Pioneer LD-S9 laserdisc spiller, anbefalt videoprocessor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer samaron sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer LD-S9 laserdisc spiller, anbefalt videoprocessor?

Hei!

Jeg har endelig fått fatt i en Pioneer LD-S9 laserdisc spiller! Tenkte derfor å anskaffe en video processor, noe jeg ble anbefalt.

Jeg har lite erfaring med den type utstyr. Håpte derfor at noen erfarne brukere kunne dirigere meg i riktig retning. Laserdisc er som sagt analogt, og bør deinterlaces for å bli vist ordentlig på en nymotens HDTV som er progressiv.

Jeg har per i dag en litt eldre Samsung plasma TV og en Onkyo TX-NR609 receiver som oppskalerer bildet og kjører signalet via HDMI til TVen. Jeg er ikke fornøyd med jobben som receiveren gjør, og ønsker derfor å invistere i en separat video processor som deinterlacer og oppskalerer.

Jeg opplever at bildet får "spøkelseseffekter", at hvis en person går i et mørkt rom så henger fargene fra kroppen igjen og blir litt smurt rundt omkring. Koble spilleren direkte til TVen gir forøvrig ekstra støy på bildet. Har prøvd spilleren i en sent 90-talls widescreen CRT TV, og der var bildet helt perfekt. Ble nesten litt lei meg over hvor utrolig mye bedre det var på den gamle TVen.

Så spørsmålet mitt er da: Er det en dedikert video processor som er å anbefale? Jeg håper det er mulig å få fatt i én til ikke for urimelig pris, helst ikke mer enn 5000kr.

- Frank

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har lite erfaring med den type utstyr. Håpte derfor at noen erfarne brukere kunne dirigere meg i riktig retning. Laserdisc er som sagt analogt bilde, og bør deinterlaces for å bli vist ordentlig på en nymotens HDTV som er progressiv.

I mitt tilfelle trenger jeg da en som deinterlacer bildet, og oppskalerer det. Er det en anbefalt videoprocessor til en grei pris som kan gjøre dette? Ville helst prøvd å få kjøpt dette fra en norsk butikk.
    Såvidt jeg husker på den nevnte laserdisc-spilleren, så har den S-video-utgang (attpåtil to stykker). Og da trenger du egentlig bare en flatskjerm som er god både på deinterlacing og oppskalering. Panasonic VT30 og forgjengeren VT20 er gode på dette, samt de gamle Pioneer-skjermene.

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg ikke klar over. Ville nå helst unngått å kjøpe en ny TV ettersom jeg allerede har 2 stk. Spilleren har 2stk s-video utganger, ja. Har lest noen plasser at det i noen tilfeller lønner seg å bruke den vanlige kompositt utgangen. Får prøve meg fram på de utgangene før jeg kjøper en ordentlig kabel til formålet.

Har en Samsung ettellerannet 42" plasma HD-ready TV som er noen år gammel, den jeg planlegger å bruke laserdisc spilleren på. Langt i fra noe high-end, men helt OK til det den blir brukt til.

Helst ute etter en uavhengig boks som jeg kan koble mellom spilleren og TVen, til en relativt grei pris.

Angående coaksial (AC-3) dekoder: Vil denne saken gjøre susen? HD AC3 DTS Digital Audio 5.1 RCA Audio Gear Decoder New | eBay Eller bør jeg skaffe en forsterker som har alt dette innebygd?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne dekoderen lager 5.1 analoge kanaler ut og da må du ha 5 kanalers effekt forsterker.
    laserdisc spilleren har nokk også 2 analoge kanaler ut som du kan bruke.
    HD-ready TV skalerer og gjør bildet om til progresivt som regel

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samaron
    Det var jeg ikke klar over. Ville nå helst unngått å kjøpe en ny TV ettersom jeg allerede har 2 stk. Spilleren har 2stk s-video utganger, ja. Har lest noen plasser at det i noen tilfeller lønner seg å bruke den vanlige kompositt utgangen. Får prøve meg fram på de utgangene før jeg kjøper en ordentlig kabel til formålet.

Har en Samsung ettellerannet 42" plasma HD-ready TV som er noen år gammel, den jeg planlegger å bruke laserdisc spilleren på. Langt i fra noe high-end, men helt OK til det den blir brukt til.

Helst ute etter en uavhengig boks som jeg kan koble mellom spilleren og TVen, til en relativt grei pris.

Angående coaksial (AC-3) dekoder: Vil denne saken gjøre susen? HD AC3 DTS Digital Audio 5.1 RCA Audio Gear Decoder New | eBay Eller bør jeg skaffe en forsterker som har alt dette innebygd?
    For 10-12 år siden lånte jeg en slik spiller av en bekjent fra Sverige, for å sammenligne bilde mot min egen HLD-X9.

Har min X9 koblet via s-video til min Denon AVP-A1 idag, men du burde kanskje se etter en rimelig reciever som har oppskalering/de-interlacing innebygget.

Når det gjelder AC-3 lyden, har du 2 valg, enten skaffe deg en brukt AC-3 RF-demodulator eller en brukt reciever med innebygget AC-3 decoder.

For mer info om AC-3 demodulatorer kan du se her n$a's LaserDisc page

og her LD_info [2009.03.14]

Lykke til. (Det er en bra spiller :-D )

Deck

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For AC3 lyden på laserdisc platene trenger du en RF Demodulator og de har blitt rimelig dyre ser det ut som.

NAKAMICHI DE-1 DOLBY AC-3 RF DEMODULATOR JAPAN | eBay

YAMAHA APD-1 RF DEMODULATOR for LASERDISC PLAYERS | eBay

PIONEER RFD-1 RF DEMODULATOR for LASERDISC PLAYERS | eBay

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    For AC3 lyden på laserdisc platene trenger du en RF Demodulator og de har blitt rimelig dyre ser det ut som.

NAKAMICHI DE-1 DOLBY AC-3 RF DEMODULATOR JAPAN | eBay

YAMAHA APD-1 RF DEMODULATOR for LASERDISC PLAYERS | eBay

PIONEER RFD-1 RF

DEMODULATOR for LASERDISC PLAYERS | eBay
    Dette var rimlig stive priser ja.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stive priser på RF demodulatorene, ja. Har ikke noe surround anlegg, enda. Så kan nok vurdere å kjøpe en reciever som har RF demodulator innebygd. Noen steder hvor jeg kan få kjøpt det? Kan jo stikke innom den lokale Hi-Fi Klubben butikken og spørre hva dem har til salgs.

TVen er jeg usikker på om deinterlacer og oppskalerer. Skal prøve å finne ut hvilken modell det faktisk er og sjekke opp funksjonene den har.

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på recievere. Fant denne: Komplett.no - Onkyo TX-NR609B hjemmekinoreceiver (Onkyo TX-NR609B)
    Den ser ut til å dekke alle behovene for laserdisc spilleren, samt videre oppgraderinger for andre ting. 2stk optiske innganger til hver av de 2 surround typene, og vanlig RCA stereo for filmer uten surround. Denne har også oppskalering (går ut i fra den deinterlacer siden den konverterer analog til HDMI). Er litt bekymret for at den ikke har s-video input. Har hørt at s-video i dette tilfellet skal gi bedre bilde enn den vanlige RCA kompositt utgangen.
    Virker som det er vanskelig å oppdrive s-video, for ingen andre merker (eller modeller) har s-video.

Er det noen som har en anbefaling på en spesiell reciever som passer utmerket til laserdisc (med s-video), eller skal jeg bare gå for denne Onkyoen?

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en Onkyo TX-NR609. Onkyoen ser ut til å gjøre en god jobb med min gamle spiller. Den støtter visst oppskalering opp til 4k, så ligger godt an da med tanke på TVer i fremtiden.
    Får ikke prøvd den på min nye LD-S9, siden den ankom totalt ødelagt, noe tollen kanskje er å klandre blant annet. Ser ut som jeg må svi av noen tusen ekstra å prøve å importere enda en spiller, ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet med en LD-S9 (som er DEN beste spilleren) er ikke de amerikanske spillerene helt på topp. Japan hadde noe filter teknologi blant annet som aldri ble introdusert i USA. Jeg forsøker å importere en ny LD-S9 igjen. Blir den også knust, så kjøper jeg en amerikansk her i Norge.

Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjenoppliver og resirkulerer denne tråden i håp om å komme frem til et svar. Se øverste post.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at du har meldt deg inn i gruppen LaserDisc Norge på Facebook? Kanskje noen som kan hjelpe der. Jeg gav bort min LD-spiller til loppemarked for 8 år siden... :/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •