HD-DVD...filmer og spillere..når?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-DVD...filmer og spillere..når?

Hei!

Noen som vet når de såkaldte HD-DVD filmene og spillerene kommer til å begynne å komme?
    Vil de nye spillerene være bakoverkompatible, og vil det fortsatt gis ut "vanlig" dvd?

Tommy!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jul 2005 er ønsket til Blue Ray. Om det skjer får gudene vite. Kommer uansett ikke til norge før tidligst 2006-2007

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: HD-DVD...filmer og spillere..når?

Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hei!

Noen som vet når de såkaldte HD-DVD filmene og spillerene kommer til å begynne å komme?
    Vil de nye spillerene være bakoverkompatible, og vil det fortsatt gis ut "vanlig" dvd?

Tommy!
    Det er annonsert utgivelser i januar 2005, HD-DVD. En slags test-, demo- film.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er annonsert utgivelser i januar 2005, HD-DVD. En slags test-, demo- film.
    Tilgjengelig for alle?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere spillerne fra begge formatene vil støtte avspilning av "vanlig" DVD-plater?

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgjengelig for alle?
    Det tror jeg, har lett etter artikkelen jeg leste, men kan ikke finne den noe sted. Vi får vente å se.

Tror dere spillerne fra begge formatene vil støtte avspilning av "vanlig" DVD-plater?
    HD-DVD vil støtte vanlige dvd plater ( står hvertfall det i reklameteksten deres ), hva BlueRay formatet vil gjøre er mer usikkert, mest sansynlig er det bakover kompatibelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At mannen i gata vil kjøpe ny blu-ray spiller om et par år ser jeg på som totalt usannsynlig... Det har tatt DVD flere år for å etablere seg til hva det er idag. Jeg tror overgangen fra vhs til dvd var såpass sukse p.g.a den store kvalitetsforskjellen, det var mer funksjonelt og det er bygget på dagens tv standard. Med HD-DVD får vi "bare" bedre oppløsning, og du må itillegg pensjonere gamle tvèn for å få noe utbytte av kvaliteten.
    MEN, nå som playstation 3 kommer med blu-ray vil det jo hjelpe litt på, om vi bare får tak i filmer på formatet.

Personlig skulle jeg kjøpt hd-dvd nå om det fantes for oss.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gjennomsnittlige nordmann vil nok ikke hive seg over HD-formatene, men vi må huske på at hjemmekinoentusiastene stadig øker i antall. Uansett er det nesten ene og alene opp til filmselskapene om hvor fort et nytt HD-format vil ta over i markedet.

Jeg tviler på om vi vil se noen særlig oppblomstring rundt formatet før tidligst 2007, kanskje enda senere. Vi må nok regne med noen utsettelser
    Forøvrig ventes de første HD-DVD-spillerne på markedet 4. kvartal 2005, Blu-ray-titler skal etter sigende dukke opp noen måneder tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For vanlige folk så vil BluRay/HD-DVD være like usynlig som 'LaserDisc' engang var - ivhertfall i Norge. I USA så vil det nok være ett begrenset nisje-marked.

De fleste idag har ikke engang utnyttet potensialet i DVD, og vil ikke komme til det punktet heller. Mange idag med 16:9 tver, har dvd-spiller innstilt på 4:3 letterbox og bruker Zoom/Panaromic til å fylle bildet på 16:9 tven, og de aner ikke at noe er galt engang.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    De fleste idag har ikke engang utnyttet potensialet i DVD, og vil ikke komme til det punktet heller. Mange idag med 16:9 tver, har dvd-spiller innstilt på 4:3 letterbox og bruker Zoom/Panaromic til å fylle bildet på 16:9 tven, og de aner ikke at noe er galt engang.
    Det er skremmende mange ja. Som regel står de også bare på kompositt også via SCART. Folk generelt driter totalt i dette, selv om vi blir flere og flere som bryr seg om dette så er vi et stort mindretall.

Det er først i fjor at DVD ble "allemannseie" og fremdeles er det folk som sverger til VHS. (Bidda- hint hint :-))

HD-DVD kommer tidligst til å bli vanlig før kanskje 2010, kanskje enda senere. Dere ser hvor langt DVD Audio og SACD har kommet på sin tid. Knapt 5 % har hørt om det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For vanlige folk så vil BluRay/HD-DVD være like usynlig som 'LaserDisc' engang var - ivhertfall i Norge. I USA så vil det nok være ett begrenset nisje-marked.
    Det er ikke usannsynlig at det vil bli solgt noen titalls millioner PS3. Jeg ville påstå det blir hakket større enn et nisjemarked.

Hvordan går det med salget av HD-monitorer i USA?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke i 2007 eller 2008 alle tv kanaler i usa er pliktet til å kun sende HDTV? Innen den tid ønsker nok filmselvskapene å ha et(eller to) format som kan fore tvene men film. Amerika er tross alt et ganske stort marked. Men vi får håpe HD-DVD eller Blu-ray kommer fortere. Her hjemme på berget og for resten av europa, ser det ganske stykt ut for HDTV. Her har vi kun en kanal og den sender ikke mye fornuftige ting akuratt. Den dagen jeg kan komme hjem fra jobb etter å ha jobbet kveldskift, og slenge meg ned i godstolen og nyte CSI eller andre gode serier i HD. Vis tvkanalen sender litt film også, da er jeg villig til å betale for kanalen.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pogwaq har faktisk et poeng dere overser her, hvorfor det?

1. Sony står bak blueray.
    2. Sony lager dvd-spillere og "flotte hjemmekinoanlegg".
    3. Sony eier en rekke av de største filmselkapene i USA.
    4. Sony lager playstation 3 som har innebygget bluerayspiller.

Grunnlaget for salg av film på blueray er med andre ord enormt. Jeg tror nok sony vil presse på for å få overgangen til å gå raskest mulig, de har ihvertfall alle midler til disposisjon for å få det akkurat som de vil.

.:aleksander::.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Pogwaq har faktisk et poeng dere overser her, hvorfor det?

1. Sony står bak blueray.
    2. Sony lager dvd-spillere og "flotte hjemmekinoanlegg".
    3. Sony eier en rekke av de største filmselkapene i USA.
    4. Sony lager playstation 3 som har innebygget bluerayspiller.

Grunnlaget for salg av film på blueray er med andre ord enormt. Jeg tror nok sony vil presse på for å få overgangen til å gå raskest mulig, de har ihvertfall alle midler til disposisjon for å få det akkurat som de vil.

.:aleksander::.
    Jeg tror du tar feil, men håper at du har rett. Det eneste avgjørende for stor suksess, er at den alminnelige mann vil etterspørre, noe han ikke vil gjøre. Sony eier kun 1 filmselskap(ColombiaTristar), og har muligens kjøpt MGM. ColombiaTristar lager 10-20 filmer i året. MGM lager 5-10 stk.

Det er feil at USA går over til HD i 2006. Da går de over fra analog til digital distribusjon. De aller fleste kanalene vil sende i 480p(i mange tilfeller 480i kjørt gjennom en up-converter).

Selvom det er solgt noen millioner HD-klare tver i USA så er de både av størrelse og oppløsning slik at de som har de ikke ser stor forskjell fra progressiv dvd og HD.

Sony stod også bak SACD.

Selvom BlueRay kommer i PS3, så er det ikke umulig man kjøpe en tilleggspakke for å kjøre HD-filmer, og det er også mulig at europeisk modell ikke vil ha denne muligheten i det hele tatt.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony vil fra neste år gi ut alle utgivelser også som Blue-Ray. Katalog titler står også for en god del av salg, og nå har Sony er stort bibliotek med Columbia/Tristar og MGM. (MGM har jo et enormt bibliotek av filmer). Selv om mange folk ikke vil forskjell på de minimale skjerme sine, vil jo de med Playstation (mange av dem ihvertfall) kjøpe Blu-Ray, fordi det har muligheten til deg. Dette forutsetter jo at prisene på Blu-Ray diskene vil ligge på samme nivå.

Og så lenge selskapene er villig til å satse på formatet, klarer de nok alltids å presse det på den vanlig mannen også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Sony vil fra neste år gi ut alle utgivelser også som Blue-Ray. Katalog titler står også for en god del av salg, og nå har Sony er stort bibliotek med Columbia/Tristar og MGM. (MGM har jo et enormt bibliotek av filmer). Selv om mange folk ikke vil forskjell på de minimale skjerme sine, vil jo de med Playstation (mange av dem ihvertfall) kjøpe Blu-Ray, fordi det har muligheten til deg. Dette forutsetter jo at prisene på Blu-Ray diskene vil ligge på samme nivå.

Og så lenge selskapene er villig til å satse på formatet, klarer de nok alltids å presse det på den vanlig mannen også.
    De har sagt fra januar 2006. PS3 vil være en sekundær avspiller, og hvis de ikke kan spille titlene på andre dvd-spillere så er det ikke aktuelt. Har selv jobbet i distribusjon av video, og det er ekstremt vanskelig å få kjeder til å rydde hylleplass til nye ting, som sannsynligvis blir enorme hyllevarmere i forhold til dvd. Selv DVD tok 4 år før det kom bredt ut i butikker, og det var ett format som folk ville ha.

Idag er det praktisk talt 0% som kan vise HD i Norge, og de få plasmaer som selges er 848x480 paneler, som egentelig ikke er gode nok til PAL engang.

Ta ikke dette feil. Jeg skulle ønske BlueRay kom idag, men har fulgt med i industrien siden tidlig 80-tall og har sett haugevis av ting ikke lykkes. Av de uttallige formater som er lansert de siste 30 år, er det bare VHS og DVD som har lykkes.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du tar feil, men håper at du har rett. Det eneste avgjørende for stor suksess, er at den alminnelige mann vil etterspørre, noe han ikke vil gjøre. Sony eier kun 1 filmselskap(ColombiaTristar), og har muligens kjøpt MGM. ColombiaTristar lager 10-20 filmer i året. MGM lager 5-10 stk.

Selvom BlueRay kommer i PS3, så er det ikke umulig man kjøpe en tilleggspakke for å kjøre HD-filmer, og det er også mulig at europeisk modell ikke vil ha denne muligheten i det hele tatt.
    Sony eier Colombia/Tristar og MGM ja (ikke kanskje), og Fox har også hektet seg på Blu-Ray. Det er en ganske stor andel av Hollywood. Husk også det enorme biblioteket til disse tre, det blir ganske mange tusen filmer.

Tilleggspakke? Lite sannsynlig, Sony har aldri gjort noe slikt så langt, og etter alt kritikken Microsoft fikk for sitt krav om tilleggspakke vil det neppe skje igjen. Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor du skulle tro at en europeisk utgave av PS3 skulle være dårligere enn den amerikanske; europeisk PS2 støtter faktisk progressiv scan.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq

Sony eier Colombia/Tristar og MGM ja (ikke kanskje), og Fox har også hektet seg på Blu-Ray. Det er en ganske stor andel av Hollywood. Husk også det enorme biblioteket til disse tre, det blir ganske mange tusen filmer.

Tilleggspakke? Lite sannsynlig, Sony har aldri gjort noe slikt så langt, og etter alt kritikken Microsoft fikk for sitt krav om tilleggspakke vil det neppe skje igjen. Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor du skulle tro at en europeisk utgave av PS3 skulle være dårligere enn den amerikanske; europeisk PS2 støtter faktisk progressiv scan.
    For det første så er det ikke noen land i Europa som sender HD, og Sony vil kanskje ikke forvirre potensielle kjøpere. Men det er som du sier kanskje ikke nødvendig fordi spillere vil sannsynligvis ned-konvertere HD til SD.

Men da kommer jeg tilbake til mine tidligere synnspunkter. Tilgjengelighet, etterspørsel og mennesker med HD-kabale-skjermer(0%), noe som gir ett ekstremt begrenset marked. Jeg er ganske sikker på at etterspørselen blir minimal. Gå innom på en arbeidsplass med 200 ansatte å foreta en undersøkelse, så er jeg ganske sikker på ingen har hørt om hverken HD eller BlueRay, og ihvertfall ikke har tenkt på å kjøpe det, eller planlegger å kjøpe det.

Problemet blir er også titler, noe som har vist seg ved alle andre lanseringer, selvom de sitter på enorme kataloger, så vil de ikke gi ut store og mange titler før antall spillere er steget. De store flertall kjøper kun de titler de ønsker, og de er sikkert ikke på utgivelselisten med det første, og så er det klaging fra de som faktisk er interessert at de titlene som blir gitt ut er gale, og de vil ikke jeg kaste bort pengene på. Ting vil ta tid.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall spillere vil neppe bli noe problem da Sony nesten garantert vil bli kvitt hele den første produksjonen av PS3-maskiner på lanseringsdatoen. Når det gjelder skjermer er jeg nesten enig med deg, men selv om plasmaene som går nå er 854x480 kan de da vise HD? Om ikke jeg tar helt feil kan tilmed X1 vise HD. Dette forumet er ikke akkurat representativt for det norske folk, men jeg ville tro de fleste her eier en projektor eller en plasma, og de fleste av disse kan vise HD-signaler. Det er ingen grunn til å tro at salget av slike produkter går nedover, og iallefall på projektorer går prisen per pixel nedover ganske jevnt.

Hvordan 1080i ser ut på en 800x600 projektor vet jeg absolutt ingenting om, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ....husk da folkens at det ikke BARE er oppløsning som gjelder, men også båndbredde og komprimeringsteknikk... Selv om 848x480 ikke optimalt gjengir HD-materiale, blir bildekvalitet laaaaaaaangt bedre enn fra DVD, da den høye båndbredden reduserer artifakter og annet sludder, som etter min mening også spiller en stor rolle mhp bildekvalitet. Oppløsningen som sådan er egentlig bare vesentlig at er såpass høy at screendoor elimineres. Når det er et faktum, vil høyere oppløsning selvsagt bidra til bedre skarphet opp mot et visst nivå, men vil ha stadig mindre innvirkning, jo høyere den blir... Sier ikke at oppløsning ikke er fint og flott, men folk tenderer (vel, ikke bare tenderer, men i alt for stor grad), til å overvurdere viktigheten av denne, og samtidig ikke understreke at det er båndbredden i bunn som teller. Hvis så ikke hadde vært tilfelle har jo jeg HD i dag, jeg! Kjører glatt 1024p på min 17" LCD-skjerm! Problemet er bare at kilden er max 8 mbit, og da hjelper det liksom ikke så mye...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •