3D fra bluray uten 3D-støtte på receiveren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D fra bluray uten 3D-støtte på receiveren

Såvidt jeg forstår må jeg ha HDMI 1.4 eller noe (som min Pioneer SC-LX81 ikke har) for å få switchet 3D-bilde.

Men så har jeg lest at det finnes blurayspillere som har flere utganger, og dette visstnok kunne løse problemet.

Det jeg lurer på da er hvordan det funker? Kobler man en HDMI til forsterkeren som sender lyd, og så en HDMI til rett til TVen for å sikre 3D-bilde?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som oftest vil en blurayspiller ha en utgang for bilde(og lyd) samt en digital ut for lyd (optisk eller coax) samt vanlig analog ut for lyd. Om du for eksempel ser på Samsung sin D5800, som er elkjøps billigeste med 3D så har den hdmi, optisk lyd ut, samt analog ut(både bilde og lyd).

Du vil da kunne ta bildet ut via HDMI utgangen direkte til tven, og lyden optisk til forsterkerens optiske inngang(som din forsterker da har 4 av ) Du vil antageligvis måtte sette noen innstillinger på blurayspilleren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Et alternativ er en 4:2 matriseswitch der du setter Blu-ray til å outputte signal i begge output-kanaler samtidig. Da sender du altså et 3D-signal til TV/projektor, og det samme signalet til receiveren som kun henter ut lydsignalet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenB89
    Som oftest vil en blurayspiller ha en utgang for bilde(og lyd) samt en digital ut for lyd (optisk eller coax) samt vanlig analog ut for lyd. Om du for eksempel ser på Samsung sin D5800, som er elkjøps billigeste med 3D så har den hdmi, optisk lyd ut, samt analog ut(både bilde og lyd).

Du vil da kunne ta bildet ut via HDMI utgangen direkte til tven, og lyden optisk til forsterkerens optiske inngang(som din forsterker da har 4 av ) Du vil antageligvis måtte sette noen innstillinger på blurayspilleren.
    Skjønner ikke hvorfor jeg spurte engang, naturligvis kan jeg bruke optisk/coax ut til surroundforsterkeren og HDMI rett til TVen. Blitt så vant til HDMI at jeg har glemt at det faktisk finnes standarder som kun overfører lyd også

*slå seg selv på pannen*

Takk for hjelpen!

Lygren - takk for svar fra deg også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu vet jag inte hur dedikerade bluray spelare har det, men vare sig pc ljudkort eller PS3 kan väl sända dts hd master eller dolby true hd bitstream genom annat än HDMI.

Newcomer sjøsprøyt sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke få HD lyd hvis du bruker optisk/coax til å sende lyden til receiveren.

Det er vel akkurat derfor det er to HDMI utganger på BD spillere, en til Tv og en til receiver.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av sjøsprøyt
    Du vil ikke få HD lyd hvis du bruker optisk/coax til å sende lyden til receiveren.

Det er vel akkurat derfor det er to HDMI utganger på BD spillere, en til Tv og en til receiver.
    Og Panasonic DMP BDT 310 har 3 D, to HDMI utganger og koster 1749 hos HI Fi klubben....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •