Test av DVD spillere i siste Lyd og Bilde - Lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av DVD spillere i siste Lyd og Bilde - Lydkvalitet

Fikk siste Lyd og Bilde i går. De har blant annet en test av DVD spillere.

Det jeg ønsker å diskutere er forskjell på lydkvalitet på DVD spillere når man bruker de digitale lydutgangene. Personlig så klarer ikke jeg å høre forskjell på dette, men hvis man leser Lyd & Bilde så høres det ut som om at det er store forskjeller.

Om filmlyd på de forskjellige blir det skrevet:

Om Grundig
    Terminator 3 mangler futt og fart. Både Sony, Philips og Pioneer gir mer holdning over filmen, og spenningen øker. Med Grundig blir det rett og slett litt bodfattig
    Om Denon
    På film blir det ilkevel litt blast og tannløst. Det går ikke akkurat unna så popkornet spruter i hjemmekinoen.

Om Panasonic
    Film blir mer spennende enn med Grundig spilleren fordi DVD-S47A har bra pondus i bassområdet. DEt være seg Terminator 3 eller Kill Bill. Lydsporet kommer bra frem med fin balanse
    Om Philips
    Terminator 3 blir ikke akkurat en kruttønne av en film. Positivt er det likevel at det er god oppløsning oppover. Dialogene er tydelige og uanstrengte. Ikke noe blikkbosklyd her m nei! Så får det bare være at Arnold høres ut som han er tilbake i de glade tenårene igjen.
    Om Pioneer
    Filmen blir rett og slett mer spennende med god dynamikk
    Hvordan stiller dere til dette? Er det bare jeg som har dårlig hørsel, eller er det bare visvass som blir presentert i tester.

Hva betyr forresten følgende setning. Har tenkt mye på den.

Vi kan ikke huske å ha testet en dårlig DVD-spiller fra Pioneer, snarere tvert imot.
    Jeg fatter ikke hva de mener. Tvert imot? Kan de huske å ha testet en god DVD spiller fra Pioneer? Er det det de mener. :roll:

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke klart å høre noen særlig forskjell å skryte av på overføring av digitallyd. Regner med de brukte samme receiver (og da samme DAC) i testen?

Ellers mener jeg også i tidligere numre (kjøper ikke lengre nå) å ha sett mer eller mindre hemningsløs omtale av "all things Pioneer". Enten må de ha lansert en mer eller mindre endeløs rekke superprodukter i det siste, ellers mistenker jeg L&B for ikke å ha et helt objektivt syn på bl.a. Pioneer. Men siden jeg ikke har noen som helst forutsetning for å antyde noenting som helst, skal jeg la være.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest testen i Lyd og Bilde ennå, men jeg har uten problemer hørt stor forskjell på lyden fra digitalutgangen på en DVD spiller. Dette krever jo selvsagt at resten av anlegget er av så god kvalitet at det klarer og fremheve forskjellene. Pioneer DV-668 var en god spiller syntes jeg, men ved oppgradering til en Arcam DV-88+ så skjedde det underverker på lydsiden. Dette var selvsagt mest merkbart via analoge utganger på CD, men også godt merkbart på DVD via digitalutgang.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint an å høre forskjell på signalkilder ved bruk av digitalutgang.
    Nå har ikke jeg nilyttet til flere forskjellige dvd-spillere, men hørte med en gang at noe var galt da jeg for litt siden byttet pc og gikk over til å bruke et annet lydkort der. Både den gamle og den nye brukte optisk utgang og jeg hadde ikke trodd at det skulle bli forskjell på det.
    Min Pioneer dv-565 ble helt fantastisk i forhold til pc'en plutselig.
    Har byttet tilbake til det gamle lydkortet nå, så forskjellen er ikke lenger så stor, men fremdeles er det litt bedre lyd fra dvd-spilleren.

De er forresten koblet til en Yamaha rx-v740.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke sammenligne med lydkort til PC. Der kan driverne ha utrolig mye å si.

Jeg har aldri hørt forskjell på digitalutganger på DVD-spillere, men så har jeg aldri testet en som koster mer enn 3000.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytta fra h\k dvd25 til denon dvd2200 og syns denon´en leverte klarere lyd en h\k på DTS (som er det eneste jeg har testa) nå er det så lengesiden jeg har hørt på h\k så nå er det forsent å teste mer, men jeg hørte i hvertfall forskjell! Har riktignok ikke sett på noen voldsomme actionfilmer så mulig h\k har en fordel der. Det er de jo i hvertfall kjent for på reciver fronten! Jeg er i hvertfall kjempefornøyd med Denon DVD på H\K reciver, bedre kombinasjon en h\k dvd

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det i testen hva slagslydutganger de testet?
    Jeg kan forstå at det er forskjeller på analogutganger og også digitalutgangene når det gjelder PCM lyd (2 kanals), men har litt vanskelig for å akseptere forskjeller på Dolby Digital og DTS lyd sendt ut digitalt.

Såvidt jeg har forstått så er DD og DTS mer som et pakkebasert datasignal som DD/DTS dekoderen i receiveren må 'pakke opp'/prosessere etc. Så lenge kilden klarer å sende ut dataene som ligger på plata intakt slik at mottaker forstår dataene uten bitfeil så vil lyden være lik. Eller tar jeg feil her?
    Hvis det er endringer i bass, stemmer blir klarere etc på DD/DTS spor så betyr jo det at dvd spilleren må prosessere og behandle lyden på plata, og så rekode den til DD/DTS som receiveren mottar. Eller er det slik at også DD/DTS dataformatet er følsomt for jitter etc slik som med PCM? Jeg klarer ikke helt å få dette til å stemme...

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns også det er "teoretisk rart", men etter å ha opplevd det selv så må jeg nesten tro på meg selv også ? hehe
    Signale består vel i bunn og grunn av binærkoder dvs. 0 og 1.
    Da skulle vel i grunn ikke kablen ha noe å si heller? Så lenge den er skjermet for utvendig støy. Men er jo en kjent sak at kabler og ikke minst kabeltype (coax og optisk) låter forskjellig!
    Jeg skjønner ikke hvorfor, men er også mye jeg ikke skjønner....bare å bite i det sure eplet :P

Intermediate dansken2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    700
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 2 stk dvd spiller

philips 737
    pioneer 575

hører klar forskell . har brugt samme dvd plata og samme forsterker og merker pioneer er klart mere varm i lyden .
    jonny cash er ikke det samme på philips som på pioneer
    så forskeller er der
    testa oxo en billige rimi spiller lyden var så dårlige att en ikke orker hørre musik eller se film på den.

alt dette er teste med samme digital kabel og opp sett.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer iallfall ikke høre noe forskjell hvis jeg putter samme plate inn i min Pioneer DV656 og DVR 5100 og samtidig veksler mellom digital inngangenen.

Jeg har iallfall store problemer med å akseptere disse store forskjellene de opplever uten videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •