikerte L/R-stereoutganger

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Det går først og fremst på lydkvaliteten...
    Azur 651BD har ikke separate Wolfson D/A-konvertere i alle kanaler eller:
    – Ikke 192 kHz oppsampling av lyden
    – Wi-fi-adapter er ekstrautstyr
    – Ikke dedikerte L/R-stereoutganger
    Takk skal du ha! Her er forøvrig en test: Performance and Verdict Cambridge Audio Azur 651BD - Blu-ray Player - review - Trusted Reviews

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Jeg vekker liv i denne igjen. Noen som har noen formening om hva de to ekstra tusenlappene gjør i praksis?

UT HDMI er de helt like

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har registrert at 751 har fått kjempekritikker, og kanskje er det beste valget i prisklassen. Spørsmålet er hvor stor forskjellen er på lillebroren 651 når det faktisk skiller så mye som 2000,-. Det var dette med valgets kvaler i kombinasjon med økonomiske hensyn da...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Jeg har registrert at 751 har fått kjempekritikker, og kanskje er det beste valget i prisklassen. Spørsmålet er hvor stor forskjellen er på lillebroren 651 når det faktisk skiller så mye som 2000,-. Det var dette med valgets kvaler i kombinasjon med økonomiske hensyn da...
    Jeg tror at hvis avspilling av CD er en iss-hue så er de stereo utgangene til 751 et must. Men er stereo avspilling eller CD avspilling ikke så kritisk viktig holder det sikkert med en 651. Det er vel egne ører som avgjør.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at hvis avspilling av CD er en iss-hue så er de stereo utgangene til 751 et must. Men er stereo avspilling eller CD avspilling ikke så kritisk viktig holder det sikkert med en 651. Det er vel egne ører som avgjør.
    Eller man har andre komponenter hjemme som urfører dac man mener er helt ok eller faktisk bedre enn 751

å trenger man mere påkostet dac enn 751 så velger man feks oppo da de har mange ulike varianter av påkostede dac løsninger (og priser)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Eller man har andre komponenter hjemme som urfører dac man mener er helt ok eller faktisk bedre enn 751

å trenger man mere påkostet dac enn 751 så velger man feks oppo
    Selvsagt, men velger man Oppo må man opp på BD95 til nærmere 10K for å få forskjell.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, men velger man Oppo må man opp på BD95 til nærmere 10K for å få forskjell.
    eller 30 000 for ekstrem forskjell på 95
    (men man kan selvsagt få 93 til ulike priser og dac ytelse også utover det en 751 kan gi)

Mitt poeng var at
    for mange vil en 651 eller vanlig 93 holde i massevis
    (enten fordi man bruker hdmi til lyd eller er fornøyd med dac i bd spiller eller allerede har en bra ekstern dac eller annen spiller med bra dac)

Ønsker man samme konsept spiller med litt påkostet analog lyd kan man kjøpe 751

Er man veldig oppdatt av DAC ytelser stopper Cambridge bd med 751 men Oppo kan levere DAC forbedringer helt opp til en spillerpris på ca 30 000,-

Om 2000,- i forbedring mellom 651 oh 751 tar deg opp til store høyder så bør 30 000 ta deg til ytterste galaxe

Hvar1 har en bra reciver og dac ytelse + Musical Fidelity M1DAC(som også upsampler til 24/192) så jeg ville i det minste prøvd en spiller før jeg betalte for noe man kanskje ikke trenger

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    eller 30 000 for ekstrem forskjell på 95
    (men man kan selvsagt få 93 til ulike priser og dac ytelse også utover det en 751 kan gi)

Mitt poeng var at
    for mange vil en 651 eller vanlig 93 holde i massevis
    (enten fordi man bruker hdmi til lyd eller er fornøyd med dac i bd spiller eller allerede har en bra ekstern dac eller annen spiller med bra dac)

Ønsker man samme konsept spiller med litt påkostet analog lyd kan man kjøpe 751

Er man veldig oppdatt av DAC ytelser stopper Cambridge bd med 751 men Oppo kan levere DAC forbedringer helt opp til en spillerpris på ca 30 000,-

Om 2000,- i forbedring mellom 651 oh 751 tar deg opp til store høyder så bør 30 000 ta deg til ytterste galaxe

Hvar1 har en bra reciver og dac ytelse + Musical Fidelity M1DAC(som også upsampler til 24/192) så jeg ville i det minste prøvd en spiller før jeg betalte for noe man kanskje ikke trenger
    Poenget i tråden er vel forskjellen mellom Cambridge 651 og 751. Azur 751BD er best på lyd, derom hersker det neppe noen stor uenighet. Om man skal blande inn alskens alle andre spillere og DAC muligheter blir det en uendelighet av muligheter og alle prisklasser for en vær mulighet, men forstår jeg det rett, er man først og fremst interessert i en multispiller som takler det meste på utmerket måte, og da er Cambridge i sin prisklasse et funn. Altså ett apparat til alt. Ikke delt opp i flere. Det fins bedre og dyrere, men da må man altså betale mer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen var å sette fokus på om man trenger 751 å DAC den har eller kan fint greie seg med 651 eller DAC man har fra før.
    Cambridge er ikke unik da den er snytt ut av en Oppo så derfor ble det nevnt
    (å med oppo ...flere muligheter både dyrere og billigere)

Hvar1 ....valgets kvaler og økonomisk hensyn som har så bra DAC hjemme burde låne seg en spiller å prøve å ikke stole blindt på at en 751 overgår det han har hjemme (det må man da kunne få skrive til en forumbruker uten at enkelte blir DAC forvirret)

Ja 2000,- i forskjell mellom 651 og 751 er analog lyd , Wi-fi-adapter ellers er de like

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Oppo og Cambridge ligner er ikke så rart, når begge modellene bygger på en plattform fra Mediatek. Fins forøvrig en test på dette hvor oppo og cambridge sammenlignes http://www.hifiklubben.com/files/Tes...ino_201108.pdf utover dette er det vel litt hipp som happ hva man ønsker å velge. Jeg forstår du har lagt din elsk på Oppo som jeg har lagt min elsk på Cambridge :grin:
    Så får vi være enige om at vi er uenige da. :twisted:
    DAC for meg i alle fall. Har forøvrig selv tenk tanken om en ekstern DAC for cd avspilling. Hegel sin er fin.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utover dette er det vel litt hipp som happ hva man ønsker å velge. Jeg forstår du har lagt din elsk på Oppo som jeg har lagt min elsk på Cambridge :grin:
    Så får vi være enige om at vi er uenige da. :twisted:
    he he
    Har ikke lagt noen ekstrem elsk i 93 nei
    Er mange ting som både Cambridge å oppo kunne bedret litt(plastikk fjernkontroll, elendig youtube søk osv)
    (det jeg forsvarer mest er prisen da 93 levert på døra av dhl + regionfri kit i posten totalt kom på 4400,- )

Var litt feigt å teste 751 mot en 93 da 95 er spilleren som er oppos påkostede spiller analogt å burde vært den som ble sammenlignet. (eller en oppgradert 93)

Alle cambridge og Oppo spillere har samme firmware så de er ikke så forbasket ulike som Hjemmekino testen antyder(å selv om hjemmekino har blandt de beste tester går dette fort å av og til urettmessig galt ut for endel produkter både positivt å negativt)

Det jeg ikke liker med Cambridge er at de har droppet funksjoner og muligheter man kan få med Oppo som gir en Cambridge kjøper ferre muligheter/mere knotete bruk
    De henviser seg spesielt for analogt bruk men dropper viktige ting som forforsterkerfunksjon til stereo brukere + xlr

Prismessig koster en 751 dobbelt så mye som en 651 i USA
    men i Norge er det minimal prisforskjell ?
    Det har furundret meg litt.....er 651 priset høyt av hfk så folk lettere skal velge 751?
    Min mening er at 751 er bra pris i forhold til hva man får å 651 er overpriset men alikevel anbefaler jeg 651 om målet ikke er å utnytte den analoge fordelen man kan få med 751

snart får cambridge/oppo enda en lik spiller med andreledes analog lyd
    Electrocompaniet - Electrocompaniet launches new multiplayer EMP 2

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at 751 er bra pris i forhold til hva man får å 651 er overpriset men alikevel anbefaler jeg 651 om målet ikke er å utnytte den analoge fordelen man kan få med 751
    Men er det helt sikkert at bildeprosessoren er identisk på disse to spillerne? Bildeprosessoren skal f.eks. være identisk på Oppo 93 og 95 (og Cambridge), men noen "påstår" likevel at bildet på Oppo 95 er litt bedre. Er dette placebo eller reelt? Er det f.eks. forskjell på den invendige avskjermingen mellom lyd og bildedelen på disse spillerne eller andre forskjeller som kan påvirke sluttresultatet?

Ellers så er det lett å si seg enig i det som er sagt om prisingen på disse spillerne.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Men er det helt sikkert at bildeprosessoren er identisk på disse to spillerne? Bildeprosessoren skal f.eks. være identisk på Oppo 93 og 95 (og Cambridge), men noen "påstår" likevel at bildet på Oppo 95 er litt bedre. Er dette placebo eller reelt? Er det f.eks. forskjell på den invendige avskjermingen mellom lyd og bildedelen på disse spillerne eller andre forskjeller som kan påvirke sluttresultatet?

Ellers så er det lett å si seg enig i det som er sagt om prisingen på disse spillerne.
    HDMI 1 der alle spillerene bruker samme Qdeo tror jeg spillerene bør gi samme bilde
    (men det er ikke sikkert en cambridge eller oppo er likt forhåndsinnstillt så man må justere)
    HDMI 1 er hoved hdmi som bør være den man velger til bilde (å hdmi 2 til lyd)......om man må bruke 2 stk hdmi kabler...
    Fordi alle disse spillerene har dårligere brikke i HDMI 2
    (kan selvsagt brukes til bilde ved flere skjermer men hovedsakelig bør all bilde gå hdmi 1 for best resultat)

Eneste forskjellen jeg tror som er rent bilde/lyd messig digitalt er at Cambridge bruker MT 8530 på HDMI 2 å Oppo bruker en MT 8530 de har vært med videreutvikle til brikken de kaller Mediatek/Oppo OP8531
    Hva den eksakte forskjellen er ?

Oppo selv skriver at det er ingen bilde/deler forskjell til den digitale delen å forskjell spillere ligger i den analoge .
    (mellom oppo spillere)

Jeg har selv aldri lest at det er eller skal være forskjell på bilde mellom en 651,751,93,95,93eu,95eu å tror mest at de nyanser folk mener de ser som forskjell ser en forskjell pga innstillinger osv
    (selvsagt har man de som kan se på samme spilleren to ganger å påstå at det må være to ulike)

Granskning av Oppo og fordel er at det er enormt mange som studerer disse spillerene helt ned til minste motstander,det skrives mye faq osv
    (Kan ikke si jeg har lest om forskjeller)

oppo
    Although the BDP-95 shares the same playback platform as the BDP-93, it is designed from the ground up with a different chassis and many different components optimized for the analog audio performance. For this reason it is not possible to upgrade a BDP-93 to gain the BDP-95's enhanced audio performance by replacing parts.
    (chassis er litt høyere på 95 + utak til xlr)

de forbedrede komponentene i 95
    http://www.laaudiofile.com/images/oppo_bdp95_audio.jpg
    (analogt lydkort som er like langt som spilleren)

http://www.laaudiofile.com/images/oppo_bdp95_rotel.jpg

http://www.laaudiofile.com/images/op..._new_power.jpg
    ....................
    .......................
    .........................http://www.marvell.com/selector_guid...duct_brief.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1 der alle spillerene bruker samme Qdeo tror jeg spillerene bør gi samme bilde
    (men det er ikke sikkert en cambridge eller oppo er likt forhåndsinnstillt så man må justere)
    HDMI 1 er hoved hdmi som bør være den man velger til bilde (å hdmi 2 til lyd)
    Fordi alle disse spillerene har dårligere brikke i HDMI 2
    (kan selvsagt brukes til bilde ved flere skjermer men hovedsakelig bør all bilde gå hdmi 1 for best resultat)

Eneste forskjellen jeg tror som er rent bilde/lyd messig digitalt er at Cambridge bruker MT 8530 på HDMI 2 å Oppo bruker en MT 8530 de har vært med videreutvikle til brikken de kaller Mediatek/Oppo OP8531
    Hva den eksakte forskjellen er ?

Oppo selv skriver at det er ingen bilde/deler forskjell til den digitale delen å forskjell spillere ligger i den analoge .
    (mellom oppo spillere)

Jeg har selv aldri lest at det er eller skal være forskjell på bilde mellom en 651,751,93,95,93eu,95eu å tror mest at de nyanser folk mener de ser som forskjell ser en forskjell pga innstillinger osv
    (selvsagt har man de som kan se på samme spilleren to ganger å påstå at det må være to ulike)

Granskning av Oppo og fordel er at det er enormt mange som studerer disse spillerene helt ned til minste motstander,det skrives mye faq osv
    (Kan ikke si jeg har lest om forskjeller)

oppo
    Although the BDP-95 shares the same playback platform as the BDP-93, it is designed from the ground up with a different chassis and many different components optimized for the analog audio performance. For this reason it is not possible to upgrade a BDP-93 to gain the BDP-95's enhanced audio performance by replacing parts.
    (chassis er litt høyere på 95 + utak til xlr)

de forbedrede komponentene i 95
    http://www.laaudiofile.com/images/oppo_bdp95_audio.jpg

http://www.laaudiofile.com/images/oppo_bdp95_rotel.jpg

http://www.laaudiofile.com/images/op..._new_power.jpg

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende og interessante innspill her folkens, takk for det! All den tid jeg i all hovedsak vil benytte hdmi og det er bildeprosesseringen som er viktig for meg samt at jeg mener jeg har god nok dac til mitt bruk, så forstår jeg at jeg et par tusen sikkert kan spares. Jeg ser med andre ord ikke det store behovet for en forbedret analog lyddel. Angående det siste så kom jeg over en test som sammenlignet Oppo 93 og 95. Det er jo i utgangspunktet ikke disse det er snakk om her, men der det kan tyde på at forskjellene mellom disse er mye det samme som mellom Cambridge 651 og 751 er det likevel relevant: .Oppo BDP-93 & BDP-95 On the Bench — Reviews and News from Audioholics Blant annet: "For those utilizing HDMI outputs only, get the BDP-93. In our opinion, analogue buffs won't be able to find a better value than the BDP-95 both as a Blu-ray player and a dedicated CD player".

Nå faller dette utenfor trådens tema, som var Cambridge 651 vs. 751, men: Etter alt som har vært sagt om likhetene mellom Oppo og Cambridge sine budsjettmessig tilsvarende spillere er det klart det også er lett å spørre seg om det i praksis vil være noe kvalitetsmessig forskjell mellom 651 og 93, da hovedsakelig med fokus på bilde. Jeg ser det allerede er nevnt at en slik forskjell neppe vil være særlig fremtredende. I såfall er det jo også snakk om en budsjettmessig gevinst på 500-600,- i favør Oppo (jeg snakker da om egenimport, med de ulempene det medfører med tanke på garanti osv.).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være noen forskjell bilde nei.

Dumt er det at dollar har steget endel (en 93 regionfri usa vil komme på ca 5)
    Man har ikke de samme garantiordningene ved usa kjøp

Forskjell 651 vs 93 er at
    En oppo vil ha flere taster på fjernkontroll enn cambridge da oppo har flere enkeltfunksjoner på sine knapper å cambridge har flere funksjoner pr knapp
    (smak og behag)

93 har lys i fjernkontroll...cambridge ikke
    (for noen spiller det ingen rolle..for andre meget viktig om man famler i mørket)

93 kan man justere displaylys spiller fra fjernkontroll....cambridge må man inn i spiller meny for hver gang
    (hvor mye denne funksjonen brukes varierer fra bruker til bruker)

93 kan man bruke som forforsterker rett til effektforsterker til stereo ...cambridge er jeg usikker men tror ikke det går .

Man får mulighet til flere stream tjenester med en oppo usa spiller
    (det hadde man vel fått med cambridge usa spiller også men en 651 koster 100 dollar mere enn oppo 93 ? ? ?)

Ved firmware oppdateringer har så langt oppo kommet med oppdatering en stund før Cambridge
    (kjekt å få oppdatering fortest mulig om man må eller ønsker rask forbedring av et problem)(oppo kom med nyeste 21.12 ...cambridge har ikke gitt den ut ennå)

(siden enkelte klager på mine meninger å fremsetter meg som partisk vurderer)
    Om dette bevist er skrevet positivt om oppo..........nei...........jag hadde selvsagt skrevet det om cambridge hadde funksjoner/mulighet man ikke får med Oppo

Valget faller på deg hva du selv mener ...Noe taler for å andre ting imot ........

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •