Hvor god er egentlig en blu-ray spiller på cd avspilling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor god er egentlig en blu-ray spiller på cd avspilling?

Jeg bruker selv en Marantz blu-ray spiller som multiavspiller, prisen ligger på 7000 kr ny for denne. Personlig syns jeg det er praktisk og estetisk pent med få komponenter i stereobenken og foretrekker derfor _en_ spiller til både blu-ray, dvd og cd plater. Vil tro at jeg ikke er den eneste som prioriterer på denne måten idag. Har vurdert i ny og ne om jeg ønsker å anskaffe en separat cd spiller også, eller om jeg skal satse på å kjøpe en dyrere og forhåpenligvis enda bedre multiavspiller på brukten iløpet av sommeren.

Dog lurer jeg noe på _hvor_ gode blu-rayspillere er til musikk?Hvor store kompromisser må produsentene inngå i blu-ray spillere mtp musikkdelen?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært supert om noen hadde giddet å kommentert eller kommet med noen innspill istedet for kun å lese posten Come on folkens.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg bruker selv en Marantz blu-ray spiller som multiavspiller, prisen ligger på 7000 kr ny for denne.
    Tipper den kan sammenlignes med en ren CD-spiller prisklasse 4K. Men du var kanskje ute etter et teknisk svar...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Tipper den kan sammenlignes med en ren CD-spiller prisklasse 4K. Men du var kanskje ute etter et teknisk svar...

Ikke nødvendigvis. Svaret ditt er også interessant. Ikke veldig imponerende hvis det er riktig som du sier at den spiller cder som en ren cd spiller til 4000 kr. Da er i høyeste grad dette det svakeste leddet i anlegget mitt iallfall og står først i kø ved neste oppgradering. La oss si at jeg neste gang kjøper en blu-ray spiller til 10 000 kr,- hvor god vil du tippe den er på cd avspilling?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet enig med Hifinevøen.

Men en BR-spiller har alle delene en cd-spiller trenger. Så det å hive på noen gode dacer trenger ikke øke prisen noe nevneverdig. Så rundt 4-5k er nok normalt å sammenligne med, men den kan godt konkurere med spillere til 6-7k også om den er fornuftig bygget. Din koster vel 7k i utgangspunktet?

Hvis du velger å tro på det siste skyter du forsovigt deg selv i benet mtp at du ikke tror en receiver kan konkurere med tilsvarende integrert. Det blir det samme her egentlig. De delene som betyr noe trenger ikke være så dyre i seg selv.

Har man et åpent sinn kan man kjøpe gode saker med mange funksjoner uten at prisen går i taket. Mener forøvrig at Kriller kjøpte seg denne og syntes det stod seg ganske godt mot Hegel sin dac til 10k. Med forbehold om hukommelsen min stemmer. Noe den ikke gjorde. Det var Black Pearl han hadde kjøpt.

Geir Arne

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan legge ved en link til en kort tråd fra forumet til Lyd og bilde hvor nettopp denne problemstillingen var oppe: Blu Ray-spiller til CD-avspilling - tips, erfaringer? « Lyd & Bilde Forum

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    I utgangspunktet enig med Hifinevøen.

Men en BR-spiller har alle delene en cd-spiller trenger. Så det å hive på noen gode dacer trenger ikke øke prisen noe nevneverdig. Så rundt 4-5k er nok normalt å sammenligne med, men den kan godt konkurere med spillere til 6-7k også om den er fornuftig bygget. Din koster vel 7k i utgangspunktet?

Hvis du velger å tro på det siste skyter du forsovigt deg selv i benet mtp at du ikke tror en receiver kan konkurere med tilsvarende integrert. Det blir det samme her egentlig. De delene som betyr noe trenger ikke være så dyre i seg selv.

Har man et åpent sinn kan man kjøpe gode saker med mange funksjoner uten at prisen går i taket. Mener forøvrig at Kriller kjøpte seg denne og syntes det stod seg ganske godt mot Hegel sin dac til 10k. Med forbehold om hukommelsen min stemmer. Noe den ikke gjorde. Det var Black Pearl han hadde kjøpt.

Geir Arne

Hehehe, jeg ventet forsåvidt på at noen skulle ta imot den smashen som jeg har lagt opptil her Neida, jeg tror forsåvidt ikke at en blu-ray spiller spiller cder like godt som en ren cd spiller til samme pris. Men mtp den økende bruken av blu-ray, både filmer og konserter på blu-ray så er jeg mer interessert i å investere penger i en enda bedre blu-ray spiller i fremtiden og bruke denne som multiavspiller,- fremfor å blåse masse penger på en ren cd spiller.

Edit: Og ikke minst er jeg av de som foretrekker så få komponenter som mulig i stereobenken. Det er mer enn nok som det er med hd dekoder, spillkonsoll, forsterker, flatskjerm osv osv.

Men føler Marantzen min ikke på noen måte gjør skam på cd samlingen, men jeg hører jo at det ikke er optimalt heller mtp hvor god forsterker/høyttaler/kabler jeg har i mitt nåværende oppsett. Derfor er denne problemstillingen meget interessant, fordi jeg vil tro flere og flere tenker som meg: At de vil nøye seg med _en_ spiller til både blu-ray, dvd og cd.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Jeg kan legge ved en link til en kort tråd fra forumet til Lyd og bilde hvor nettopp denne problemstillingen var oppe: Blu Ray-spiller til CD-avspilling - tips, erfaringer? « Lyd & Bilde Forum

Supert! Tusen takk for relevant link8-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantzen gjør nok ikke skam på samlingen din, men kanskje det er matchen du ikke er helt fornøyd med.

Cambridge sin nye spiller, Azur 751BD, til 7k for mye skryt. Men regner med du kanskje vil litt opp i pris. En sak å tenke på er at denne bruker Wolfson dacer, mens din Marantz ser det ut som har Burr Brown PCM1782, så her kan du få en annen sound om det er ønskelig. Vet ikke helt alderen på spilleren din, men det er vel en utgått modell?

Selv venter jeg for å se på arvtageren til Denon 4010 som jeg håper kommer snart. Da har man en heftig spiller som takler alt, med et godt drivverk og stabilt chassis.

Primare skal komme med en multispiller om ikke alt for lenge. Denne skal ha hovedvekt på lyd-delen. Her er forøvrig prisen anslått til 30k. :S Vil tippe denne også har balanserte utganger.

Geir Arne

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz skal forøvrig også være på trappene (hvis den ikke allerede er lansert?) med BD7006. Jeg aner ikke om det vil være hensiktsmessig og bytte ut den du har med denne, da må det sikkert litt finlesing av spesifikasjoner osv. til. Jeg ser uansett godt de estetiske hensynene du ønsker og ta, og for min del er dette også en aktuell investering, også med tanke på den utseendemessige matchingen med resten av komponentene.

Marantz US | UD7006

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantzen gjør nok ikke skam på samlingen din, men kanskje det er matchen du ikke er helt fornøyd med.

Cambridge sin nye spiller, Azur 751BD, til 7k for mye skryt. Men regner med du kanskje vil litt opp i pris. En sak å tenke på er at denne bruker Wolfson dacer, mens din Marantz ser det ut som har Burr Brown PCM1782, så her kan du få en annen sound om det er ønskelig. Vet ikke helt alderen på spilleren din, men det er vel en utgått modell?

Selv venter jeg for å se på arvtageren til Denon 4010 som jeg håper kommer snart. Da har man en heftig spiller som takler alt, med et godt drivverk og stabilt chassis.

Primare skal komme med en multispiller om ikke alt for lenge. Denne skal ha hovedvekt på lyd-delen. Her er forøvrig prisen anslått til 30k. :S Vil tippe denne også har balanserte utganger.

Geir Arne

Ja, Cambridgespilleren du nevner tror jeg er meget bra, spesielt på lyddelen. Har lest et par tester av den og lest endel om den, og den virker meget solid til prisen. Dog vil jeg nok som du også er inne på noe opp i pris på neste spiller, iallfall en ny pris på 10-12 k for å få et skikkelig kvalitetsløft fra min nåværende spiller(7 k nypris). Min nåværende Marantzspiller er vel fjorårets modell, så den er absolutt habil. Og jeg er som sagt veldig happy med prisen, 4500 kr med full garanti.

Denonspilleren du nevner hørtes også interessant ut, hvilken prisklasse snakker vi her Ganilsen? Denon er jo søsterselskap med Marantz såvidt jeg vet og modellene deres bygger ofte noe på hverandre. Så med Marantz forsterker vil jeg nok enten ha samme merke på spilleren, eller eventuelt Denon. Liker egentlig Denon vel så godt som Marantz, så slett ikke umulig at jeg vil gå for spiller fra dem ved neste korsvei.

Primare er forøvrig et merke jeg kjenner svært lite til, men som jeg er veldig nysgjerrig på da jeg ser de får mye skryt rundt omkring. Dog er nok 30 k for en spiller utenfor min prisklasse foreløpig

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Marantz skal forøvrig også være på trappene (hvis den ikke allerede er lansert?) med BD7006. Jeg aner ikke om det vil være hensiktsmessig og bytte ut den du har med denne, da må det sikkert litt finlesing av spesifikasjoner osv. til. Jeg ser uansett godt de estetiske hensynene du ønsker og ta, og for min del er dette også en aktuell investering, også med tanke på den utseendemessige matchingen med resten av komponentene.

Marantz US | UD7006

Nice den spilleren der, liker så godt byggekvaliteten til Marantz. Herlig finish og sans for detaljer. Og UD 7006 som du linker til ser ikke ut til å være noe unntak i så måte Jepp, de estetiske hensynene er viktig for meg,- spesielt mtp at jeg elsker utseende på forsterkeren min og ønsker en viss helhet i det. Vurder du seriøst å gå for innkjøp av UD7006 eller er det oppgraderingsdrømming foreløpig?:-D

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, min tidligere Primare CD21 (dedikert CDspiller) ble regelrett grust av min gamle DVD-spiller SONY DVP-NS900 QS, som jeg hadde kjøpt brukt for 700 spenn.

Både byggekvaliten, støy fra drivverk og lyden var meget bedre på Sonyen.
    Primaren var bygget på et CD-romdrev, og den hadde riktignok et flott utseende.

Når jeg oppdaget dette ble jeg mildt sagt MEGET skuffet. Både tester, pris (10 000 veil) og rykte tilsa at Primaren skulle være bedre. Ikke sjanse....

Så, den ble solgt ja..!

Moralen (min) er:
    - Dedikert CD-spiller er ikke nødvendig bedre enn "multispiller".
    - Dyrere betyr ikke nødvendigvis bedre.

Og sist, men MINST like viktig:
    - Nytt er ikke alltid bedre enn gammelt
    Når det gjelder CD-spillere er teknologien ganske gammel.
    Det er fullt mulig å få en "gammel" knallgod spiller til prisen av en (litt heftig) tur på byn.

Mao, gammelt og "rimelig" KAN gjerne spille bedre og være bedre bygget bedre enn dyrt og nytt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Vel, min tidligere Primare CD21 (dedikert CDspiller) ble regelrett grust av min gamle DVD-spiller SONY DVP-NS900 QS, som jeg hadde kjøpt brukt for 700 spenn.

Både byggekvaliten, støy fra drivverk og lyden var meget bedre på Sonyen.
    Primaren var bygget på et CD-romdrev, og den hadde et flott utseende.

Når jeg oppdaget dette ble jeg mildt sagt MEGET skuffet. Både tester, pris (10 000 veil) og rykte tilsa at Primaren skulle være bedre. Ikke sjanse....

Så, den ble solgt ja..!

Moralen (min) er:
    - Dedikert CD-spiller er ikke nødvendig bedre enn "multispiller".
    - Dyrere betyr ikke nødvendigvis bedre.

Og sist, men MINST like viktig:
    - Nytt er ikke alltid bedre enn gammelt
    Når det gjelder CD-spillere er teknologien ganske gammel.
    Det er fullt mulig å få en "gammel" knallgod spiller til prisen av en tur på byn.

Mao, gammelt og "rimelig" KAN gjerne spille bedre og være bedre bygget bedre enn dyrt og nytt.

Kloke og fornuftige ord! Men hvordan navigere i jungelen av spillere som er der ute?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er tanken å bruke de analoge utgangene på BD-spilleren eller de digitale?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke og fornuftige ord! Men hvordan navigere i jungelen av spillere som er der ute?
    I mine øyne (som ikke har brukt hele livet mitt til å teste forskjellige komponenter):
    Håpløst.
    I hvert fall om man skal kjøpe brukt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er tanken å bruke de analoge utgangene på BD-spilleren eller de digitale?

Da jeg bruker vanlig stereoforsterker blir det vel de analoge tror jeg. Har en god signalkabel fra Van den hul som jeg bruker mellom spiller- forsterker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denonspilleren du nevner hørtes også interessant ut, hvilken prisklasse snakker vi her Ganilsen? Denon er jo søsterselskap med Marantz såvidt jeg vet og modellene deres bygger ofte noe på hverandre. Så med Marantz forsterker vil jeg nok enten ha samme merke på spilleren, eller eventuelt Denon. Liker egentlig Denon vel så godt som Marantz, så slett ikke umulig at jeg vil gå for spiller fra dem ved neste korsvei.

Primare er forøvrig et merke jeg kjenner svært lite til, men som jeg er veldig nysgjerrig på da jeg ser de får mye skryt rundt omkring. Dog er nok 30 k for en spiller utenfor min prisklasse foreløpig
    Primare syntes jeg er meget bra.

Den nåværende Denon 4010 koster vel 17k. Vet ikke hva den kommende vil koste. Denon er som du nevner søsterselskapet til Marantz, men har ikke sett Marantz har noe i det prisleiet. Litt synd siden du hadde fått samme design da.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare syntes jeg er meget bra.

Den nåværende Denon 4010 koster vel 17k. Vet ikke hva den kommende vil koste. Denon er som du nevner søsterselskapet til Marantz, men har ikke sett Marantz har noe i det prisleiet. Litt synd siden du hadde fått samme design da.

Geir Arne

Jeg er faktisk blitt såpass nysgjerrig på Primare etterhvert at jeg ved neste Oslotur tenkte ta en tur innom Soundgarden og få demonstert et Primare stereo oppsett. Om ikke annet for erfaringens og nysgjerrighetens skyld:-D

Mtp designet i oppsettet mitt så ville det etter mitt skjønn fungert helt greit med en Denonspiller i champagnefinish, da Marantzforsterkeren min jo er i champagne. Helt de samme linjene og slikt blir det naturligvis ikke, men liker ikke å låse meg totalt til _ett_ merke heller. Så jeg holder døren åpen for både Marantz og Denon forsåvidt når neste spiller skal hankes inn. Jeg er keen på å få tak i noe brukt også da jeg føler man får mye mer for pengene enn å handle nytt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje ha sett på muligheten for å beholde Marantzen og eventuelt gå til innkjøp av en separat DAC. Drivverket er jo bra på den etter hva jeg har skjønt, den har digitale utganger og du er fornøyd med den daglige bruken av den. Koble signalet digitalt ut til en separat DAC, og du vil antagelig oppnå en kvalitetsheving. I tillegg vil du få mulighet til å oppgradere lyden i flere komponenter dersom dette skulle være ønskelig (TV, tuner what ever).

Det er jo først og fremst lydkvaliteten i stereo du er på jakt etter å forbedre. Da er det kanskje ikke nødvendig å oppgradere "hele spilleren" om du skjønner hvor jeg vil.

Når det gjelder hva slags DAC; ja det er en annen sak. Rega DAC, Hegel HD10/20, Cambridge. Det er en jungel der ute.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •