Ny DVD Spiller til Panasonic Plasma Hjelp !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny DVD Spiller til Panasonic Plasma Hjelp !

Heisann,
    Da henger Panasonic TH-37PA30 på veggen og når det gjelder kabeltv signal er jeg meget fornøyd. På denne tv'en har jeg pr. idag en USSEL ELFUNK dvd spiller kjøpt for 500 kr, tilkoblet med scart. Bildet på dvd er skuffende dårlig.... Jeg skal kjøpe ny dvd og synes Samsung DVD-HD945 ser meget bra ut. Spilleren kjører jo PAL progressive scan med komponentutgang og det BØR vel gi et langt BEDRE bilde eller ? Vil dette si at bildetsignalet blir oppskalert til 720p ? Er ikke helt inne på dette og håper noen kan hjelpe meg med god info. Takker og bukker

Før jeg kjøpte denne plasmaen var jeg også på HiFiklubben og kikket på Fujitsu skjermene de hadde der og jeg må si at det bildet jeg nå har er MILEVIS unna det jeg så på HiFiklubben ! Jeg er klar over at Elfunk spilleren har Mye av skylda, men alikevel...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken dvd-spiller bør du velge?

Først vil jeg gratulere deg med en fantastisk plasmaskjerm - få eller ingen andre leverer like bra bilder som denne per i dag. Men når det er sagt, må du også være klar over at dette er en skjerm med relativt lav oppløsning sammenlignet med mange av konkurentene (1024x1024). Dette betyr at du ikke får fullverdig utnyttelse av HD-TV, og ingen nytte av DVD-spillere med innebygd skaleringsfunksjon (dvs. 1080i eller 720p). Den klarer 1080i via component, men da dette er et signal med høyere oppløsning enn skjermens egen, må bildet nedskaleres internt og degraderes. 720p klarer ikke skjermen overhodet - det blir kun flimring. Tilkobling via DVI/HDMI er også utelukket da disse inngangene ikke finnes på Panasonic'n.

Konklusjon: Det du trenger er en DVD-spiller med component-utgang som takler pal/ntsc (576p/480p) progressive. Progressiv bildeoverføring via component, vil i de fleste tilfeller gi et bedre bilde enn RGB via scart. Du nevner Samsung, som sikkert er en god spiller, men når du har en plasmaskjerm til ca 35K bør du vel velge noe som står litt mer i stil både pris- og kvalitetsmessig?
    Hva du bør velge er vanskelig å si, men jo dyrere jo bedre: Plasmaskjermer er hensynsløse og langt mer avslørende med dårlige innsignaler enn vanlige crt-skjermer. "Dritt inn, dritt ut." Var jeg deg ville jeg ha sett på noen av modellene til Denon som ligger rundt 10 000 kr. DVD-3910 er meget bra. Du får riktignok en del digitale bildefunksjoner du ikke får bruk for med din plasma, men den analoge bildesiden er nesten like imponerende. (Hint: Prøv å få tak i den nå utgåtte, men svært gode modellen DVD-3800 til en god pris. Ring alle Hifiklubbens butikker)

Håper dette kan hjelpe deg til et godt kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at tv'en ikke har høyere oppløsning enn 852 x 480, forøvrig samme oppløsning FUJITSU P42VHA31ES til ca. 35k på HiFiklubben. Grunnen til at valget falt på Panasonic - var til dels at den hadde tuner og kortleser, samt all den fantastiske omtale den hadde fått.
    Jeg er også klar over at Fujitsuen på HF klubben SIKKERT hadde sjefskabler og en rimelig FET Denon spiller opp mot seg... Nå er det sånn at jeg har et eget "gutterom" hvor jeg har en Philips 32" WS, Denon dvd spiller, og receiver. Her er jo allt bærre lækkert og det utstyret blir nok stående der det er.... Panasonicen henger på stueveggen og det er her jeg er ute etter en god, men ikke altfor dyr dvd spiller. 10k blir nok for drøyt for meg i denne omgang.

Hvorfor klarer skjermen et 1080 signal som nedskaleres, men ikke et 720 ? Jeg mener jeg så en tråd i et svensk avforum der det bestemt ble hevdet at skjermen taklet et 720 signal - det var da snakk om x-box oppkobling på skjermen...

Nok om det - gode kabler og en dvd spiller lik samsung, med progressive scan i PAL/NTSC vil uansett forbedre kvaliteten på bildet nokså mye vil jeg tro. Siden du skriver at Panasonicen leverer noe av det beste innen bilde på markedet skulle man tro at det burde være mulig å komme i nærheten av Fujitsuen med noen enkle grep...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor klarer skjermen et 1080 signal som nedskaleres, men ikke et 720 ? Jeg mener jeg så en tråd i et svensk avforum der det bestemt ble hevdet at skjermen taklet et 720 signal - det var da snakk om x-box oppkobling på skjermen...
    Den klarer begge deler men det er "perler for svin" bildet blir skalert ned likevel.

576p fra en god DVD spiller er det du trenger.
    Hvis scaleren i skjermen er god trenger du ikke p heller, det er bare å prøve seg frem hva du liker best.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •