Hva med SACD på Denon DVD2910?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med SACD på Denon DVD2910?

Har kjøpt en pent brukt Denon DVD2910 til noen få hundrelapper. Tanken er å bruke den kun til musikkavspiller av CD, og ikke film. Har koblet den via coax til en Abrahamsen DAC og så derfra balansert kabling til forsterker. Fungerer fint på vanlige CD, CD-R, DVD Audio. Men når det gjelder SACD så er det verre. Av og til leser spilleren disse som CD, og da fungerer den, men så leser den Super Audio CD (som er riktig) og da ingen lyd. Har funnet ut at om jeg bruker vanlige RCA kabler direkte til forsterker fungerer SACD, men det er ingen optimal løsning. Noen som kjenner spilleren og vet om det er mulig å kjøre SACD med digitalt signal?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Troooooor ikke det lar seg gjøre å sende SACD som S/Pdif (coax eller optisk). Det blir forskjellige dataspråk som ikke funker om hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Troooooor ikke det lar seg gjøre å sende SACD som S/Pdif (coax eller optisk). Det blir forskjellige dataspråk som ikke funker om hverandre.
    Kan nok stemme. Fant en manual på nettet og der står det noe om dette. Men betyr det at ingen spillere med SACD-mulighet kan kobles direkte til DAC via digitalkabel, eller gjelder dette kun enkelte spillere?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roesok
    Kan nok stemme. Fant en manual på nettet og der står det noe om dette. Men betyr det at ingen spillere med SACD-mulighet kan kobles direkte til DAC via digitalkabel, eller gjelder dette kun enkelte spillere?
    Det gjelder nok alle, siden det gjelder selve SACD-formatet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del av SACD-opplegget - ingen digitale signaler skal kunne sendes ukontrollert ut fra en SACD-spiller. Kopibeskyttelse og slikt.

Fra Wikipedia:

SACD-avspillere får ikke sende ut en ukryptert digital DSD-strøm. Enten må den konverteres til et analogt signal, krypteres over firewire/HDMI, eller den kan sendes som et digitalt signal med lavere oppløsning.

DSD audio-data er kryptert på disken, og spesielle data er tilgjengelig bare for lisensierte SACD-spillere.

Helt uaktuelt format for sånne som meg, som foretrekker minimalt antall bokser og et usynlig platearkiv - og derfor musikk via harddisk.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder nok alle, siden det gjelder selve SACD-formatet.
    Litt snodig da at DVD Audio fungerer via digital kabel. Det er vel et format som i prinsipp er temmelig likt SACD.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roesok
    Litt snodig da at DVD Audio fungerer via digital kabel. Det er vel et format som i prinsipp er temmelig likt SACD.
    neineinei

SACD er 1 bit og en sykt høy frekvens.

DVD-A er 24bit 96khz eller noe i den gata, altså teknisk mer likt CD, men med mye høyere oppløsning og mulighet for 6 kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 (60GB) kan sende ut 2 kanals PCM fra SACD gjennom den optiske utgangen.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke den Denon'en analoge 7.1 (5.1) utganger bak? Hvis ja, så kan den dekode SACD internt.

Jeg tror ikke du får SACD-laget til PCM i 2 kanaler fra en PS3. Det du får er vel hybrid-laget (redbook).

En standard SACD plate har 3 lag (hybrid)
    - redbook CD 2 kanal
    - SACD 2 kanal
    - SACD multikanal

De to sistnevnte er vel kun tilgjengelig om spilleren dekoder internt eller via HDMI. Ikke coax/optisk.

Arrester meg om jeg tar feil.

Nå kommer jeg rett fra en lyttestund i stuekinoen mens fruen tok en malingsøkt ute. Det er rett og slett glimrende med lyden for meg nå med Yamaha 667 og HDMI fra Oppo'n. DSD i displayet og en strålende surrerundtlyd være seg en Tacet plate med Vivaldi, en BIS plate med Sibelius musikk eller Beethoven symfoniene* (inkl. den 10'ende!!) som i sin tid kostet "nada" fra MDT - Please enable your cookies

*Beethoven - Complete Symphonies: Royal Philharmonic Orchestra, Ludwig van Beethoven: Amazon.co.uk: Music

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har sjønt så er det bare de SACD'er merket "hybrid" som har vanlig cd-spor i tillegg. DVD-Audio har alltid flere "lag", det kan være enten Dolby Digital eller DTS i tillegg til DVD-A-sporet. Dermed blir mange positivt overrasket når de finner ut at spilleren sin kan spille DVD-A selv om den ikke er spesifisert til det, men da er det ikke hovedsporet som spilles av.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke dette noe stort problem da jeg har kun en - 1 - SACD. Det er hybrid SACD med Pink Floyds "Dark side of the moon". Den fungerer greit på en vanlig CD-spiller, men i denne Denon DVD2910 så blir den lest av som Super Audio CD, og da kan jeg ikke bruke beste signalvei, som er coax til ekstern DAC. Men når jeg en gang i året skal spille denne så går det greit med analoge RCA kabler direkte til forsterker. Dette ser jeg også er nevnt side 14-15 i denne manualen:
    http://dl.owneriq.net/7/7a67a969-bbd...c6e894a6c4.pdf

Men det var litt overraskende at ingen SACD-spillere kan benytte digital signalvei.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, de kan bruke digital signalvei, men kun HDMI.

Oppo, f.eks har dette som sin "standard" da signalene er kryptert.

Q: Why is there no audio output from the coaxial or optical digital audio port when I play DVD-Audio or SACD discs?
    A: The copyright protection feature of the DVD-Audio and Super Audio CD (SACD) disc format prohibits unprotected digital audio output. Since the coaxial or optical digital audio output has no copy-protection ability (i.e. pure audio stream without encryption and authentication), audio from DVD-Audio or SACD cannot be output via these interfaces. To enjoy high resolution digital audio from DVD-Audio or SACD discs, please use the 5.1-channel analogue audio output. If your A/V receiver supports HDMI 1.1 (or above) digital audio, you may also use the HDMI port, which has the required copyright protection mechanism (HDCP).

btw: roesok; det klinger kjent - bor du i Kristiansand og har/har hatt en flott Marex 33 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jo, de kan bruke digital signalvei, men kun HDMI.

Oppo, f.eks har dette som sin "standard" da signalene er kryptert.

btw: roesok; det klinger kjent - bor du i Kristiansand og har/har hatt en flott Marex 33 ?
    Skal sjekke dette med HDMI.

Nei, bor ikke i Kristiansand og har heller ikke Marex 33. Bor i en ennå flottere by i Møre og Romsdal og har Skibsplast 655 8)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Det er jo langt mellom høydepunktene i skjærgården i M&R ,så jeg skjønner at du der trenger en fort-bortover-båt
    Men den er fra Evje ihvertfall - rett opp i dalen her.....

Det er mange byer som er vakrere enn Kristiansand og der jeg har båten - som er det vakreste sted på jord ikke så langt fra ovennevnt storby - er det så tett mellom høydepunktene at jeg fint klarer meg med en 20 fots sjekte med 9-11 hK Volvo Penta. Alt i "vintage" 1978 modell

Når var det jeg fylte diesel sist.........hmmmm, var det i 2009, eller 2008....?

Fortsatt god sommer !

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-Audio har alltid flere "lag", det kan være enten Dolby Digital eller DTS i tillegg til DVD-A-sporet. Dermed blir mange positivt overrasket når de finner ut at spilleren sin kan spille DVD-A selv om den ikke er spesifisert til det, men da er det ikke hovedsporet som spilles av.
    DVD (audio)
    (filene er lagret i AUDIO_TS mappen som IFO, BUP, AOB)

DVD (video)
    (filene er lagret i VIDEO_TS mappen som IFO, BUP, VOB)

DVD Video , SACD , DVDA er alle innspillt på DVD R plate
    Andre kjøpedisc produsert på en DVD R disc er MVI ..ligner litt på dvda men kan avspilles i alle dvd video avspillere)
    MVI Music

DVDA kan inneholde både DVDA (audio_ts) men kan også inneholde DVD video (video_ts).................får man avspillt deler av en DVDA disc på en vanlig DVD video avspiller er dette pga...hybrid..

usikker er jeg med en
    Hybrid Multichannel SACD & DVD Video men regner med at man får avspillt DVD Video delen med dvd video avspiller)

Så hvorfor man får avspillt er da pga hybrid disc
    Man får avspillt det avspilleren støtter men ingen ting annet

altså man får ikke avspillt sacd eller dvda med en vanlig dvd spiller
    ..........men bare andre ting som er lagt til

litt på samme måte som.......man kan avspille sacd plate i cd spiller .....men man avspiller ikke sacd (men cd (cda) delen .......sacd må man ha sacd spiller
    sacd...Det man får ut fra høy bit/kHz optisk/coax er redusert så utgangene overholder regler ang kopibeskyttelse

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon DVD-2910 er andre generasjon multispiller og har ikke mulighet for å konvertere SA-CD til PCM.
    DVD-3910 kunne kjøre ut SA-CD via i-Link eller Denon Link.
    DVD-Audio plater kan, hvis de ikke er sperret via software på plata, spilles nedkonvertert til PCM44/16 via digital ut.
    Denon er strenge og har ikke som Pioneer DV-939a mulighet til å levere PCM88/24 på noen plater .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •