Skurring i lyden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skurring i lyden

Hei!

På enkelte DVD-filmer skurrer lyden litt på anlegget mitt. Dette høres spesielt godt ved høye skrik. Et godt eksempel er motorsagscenen i American Psycho (sone 1) hvor både lyden av motorsaga og skrikene er forvrengt. Skurringen forsvinner ikke hvis jeg skrur ned lyden, så jeg regner ikke med at for- eller effektforsterker (Rotel RSP980/RB985) eller høyttalerne (Dali/B&W) forårsaker det.

Slik jeg ser det er det tre muligheter:
    1. Min eksterne DD dekoder (Rotel RDA980) har for høyt utvolum
    2. Min Toshiba SD-220E har for høyt utvolum
    3. Lyden er rett og slett for høyt mikset på DVD'en

Skurringen forsvinner helt dersom jeg bruker dynamikkbegrensingen på DD-dekoderen, selv om jeg skrur lyden tilsvarende høyt opp på forstekeren.

Det jeg lurer på er om det fins noen servicemeny på Toshiba SD-220E som lar meg justere utgangsvolumet på digitalutgangen, evt. om noen andre har opplevd problemet og vet om det er noen løsning eller kan bekrefte at enkelte filmer er dårlig mikset?

-Audun

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,068
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det fins mange høyttalertester på google, hvis du har PCen koblet til, kan du jo prøve en av dem, for å se om det er høyttalerrne som ikke klarer frekvensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes du om Toshiba`n? Har vurdert en slik en til hytta...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burre:
    Tviler på at det er høyttalerne, da hadde det vel forsvunnet når jeg senket lyden? Det forsvinner jo når jeg bruker dynamikkbegrensingen, til og med når jeg skrur lyden opp til tilsvarende nivå.

Shyfer:
    Jeg bruker den på en Panasonic PT-AE100 projektor med komponent-tilkobling og et 180cm bredt lerret, og jeg synes bildet er helt topp!
    Brukervennligheten er også på topp bortsett fra at man må stoppe dvd'en for å kunne velge tv-format.
    Min er sonefri og spiller alt, også RCE-disker. Selv har jeg disker fra alle soner unntatt 5 og 6.
    Den hadde problemer med enkelte disker (The Matrix og seamless branching på T2:UE og Die Hard SE), men etter å ha fått oppgradert den hos Akers Mic fungerer den perfekt.
    Displayet er det eneste jeg er direkte misfornøyd med, fordi det ikke viser spor nummer og tid på en gang når jeg spiller vanlig CD. Minner meg om de aller første cd-spillerne som kom på 80-tallet. On screen displayet er bra, så når jeg spiller dvd er det ikke noe problem.

Så jeg vil helt klart anbefale den, men pass på at den er oppgradert til siste versjon. Den var på tilbud nå nettopp på Akers Mic til 1499,- og storebroren SD-520E med progressive scan var på tilbud til 2499,-. Vet ikke om de har noen flere igjen da...

-Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan fån for 950
    Det er billig!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løp og kjøp :-)

-Audun

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skurring i lyden - oppdatering

Har nå skaffet meg ny receiver (Rotel RSX972) med innebygd DTS/DD, og det skurrer fremdeles i lyden enkelte ganger. Dvs. at det må være mix'en på enkelte DVD'er som er dårlig eller coax-utgangen på min Toshiba SD-220E som er litt for kraftig. Tror fremdeles ikke det er høyttalerne, siden skurringen ikke forsvinner når jeg skrur ned lyden. Har heller aldri hørt noen skurring på musikk-CD'er.

Tenkte jeg skulle prøve den optiske utgangen til DVD-spilleren og se om det hjelper.

Ingen andre som har opplevd denne skurringen på enkelte filmer?

-Audun

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har opplevd denne skurringen på enkelte filmer?
    Det har ihvertfall jeg aldri hørt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •