Scaler m.v.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Scaler m.v.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Scaler m.v.

Jeg har ett spørsmål angående scaler med videre.

Jeg har gått til innkjøp av en 55-tommer Viera TV, trodde dette skulle være en grei størrelse da jeg skal sitte ca. 4,5 meter i fra skjermen. Så lenge det som sendes er i HD er det ingen problemer, men hadde en SCART-kabel koblet til TV-en, og da var bilde rimelig kornete i mine øyne. Gikk tilbake til HDMI, og bildet, ihvertfall på HD-kanaler virket mye bedre.

Jeg har en del DVD-er og ønsker ikke å foreta en kostbar oppgradering av filmene til Blu-ray. Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet og venter forsåvidt på en TV-benk før jeg kobler opp DVD- og PS3.

Så spørsmålet mitt lyder som følger, hvordan er effekten av en scaler? Vil DVD-ene bli mindre kornete? Hvor er det best å ha scaleren, i forsterker eller blu-ray-spiller?

Dersom noen har bilder som viser forskjellene med og uten scaler hadde dette vært ypperlig.

Si gjerne ifra dersom dette er feil plass for denne tråden, men jeg var litt usikker når jeg opprettet den.

På forhånd takk for alle svar.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool

Sitat Opprinnelig postet av slhagen
    Jeg har ett spørsmål angående scaler med videre.

Jeg har gått til innkjøp av en 55-tommer Viera TV, trodde dette skulle være en grei størrelse da jeg skal sitte ca. 4,5 meter i fra skjermen. Så lenge det som sendes er i HD er det ingen problemer, men hadde en SCART-kabel koblet til TV-en, og da var bilde rimelig kornete i mine øyne. Gikk tilbake til HDMI, og bildet, ihvertfall på HD-kanaler virket mye bedre.

Jeg har en del DVD-er og ønsker ikke å foreta en kostbar oppgradering av filmene til Blu-ray. Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet og venter forsåvidt på en TV-benk før jeg kobler opp DVD- og PS3.

Så spørsmålet mitt lyder som følger, hvordan er effekten av en scaler? Vil DVD-ene bli mindre kornete? Hvor er det best å ha scaleren, i forsterker eller blu-ray-spiller?

Dersom noen har bilder som viser forskjellene med og uten scaler hadde dette vært ypperlig.

Si gjerne ifra dersom dette er feil plass for denne tråden, men jeg var litt usikker når jeg opprettet den.

På forhånd takk for alle svar.
    Kort sagt: SCART pluggen er pr. dags dato en dinosaur, og har ikke noe i en flatskjerm å gjøre.
    Kjøp en Blu-ray spiller som du kobler til TV'en med HDMI, så vil dine DVD bli overraskende bra....og når du kjøper en Blu-ray så vil du skjønne hvorfor mange her inne har sluttet å kjøpe film på DVD.
    Hvilken scaler som er best strides de lærde om: Men en blu-ray spiller inn i en surroundforsterker, som går inn i en moderne flatskjerm gir et utmerket resultat. Jeg "scale"r 1080 signalet fra CD og Viasat fra 1080i til 1080p....vanskelig å se forskjell. Fra Blu-ray spilleren ingenting...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •