HD-DVD...filmer og spillere..når? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mitt inntrykk er at den jevne man igata ikke etterspører kvalitet, men derimot kvantitet. Bare se på MP3 hvor populært det har blitt. At PS3-kjøperne er interessert i HD, tror jeg ikke. Den gjengen tilhører allerede de som ser dvd gjennom composite-utgangen.

Idag koster de fleste titler mindre enn 99kr, og ofte billigere gjennom nettet. BlueRay titler vil være langt dyrere. Hvis de skal ut i butikk så vil være dyre, og da kan de ikke være så mye dyrere på nettet, fordi da blir det enda vanskeligere å dem ut i butikk. Butikker krever gode marginer på ting med lav omsetning.

Ved overgangen mellom VHS og DVD, så var folket overklare for noe nytt, og de var allerede kjent med fordelene ved CD-formatet, og de hadde apparatene til å vise det på.

Nå er ikke den tilstanden tilstede, de har ikke apparatene å vise det på heller, og de er ikke misfornøyd med DVD. DVD er veldig tilgjengelig og rimelig. Å overbevise folket om noe annet, vil bli tøft. Det tror jeg Sony vet, og at det ikke tenker på BlueRay som noe som skal overta fort for DVD, men at de håper at det skal bli stort nok til at de kan tjene penger på det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en god del flere HD-kapable framvisningsenheter i Norge enn "ca. 0%". F.eks en god del av 16:9 prosjektorene. Det er solgt endel av disse her på berget med HD-oppløsning (1280x720 eller større). LCD-TVer dukker også opp i stadig større antall i butikkene og selv den minste 17" WS har 720p oppløsning. Expert-butikken ved siden av jobben har faktisk en 6-7 forskjellige LCD-TVer på utstilling.

For min del spiller det liten rolle når HD-DVD/Blu-ray slår igjennom her hjemme. Bare jeg får tak i en spiller og et greit utvalg av filmer til maks 200,- pr. stk. over internett er jeg fornøyd...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Det er en god del flere HD-kapable framvisningsenheter i Norge enn "ca. 0%". F.eks en god del av 16:9 prosjektorene. Det er solgt endel av disse her på berget med HD-oppløsning (1280x720 eller større). LCD-TVer dukker også opp i stadig større antall i butikkene og selv den minste 17" WS har 720p oppløsning. Expert-butikken ved siden av jobben har faktisk en 6-7 forskjellige LCD-TVer på utstilling.

For min del spiller det liten rolle når HD-DVD/Blu-ray slår igjennom her hjemme. Bare jeg får tak i en spiller og et greit utvalg av filmer til maks 200,- pr. stk. over internett er jeg fornøyd...
    I markedsføring i USA er retningslinjene at display må være over 30" og ha en oppløsning på 1280x720 eller større for at det kan kalles HD. Jeg tviler på at den finnes over 50 000 slike enheter i norske hjem. De aller fleste plasmaer som er solgt har vært 848x480. 50 000 enheter gir ca. 0,025% utbredelse.

Det er ikke pga tilgangen på display som gjør at jeg tviler på utbredelsen, men den jevne mans etterspørsel etter det. Jeg er ikke brennsikker på at PS3 solgt i Europa vil engang avspille HD - hvorfor skulle den gjøre det - det er ingen regulære sendinger eller standarder, selvom EBU har foreslått 720p/50hz så er ingenting bestemt. Jeg tror ikke Sony vil drive noe markedsføring av HD i Europa eller slippe software - ihvertfall ikke like tidlig som i USA. Håper selvsagt at jeg tar feil.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om de færreste har HD-display vil det alikevel bli en kraftig forbedring av lyd og bilde grunnet en mye høyere bitrate. Farvel til problemer med edge enhancement, komprimeringsfeil etc...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det blitt diskutert mye om bilde her, men hva med lyden? Vil den baseres på Dolby Digital og DTS? Var det ikke snakk om noe acc komprimering på lyden i HD-DVD? Hvis vi itillegg må tilpasse oss en ny standard på lydsiden itillegg, ja da blir det "show".

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begge formatene vil ha dd og dts som standard (men slik jeg forstod det ville det være mye høyere bitrate på alle kanaler). I tillegg var det snakk om dts +++ på blueray. Hva i allverden det er vet jeg ikke.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS blir en av standardene, og vil være tilstede på alle utgivelser. Dermed vil alle spillere også ha innebygget DTS dekoder.

DTS++ forsto jeg slik var uten komprimering. Hvordan dette evt. fungerer teknisk sett, vet jeg ikke.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dtsonline.com/company/pre...1&yID=2004

Mon tro hvor høy bitrate disse sporene vil få. Det høyeste jeg har sett av DTS til nå er 1500kb/s.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri hatt muligheten til å teste dvhs live, så kanskje noen av dere med slike spillere kan svare på dette?

Når det gjelder dvhs vs dvd, hvor stor er tilgjengelig båndbredde på dvhs kontra dvd? 200 prosent? 300 prosent? Nå vet jeg ikke hvor mye informasjon mpeg2 algoritmen lagrer per pixel, men sammenlikner man oppløsning på en dvhs kontra pal dvd får man en økning på 350 prosent. 500 prosent for ntsc dvd. Hvorfor skulle da nedskalert hd fremvist på en plasmaskjerm med 480x848 oppløsning gi noe bedre bilde enn dvd materiale? Hvor stor er komprimeringsgraden på dvhs kontra dvd, når man tar hensyn til den økte mengden informasjon dvhs er nødt til å lagre grunnet økt oppløsning?

Når det gjelder graderinger som lygren nevner, så er jo beste måten å løse det på ved å øke oppløsningen på skjermen. Jo flere antall pixler en har å fordele et gitt fargemønster på, jo mer kontinuerlig vil fargemønsteret virke. 8 bit per farge er uansett mye mer enn øyet greier å skille. Høyoppløste skjermer er derfor i mine øyne minst like viktig som høyoppløste kilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at pc-verdenen vil presse igjennom ny teknologi. Utskiftingsraten på pc-utstyr er vel 0.5-3 år, mens brunevarer er 5-10 år?

Pc-brukere er vant til stadige omskiftinger, og en ganske stor andel er teknisk interesserte og kravstore. Pc hardware er I DAG I stand til å overgå HD spesifikasjonene på bildefronten (typisk 1600x1200 evt 1280x1024 display med 32bit (mer kommer) farger og kraftig cpu/god lagringskapasitet). Mye spennende skjer også på audio-fronten (intels HD spec f.eks), og HTPC brukere stiller seg kanskje fremst mhp krav og kompetanse.

Det som mangler er en kanal for levering av innhold, enten over nett eller via faste media.

Hvis flere og flere brukere blir vant til å oppleve helt annen kvalitet på både innhold og presentasjon på pc, vil de kreve det samme også i andre sammenhenger, som broadcast.

Brunevareindustriens sterke side er standardisering (etter litt kniving selvsagt) og alliansen med innholdsleverandører.

knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interessante er vel ikke tilgjengelig båndbredde, men produktet av båndbredde og kodingseffektivitet?

mpeg2 algoritmen spesifiserer ikke hvor mange bit man skal lagre pr pixel, men mer en referanse dekodings-algoritme med blokker av pixel som transformeres og vektorer for prediksjon. Enkoderen er veldig fritt opp til utvikler/bruker å spesifisere og sette opp, slik at bit pr pixel varierer kraftig ut fr akildemateriale og krav til opplevd kvalitet.

Personlig så er jeg i prinsippet helt fornøyd med HD.spesifiserte spillere bygd på dvd (9GB) hvis kompresjonsalgoritmene er bra nok til å gi skikkelig kvalitet på høy oppløsning.

Det hadde forøvrig vært utrolig greit om de denne gangen hadde spesifisert en framtidsrettet standard som åpnet for høyere spesifikasjoner og bedre kompresjon innen samme platform etterhvert som teknologien blir tilgjengelig.

knut

Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Nå har jeg aldri hatt muligheten til å teste dvhs live, så kanskje noen av dere med slike spillere kan svare på dette?

Når det gjelder dvhs vs dvd, hvor stor er tilgjengelig båndbredde på dvhs kontra dvd? 200 prosent? 300 prosent? Nå vet jeg ikke hvor mye informasjon mpeg2 algoritmen lagrer per pixel,...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •